Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Isaac Childres |
Rok vydání: | 2017 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Draeth | 10.5.2020 | 38
Zdravím,
rozhodl jsem se napsat svou první recenzi na Gloomhaven po tom, co jsme se skupinou strávili stovky hodin v tomto epickém světě. Hráli jsme druhé vydání hry v českém rozhraní. V recenzi se budu zabývat i dodatečným software ke hře - Gloomhaven Helper, Scenario Viewer, Story tracker - a dalšími vylepšeními, které jsme si zakoupili/vytvořili k ulehčení „života“. Recenze nebude obsahovat žádné spoilery ke hře.
Co bereme jako dokončení hry?
Úvod
Na začátek bych chtěl říct, že co se týče deskovek, naše skupina byla rozdělena na dva tábory - dva členové měli již zkušenosti s podobnými hrami a tak svět deskovek znali. Pro mě a dalšího člena to však byla premiéra, co se týče tak komplexní a obrovské hry. Nějaké ty deskovky za sebou máme (GoT, Risk, Blood Rage, ...), ale vždy se jednalo o pár her. Gloomhaven nás ale pohltil. Tohle vše jsme zvládli za pouhých 6 měsíců. Ze začátku jsme se vídali na 1 scénář týdně, ale asi po 5 scénářích nás hra tak pohltila, že jsme se začali scházet každý víkend. Za ten víkend jsme stihli asi 5-7 scénářů.
Hráli jsme to tedy v partě 4 stálých hráčů. To může být pro někoho problém. Hra je ale hratelná v počtu 1 až 4 hráčů. Tady bych chtěl jen dodat, že silně doporučuji mít stálé hráče a neobměňovat, jelikož to ubírá na požitku ze hry a příběhu.
Doporučení pro začínající hráče
Pokud tohle čte někdo, kdo uvažuje o tom, jestli hru vůbec zakoupit, nebo mu leží doma na poličce a přemýšlí, jestli se do toho má pustit, doporučil bych mu několik věcí. Podívejte se na gameplay na Youtube. Ten vám dá opravdu nejvíce informací o tom, jak se hra hraje. Základní princip hry pochopíte rychle. Pravidla nejsou vůbec složitá, co je trochu náročnější, je chování nepřátelských „mobek“. Ale jakmile se naučíte tohle, zbytek hry se bude točit pouze okolo vaší vlastní strategie. U mě osobně rozhodly o koupi Gloomhavenu Youtube recenze od ostatních hráčů. Proto jsem se taky rozhodl napsat svou vlastní :)
A pokud si stále nejste jistí, jestli utratit tolik peněz za deskovku, tak vám můžu doporučit i hru Gloomhaven na Steamu. Hra je sice v Alpha fázi, ale i tak zabaví a každým týdnem se přidávají nové věci.
Komponenty hry a přídavné programy/vylepšení
Zde bych doporučil jediné - poříďte si insert. Ať už po domácku vyrobený s pomocí plastových sáčků, krabiček, nebo profesionálně vyrobený. My jsme měli zakoupený insert od Folded Space. Zpětně bych asi investoval do dražšího insertu (dřevěný), jelikož jsme na něm našli několik nedostatků, které pak spíš překážely. Ale chápu, že ne každý chce dát do deskovky několik dalších tisíc. Příprava hry pak zabere maximálně 30 minut a nic se vám neztratí.
Další věc, kterou bych doporučil, je aplikace Gloomhaven Helper. Budu se jí věnovat v rámci recenze ještě později. Chtěl bych jen dodat, že je nejlepší si například 3 scénáře odehrát bez aplikace, a až poté zkoušet, co vše aplikace dokáže.
Následují už spíš takové vymazlenosti určené opravdu jen pro výrazné ulehčení a vášnivé hráče.
Scenario tree + Story tracker - https://dmungin.github.io/gloomhaven-scenario-tree-ng/
Používali jsme jej kvůli tomu, že usnadňoval přehled odemknutých scénářů a měl možnost poznámek. Po každém scénáři jsme si tak napsali krátké shrnutí toho, co jsme udělali a jak se rozhodli. Každý hráč se pak na něj mohl doma podívat a zjistit, kde v příběhu právě jsme.
