Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 150 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Fox in the Box Breaking Games |
Autoři: | Luke Laurie |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 2549–2719 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Mymoslav | 29.10.2023 | 14
Znám legendární Dávnozem, kde nejhlubší je les, tam bydlí temné přízraky a vůkol rudý běs. Tam draci, obři chodí pít pod javorový Ent, ti draci za dne bílého, ti obři v noci jen.
Pohodlně se prosím usaďte na svá stovkami hodin hraní deskovek vyrýsovaná pozadí, nalejte si šálek nějakého dobrého cejlonského rumu, případně kávy, a vychutnejte si recenzi hry Legendy Dávnozemě, která je pro mě osobně velkým překvapením.
Než se do toho pustíme, rád bych se podíval na několik mýtů, na které jsem před pořízením hry narazil a které mi vrtaly hlavou.
Mýtus číslo 1: „Hra je spojením eura a ameritrashe“ – To fakt ne, hra je čisté euro. Kouzelná fantasy říše ani asymetrické schopnosti jednotlivých frakcí na tom nic nemění. Na druhou stranu je hra přístupná i pro méně zkušené hráče a její pravidla nejsou komplikovaná. Je nutno zmínit, že se ve hře objevuje i prvek náhody ve formě házení kostkami při boji.
Mýtus číslo 2: „Hra je mixem různých herních mechanik, které spolu dohromady mohou nebo nemusí fungovat“ – Ve hře převládá worker placement a tableau building, které doplňuje area control. Vše je okořeněno bojem s nestvůrami a nepřátelskými frakcemi. Mechanik je tedy více, ale jsou perfektně vyladěny a šikovně se ve hře doplňují. Autor a testeři zde odvedli skvělou práci.
Mýtus číslo 3: „Hra stojí majlant“ – Pořídil jsem si pouze základní hru, jejíž překypující obsah vyšší ceně odpovídá. Velkým překvapením je, že součástí základu jsou přeložené karty všech (i legendárních) nestvůr a žoldáků. Zlatým českým ručičkám za pomoci grafického programu, barevné tiskárny a nůžek nic nebrání zakomponovat si legendární nestvůry a žoldáky do hry. Kdo si potrpí na plastové miniatury, může si přikoupit deluxe nebo legendary sadu, případně oba žoldáky. Zde už je cenovka kompletní hry samozřejmě vyšší, což je ale vykoupeno krásnými, detailními miniaturami a dalšími luxusními doplňky.
Mýtus číslo 4: „Nabízí tato euro hra v současné záplavě deskovek nějaké nové nápady, které by stály minimálně za vyzkoušení? – Jednoznačně ano. Fantasy téma není u euro her úplně běžné, a přiznejme si, kdo by nechtěl mít součástí pracovní party draka, že? Zajímavým nápadem je zisk zdrojů nejen při vyslání pracanta do světa, ale také při jeho návratu. Za zmínku také stojí, že stavba sídel (jednoho z hlavních generátorů bodů na konci hry) probíhá nasazením střechy na dělníkovu hlavu, neboli dělník se oženil, usadil, a už ho nebožáka nemůžete ve hře dále využívat. Zajímavých nápadů je mnohem více (asymetrické frakce, podsvětí, karty magie, zajímání nestvůr, hromada mini rozšíření) a určitě se k nim ještě dostaneme.
Mýtus číslo 5: „Vážně tu hru potřebuji?“ – O tom není pochyb.
Jako hrdina mocné frakce (výběr je pestrý a čítá 16 ras, jedna exkluzivnější než druhá) budete prozkoumávat a osidlovat čáry a draky oplývající Dávnozem, získávat zdroje potřebné pro povolávání nových jednotek, stavbu sídel a výpravy do podzemí, bojovat s nestvůrami i protihráči, kouzlit, plnit úkoly atd. To vše proto, abyste dosáhli co nevyšší síly v jednotlivých elementech, a tím i co největšího počtu vítězných bodů na konci hry.
Když už jsme u toho bodování, body získáváte jak v průběhu hry například plněním úkolů nebo stavbou sídel, tak hlavně na jejím konci, kdy obodujete dosaženou sílu jednotlivých elementů (každý hráč může mít celkem 4 elementy a jejich síla může být max. 5), dále vynásobíte počet sídel hodnotou jednotlivých elementů a to stejné provedete s kartami dobrodružství. Nakonec ještě získáte nějaké body za případné skrýše nebo karty proroctví. Poměr získaných bodů na konci hry je přibližně 65–70 % oproti 30–35 % toho, co získáte v jejím průběhu.
