Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 17 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | karetní hra, kooperativní |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Upper Deck Entertainment |
Autoři: | Ben Cichoski Danny Mandel |
Rok vydání: | 2014 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Prior | 16.2.2015 | 8
„...takže dva drápy za Hudsona, to dává celkem 9,“ brblal si pod vousy Vašek, „nemůže mě někdo podpořit? Ještě dva další a je vymalováno!“ „Je mi líto, nemám čím,“ prohlásila Zuzka. „Tome!?“ dolehly zraky všech přítomných na mne. „No, řekněme... řekněme, že se smrt královny poněkud neslučuje s mými cíli, stejně jako životy vás ostatních,“ pousmál jsem se.
Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game je deckbuildingová hra pro 1 - 5 hráčů. Na své si tak přijdou i milovníci solitéra. Pravé kouzlo hry ovšem tkví v plně kooperativním stylu hraní a vzájemné interakci. Hráči se mohou, či spíše musejí vzájemně podporovat svými kartami, chtějí-li nad hrou zvítězit. Jak ale napovídá úvodní flavor text, i škodná má ve světě vetřelců své místo.
Sedmnáct dní?! Bože, já nechci být prorok, ale tady nevydržíme ani sedmnáct hodin.
„SAKRA!“, skřípu mezi zuby, „je-li tento vetřelec odhalen v bojové zóně, útočí třikrát“. Pohledy mých spoluhráčů jen podtrhují mé přesvědčení, že situace je opravdu vážná. Jindy poklidně prázná bojová zóna nyní bují pestrou paletou mimozemského života. Jsme přečísleni. Morálka vzala dávno za své. Prohráváme...
Hned na úvod musím přiznat, že mne Legendary: Encounters naprosto uchvátily, naprosto a bez debat. Ještě než jsem hru vůbec dostal do rukou, věděl jsem, že je pro mě to pravé ořechové. Vetřelecká tématika, plně kooperativní systém deckbuildingu a... Co teprve po otevření krabice a láskyplném „otlapkání“ v ní obsažených herních komponentů.
Úchvatně zpracovaný obrovský rolovací plán vesmírné lodi. 600 nádherně ilustrovaných karet notoricky známých postav, situací a hlášek z filmové série. Bishop, Hudson, Ripleyová, Burke, Christie a další. Nostalgie... zkrátka víno, ženy, zpěv ve vetřeleckém pojetí. Nespočet stovek minut ve víru počítání a kompletování jednotlivých balíků karet a...
...po pravdě, zde se musím na chvíli probrat z deliria a nalít si čistého vína. Když říkám stovek minut, myslím tím vážně stovek minut. Hrací karty jsou velmi hloupě baleny do kompletů, které je nutno roztřídit. V pravidlech chybí přesný seznam karet. Důrazně doporučuji všem, kdo hru vlastní, navštívit boardgamegeek.com a počty svých karet pečlivě porovnat se seznamem obsažených karet. Proč dělat něco takového? Kupříkladu já jsem před první reklamací postrádal 50 karet a před druhou reklamací jednu. Ano, kvůli chybějícím kartám jsem hru reklamoval hned dvakrát. Nebýt vstřícného přístupu v obchodě, kde jsem hru koupil, patrně bych na náhradu od Udecku čekal ještě dnes a připravil se tak o spoustu úžasných herních zážitků. Obvyklá čekací doba se prý pohybuje okolo 5 týdnů a víc. Jakmile ale překonáte úvodní nesnáze s hracími kartami, čeká vás jen krásné, vlahé a hřejivé... objetí facehuggera.
Možná, že jsi nesledoval poslední události, ale dostali jsme na prdel, kámo.
„Kryješ mě, Vašku?“ zněla má rutinní otázka. „Neboj, kryju,“ odpověděl Vašek. „V tom případě scanuji ošetřovnu,“ prohlásil jsem a odhalil zraku přítomných příslušnou kartu. „Vida ho, facehugger!“ umístil jsem facehuggera před sebe pro vyznačení smrtelného nebezpečí, v němž se má postava ocitla.“
Nebýt krytí, vyskočila by mi z hrudi jistá smrt v podobě karty „chestburster“, následkem úspěšného útoku facehuggera umístěné do mého odhazovacího balíčku. Zkrátka, není nad špetku vetřeleckého atmosférična. No nemám pravdu?
Teď ale pár slov ke hře samotné. Legendary Encounters jsou typickým členem rodiny deckbuildingových her. V průběhu hry se tak hráči snaží rozšířit své herní balíky o co nejvražednější kombinace karet, aniž by si je zbytečně zaplevelovali. Na rozdíl od řady jiných deckbuildinových her, jsou ale Legendary Encounters plně kooperativní záležitostí. Cílem hráčů tedy není porazit hru a zároveň své spoluhráče překonat ve sběru vítězných bodů, jak tomu často bývá, ale pouze porazit hru. Zní to možná jednoduše. Ovšem, provádí se to o něco nesnadněji...
Aby hráči vyhráli, musejí splnit tři úkoly, než jim dojde počet životů nebo čas, reprezentovaný tenčícím se Hive balíkem vetřelců. Karty úkolů jsou odstupňované podle obtížnosti od prvního do třetího stupně. Každý úkol obsahuje podmínky svého splnění a dále specifikuje efekt tažených, pro hráče neblahých, karet událostí. Neblahé události ovšem nejsou zdaleka jedinými „větvemi“ na cestě hráčů za plněním cílů. Pominu-li nezřídka ještě horší obdobu karet událostí, Hazard karty, jejichž účinek závisí na zvolené lokalitě dění, číhá na hráče největší nebezpečí v Hive balíku.
