Gloomhaven: Buttons & Bugs

xxxxxxxxxo hodnoceno 6x (Seznam vlastníků)

Gloomhaven: Buttons & Bugs - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–1
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 30 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: karetní hra, vývoj postavy, strategická, RPG
Čeština: není
Vydavatelé: Cephalofair Games
Autoři: Joe Klipfel
Nikki Valens
Rok vydání: 2024
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Vstoupí nepřítel sám od sebe na nebezpečí, když nemá kudy jinudy jít?

Když ke mně může lučištník jít jen skrze past, aby byl v dosahu a útočil, protože je jinak blokovaný jinou nepřátelskou figurkou (nemá dost pohybu, aby prošel skrze ni) a překážkou, tak namísto toho stojí na místě a tohle kolo neútočí?

Já to tak udělal a hýbal se mi až další kolo, když mu tam hlídka udělala místo tím, že šla blíže ke mně…

To mi totiž není furt úplně jasný (dneska jsem až na 4. pokus dal 4. scénář).

Anebo teda na to nebezpečí měl vstoupit (a utrpět 1 zranění + získat do konce dalšího kola žeton, který by ho znehybnil) a následně ihned na mě zaútočit (už by byl v dosahu), když tu jinudy, ani dlouhou obchůzkou, nešlo, protože to bylo prostě ucpané…

Díky.

Edit: foto dané situace zde https://ibb.co/rx27TXk 

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

8.6.2024 23:40:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Co jsem pochopil z pravidel, tak sám nevstoupí, takže by za mě vynechal pohyb

9.6.2024 11:55:55

Takže to jde pouze tak, že ho skrze/na ten hex (díky některé kartě) odhodím od sebe nebo přitáhnu k sobě…?

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

9.6.2024 12:21:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Ale ten odstavec:

Monsters always prioritize a path that triggers the fewest hazards, even when that means not maximizing targets. Monsters only trigger hazards when there is no other viable path to attack an enemy. For example, if a monster could attack by moving two hexes through a hazard hex or by moving 10 hexes and avoiding the hazard, it would take the 10-hex path. It does not matter whether the monster can actually reach the end of the path on its current turn.

říká, že nebezpečí někdy právě spustí, pokud není jiná schůdná cesta k útoku na nepřítele.

Jak to mám pak teda chápat?

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

9.6.2024 12:38:46

Jo je to tak jak píšeš. Monsters only trigger hazards when there is no other viable path to attack an enemy. Takže pokud neexistuje jiná cesta i kdyby 20 hexů okolo, tak půjde skrz

9.6.2024 22:25:03

Psal jsem si o tom s kolegou, co to má (zatím jen četl pravidla) a hrál velký Gloomhaven (na stole i Steamu). Prostě tam prej nepřítel nešlápne, když má jen zablokovanou cestu jiným nepřítelem. Ta cesta tam je, takže holt se nebude hýbat. (To za situace, kdyby měl pohyb jen 1, a tudíž nemohl projít skrze něj, což jinak jde.)

Šlápl by tam jen teda, kdyby měl kolem sebe pouze nebezpečí a překážky, aby prošel skrz a mohl na tebe zaútočit… což nevím, kdy se reálně může stát, ale prej by to tak mělo být.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

9.6.2024 22:30:05 | Upraveno autorem (porovnej)

EDIT: Správná odpověď níže.

Chtělo by to vidět přesné rozestavění figur, ale z toho, co popisuješ, vyplývá, že by se lučištník při akci “pohyb a útok” pohnul skrze past. Nejprve zacílí nejbližšího hráče, pak se snaží dostat na dostřel. Pokud je jediný způsob, jak se na dostřel dostat, skrze past, projde přes ni. Tzn. když by se pouze přiblížil hráči, ale nebyl na dostřel, neudělá to.

Funguje to trošku jinak, než u monster útočících na blízko. Tam by si skutečně vyhodnotil zacílení a cestu, a pokud vede jedině skrze past, ale nedostane potvoru k hrdinovi, útočník tamtudy nejde. Stejně tak u cesty přes nepřátelské figury, jak popisuješ. Útok na dálku s pohybem přes figury počítá, ale prioritou pro lučištníka je být na dostřel (a nemít znevýhodnění).