Příprava hry je opravdu snadná a rychlá. Sestavíte Dávnozem podle počtu hráčů a na říše elementů umístíte poklady. Poblíž položíte desku elementů a nachystáte nestvůry. Každý hráč si zvolí svou frakci a vezme si pořadač, který už obsahuje vše potřebné (3 dělníky do začátku hry, zásobu dalších jednotek, střechy na stavbu sídel, nějaké suroviny, kostky a bodovací žetony). K tomu ještě každý obdrží 5 karet magie (rozdáním nebo formou draftu) a může se začít hrát. Díky pořadačům je hra připravená na stole dřív, než bys řekl: „Strč trpaslíka skrz dračí krk“, což je pro mě osobně velké plus, nicméně pořadače jsou nejspíš hlavním důvodem, proč je krabice hry opravdu monstrózní.
Hráči se střídají v tazích, jak taky jinak, přičemž v každém tahu máte na výběr pouze ze dvou možností. Buď umístíte jednu jednotku ze své přípravné oblasti do některé říše v Dávnozemi, nebo svoláte všechny své jednotky.
Když umístíte jednotku do říše, ihned vyhodnotíte její akci (ještě před případným bojem). Ve hře jsou 2 typy říší: říše elementů a ruiny. Na říších elementů získáte poklady/suroviny. Na ruinách můžete provést specifickou akci, například vypravit se do podzemí (a tím přidat nový dílek říše do Dávnozemě a získat 1–2 karty dobrodružství), koupit si karty magie, povolat nové jednotky, postavit sídlo, vyměnit suroviny za mince nebo získat kartu magie/dobrodružství (pokud hrajete s minirozšířením Orákulum).
Pokud během umístění své jednotky narazíte na nepřítele nebo nestvůru, dojde k boji. Do boje se mohou připojit i jednotky a sídla ze sousedních říší. Svou sílu můžete ještě zvýšit tím, že utratíte nějaké meče. Poté každá strana hodí počtem kostek podle síly své armády (max. 6) a porovnají se čísla hozená na kostkách. Hozený výsledek navíc můžete ovlivnit pomocí karet magie nebo dobrodružství. Strana s nejvyšším hozeným číslem vyhrává boj. V případě shody se porovná druhé nejvyšší číslo a tak dále. Poražené nestvůry jsou odstraněny ze hry a získáte za ně odpovídající odměnu. Poražené jednotky hráčů naštěstí ve hře zůstávají, jen je přesunete do podsvětí a při další akci svolávání si je vrátíte zpět do své přípravné oblasti. Navíc za každou svou poraženou jednotku získáte 1 meč, abyste to mohli v příštím boji soupeřům náležitě osolit nebo osladit, dle svých preferencí.
Zajímavou možností je, že v případě boje s nestvůrou můžete pomocí vhodné karty nestvůru zajmout, a získat tak ultimátního mazlíka na svou stranu. Opět však platí, že poražená nestvůra opouští hru.
Způsob boje v této hře je jednou z věcí, o které se vedou vášnivé diskuze napříč všemi hráčskými platformami, kluby, generacemi, paralelními vesmíry a kdo ví, čím ještě. Kritizovaný je zejména velký podíl náhody. Já naopak hodnotím boj velmi pozitivně. Je to jednoduše zábava. Boj se vyhodnocuje až po vykonání akce v dané říši. Pomocí karet můžete s náhodou efektivně zatočit. Boj není hlavní ani rozhodující fází hry. A konečně fakt, že o poražené jednotky nepřicházíte, ale naopak za ně získáte meče, je výborný nápad, jak pomoci hráčům s nepřízní osudu. V každém případě 9 z 10 stálých návštěvníků podsvětí doporučuje kupovat karty magie.
Činnost, která u jiných her představuje pouze nudnou úklidovou fázi, v této hře nabývá úplně jiného – až zásadního – rozměru. Promyšleným svoláním jednotek totiž můžete získat různé zdroje nebo provést akce „navíc“. Funguje to tak, že při návratu členů vaší crew z říší Dávnozemě je můžete jednoho po druhém umístit na volná akční políčka na kartách ve své herní oblasti a vykonat uvedené akce, jako je například zisk surovin, stavba sídla nebo povolávání jednotek. Tyto karty si navíc můžete v průběhu hry vylepšovat, aby vám při svolávání jednotek přinesly co největší benefity.