Vylepšení + Level scénáře - https://ninjawithkillmoon.github.io/
Snadnější počítadlo pro cenu vylepšení - každý si mohl naklikat příslušné údaje na telefonu a nemuseli jsme čekat a přemýšlet, kolik co stojí. Aplikace obsahuje i rychlé přepočítání úrovně scénáře (opět pouze pro urychlení času).
Pořadač na karty a obaly
Výrazným pomocníkem se staly pro nás taky pořadače a obaly na karty. Zakoupili jsme si obaly na všechny karty modifikátorů, předmětů, malých úkolů a schopností. Vyšly asi na 250 Kč. Na předměty v obchodě jsme si pořídili plastové pořadače s okénky, aby bylo snadnější prohlížet si dostupné předměty a taky je mít chráněné.
Obarvit postavíčky + 3D modely
Teď už něco pro opravdu vášnivé hráče... Gloomhaven nás donutil se vrátit do základní školy a koupit si barvičky, štětce a jít prostě malovat. Takže jsme si nabarvili všechny postavičky. Musím říct, že to opravdu zesílilo vztah k postavám. Naše rozmazlenost ale nebrala konce a rozhodli jsme se vytisknout na 3D tiskárně všechny nepřátele včetně přátelských vyvolaných jednotek. Tohle je stále v procesu a naceňujeme si to.
Mechaniky
Nikdy se mi nelíbilo, kdy o souboji rozhodují kostky. Ve chvíli, kdy se vám nepovede zabít nepřítele, svádíte vinu na „smůlu“ z kostek. Zatímco v Gloomhavenu padá všechna vina na vás - ano, nachází se zde modifikátor 0 a 2×, ale ty můžete odstranit, případně počítat s jejich pravděpodobností. Líbilo se mi, že i přesto, že hrajete ve skupině společně, se může stát, že se vám něco nepovede, protože vám to spoluhráč překazil, nebo vás zradil pro poklad. Joo, poklad... ta pekelná věc, která v naší skupině rozvířila nenávist. Kolikrát bylo lepší se o něj vůbec nestarat, protože vám ho stejně někdo vzal a když už jste si ho vzali vy, tak jste nenašli, co jste chtěli.
Monstra se vám scénář od scénáře mění, takže se potkáváte s různými typy útoků, kouzel a dalších vlastností. Líbí se mi, že s různými vlastnostmi nepřátel se mění také taktiky. Může se tedy stát, že váš hrdina sice exceluje proti jednomu typu nepřátel, ale druhý vás rozkrájí během pár kol a vy s tím nic neuděláte. Musíte proto spoléhat na vaše spoluhráče. Trochu nás mrzelo, že obyčejná monstra byla daleko náročnější na poražení než bossové. Ti sice měli zajímavé mechaniky, ale nepředstavovali velkou hrozbu. Proto bych doporučil v každém scénáři, kde se nacházi boss, zvýšit obtížnost o 1.
Můj dojem ze hry a co se mi líbilo/nelíbilo
Desková hra s pokračujícím příběhem? Co víc si přát! Každý scénář má svůj příběh; ty na sebe navazují a provází vás tímto zlem posetým světem. Navíc se vám neustále dějí adrenalinové zážitky jak ve městě, tak na cestách. No prostě se neustále něco děje a vy se tak nikdy nenudíte. Obrovský klad vidím také v tom, že máte pocit, že postava je opravdu vaše. Zažijete s ní několik scénářů, vylepšujete si ji, dáte jí jméno... a potom vám je i líto, když ji musíte odložit. To ale neznamená, že už o ni nikdy neuslyšíte. Může se totiž stát, že ji vaše další skupina někde potká a vy se pak rozhodnete, jak bude pokračovat její osud.
Postavy jsou ostatně další obrovské plus této hry. Každá je něčím zajímavá a většinou má nějakou vlastní mechaniku, která je rozdílná od ostatních. Doporučuji si ale nevyhledávat vůbec nic o zamknutých obálkách postav (vlastně o všem, co je ve hře uzamknuto). Ten pocit, kdy poprvé odlepíte pečeť a rozbalíte plastové obaly, je k nezaplacení. Musím říct, že se mi nestalo, že by mě postava vůbec nebavila. Občas můžete mít pocit, že je postava slabá, ale můžu vám slíbit, že se to s vyšší úrovní a vašimi zkušenostmi zlepší. U nás se poté stávalo i to, že si hráči brali své obálky s postavami domů a tam si přemýšleli nad buildy a vytvářeli si nové.
