Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Heat |
Počet hráčů: | 1–7 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost, Sport |
Herní kategorie: | desková hra, závodní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Asger Harding Granerud Daniel Skjold Pedersen |
Rok vydání: | 2024 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 699–749 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Strachkvas | 20.4.2024 | 7
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Ze závodní hry Heat se na svých stolech můžeme těšit již druhým rokem. Vzhledem k tomu, že sklidila značný úspěch, se není co divit, že jsme se dočkali i jejího prvního rozšíření. Stejně jako pod základem je i pod ním podepsaná dvojice autorů Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen, grafické stránky hry se opět ujal Vincent Dutrait a stojí to za to. Na český trh hru přináší vydavatelství BlackFire.
Hned v úvodu své recenze chci uvést, že se nebudu zaobírat rozborem herních mechanik základní hry a článek zaměřím čistě na rozšíření „Heat: Hustý déšť“ a představení nových aspektů, které přináší.
V krabici nalezneme sadu komponent pro sedmého hráče v oranžové barvě: formuli číslo 4 a řadicí páku spolu s herní podložkou, karty rychlostí i další karty Napětí a Heat. Dále oboustranný herní plán se dvěma závodními okruhy (Japonsko a Mexiko), nové karty pokročilých vylepšení, sponzorské karty a události pro novou sezónu (rok 1964).
Na straně jedné musím ocenit, že autoři (či ve vydavatelství) očividně mysleli ekologicky a karty obalili do papírového obalu namísto do obvyklého plastového. Tuto snahu ale za mě trochu sráží fakt, že celou krabici zaplňuje trochu zbytečný plastový insert. Chápu, že při přepravě je třeba jednotlivé komponenty nějak uložit, ale opravdu nevím, kolik hráčů si rozšíření ponechá v jeho krabici. Já jsem obratem všechno naskládal do insertu základní hry, který očividně s nějakým rozšířením počítá (viz uložiště na formule a řadicí páky), a to včetně obalených karet a herního plánu (za cenu mírně zvednutého víka). A plastový insert z rozšíření tak není ničím jiným než zbytečným kusem plastu.
Už základní hra byla po grafické stránce velmi povedená a rozšíření na ni jen a pouze navazuje. Osobně jsem vizuální stránkou hry opět uchvácen a baví mě každá jednotlivá kresba na kartách. Herní plán s oběma okruhy hraje barvami, které mi přijdou ještě o něco výraznější než v základní hře. Prostě paráda!
Stejně tak kvalita nešla v ničem dolů a hra je velice dobře vyprodukovaná. Co musím zvlášť zmínit, protože to bohužel není v poslední době samozřejmostí, tak ruby karet pasují k těm ze základní hry. Nepoznáte tedy mezi nimi rozdíl a hezky „zapadnou“ do svých balíčků.
Velká cena Mexika nabídne dlouhý (ale poměrně rychlý) tři kola trvající závod na 60 polích s šesti zatáčkami. Z toho dvě dvojice z nich jsou poskládány blízko u sebe tak, že tvoří jednu z novinek tohoto rozšíření – šikany. Byť to na první pohled možná zní trochu fádně (prostě „dvě zatáčky za sebou“), opak je pravdou. Pokud se totiž rozhodnete projet obě v jednom kole, pochopitelně u obou z nich budete muset ověřit projetou rychlost. A pokud jedete rychleji, platba v kartách Heat je zase o něco náročnější. Zvlášť když zapojíte i modul počasí, kdy přidaný žeton bude ovlivňovat obě zatáčky v šikaně. Šikany tak přinášejí další prvek, kterému budete muset uzpůsobit svou strategii a dobře se na jejich projetí připravit. Pokud do svého hraní zapojujete i legendy, doporučil bych zvolit jejich „agresivnější“ variantu, kterou taktéž přináší toto rozšíření. Legendy díky tomu budou za určitých okolností moci projet obě zatáčky a nezastaví se před druhou z nich, jak by učinily podle základních pravidel. V případě průjezdu šikanami se nám při hře totiž dost často zbytečně „zasekávaly“ a ucpávaly celou dráhu. Pokud hráč jel až po nich, často skončil už před první zatáčkou, protože nemohl projet (ukončil by tah na některém poli s Legendou a musel tak na poslední volné pole). Herně to bylo celkem nepříjemné, ale zapojení agresivnější varianty legend to vyřešilo.
Japonský okruh sestává ze dvou kol, a to na dráze taktéž o 60 polích s pěti zatáčkami. Z toho dvě z nich jsou v těsné blízkosti a tvoří šikanu. Za pochvalu určitě stojí, že autoři, inspirovaní skutečným závodním okruhem Suzuka v Japonsku, zachovali osmičkový tvar a unikátní mimoúrovňové křížení. Střed okruhu dopřává jezdcům poměrně dlouhou rovinku o 26 polích. Nový prvek, který tento závod nabízí, jsou kaluže vody u tří ze zatáček. Pokud závodník začíná svůj tah na tomto zaplaveném místě, bude jej stát každé podřazení zaplacení jedné karty Heat navíc. O jeden rychlostí stupeň dolů tedy jeden Heat, o dva to budou už dvě karty. Tento nový prvek je hodně zábavný a nejednou nás kaluže s vodou pořádně vypekly. Zvlášť ta za zmíněnou rovinkou, na které se všichni snaží jet, co to dá, a pak zapomenou, že zpomalit a podřadit před zatáčkou nebude jen tak. Byť je to zatáčka s hodnotou 5, projet ji se zařazenou čtyřkou, protože nemáte na zaplacení, pohádka není. Kaluže tak přináší další strategický prvek, který hráče nutí dopředu plánovat a dobře si rozmýšlet, jestli dojet až na vodu, nebo tah ukončit na suché části trati a v klidu si podřadit.
