Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Columbia Games |
Autoři: | Grant Dalgliesh Justin Thompson |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: pihorv | 14.7.2011 | 8
Julius Caesar je posledním přírůstkem z dílny amerického producenta Columbia Games. Na trhu je již od roku 2010 a následovala po velmi úspěšné hře z oblasti evropských dějin - Richardu III. Jedná se o hru typu válečných blokových her (war block games) s herním prvkem fog of war - mlha války (nevidíte sílu jednotek soupeře).
Julius Caesar nás zavede do období občanské války, která probíhala mezi dřívějšími představiteli tzv. triumvirátu. Julius se po zprávách o nestabilní politické situaci v Římě vydává z daleké Galie zpět do své domoviny. Cestou konsoliduje veškeré síly, aby tak dal najevo svou vojenskou sílu a vyslal dostatečný signál bouřícímu se Pompeiovi. Celá hra se odehrává v oblasti středomoří a zahrnuje oblast od Španělska po rozpálený Egypt. Mapa tak skýtá dostatečný prostor pro manévrování a dává příslib variability hry. Kontrola jednotlivých měst v této hře rozhoduje o vítězi.
Vítězem hry se stává ten z hráčů, který během hry kontroluje na konci jednoho z pěti let konfliktu 10 vítězných bodů. Případně ten, který na konci hry má bodů více. V případě remízy pak ten hráč, který ovládá Řím. Body hráč získává za ovládání měst a trofeje soupeřových vojevůdců. Přičemž hodnota měst je 1 bod. Řím a Alexandria je ohodnocena 2 body. Poražený vojevůdce soupeře vám přinese 1 vítězný bod.
Hra se odehrává v pěti letech. Každý rok je rozdělen na 5 herních kol. Na začátku každého herního roku si hráči naberou šest karet a jednu z nich odhodí bez jejího efektu. Karty tak udržují přehled o jednotlivých kolech v rámci jednoho roku. Karty nabízejí hráčům možnost pohybu a verbování nových jednotek či posílení jednotek oslabených bojem. Karty události přinášejí herní výhodu oproti soupeři.
Po odehrání jednoho roku nastává zima, během které je třeba se postarat o hladovějící vojska a opravit bitvami pošramocené loďstvo.
Hra je určena pro dva hráče a průměrně Vám zabere kolem 2 až 3 hodin. Jedná se tak o jednoduchou hru, která není tak komplexní a přesto můžete počítat s dobrou zábavou a rychlým zažitím pravidel.
Bloková hra využívá pro zobrazení jednotek dřevěných bloků o délce stěny do 2,5 cm. Na jejích jedná stěně je pak nalepena nálepka s informacemi o jednotce představující danou jednotku s veškerými důležitými údaji pro hru jako je síla, bojová iniciativa a možnost udělení zásahu. Pohyb jednotek je v případě hry JC řešen pomocí herních karet.
Z bloku jednotky se tak hráč dozví, jak je jednotka silná, rychlá a volí její zařazení do bojové skupiny.
Síla jednotky je znázorněna pomocí římských číslic a je od II do IV. Síla je ve hře reprezentována počtem kostek, kterými jednotka hází během boje. Schopnost zásahu je znázorněna číslicí 1 – 4 vedle písmene (A – D). Jednotka o síle II a bojovým označením A2 tak zasáhne svůj cíl při hodu 1 a 2, přičemž hází dvěma kostkami. Písmena A – D představují bojovou iniciativu a určují postup boje. Jednotky s označením A hrají před jednotkami B, které hrají před jednotkami C, … Tento systém tak reflektuje schopnosti jednotek, kdy jednotky s iniciativou A jsou rychlými, ale slabými jednotkami. Většinou se jedná o lučištníky či lehkou pěchotu, která slouží primárně k získání informací o soupeřově armádě.
Hra v rámci boje rozlišuje útočníka a obránce. Obránce má výhodu, neboť jeho jednotky (při zachování bojové iniciativy A před B, to před C) útočí před jednotkami útočníka. Hra počítá i např. se zapojením rezerv, které posílily hlavní útok až po jeho pohybu a zapojují se do průběhu bitvy až ve druhém kole. Může se tak stát, že hlavní síla je poražena a rezervní jednotky vstoupí do boje po porážce hlavní síly.
Samotný boj probíhá ve čtyřech kolech. Čtvrté kole je však kolem, kdy se případně neúspěšný útočník musí vždy dát na ústup. Boj je tak časově omezený, přesto jednoduchý, svižný a díky hodům správně napínavým. Každopádně doporučuji použití podložky pro boj, neboť získáte přehled o průběhu bitvy a nemusíte se namáhat počítáním průběhu kol na prsten jedné ruky.
Osobně se mi daný způsob hry a boje velmi líbí, když vytváří dobrý prostor pro blafování a tříbí vaší paměť.
Hra JC obsahuje 63 bloků. 31 pro Caesara a 31 pro Pompeia. 63. Blok představuje Kleopatru, která se přidává vždy na stranu vítěze v bitvě či toho, kdo kontroluje Alexandrii v období zimy.
Herní kolo se skládá ze tří částí - zahrání karet, fáze příkazů a boje.
Při zahrání karet zahrají oba hráči jednu ze svých karet. Hráč s větším počtem pohybů je hráčem začínajícím toto kolo. V případě rovnosti začíná Caesar (vyrovnává se tak handicap oproti Pompeiovi, který kontroluje na začátku hry7 měst, Pompeiovi legie jsou ve výsledku o něco slabší).
