Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | David Cicurel Wojciech Grajkowski |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 2 obchody (cca 749–799 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Azz | 13.3.2022 | 1
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Hra Kronika zločinu: 1400 vás přenese do temných zákoutí i mezi honosné paláce středověké Paříže. Ocitáte se v roli mladého šlechtice, který je od dětství provázen prorockými sny, které ukazují výjevy z blízké minulosti, současnosti i nedaleké budoucnosti, ale hlavně se vždy týkají nějakého odporného zločinu, který následně pomůžete rozlousknout. Jelikož jsou vaše schopnosti všeobecně známy, jste vyhledávaným pomocníkem při řešení nejrůznějších deliktů proti občanskému soužití, ale hlavně odporných vražd a intrik!
Kronika zločinu: 1400 je samostatně hratelnou hrou patřící do cyklu her Millenium. Krom dobrodružství ve středověké Paříži se tak můžete vydat například do současného Londýna, na počátek 19. století či daleké budoucnosti. Pro mne ovšem byla hra s podtitulem 1400 první z této série, kterou jsem měl tu možnost hrát.
Zpravidla začínám recenzi tím, že popíši, co se nachází v krabici. U této hry by to byla práce polovičatá, jelikož sice v krabici najdete základní komponenty, bez kterých si hru nezahrajete, ale Kroniky zločinu jsou provázány s aplikací, kterou ke hře nezbytně potřebujete. Podíváme se tedy i na samotnou aplikaci.
Po otevření vás nečeká žádné velké překvapení, na vrchu leží pravidla. Ta jsou psána jasně a stručně, přičemž na 8 stranách vysvětlí, jak se hra hraje. Následuje herní plán a pak už insert s kartami. Hra totiž krom herního plánu obsahuje pouze karty různých typů a velikostí. Pozitivně kvituji, že je insert opatřen dobře padnoucím víkem, který brání sypání se karet při přenášení. Kéž by něco takového měla většina mých her…
Ke kvalitě komponent není mnoho co říci. Jedná se o standardní zpracování, takže vás čekají karty v běžné gramáži a zdá se, že ani po opakovaném použití na nich nejsou vidět známky opotřebení. Tedy vše OK.
Téměř všechny karty jsou opatřeny QR kódy, které slouží pro použití s aplikací. Ačkoliv je přítomnost QR kódů na středověkých obrázcích zprvu trochu rušivá z pohledu tématičnosti, po chvíli si nejspíše zvyknete.
V krabici najdete balíčky karet lokací, postav, předmětů/důkazů, speciálních předmětů a vizí.
Abyste si hru zahráli, musíte si stáhnout aplikaci do některého ze svých chytrých zařízení, které má možnost scanovat QR kódy. Bez toho si opravdu nezahrajete. Pokud se setkáváte s propojením deskovky s aplikací prvně, věřte, že nejde o žádnou novinku, ale může vás to překvapit (pozitivně i negativně). Ti, kteří se v deskoherním světě alespoň trochu pohybují, se s takovými hrami již nejspíš setkali.
Samotné aplikaci nemám co vytknout. Je vidět, že 1400 není prvotinou a aplikace je společná pro všechny ostatní tituly, tudíž stačí stáhnout, navolit titul 1400 a můžete začít.
V aplikaci na vás čeká celkem 5 scénářů, které jsou pro hru 1400 připraveny, a to včetně výukového scénáře sloužícího k seznámení se základními principy hry. Pravidla jsem přečetl, ale po zahrání výukového scénáře mám pocit, že by mi stačil pouze ten. Tudíž pokud se studiem pravidel nechcete moc zdržovat, pusťte si tento scénář. Je zpracovaný jasně a v podstatě poskytuje výklad pravidel na příkladu reálné situace, takže si vše rovnou ošaháte.
Příprava hry je velice jednoduchá. Pouze rozložíte herní plán, který slouží k ukládání a třídění karet důkazů, a okolo položíte balíčky karet. Vytáhnete kartu lokace vašeho domova a svého věrného psího společníka, ty jsou vždy vyloženy. Zapnete aplikaci, vyberete scénář a pak se již řídíte pokyny v aplikaci. Nachystáno máte do 5 minut, což je super.
Pokud nepočítám výukový scénář, čekají vás na rozlousknutí celkem 4 zločiny. Jejich obtížnost se stupňuje, začínáte tedy lehkým případem, následně čekají na vyřešení dva případy střední obtížnosti a na závěr čeká scénář označený jako těžký. Obtížnost a komplexita scénářů se opravdu stupňuje, tudíž první scénář je spíše takovou zahřívačkou, která vás nenechá na pochybách o klíčových důkazech a osobách, v dalších případech pak již můžete trochu potrápit šedé buňky mozkové.