Poté si vrátíte jednotky z podsvětí do své přípravné oblasti: Tyto jednotky nemohou provádět akce na kartách, ale na rovinu, můžete být rádi, že jste o ne nepřišli, takže si nestěžujte.
Nakonec do přípravné oblasti přesunete i jednotky ze svých karet a tím je fáze svolávání jednotek dokončena. V dalším kole můžete jednotky opět poslat do světa, aby tam loupily, drancovaly, plenily nebo třeba posloužily jako občerstvení pro draky.
Hra končí, jakmile některý z hráčů dobere poslední dílek říše ze zásoby nebo postaví své poslední sídlo (to se stává velmi zřídka). Poté ještě všichni hráči odehrají jeden tah, spočítají se body, určí se vítěz a je nikoliv konec hry, ale začátek nové partie, protože na 100 % budete chtít hrát znovu.
Na stole, který bude potřebovat opravdu velký (hlavně ve větším počtu hráčů), hra vypadá nádherně až kouzelně, ale zároveň je vše přehledné a funkční. Karty a žetony jsou kvalitní, dřevěné figurky i plastové miniatury jsou pastvou pro oči. Za zmínku stojí plastové pořadače pro jednotlivé frakce a různé komponenty hry, které navíc počítají i s obalenými kartami. Trochu nešťastné je použití kartonových desek frakcí jako víka na pořadače, protože časem může dojít k opotřebování jejich hran. Na BGG to majitelé hry obvykle řeší zpevněním desek pomocí průhledného lepidla nebo jejich nahrazením vlastní kartonovou nebo plastovou alternativou.
Kniha pravidel je stručná a přehledná. Součástí je také kniha obsahující detailnější popis všech karet, frakcí a nestvůr, ve které rychle naleznete doplňující informace, pokud by vám při hře nebylo něco jasné. Pravidla se vám rychle dostanou pod kůži a můžete je snadno naučit i nezkušené hráče.
Hra je určena pro 1 až 5 hráčů, přičemž ve více hráčích platí, že je k dispozici více živlů a tím i větší počet dílků říší a nestvůr. Ve 4 hráčích hra funguje perfektně a své kouzlo neztrácí ani při hře ve dvojici, naopak.
Sólo mód nabízí možnost nastavení vlastní obtížnosti buď tím, jakou frakci si zvolíte, nebo tím, že se nebudete předem dívat na karty přízraků a necháte je všechny otočené lícem dolů. Druhá možnost je doporučením od hráčů na BGG a mně se velmi osvědčila, protože se více blíží hraní proti živému hráči, kdy také předem většinou netušíte, co zahraje. Abych byl objektivní, tak tady si Legendy Dávnozemě vybírají svojí slabší chvilku, protože vyhrát proti přízrakům (UI ve hře) není žádná raketová věda a hraní sólo módu se nejspíš brzy ohraje. Pokud bych hledal hru pouze pro sólo hraní, určitě bych sáhl po něčem jiném.
Doba hraní se odvíjí od zkušenosti hráčů, ale obecně by se dalo říct, že ve dvou hráčích hra trvá cca 1,5 hodiny a ve čtyřech 2,5 hodiny.
Recenze se blíží ke konci, takže si klidně poplačte, ale pozor, na závěr jsem si nechal opravdovou třešničku na dortu, a tou jsou minirozšíření. Většinou jsme zvyklí koupit si základní hru a k ní si po čase dokoupit nějaké to rozšíření například pro zvýšení znovuhratelnosti, přidání nového obsahu apod. V této hře na to jde autor opět trochu jinak a vhání svěží vítr do plachet formou minirozšíření, z nichž je většina součástí základní hry a můžete je dle libosti kombinovat pro zpestření herního zážitku. V základní hře je k dispozici Matka draků, Ledový obr, žetony taktiky a Orákulum. Dokoupit si můžete plastové miniatury základních nestvůr, legendární nestvůry a také 2 žoldáky: Minotaura a Mimézu. Dále si do hry můžete přidat ještě Hrady (pokud jste majiteli 3D tiskárny) a Fragmenty (stačí si někde koupit hromádku barevných šutrů). No není to úžasné!
Této hře nechybí téma, zábava, inovace, kvalitní komponenty, praktický insert ani spousta minirozšíření. Je rychle nachystaná na stole, probíhá svižně bez hluchých momentů a zaujme zkušené i nezkušené hráče. Nejedná se však o hardcore euro, má slabší sólo mód a někomu nemusí vyhovovat náhoda během boje nebo vyšší pořizovací cena. Pro mě osobně je tato hra velmi milým překvapením a už se moc těším na další počiny od téhož autora.