Příběh je ve hře neskutečný. Je chytlavý, zajímavý a máte pocit, že jste jeho součástí. Každé vaše rozhodnutí má na něco vliv a jedna věc je v Gloomhavenu jistá - nikdy nemůžete vědět, jestli se rozhodnete správně. Může se vám zdát, že když pomůžete staříkovi vstát, tak vám třeba dá peníze... ale on pak vytáhne z pod kapsy dýku a zaútočí na vás (vymyšlené, ale dost přesné). No prostě budete několikrát překvapeni výsledkem.
Líbí se mi také možnost postupovat příběhem dvojím způsobem - jako „good guys“, nebo „bad guys“. Povětšinou se můžete rozhodnout být dobráky, nebo ukázat svou temnou stránku. My se rozhodli pro dobráky. Jestli to bylo dobré, nebo špatné rozhodnutí, to nechám posoudit potom vás. Ale co je jasné, je, že za chvíli začneme hrát znovu od začátku a uděláme veškerá rozhodnutí úplně naopak.
Gloomhaven helper
Téhle aplikaci bych se chtěl věnovat trochu déle. Ze začátku se do ní nikomu nechtělo, protože přeci jenom hrajeme deskovou hru a nechceme do toho tahat techniku. Ale možnosti, které ta aplikace přináší, daleko přesahují její zápory. My to vždy vyřešili tak, že jsme měli jednoho hlavního operátora aplikace, který měl notebook připojený k televizi, takže ji měli všichni před očima. I přesto měl ale každý u sebe telefon, kterým byl na aplikaci připojený a ovládal si tak vlastní zkušenosti, životy a efekty. Největší zápor je kompatibilita, kdy se několikrát stalo, že se připojené telefony odpojily, nebo zobrazovaly špatné info a bylo nutné aplikaci restartovat. Ušetřený čas a přehlednost jsou přesto jejími největšími klady. Dejte jí šanci a zahrajte si s ní alespoň jeden scénář.
Abych to tedy nějak shrnul do kladů a záporů.
Klady
+ Pokračující příběh a progres postav
+ Velký počet nepřátel a jejich různorodost
+ Odstranění náhody ze soubojů
+ Nárok na strategii a kooperaci
+ Odemykání postav, lepení samolepek, otevírání obálek...
+ Zábava na desítky, stovky hodin
Zápory
- Čas pro přípravu (nutnost připlacení si za insert)
- Zklamání z bossů
- Stojánky na nepřátele, které často poškozovaly kartonové figurky nepřátel
- Repetitivnost menších úkolů po nějaké době. Navíc se několikrát stalo, že byly úkoly nesplnitelné nastavením scénáře.
- Některé postavy a předměty byly až příliš silné a dokonce se stalo, že jsme museli dvě z postav přestat hrát pro jejich silné mechaniky.
Závěrečné slovo
Chtěl bych na závěr dodat, že bych tuto hru doporučil všem, kteří na to budou mít čas a stálou partu, se kterou budou pravidelně hrávat. Věkově bych to viděl tak od 12 let, díky malé náročnosti na pravidla a možnosti snížení úrovně scénáře. Věřím, že to může být i super rodinná záležitost, pokud vás takový žánr baví a chcete si něco zahrát společně proti hře. Blíží se nám druhý díl, máme tady i několik DLC a fan made contentu, který zařídí další zábavu.
Celkové hodnocení - 9,5/10
recenze
Pěkná recenze, můj dojem ze hry se ve většině případů shoduje s hodnocením autora. Myslím, že největší výhrou bylo, že se vám sešla taková parta stejně zapálených spoluhráčů. Hrajeme to ve dvou a postupně jsme přešli ze dvou postav až na 4. Hraní za 4 postavy je rozhodně nejzábavnější. K dokončení hlavní linie nám chybí 4 scénáře. Za mě největším plusem je vývoj postavy a otvírání zapečetěných obálek. Největším mínusem je doba přípravy a uklízení hry, přestože jsem si pořídil dřevěný insert.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Cthulhu: I smrt může zemřít – Shub-Niggurath
Akt. cena: 1111 Kč
Končí za: 4 hodiny