Obsah Hive balíku je do značné míry určen aktuální sestavou úkolů s příměsí náhody v podobě přimíchání dalších, neméně krvelačných, vetřelců či jejich rozličných vývojových stádií. Hra je tak poměrně značně variabilní.
Pořád se vám to zdá málo? Uvítali byste něco ostřejšího? Sadistické choutky snad dojdou ukojení, když prozradím, že karty z Hive balíku na herní plán tj. do komplexu vstupují skrytě a takto se po něm i dále pohybují, nejsou-li hráči prozkoumány nebo dokud se nedostanou až do bojové zóny. V útrobách lodi je toho na vaší straně opravdu málo. Při neuváženém průzkumu se tak snadno můžete stát hostiteli vetřeleckých zárodků nebo pokusnými králíky Dr. Wrena.
Z důvodu značné obtížnosti je proto řada podpůrných karet hratelná i v tahu spoluhráčů. Navíc, zahrajete-li nějakou kartu jako podporu, ihned si dobíráte další. Jinými slovy, podporovat své spojence je vždy velmi výhodné i pro vás.
Co se týče okořeňování hry dalšími dodatečnými pravidly, jsou tu Agenda karty, jakási obdoba karet loajality ze hry Battlestar Galactica: The Board Game. Některému z hráčů tak nemusí ležet na srdci dobro ostatních jako prospěch sebe samého. Agenda karty jsme ale testovali pouze ve 3 hráčích a na základě této své zkušenosti doporučuji tuto možnost aplikovat pouze ve 4 - 5 hráčích. Druhou volitelnou možností je nasazení Alien Avatarů. Pokud je v takovém případě hráč zabit kartou „chestburster“, stává se okamžitě více než plnohodnotým členem vetřelecké party a s pomocí svého speciálního balíku svým dřívějším spojencům velmi intenzivně škodí. Stejně jako v případě Agenda karet i pro tuto možnost vidím smysluplný pouze vyšší počet hráčů. Dva hráči proti Alienovi jen těžko něco zmohou, zejména v počátcích hry.
Ripley: Za jak dlouho se tu můžeme dočkat nějaké záchrany?
Hicks: Sedmnáct... Sedmnáct dní.
Hudson: Sedmnáct dní?! Bože, já nechci být prorok, ale tady nevydržíme ani sedmnáct hodin. Ty věci sem vlezou přesně tak, jako to udělaly předtím.
Ripley: Hudsone, Hudsone... Tohle dítě přežilo mnohem déle a nemělo žádné zbraně a žádný výcvik. Je to tak?
(Newt zasalutuje.)
Hudson: Tak z ní bude velitel?
Shrnuto a podtrženo aneb suma sumárum
+ perfektní obří rolovací hrací plán
+ vetřelecká tématika
+ atmosférično
+ plně kooperativní podstata
+ řada přídavných pravidel
+ nečekaně vysoká variabilita
- trochu zdlouhavé vybalování a kompletace karet u každé hry
- častokdy chybějící karty a jejich úmorné přepočítávání
Plna kooperace?
Kurna to vypada dobre.
Akorat jsem uplne nepochopil (viz prvni odstavec), tak jestli se muzu zeptat - je to plne kooperativni nebo si hraci skodi? Nebo si skodi jen obcas?
jancos
No :) Pokusím se vyvarovat přehnané výřečností a být stručný ;-)
Pokud hraješ základní hru, tj. bez dodatečných volitelných pravidel, pak všichni hráči spolupracují na společném cíli a defacto soupeří proti hře, přičemž se očekává, že se budou navzájem podporovat. Jakmile je některý z nich zabit, ať už následkem zranění nebo "polibku" facehuggera, hra pro něj končí. Je vhodné dodat, že tato varianta hry je nebodovaná, tudíž žádného z hráčů netrápí rivalita v rámci finálního score ;-)
Naproti tomu v případě volitelného pravidla "alien players" hráči, kteří zemřou jakožto alienské "inkubátory" mění team a v podstatě hrají spolu se hrou proti svým bývalým parťákům a solí je za pomoci speciálních karet. Ještě jsem nehrál s někým, kdo by se nechal úmyslně překonvertovat do vetřeleckého teamu ;) Takový hráč navíc prohrává v jakémkoli případě, i kdyby následně hra jeho přičiněním vyhrála, jen s sebou může vzít i lidské hráče. I tato varianta hry je nebodovaná.
Poslední možností je hrát s agenda kartami. V takovém případě může/nemusí být mezi hráči zrádce, který se snaží zajistit přežití sebe a smrt ostatních hráčů v zájmu dalšího výzkumu vetřeleckého genofondu. Pouze v této variantě hry může hráč svým útokem cílovat jiného hráče a na konci je prováděno bodování, aby se lépe poznalo, jak si kdo vedl.
Ještě bych dodal, že lze kombinovat variantu agendy s alien players variantou.
Snad jsem trochu pomohl ;-)
Prior
Uz to chapu, dekuji za obsahle vysvetleni.
jancos
rád jsem pomohl ;-)
Netriedené karty
Sortírovať karty bez detailného zoznamu je síce trochu pruda, hlavne keď sú UD hry notoricky známe chýbajúcimi kartami (mne v LE Alien chýbala jedna a Customer support UD mi ju vcelku promptne poslal).
Ale na BGG som čítal vyjadrenie jedného z dizajnérov, že keby sa karty precízne triedili do každej krabice, myselo by to byť manuálne (inak sa triedia strojovo) a to by sa prejavilo na vyššej cene, čo nechceli.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
DaVinci Code
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 5 hodin