Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 15 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Eli Thomas Wolf |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 549–599 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Azifaral | 15.9.2022 | 11
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Ze statistik ministerstva zemědělství vyplývá, že se každý Čech v roce 2021 průměrně vypravil do lesa 34krát a nejčastěji, zhruba ze 75 %, sem šel sbírat houby. Celkově lidé nasbírali a odnesli z českých lesů houby o celkové hmotnosti 20 tisíc tun, takže na jednu sbírající domácnost připadlo zhruba 6 kilogramů sesbíraných hub. Milujeme houby. Jsme národ houbařů. Můžeme chodit do lesa a sbírat houby bez jakéhokoliv omezení, což v Evropě zase tak moc možné není. Nezbývá než říct, že Čechy jsou opravdový Houbařův ráj.
Je tedy až s podivem, že trvalo spousty let, než se na českém deskoherním trhu objevila desková hra s tématikou sbírání hub. Ne, že by ve světě nějaké neexistovaly. Pár se jich objevilo, ale vždy se dalo polemizovat o kvalitě provedení uvedených her, a proto také žádné z lokálních vydavatelství taková hra nezaujala natolik, aby ji uvedlo do lokální distribuce. Přelomovým se z tohoto pohledu stal letošní rok 2022, kdy se francouzské vydavatelství Blue Orange rozhodlo vydat hru Wonder Woods a na český a slovenský trh ji lokalizovalo vydavatelství MindOK pod názvem Houbařův ráj, které mi tuto hru poskytlo k recenzi, za což mu patří srdečné poděkování.
Jedná se o správné rozhodnutí ze strany MindOKu? Jaká je a pro koho je vůbec hra Houbařův ráj určena? Nejprve se jako vždy seznámíme s herními komponenty, které hra obsahuje, poté vás provedu pravidly a tím, jak se hra hraje, pak vám řeknu, jaká jsou pozitiva a případně jestli se najdou nějaké věci, které se mi na té hře zase tak moc nelíbí a jako vždy to uzavřeme závěrečným hodnocením v podobě tří otázek a tří odpovědí.
Na velmi subtilní krabičce s nádhernou ilustrací opravdového ráje všech houbařů máme uvedený údaj, že hra je určena pro 2–5 hráčů ve věku od 8 let a hráči by si měli na jednu partii vyhradit zhruba 15 minut. To signalizuje, že se bude jednat o jednoduchou a svižnou hru. Po jejím otevření zde najdete 4 destičky hub (pro každý druh jednu) a konkrétně se jedná o desku hřibu, lišky, smrže a bedly. Dále balíček 16 bodovacích karet standardní velikosti a pro každý druh houby jsou zde 4 karty, vždy o hodnotě 1, 3, 5 a 7. Z ekologického papírového sáčku vysypete 35 dřevěných košíků (po sedmi košících v 5 barvách) a 56 dřevěných hub – 14 hřibů, 14 lišek, 14 smržů a 14 bedel. Jeden žeton začínajícího hráče s ilustrací lesa a lokalizovaná pravidla do češtiny a slovenštiny, které mají celkově 4 stránky se spoustou ilustrací, což znamená, že budou velmi uživatelsky přístupná.
Doprostřed herní plochy rozložíte 4 destičky hub. Bodovací karty roztřídíte podle jejich druhu, každý z minibalíčků zamícháte otočený lícem dolů a vždy vyberete jednu kartu, kterou přiložíte (otočenou lícem dolů) k destičce odpovídajícího druhu houby. Ze zbylých karet vytvořte jeden balíček, ten pečlivě zamíchejte a každému hráči rozdejte určitý počet karet, a to v závislosti na počtu hráčů ve hře. V případě hry 2 hráčů vám zůstal dobírací balíček o 4 kartách, který položíte v dosahu hráčů, v případě jiného počtu hráčů dobírací balíček nevznikne.
Dřevěné žetony hub roztřiďte podle jejich druhu a opět v závislosti na počtu hráčů ve hře pod každou desku houby položte odpovídající počet žetonů. V obou případech tyto hodnoty najdete velmi zřetelně a srozumitelně uvedené v pravidlech. Nakonec si každý hráč vezme 7 dřevěných košíků v barvě dle vlastní volby: 5 košíků si nechá ve své zásobě a 2 ponechá uprostřed herní plochy ve společné zásobě. Hráč, který byl jako poslední na houbách, dostane žeton začínajícího hráče a hra může začít.