Samozřejmě pravidla se řídí klauzulí, že ve sporných či nejasných případech rozhoduje hráč. Takže můžeš usoudit, že lučištník není tak blbej, aby spustil past a bude stát na místě. Narazil jsem při hře na podobný případ a dohledával, jak to je správně, ve výsledku mi dávalo smysl, že potvora se zbrkle žene do útoku a nevšimne si pasti. Kdyžtak hezky jsou sporné případy graficky znázorněné tady (tvůj příklad by byl dle všeho č. 7): https://boardgamegeek.com/geeklist/234575/the-gloomhaven-rules-quiz

10.6.2024 14:23:01 | Upraveno autorem (porovnej)

Díky za odpověď. V tom příkladu by na mě jinak jít nemohl, ale v mé situaci byla zablokovaná jen část cesty ke mně, takže když jedno kolo nehrál a jen stál na místě, tak v dalším se další nepřítel před ním hnul a on mohl projít ke mně blíž. Anebo mu stačilo mít pohyb 2 místo 1 (čili jiný hod kostky na iniciativu), aby se skrze jiného nepřítele dostal na dostřel. Furt tam tedy ta legální cesta byla, jen její část byla zatarasená jinou kostičkou…

Šlo o 4. scénář. Kdyby na past vstoupil, dostal by 1 zásah a byl až do konce dalšího kola znehybněn, což nevím, jak logický by bylo, no. Zase by ale mohl min. to jedno kolo útočit. Takže to mám tak 50/50.

Z těch příkladů mi to přijde spíše jako ten 4 než 7. Ale zase u mě se tím pohybem na past mohl dostat do dosahu a ihned zaútočit, takže… nevím.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

10.6.2024 16:59:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Fotka zde pro ukázku: https://ibb.co/rx27TXk

Modrý je lučištník, červený strážce, já dole. Lučištník má pohyb 1 a dostřel 3. Půjde na past a zaútočí, nebo bude stát (to jsme udělal já) a nic nedělat? @luke3red 

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

10.6.2024 18:41:20 | Upraveno autorem (porovnej)

no dle obrázku nemá blokovanou cestu vpravo nahoře, takže tipuji, že by šel doprava nahoru, i kdyby se vzdaloval, je to jeho jediná cesta jak se k tobě dostat. Ale teď si nejsem jistý

 

Edit. Já si nevšiml, že vpravo je jen půl hex. Tudy nemůže jít. Proč tam kreslí půlhexy, které se jinak vůbec nevyužijou?

10.6.2024 19:19:20 | Upraveno autorem (porovnej)

No on se musí přiblížit svým tahem, pokud to nejde, tak nic nedělá… a jinudy jít nemohl. Nahoře to máš zablokovaný přece… vpravo se jít nedá kolem. NEBO se dá jít i na neúplné hexy?

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

10.6.2024 19:30:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Ja to taky vzdycky hraju tak, ze na past sam nepritel cilene nevleze a “proste” jen nezautoci, nebot neni na dosah..

10.6.2024 19:42:37

EDIT: Správné řešení viz níže.

Jonash: V tomhle případě – podle pravidel velkého Gloomhavenu – modrý šlápne na past a zaútočí. Nejprve tě zacílí; zjistí si, že se nedá jít na dostřel jinak než přes past; jde na past a vystřelí.

V zásadě je to tak, že se při akci “pohyb + útok na dálku” snaží monstra za každou cenu přiblížit na dostřel svého cíle (anebo pryč od hrdiny, když s ním sousedí, aby neměli znevýhodnění).
 

V pravidlech k Jaws of the Lion je to shrnuto takto: "All monsters consider traps to be obstacles when determining focus and movement unless movement through a trap is the only way they can focus on a target. In this case, they will find a path to their focus moving through the fewest number of traps possible."
(Změna zacílení se týká hlavně hry s více hrdiny, kdy se stává, že potvora s útokem na blízko by musela jít přes past, aby zaútočila na nejbližšího hrdinu. Takže si místo toho vybere jiného hrdinu, ke kterému vede volná cesta. Protože je Buttons & Bugs pro jednoho hrdinu, všechna monstra musí cílit na tebe.)