V případě, kdy hráč zahraje kartu události, stává se automaticky hráčem začínajícím herní kolo.
Fáze příkazů je rozdělena do dvou částí. První je akce pohybu, která probíhá tak, že hráč pohne počtem jednotek/skupin v závislosti na zahrané kartě. V případě, kdy jednotky nevstoupí do nepřítelem obsazeného města, pohnou se o dvě města. Jednotka se může pohnout jednou za kolo. V případě, kdy jednotky útočí, mohou se pohnout o jedno město.
Jelikož se na mapě nachází moře a hráči ovládají o lodě, je možné jejich využití pro plavbu. Tento prvek dodává novou dynamiku hře, kdy je možné se dostat velmi rychle (ale se slabou armádou – jeden blok za jeden pohyb) např. z Řecka do Tuniska, …
Druhou částí je pak fáze verbování, při které hráči buď umisťují na mapu nové jednotky, nebo posilují stávající ve hře. Tuto část je nutné si dobře rozmyslet, neboť bodů pro verbování a posilování hráč nemá moc k dispozici. Naverbování neužitečné jednotky je tak citelnou ztrátou, která se jen těžko napravuje.
Boj nastane v případě, kdy se v jednom městě/moři setkají dvě nepřátelské jednotky. Boj byl již popsán výše.
Osobně se mi zdá, že hra je dobře vyvážená za oba představitele. Ovšem za každého je třeba volit jinou strategii.
Pompeius v začátku hry sice kontroluje 7 měst, ale je náchylný k rychlé ztrátě v oblasti Francie a Peloponéského poloostrova. Jeho cílem je tak rychle získat vliv v Anatólii a pokud možno držet pevně v rukou severní Afriku. Šetřit si Pompeia a nepodnikat unáhlené útoky na Caesarovu jistotu v podobě získaného Říma.
Caesar je naproti tomu nucen k neustálému útočení. Na počátku hry kontroluje pár měst a času není nazbyt. Přesto však musí zachovat chladnou hlavu a využívat chyb Pompeia a možností, které mu dává flotila a jeho silné legie. Kontrola Říma je pak pro Caesara nezbytnou nutností a byl by špatným vojevůdcem, kdyby jej nezískal či jej později ztratil.
Znovu-hratelnosti nahrává i možnost volitelného umístění přesně daných bloků do startovních měst. Je tak možnost pro vyzkoušení nové strategie a další zmatení protivníka, který nemá ponětí o síle vašich jednotek.
Hra JC je pro mne příjemným objevem. Díky systému fog of war mi vždy běhá mráz po zádech, když se pouštím do neznámých bitev. Hra jste schopni velice rychle připravit pro hru a pravidla vysvětlíte do 20 minut tak, že je každý lehce pochopí. Mapa je krásně zpracovaná stejně jako dřevěné bloky jednotek. Hra je dobře vyvážená a za každou stranu je nutné volit odlišnou cestu za vítězstvím. Oproti starším hrám od Columbia games se mi velice líbí nové využití karet.
Zápory se najdou i u této hry. Předně je to cena. Ta je jistě dána faktem, že hra se nevyrábí v Číně, ale v Kanadě. Mapa by mohla být větší, v případě koncentrace velkého množství jednotek i ve větší oblasti ztrácíte přehled o jejich přesném umístění. Některé karty událostí jsou příliš silné a dávají ohromnou výhodu proti soupeři.
Přesto všem hráčům (i ne wargamářům) mohu tuto hru vřele doporučit.
JC
JC je naše první blokovka a pro mě osobně jsou block wargames spolu s dalšími wargames (žetonkovými) objev léta 2011 :)).
Hraje se to fakt dobře - svižně, jednoduše. Z počátku jsem pochyboval o vyváženosti, ale další hry mi potvrdily, že to vyvážené je. Bloky (s nálepkami) mají své kouzlo a mapa je taky pěkná. Takže u mě Columbia Games zabodovali a zenedlouho budou po JC následovat Hammers of the Scots a Crusader Rex.
Co se týče ceny a zpracování mapy a krabice, tak je to věc se kterou se nerad smiřuji, ale nedá se nic dělat, důležitá je především hra samotna. Hra vypadá sice pěkně, ale zpracování pokulhává (pouze mapa a krabice, dřevěné bloky, nálepky a karty jsou naprosto v pohodě) :). Je to taková variace na Potěmkinovy vesnice :). Krabice (obrázek na ni) vypadá krásně, ale po sundání "krytu" se z toho vyklube obyčejná měkká kartonová krabice. Mapa (graficky) je taky pěkná, ale je na takovém tvrdším papíře (něco mezi mounted map a papírovou mapou od GMT). Cena $65. Jasně, není to Čína, ale Kanada, tak se to dá pochopit. Ale i tak to zamrzí a nabízí se spekulace jestli není lepší to outsorcovat do Číny a při stejné ceně mít pevnější krabici a mounted map.
Třeba 2. edice Crusader Rex už bude mít mounted map a cena bude $60, tak tomu moc nerozumím :)
Ale to jsou pro mě jedinná negativa a hru samotnou neovlivňují.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: Ora et Labora
Akt. cena: 1450
Končí za: 1 den
Duna Impérium + Vzestup Iksu + Nesmrtelnost
Akt. cena: 3800 Kč
Končí za: 1 den