Hru Houbařův ráj budete hrát na několik kol a v každém kole proběhnou 2 fáze. Nejprve proběhne fáze sběru hub a následně fáze výměny informací. Nyní si obě fázi trošičku popíšeme.
Počínaje začínajícím hráčem a následně ve směru hodinových ručiček provedete jednu uvedených akcí.
Jakmile všichni hráči pasovali, tak se spočítá, který hráč má na každé desce hub nejvíce košíků (má zde převahu) a za příslušnou desku získá, pokud je to možné, další houbu. Tím fáze sběru hub končí, hráči si vezmou všechny své košíky z destiček hub zpět do své zásoby a hra bude pokračovat další fází – fází výměny informací.
Košíky samozřejmě neumisťujete na destičky hub jen tak nazdařbůh, ale vycházíte z karet, které máte na ruce a snažíte se odhadnout, jaké karty bude mít na ruce váš soupeř. Když máte v ruce nízké karty určité houby, tak víte, že už ta nízká karta nemůže být u desky houby a je šance, že tam bude karta vysoká. Samozřejmě, že na začátku hry máte velmi malou představu o tom, jaké karty kde mohou být, ale to se změní v průběhu hry, a to i díky pozorovaní chování soupeřů, kteří se stejně jako vy snaží sbírat houby na deskách hub u kterých si myslí, na základě svých karet a vašeho chování, že je karta s nejvyšší hodnotou.
Důležitou informací je to, že na konci hry se počet vámi nasbíraných žetonů hub vynásobí hodnotou karet, které jsou otočené lícem dolů pod deskami hub. Takže pokud ve hře nasbíráte např. 5 hřibů a 2 bedly a na konci hry otočíte karty u desek hub a zjistíte, že u desky hřibu byla karta s hodnotou 5 a u bedly karta s hodnotou 1, tak celková hodnota vámi nasbíraných hub je 5×5 (hřiby) + 2×1 (bedly) = 27 bodů.
V této druhé fázi hry můžete jednu z karet, kterou máte v ruce, vyložit a za odměnu získat košík ze společné zásoby. Vyloženou kartu umístíte k příslušené desce houby a ta je veřejná pro všechny hráče. Proto musíte pečlivě zvažovat, zda se vám vyplatí tuto akci provést, protože se může stát, že hráči poskytnete velmi důležitou informaci. Ale na druhou stranu získáte cenný košík. Tato akce je dobrovolná a pokud ji nechcete vykonat, tak můžete pasovat.
Když proběhne druhá fáze kola, tak začínající hráč předá žeton začínajícího hráče spoluhráči sedícímu po levé straně a může začít další kolo.
Hra končí v okamžiku, kdy u dvou desek hub došly žetony hub, nebo pokud celkový počet hub u všech desek hub je menší než dvojnásobek hráčů ve hře. Pokud nastane jedna z uvedených situací, hráči dokončí dané kolo a přejde se k závěrečnému hodnocení, které jsme si už částečně popsali.
U desek hub odstraňte bodovací karty, které jste k nim dali ve fázi výměny informací a jsou otočené lícem nahoru. Zůstanou zde pouze karty otočené lícem dolů, které jste zde položili na začátku hry. Ty v této chvíli otočte lícem nahoru a každý hráč si spočítá celkovou hodnotu nasbíraných hub. To, jak jsme si popsali, uděláte tak, že vynásobíte počet nasbíraných hub hodnotou bodovací karty houby. Takto vynásobíte a sečtete všechny body a hráč, který má nejvíce bodů se stává králem hub.
Nejprve si řekneme, co je na hře pozitivního a pak přejdeme k těm negativním skutečnostem. Musím uznat, že hra je velmi hezká. Má hezké ilustrace, krásné dřevěné komponenty. Velmi příjemnou stránkou jsou jednoduchá, přehledná a kvalitně lokalizovaná pravidla, která opravdu naučíte každého, i začínajícího hráče, který s deskovými hrami nemá příliš zkušenosti, za pár minut. Určitou pozitivní věcí je rychlá hra a krátká herní doba. No a zde nám bohužel výčet těch pozitivních vlastností končí a budeme muset přejít k těm negativním.