10.6.2024 22:55:27 | Upraveno autorem (porovnej)

EDIT: Přes past by modrá potvora šla pouze, kdyby byla na místě červené překážka. Modrá potvora zacílí; vybere si jako “attack hex” ten těsně před červenou a protože tam nestihne skrze ni dojít, stojí na místě. Příšery se pro účel zacílení nepovažují za překážky. Pasti a nebezpečný terén ano, což odpadá jenom v případě, kdy neexistuje žádná jiná cesta.

Ještě jsem to pro jistotu ověřoval v pravidlech k B&B. Citoval jsi to vlastně výše: “Monsters only trigger hazards when there is no other viable path to attack an enemy.” Což je přesně tenhle případ: není jiná cesta k útoku, který chce potvora provést. Je to hezky zpřehledněné i v Appendix B: Monster Turn Guide:

"The monster finds a path to an attack hex with the following priority list:

The path with the fewest hazards.
The path that requires the fewest movement points."

“Attack hex” je u potvor s útokem na dálku vždy hex, ze kterého dostřelí na hrdinu. A ten v tvém případě (při pohybu 1) existuje pouze jeden.

10.6.2024 23:11:28 | Upraveno autorem (porovnej)

Oki, díky za ujasnění!

Kdyby tam ale místo něj stál někdo, kdo útočí jen na blízko, tak by stál na místě a nic nedělal, ne? Protože by ten daný tah nemohl zaútočit a nešel by ani blíže, kdyby ho to stálo průchod pastí…? @luke3red 

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

11.6.2024 07:47:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Jo, ale na BGG jsem dostal opačnou odpověď…

“The archer has a path to get to a hex where it can attack you without going through a hazard (going through the guard), so it will NOT enter the hazard. However, since it only has Move 1 this round, it can't get closer to you along that path, so it stays put. If the archer had a non-attack ability as well (like Strengthening or healing itself, or gaining shield or retaliate), it would still perform that ability, even if it isn't able to attack. I can't remember off the top of my head if Archers have such non-attack abilities, though.”

Tak teď zas nevím.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

11.6.2024 08:16:15

To vlákno pokračuje zde: https://boardgamegeek.com/thread/3315606/article/44402258#44402258

Dle všeho se tedy lučištník správně nehýbal, takže to je jinak, než jak jsi psal. On totiž může jít tou cestou kolem, jen teď mu tam stojí spojenec (tam je ten attack hex, co si pro útok vybírá – kdyby měl pohyb 2, šel by skrze něj, a kdyby tam jeho spojenec nestál, tak z něho na mě útočí s tím pohybem 1).

Jsou pak jiný příklady na BGG, kde by na past musel vstoupit, aby zaútočil, šlo o útoky na blízko, co jsem viděl, kdy kolem hrdiny byly další kostičky nepřátel, takže se tam jak jinak nemohl dostat.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

11.6.2024 11:23:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Jonash Takhle: monstrum s útokem na blízko by se nepohnulo určitě. Koukal jsem na ten thread a došlo mi, v čem jsem udělal chybu: považoval jsem červeného pro účel pohybu jedna za překážku. (Čili pouze pokud by tam byla překážka, lučištník by šel přes past.) Tím, že jiná monstra se nepovažují za překážky (bez ohledu na aktuální množství pohybu), by to bylo tak, jak ti píše ten Fin: lučistník zacílí hrdinu, vybere si jako “attack hex” ten těsně před červeným, kam se ale nestihne skrze něj pohnout, takže stojí na místě.

Takže sorry za zmatení, ale evidentně je to zapeklitý případ, když se mu věnuje tolik vláken na bgg:) V jiném Isaac Childres pro změnu odpovídal, že monstra se snaží za každou cenu zaútočit… Každopádně upravím předchozí odpovědi, aby to tu viselo pro jiné a jsem rád, že jsme se dobrali správnýho řešení!

Čili “Vstoupí nepřítel sám od sebe na nebezpečí, když nemá kudy jinudy jít?”
– ANO, ale pouze pokud neexistuje žádná jiná cesta (přes příšery či dlouhá cesta okolo), bez ohledu na aktuální množství pohybu.