O jednotlivých scénářích se nebudu příliš rozepisovat, jelikož bych mohl prozradit některou z důležitých informací, a udělat tak nechtěný spoiler ve vyšetřování. Je totiž důležité zmínit, že každý scénář si zahrajete nejspíše jen jednou, protože pak už budete vědět, kdo je vrah. Zaměřím se tedy spíše na to, jak se hra ovládá a jak působí.
Na začátku každého scénáře vás aplikace vybídne, ať vyložíte několik karet vizí souvisejících s případem. Tyto karty jsou číslované a vždy jsou to konkrétní karty ke konkrétnímu případu. Jako jediné ve hře na sobě nemají QR kódy. Jsou to pouze obrázky sloužící jako jakési vodítko pro skutečnosti, které s případem souvisí někdy více a jindy méně. Je dobré si tyto vize v průběhu hry párkrát dobře prohlédnout. Následně vás aplikace uvede do příběhu a můžete začít s vyšetřováním.
V podstatě vše ve hře je vykonáváno přes aplikaci a aplikace vám zároveň lehce napovídá, jaké karty máte vyložit. Vždy, kdy je v aplikaci zmínka o nějaké lokaci, postavě či předmětu, je uveden zároveň symbol s číslem a vy v balíčku najdete adekvátní kartu a vyložíte ji. Záleží pak, jestli víte, v jaké lokaci se daná osoba či předmět nachází nebo ne. K tomu jsou určeny různé části herního plánu.
Ve výsledku to může zjednodušeně vypadat nějak takto: „Nacházíte se v budově (lokace A), kde na zemi leží mrtvola (postava 1) a nad ní stojí strážný (postava 2).“
Pokud následně chcete provést nějakou interakci, naskenujete u karty QR kód a spustí se patřičná akce v aplikaci. Pokud si tedy chcete pohovořit s postavou, naskenujete její QR kód. Následně se jí můžete ptát na ostatní vyložené karty tak, že opět skenujete jejich QR kódy, a postava vám o nich něco řekne, pokud něco ví a chce se s vámi o danou informaci podělit. Stejně tak probíhá přesun z jedné lokace do druhé, kdy opustíte jednu lokaci naskenováním kódu jiné.
Nedílnou částí vyšetřování je ovšem prohledání místa činu (a možná i nějakého jiného). Pokud to aplikace v dané lokaci umožní, můžete místo prohledat. Zde je opět vše řešeno přes aplikaci, ale tentokrát trochu jinak. Hráč, který prohledává, si vezme zařízení s aplikací a spustí prohledávání. Zobrazí se mu místo činu, které má za úkol prohledat, a říci ostatním hráčům, co vidí. Ti mezitím hledají patřičné karty a třídí si je na hromádku. Jedná se o 3D prostor, takže hráč hledící do aplikace se rozhlíží opravdu všude kolem – po zemi, po stropě, prostě všude. Zároveň jste limitování časem, tudíž není úplně prostor otálet. Pak naskenujete vybrané stopy a zjistíte, kde je něco zajímavého. Toto považuji za velice zábavnou část a hledání stop jsem si vždy při hře užil.
Takto vlastně probíhá většina hry. Skenujete karty, ptáte se postav na jiné postavy a předměty a pomalu si spojujete obrázek toho, co vedlo ke spáchání zločinu.
Postupem času se dostanete do stadia, kdy si myslíte, že znáte všechny důležité okolnosti a vydáte se případ vyřešit. Přesunete se do lokace určené k vyřešení případu a v aplikaci kliknete na tlačítko Vyřešit případ. Následně se vás aplikace zeptá na několik otázek, např.: Kdo je vrah? Co bylo motivem vraždy? atd.
Opět skenujete příslušné karty, jakožto odpovědi, a na závěr si přečtete rozuzlení celého příběhu. V úplném závěru vám ještě aplikace nabídne tabulku úspěšnosti, kde jsou zohledněny vaše odpovědi na závěrečné otázky a herní čas, který jste vyšetřováním strávili. Tím dostanete finální skóre a můžete se pustit do oslav vyřešení případu. Třeba spuštěním dalšího případu.
Jak jsem napsal v úvodu, toto byla má první hra s titulem Kroniky zločinu a celkově nejsem ani příliš zběhlý v detektivkách ani únikových hrách. Na vyzkoušení hry jsem se tak opravdu těšil právě z toho důvodu, že to bude pro mě něco nového a potrápím mozek zase něčím jiným, než stavěním domečků / získáváním mincí / vražděním protihráčů… A to se mi rozhodně splnilo.
Hra dobře navozuje atmosféru vyšetřování zločinů a při třídění důkazů a ujasňování si informací jsem si připadal jak před tabulí s důkazy na policejní stanici (ačkoli v roce 1400 se to asi nazývalo jinak). Z tohoto pohledu nemám hře moc co vytknout.