Začneme opět od provedení. Ano je krásné, ale první věc, která mě praštila do oči byly čtyři desky hub. ČTYŘI! Jedlých hub, které můžete u nás sbírat je cca 2 000 a těch známých 300. A tady máme 4 desky. Neuvěřitelné. Jenomže, když jsem tu hru začal hrát, tak jsem si uvědomil daleko závažnější problém. U té hry je úplně jedno, kolik je zde desek hub, protože to téma se ztratilo někde v hustém lese. Klidně bychom mohli sbírat staré železo a výsledek by byl naprosto stejný. Vy prostě mechanicky umisťujete nějaké žetony na nějaké desky a vůbec nemáte pocit, že sbíráte houby, pouze přesunujete žetony z jedné strany herní plochy na druhou.
Přejdeme od tématu k mechanice. První kolo proběhne vždy naprosto stejně, protože všichni hráči mají stejné množství košíků a pokud nevyužijete možnosti položit košík do prvního sloupce, tak se zbytečně připravíte o žeton houby. A informací máte hrozně málo. Takže šoupnete vždy jeden košík do prvního sloupce, ostatní hráči udelají tétéž, a ty zbývající do druhého. Pak přijde fáze výměny informací a vy automaticky odhodíte kartu se střední hodnotou (optimálně 3), která vašemu soupeři nedá prakticky žádnou informaci a vy máte košík navíc. A takto probíhají další kola, ale stále se nikdy nedostaví ani náznak toho, že byste museli alespoň trošku zapřemýšlet. A pokud hrajete se zhruba stejně schopnými spoluhráči, tak prakticky je vždy celkový výsledek v daném kole stejný, kdy jeden hráčů má převahu na jedné desce, druhý na druhé atd. Hra se tak stává velmi plochou, nezajímavou a ukrutně nudnou, což zachraňuje krátká doba hraní. Jediné, co nakonec trochu změní výsledek bude náhoda, protože ne vždy jste schopni naprosto přesně odhadnout jaká bodovací karta je pod deskou houby. Ale i přesto je výsledný stav vždy velmi vyrovnaný.
Doufal jsem, že právě fáze výměny informací bude tím, co vnese do hry něco zajímavého, nějaký blafovací efekt, který by mohl radikálně změnit průběh hry. Opak byl pravdou. V prvních hrách jsem nechtěl poskytnout soupeřům žádnou informaci, ale výsledek by pouze takový, že jsem měl o košík méně. V dalších hrách už jsem karty vždy odhazoval a nikdy to nemělo nijak zásadní vliv na průběh hry. Na počátku hry hráči odhazují karty středních hodnot, což ostatním nedá žádnou smysluplnou informaci a v dalších fázích už to bývá skoro jedno, protože se tak rychle přibližuje konec hry, že zisk košíku navíc je daleko hodnotnější.
Mám u této hry, vzhledem k jejímu systému, ještě jeden a dost zásadní problém. Vlastně netuším, kdo má být její cílovou skupinou. Tedy… možná tuším. Ta hra je z mechanického hlediska tak nezajímavá, že standardní deskoherní hráči ji nebudou chtít hrát ani jako filler. Pro starší děti je to nezajímavé z pohledu tématu a mladší děti budou mít zase problém pochopit systém, kdy musí odhadnout jaká karta se skrývá pod deskou – vyzkoušeno v praxi. Tudíž nám zůstává skupina deskoherních laiků a houbařských nadšenců, kteří si hru koupí na základě hezkého obalu, který uvidí v některém hypermarketu bez ohledu na to, jestli ta hra je dobrá nebo špatná.