Kaluže s vodou jsou opravdu skvělý doplněk, že si až říkám, jaká je škoda, že autoři hry nevymysleli nějaký systém, jak je přidat i na další dráhy, například ve spojení s taženým žetonem deštivého počasí. Trochu promarněná příležitost.
Naprostou peckou, kterou Hustý déšť přináší, je symbol super chlazení na kartách vylepšení a sponzorských kartách. Tato fialová kapka totiž hráčům umožní vrátit karty Heat zpět do motoru přímo z odhazovacího balíčku. Nemusíte tedy čekat na to, až si Heat doberete do ruky a později jej ochladíte. Tím, že aktivace symbolů v kroku 5 se děje v libovolném pořadí, vlastně můžete okamžitě dostat do motoru zpět kartu Heat, kterou jste zaplatili za jinou kartu, již jste vyhodnotili před chvilkou. A to už je pěkné kombo.
Pro fanoušky dlouhodobějšího soutěžení nabídne rozšíření další sezónu, tentokrát ročník 1964. Šampionát sestává ze čtyř závodů a každý opět nabídne unikátní události, které trošku zamíchají s podmínkami závodu. No, pokud někde mohli autoři v rozšíření navýšit obsah, je to podle mého názoru právě zde. Nejen, že by mohli klidně přidat události pro další ročník, ale primárně by mohli sezónu natáhnout na více než čtyři závody. Okruhů už je na to dostatek. A malá hnidopišská poznámka na konec: Velká cena Japonska se v ročníku 1964 vůbec nejezdila, a to nám ji autoři do kalendáře přidali dokonce 2×…
K této části rozšíření se asi není třeba nějak obšírněji vyjadřovat. Osobně kvituji, že přibyla další formule, byť se ke hře v plném počtu hráčů (lidských) úplně nedostávám. Nejenže je na výběr další barva, ale hlavně při každé hře zapojujeme i modul Legendy a více formulí na dráze = zábavnější závod. Já osobně nevidím žádný problém ani v tom, že součástí rozšíření nejsou nové karty právě pro Legendy, které by s novou oranžovou formulí počítaly. Není nic jednoduššího než tuto legendu ovládat pomocí barvy, kterou si vybral některý z lidských hráčů. Je asi zbytečné tisknout s každým rozšířením, které přidává další formuli, nové karty pro Legendy. Osobně počítám s tím, že pokud bude nějaké další, tyto karty už v něm nebudou chybět.
Věru, moc toho na přečtení není. Samotná nová pravidla jsou představena na dvou stránkách a pokud základní pravidla vzbouzela lehké kontroverze některými nejasnostmi, zde na to vlastně ani není prostor. Za mě je tentokrát vše v pořádku vysvětlené a ve hře samotné snadno aplikovatelné.
Toto rozšíření zcela naplnilo mé předpoklady a přineslo přesně to, co od expanzí deskovek obecně očekávám. Ne tunu nových pravidel, ne takové množství nového obsahu, že se k němu stejně v životě nedostanu, ale lehkou nadstavbu, jakési „opepření“ a zvýšení znovuhratelnosti základní hry. A to přesně Hustý déšť doručil. Oba nové závodní okruhy nenabízí jen jinak uspořádané zatáčky a dlouhé rovinky (a musím říct, že by mi to osobně úplně stačilo), ale přenášejí i nové mechaniky, které hru zase o něco posouvají. Jak šikany, tak kaluže vody představují další zábavné překážky, se kterým se musíte popasovat, abyste se svým vozem úspěšně dorazili do cíle. A to není vždy úplně snadné. O to víc se pak hodí nové karty pokročilých vylepšení se symbolem super chlazení, které si rozhodně budete při stavbě své formule chtít „instalovat“. Možnost vracet karty Heat do motoru rovnou z odhazovacího balíčku je prostě skvělá vychytávka a při správném použití může být velice nápomocná. Toto rozšíření možná nenabídlo tolik obsahu, v kolik někteří hráči doufali, o to ale větší jsou herní zážitky, které přináší. Ano, i já bych si dokázal představit víc karet vylepšení, delší šampionát spojený s více událostmi, nebo třeba zmíněnou možnost umístit kaluže i na jiné dráhy. Ale jsem nadmíru spokojený i tak, neboť kvalita přesahuje kvantitu. Za mě se rozšíření Hustý déšť opravdu povedlo a žádnému zapálenému fanouškovi této hry by nemělo ve sbírce chybět.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Distant Plain
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 12 dnů