11.6.2024 12:15:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Zip

Existuje cesta bez pasti, takze nema duvod na past jit. To ze mu ji blokuje jina prisera nevadi, zustane proste stat na miste.

Pokud si nejste jisti, muzete zkusti pouzit napr Gloomhaven Monster Mover https://gloom.aluminumangel.org melo by byt pouzitelne i pro B&B.

 

Jeste mozna ukazka s pravidel Gloomhaven, kde je uveden podobny pripad

https://kirsanova.relfbo.qapubl.club/view/598058/30/

Zip

12.6.2024 12:54:12 | Upraveno autorem (porovnej)

JJ, už jsme to vyřešili a snad to chápu i pro další případy. Každopádně díky za odkazy, mrknu, třeba se to bude hodit (konkrétně ten monster mover).

Edit: Už jsem zkusil na mém příkladu (a ještě si vymyslel dva další) a funguje to pěkně.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

12.6.2024 13:33:51 | Upraveno autorem (porovnej)

Ale je skvělé udělat u takhle malé hry pravidla, že u akce základní jako je pohyb, tak spousta lidí v tom tápe. Je to škoda, zbytečně složité. 😒🤷‍♂️

12.6.2024 14:51:14

@Proky Tak ony pravidla vycházejí ze starších Gloomhavenů, Milane, jen pár věcí upravili, takže to pak je takto. Jasně, na jednu stranu zápor (třeba ten pohyb řeší na fórech po BGG a Redditu vícero lidí a ne vždy mají jasno), na druhou to je dobrý, že to je mezi těmito tituly provázaný. A že i díky tomu je v takto maličké krabici s omezenými komponenty vlastně velká, komplexní hra.

Případně pak zkus ten link výše, tam si hezky můžeš jakoukoliv situaci vytvořit a zjistit, co jak má být, dá se tam toho nastavit hodně, klobouček tomu, kdo to vytvořil.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

12.6.2024 15:32:31

Nechci u hraní otevírat net a tam zkoušet, jak se kdo pohne a ztrácet tím čas, nějak to odehraji a buď vyhraji, nebo ne, než takto složitě řešit/hledat. Vím, že to vychází z GH, ale nějakou změnu mohli udělat.

12.6.2024 16:13:27

@Proky Ale jestli to nějak odehraješ, ale je to blbě pravidlově, tak to úplně ideální není, ne? Buď si to ulehčíš, nebo ztížíš. Zase takovou vědu bych v tom nehledal, ony ty pravidla smysl dávají, i proto je používají napříč hrami ze série Gloomhavenu.

Respektive já si dám radši práci s tím se to naučit pořádně i skrze otázky na ZH/BGG a pomoc od zkušenějších hráčů a budu to pak hrát další desítky partií dobře, než abych to už furt hrál blbě. Ale to je samozřejmě na každým, jak k tomu přistoupí. Tady se bez online pravidel ale stejně neobejdeš.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

13.6.2024 08:05:07

@Proky @Jonash Myslím, že proto má Isaac Childres v pravidlech tu – pro hráče klasických eur až děsivou – větičku “V případě nejasnosti rozhoduje vždy hráč”. Mám taky tendenci hledat si správná řešení, ale tady se třeba ukázalo, že Jonáš to napoprvé vyřešil dobře. Díky diskuzi to teď nebudu hrát blbě ani já, i když jsem na daný případ narazil jen jednou, nějak jsem ho vyřešil a až pak šel dohledávat, jestli dobře… Neviděl bych to teda tak černě, že člověk při Gloomhavenu víc kouká do pravidel a do telefonu než na karty a desku:) Za mě jsou pravidla překvapivě dobře osvojitelná, i co se chování příšer týče. Jen prostě existují výjimky, které buď hráč vyřeší intuitivně, anebo se poradí s pravidly a internetem.

13.6.2024 11:53:01

Online pravidla nastuduji a mohu odložit. Ale tenhle pohyb je zbytečně složitý. Mohli si s tím pohrát. Tohle není velký GH, abych to tam takhle řešil. Můj názor 

13.6.2024 12:02:25

Vybíráme z Bazaru

Kup si krávu
Kup si krávu
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 21 hodin

Offcanvas