A úplně na závěr. Dvě malé drobnůstky. Papírový sáček? Když už se to mělo stavět na stranu ekologie a nepoužil se klasický igelitový, tak proč se nepoužil jutový? Jak dlouho ten papírový sáček vydrží opravdu nevím, ale nejsem přesvědčen, že to příliš dlouho nebude. Druhá drobnost. Zjevně se hrálo na cenu, která dle mého mínění není tedy příliš nízká, ale ten bodovací bloček opravdu mohl být součástí balení, protože spočítat ty násobky z hlavy se obecně moc nedaří. Já vím, že to není povinnost a každý má mobil s kalkulačkou, ale k dobrému bontonu toto dnes už patří. Ale to už jsou jenom taková drobná pošťouchnutí na konec.
1) Jak hodnotím Houbařův ráj v převodu na BBG hodnocení
2) Jestli je to hra, kterou bych si koupil, pokud bych ji nedostal k recenzi zdarma
3) Jestli tato hra zůstane u mě doma
1. Nebudeme kolem toho vést dlouhé řeči, už jsme si toho řekli dost a já dávám 3.5. A to tuto známku zachraňuje dle mého velmi hezké provedení, krásné ilustrace a zajímavé dřevěné komponenty. Ale mechanicky ta hra opravdu není dobrá. Nejde ani o to, že je jednoduchá, rád hraji plavidlově jednoduché hry. Když to například srovnám s Pelíškem, nebo Kaskádií, které jsou rozsahem pravidel prakticky stejné. Ale herně? To je naprosto jiný level. Když proběhla první hra a my se na sebe koukli se spoluhráči, protože jsme nevěřili vlastním očím, co jsme to právě zažili, tak jsme si řekli, že jsme asi špatně pochopili pravidla a děláme něco špatně. Nedělali. Ta hra má, kromě jiných, ještě jeden ze zásadních nedostatků, a to je pekelná nuda. A nulový potenciál do budoucna, protože tam budete hrát pořád jedno, a to samé dokola. Nevím, jestli si tu hru budu chtít ještě někdy zahrát, protože určitě najdu spoustu jiných her, po kterých sáhnu raději. Například ty dvě zmiňované. To nemluvím o spoluhráčích.
2. Když jsem se koukal na internetu, tak se ta hra prodává od 515 až do 629 Kč. A mou odpověď asi tušíte. Ne. Nekoupil bych si tu hru, kdybych ji nedostal na recenzi zdarma. Jak jsem říkal, ta hra je hezká, ale to je vše a ty hezké komponenty to nezachrání. Dokonce mám pocit, že vzhledem k množství komponent je i ta cena příliš vysoká bez ohledu na kvalitu herní mechaniky, což asi prodražují již zmiňované dřevěné komponenty. Takže ne. Opravdu ne.
3. A jestli zůstane ta hra u nás doma? No nevím, obecně asi není důvod. Když tedy pominu možnost, že si s komponenty bude hrát naše malá, která nám z nich „připravuje každý den houbovou polévku“. Ale jinak asi ne. Buď ji vyměním za něco jiného, nebo skončí jako nějaký dárek pro nějakého houbařského fandu. Ale u nás doma bude ležet a bude se na ni prášit, protože jak jsem říkal, asi se nikdy nenajde důvod si ji zahrát.
To je tedy vše. Už jsem naznačil, že tuším, jaký bude osud této hry. U houbařských nadšenců bez ohledu na její nedostatky uspěje a pak její prodej budou zachraňovat stojany v hypermarketech a její krásná ilustrovaná obálka. Takže nezbývá, než si povzdechnout, že Čechy jsou Houbařův ráj a nic na tom nezmění ani hrozná nuda nad herní plochou.
Krásna vecná kritika - najmä tá úvaha o cieľovke to celé podčiarkla. Takéto nezmysly by sa vôbec nemali vydávať a čudujem sa Mindoku, že takýto “komponentový buybait” vôbec vydal.