Krásně napsané!
Hra vypadá moc příjemně a docela mě po rozboru láká, nejen díky sólo módu 👀
My jsme hru hráli před pár týdny, kdy jí kamarád přinesl v Deluxe edici, zahráli jsme 2x (1x v 5ti a 1x ve 3 → obojí naprosto funkční) a velmi vypovídající o kvalitě a úžasnosti této dětské rakvičky je to, že hned po víkendu po 2. partii jsem si běžela pro vlastní kopii. :D Hru jsme s polovičkou o víkendu otočili 4x za sebou a musím říct, že je to jedna z nejlepších her, co jsme zatím měli na stole. Každý si v tom najde to své, co ho baví, jeden taktizuje, druhý někoho mlátí neustále po hlavě, třetí se snaží si z démona udělat kotě na hraní atp… Jediné, co musíme hře s přítelem vytknout je za nás sice krásně malované, ale naprosto abstraktní dílky mapy, které by mohly být obrázkově zpracované lépe, “putování” Dávnozemí potom není putováním, ale skákáním po barvách… To je tak jediné mínus, co tady musím zvýraznit, ostatní, od množství ras, grafiky, (znovu)hratelnosti, set-upu až po herní zážitek precizně a úžasně zpracované.
Díky za perfektní sepsání. O té hře velmi uvažuju už delší dobu. Bohužel mám skupinu, kde konfliktní hry jsou velmi neoblíbená záležitost (už i taková likvidace kytiček v Marsu je pro někoho problém) a pár velmi dobrých věcí bylo díky tomu zavrženo. Jak moc toho konfliktu tady je?
A hlavně, jak moc mají výhry/prohry vliv na další hru? Mám na mysli situaci typu..prohraju, prohra je na hod kostkou. A to mě zkryplí stylem, že jsem smazal 4 předchozí tahy a já se další 2 nehnu..
@Fleder Bojuje se docela často. Není to hlavní náplň hry, ale i tak ke střetům dochází prakticky jednou za pár tahů. A jedna prohra v boji tě určitě neodsoudí k celkové prohře. Ani dvě. Ale když ti to nepadá delší dobu, tak to rozhodně nepotěší a výhru ti to pak samozřejmě může dosti zkomplikovat.
@Fleder Díky za komentář. Na tvou otázku je těžké odpovědět, protože každý vnímá „konflikt“ trochu jinak, ale pokusím se ti přiblížit mou zkušenost. Nikdy mě neoslovovaly hry, kdy při hře více hráčů někdo někoho zařízne např. při nějakém boji, dotyčný přijde o něco, co si dlouho pracně budoval, a už s tím v podstatě do konce hry téměř nemá šanci nic udělat a jen víceméně kouká, než ostatní dohrají. V této hře se bojuje docela často (hlavně ve více hráčích), ale nikdy se mi nestalo, že by měl boj v případě prohry zničující následky. Po prohraném boji o jednotky nepřijdeš, stane se jen to, že tvé jednotky z dané říše putují do podsvětí, a proto je nemůžeš využít na stavbu sídla v této říši nebo na akce na kartách při svolávání, ale na druhou stranu za ně obdržíš meče, díky kterým budeš v příštím boji silnější. Navíc některé frakce umí s jednotkami v podsvětí pracovat, jiné zase umožňují umisťovat nějaké jednotky bez vyvolání boje, a mezi kartami magie jsou i takové, kterými je možné boj ukončit dříve, než začne. Nevzpomínám si, že bych u některé jiné hry zažil tak „pohodový“ a zároveň zábavný boj. Konflikt jsem tady vnímal vždy jen v situacích, kdy jsem si chtěl postavit sídlo na nějaké „horké půdě“, ale přišel někdo jiny, vyhrál boj a v dané říši si postavil sídlo on.
@Creatides @Mymoslav Oběma moc díky za vysvětlení a názor, za mne to je naprosto v pohodě, uvidím, co mi řeknou ve skupině. Tam se mi tvářili zatím spíš odmítavě, ale třeba je přesvědčím.
O té hře uvažuju už od KS, ale abych jí měl ve skříni, to je prostě škoda.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Kronika dobrodružství
Akt. cena: 340 Kč
Končí za: 2 dny