Takový smíšený pocit mám ze samotného používání aplikace. Není to moje první hra s aplikací, takže vím, že většinou je práce s aplikací poměrně intenzivní. Při hraní Kroniky zločinu se ale úplně nemohu zbavit pocitu, že vlastně hrajete více v aplikaci než na stole a herní materiál slouží spíše jako podpůrný artikl. Je fajn si třídit důkazy a lokace, takže si můžete vytvořit jakousi mentální mapu a soustředit se na důležité věci, ale ve výsledku stejně koukáte hlavně do aplikace.
Ruku v ruce se zmíněnou intenzitou používání aplikace se nese aspekt hraní ve více hráčích. Už u výukového scénáře jsem dospěl k názoru, že hrát tuto hru ve více jak 2 lidech prostě nechci. Ač to z mé strany není úplně profesionální přístup při psaní recenze, už na začátku jsem si nedovedl přestavit hru až ve 4 hráčích, a tudíž jsem ji takto ani netestoval. Přitom vydavatel uvádí, že jde o hru pro 1–4 hráče.
Odehráno tedy máme ve 2 hráčích. I v tomto počtu mi chvílemi přišlo, že ten, kdo zrovna neobsluhuje aplikaci, má trochu dlouhou chvíli. Možná by pomohlo lepší zařízení, nebo třeba streamovat obsah na nějakou větší obrazovku pro všechny hráče, ale my hráli pouze s mobilem a bylo to tak akorát pro 2. Ve více hráčích bych se neodvážil a bojím se, že by se všichni poněkud nudili.
S čím se u hry tohoto typu musí počítat hned ze začátku je to, že ji zahrajete jen jednou – pak už prostě víte, kdo je vrah. Pokud ale hrajete únikovky nebo třeba legacy hry, toto vás jistě nepřekvapí. Tudíž to raději jen zmiňuji, aby bylo jasno. Rozhodně to není něco, za co by mohla být hra haněna.
Co se týče scénářů, ty mi přišly dobře zpracované a zábavné. Jejich komplexita s obtížností roste, a zatímco prvním scénářem projdete jak nůž máslem na sluníčku, u dalších už začínáte přemýšlet, co je důležité.
Lehce vás u toho tlačí herní čas, který simuluje různé denní doby (přes den lidé pracují, v noci spí atd.), a může být třeba očekáváno, že výsledky svého šetření předložíte na konci druhého herního dne atd. Tady si opět dovolím určitou kritiku, jelikož simulace času je někdy trochu pokulhávající. Stalo se nám tak, že jsme v 6 odpoledne herního času měli prošlé všechny důležité stopy a věděli jsme z příběhu, že další dostaneme až za několik herních hodin. Přesouvali jsme se tak zbůhdarma z lokace do lokace, a tak trochu zabíjeli čas. Asi by to nebylo na škodu, kdyby herní čas strávený vyšetřováním nebyl jedním z hodnotících kritérií v závěru.
Stejně tak zvraty v příběhu/vyšetřování mohou občas působit trochu kostrbatě, kdy se probíráte získanými důkazy a tápete, až se najednou v určitém herním čase stane něco, po čem si řeknete: „Aha, tak teď to do sebe celé zapadá“. Slabinu v tom vidím z toho důvodu, že do té doby se tak trochu plácáte na suchu a najednou vás příběh posune velkým skokem k vyřešení záhady. Mám z toho trochu pocit, jak kdyby se autoři snažili o umělé natahování herní doby. Chápu, že jde o vývoj příběhu, situace na sebe navazují a odehrávají se v určitém časovém sledu po sobě, ale jsem z toho lehce rozpačitý.
I přes určité mouchy a občas trochu smíšené pocity mohu s klidem říci, že jsem si hru užil. Měl jsem pocit, že vyšetřuji zločin. Hra navozuje dobře atmosféru a vyšetřování středověkých zločinů je zábavné. Hledání stop ve 3D prostoru je parádní a považuji ho sice za malou, ale velice zábavnou část hry.
Třídění důkazů na stole a rozhodování, jestli už přistoupit k uzavření případu, či nikoliv, vzbuzovalo jistou nervozitu, jestli je opravdu už ten správný čas. Jednotlivé scénáře jsou zajímavé a dostatečně rozličné na to, aby každý z nich zaujal, a dobře se stupňuje i obtížnost.
Pokud vám nevadí intenzivnější práce s aplikací a chcete si zkusit, jaké to je v botách středověkého šlechtice řešícího zločiny, klidně se ponořte do Kroniky zločinu: 1400 a ukažte bezpráví, že ani v temném středověku pro něj není místo.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Asmodee Jízdenky, prosím! Asie Asmodee Jízdenky, p
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 1 den