@acedrac Děkuji za pochvalu, pokud se to v tomto případě tak dá říct, když ta recenze není příliš / vůbec pozitivní. S tím, že se člověk diví, že to Mindok vydal, to má dvě roviny. Z jedné strany se divím, protože vím, že si Mindok zakládá na tom, že jim každá hra projde rukama, takže ji určitě hráli a po prvním zahrání museli zjistit jaká ta hra je. Z druhé strany je tady prodejní faktor a já vsadím poslední houbu v lese na to, že ta hra se bude prodávat. Ta základna houbařských fandů je obrovská a minimálně to bude úžasný dárek na vánoce. Krásné ilustrace, krásné komponenty, jednoduchá pravidla. Ideál pro hraní s prarodiči. Jako bych viděl svého tchána, který o hry nezavadí. Já to hodnotil z pohledu deskového hráče. Pohled deskoherního laika je naprosto jiný, což už bylo vidět ve skupině na facebooku. To je jako s Harry Potterem. Těch her je už dnes vagon, ale stále přibývají další. A to navzdory tomu, že to žádné herní perly nejsou, tak to to téma je pořád prodává.
My jsme hru samozřejmě hráli mockrát, nás bavila a bavila i lidi, se kterými jsme ji hráli. Ano, některé náročné hráče nebavila, ale některé ano. A nehráče bavila téměř všechny. Lidi jsou hodně různí a pro ně jsou hodně různé hry. Ano, nevydáváme pouze hry pro náročné hráče, ale i skvělé hry pro lidi, které baví především krátké a nenáročné hry. A přesně pro ně je tahle hra určená. Úplně chápu, že vůbec nemusí bavit někoho, kdo je zvyklý na mnohem náročnější hry.
Člověk MINDOK
Ne že bych nesouhlasil se závěry recenze, ale jsem docela překvapen, že na BGG má hra hodnocení 7,2 bodů, což odpovídá zdejším 3,5 hvězdičkám. Zatím tam hodnotilo jen 37 lidí, což je na nějaký relevantní závěr málo. Zde na ZH hodnotilo 8 lidí a průměr jsou 3 hvězdičky, takže o něco méně, ale opět velmi malá relevance vzhledem k počtu hodnotících.
Co je zajímavější, jsou slovní hodnocení. Moc jich na BGG zatím není, ale většinou charakterizují hru jako „blafovací“, což mi tedy z recenze moc nepřipadá. Jeden hodnotitel dokonce píše, že „to je velmi úspěšné“ (a dává 8 bodů). Nějaký holanďan zase píše „Zábavná hra s velmi originálním mechanismem!“ (a opět 8 bodů).
Předpokládám, že na BGG nechodí a nehodnotí lidé typu „tchán, který o hry nezavadí“ a že jsou to především lidi, kteří mají k deskovým hrám nějaký vztah. Já to nehrál, vy jo, podobně vyznívá i recenze od pecovarhy, takže těžko říct.
Na druhou stranu, stejně jako nejde točit jenom filmy pro náročného diváka, tak nejde vydávat hry jenom pro náročné hráče. Takže kritizovat MindOK, že to vydal, asi není úplně na místě. Otázkou může být tak akorát cena a to ukáže až trh. Já bych si tu hru nekoupil, ne kvůli recenzi, ale protože já jedinou jedlou houbu v celém lese spíš rozšlápnu (neúmyslně), než bych si jí všimnul (reálná situace), ale docela mám chuť si ji aspoň jednou vyzkoušet, abych si udělal představu. Tak třeba na nějakém deskohraní se mi poštěstí a pak se budu moci přiklonit na jednu nebo druhou stranu.
To není nic proti recenzi samotné, ta je napsána dobře, ale spíš takové zamyšlení do diskuze.
@mh S tím “blafováním” na to vlastně není prostor, protože ta hra je hrozně rychlá a krátká. Tam se otočí maximálně 3–4 kola, ve více lidech ani to ne, a když se budu snažit svést ty ostatní na jinou houbu, tak budu tratit na žetonech houby. A první kolo, pokud náhodou nedostane člověk na ruku karty 1, 3, 5 od jedné houby, netuším jaké ty karty jsou pod deskami. Takže se snažím sbírat co největší množství hub, protože v těch násobcích se to potom zúročí. Pak, pokud hráči odhalí karty za košík nějaké informace dostanu, ale pokud oni vyloží ty střední karty a to oni většinou udělají, tak opět je to s těmi informacemi takové všelijaké.
Co se týká toho holanďana, tak on má i youtube recenzi a taky to tam vychválil. A je samozřejmé, že stejně jako každá hra, si své fanoušky najde.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zombicide: Do zbraně
Akt. cena: 280 Kč
Končí za: 10 dnů