Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Isaac Childres |
Rok vydání: | 2017 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Vhodnost pro děti
Řeším důvody, proč to nekoupit :-D Pravděpodobně bych hrál s devítiletým klukem a přítelkyní, oba ne až tak moc zvyklí na hraní. Myslíte, že je taková hra pro spíše nezkušené hráče vhodná? Budu je postupně učit nové hry ze své sbírky, než tohle vyjde česky, ale i tak se bojím toho, že to na ně bude moc těžké.zruda
Osobně si myslím, že hra není úplně jednoduchá, sežere hodně času a hlavně moc neodpouští chyby, což může být pro nováčky frustrující. To jsou moje dojmy po čtyřech scénářích. Dojmy jiných se mohou lišit. Hra je originální, inovativní, spousta muziky v přepočtu na scénář za málo peněz, ale úplně nechápu ten hype kolem. Zas tak úžasná hra, že bych si sednul na zadek, to teda není. Celou dobu má člověk pocit, že hraje se svázanýma rukama. Všechno je předem naprogramované (když se lidi dobře nedohodnou, tak jednomu může vyhnít skoro celé kolo), dost omezené (jakmile splníte podmínku dokončení scénáře, končí ihned a všechno, co jste neotevřeli, nebo nesebrali je už ztraceno), nebo zakázané (třeba nemožnost předávání předmětů mezi hráči je děsně hloupé pravidlo). Chybí tomu taková příjemná volnost pohybu a plynulost ala Imperial Assault / Descent.
Vhodnost
To jsou docela zajímavé informace, zatím tedy Gloomhaven neberu, i když osobně mi uvedené věci tolik nevadí. Možná později. Zatím asi projdeme sbírku od základů (Osadníci, Fresco, Kingdom builder, Tzolkin apod.) a pak půjdeme k těžším a větším kouskům. Zkusím ještě prozkoumat ten Descent :-)
Havelock
To pravidlo se zákazem předávání předmětů mezi hráči mi při čtení pravidel taky dost vadilo. Rád bych se na to zeptal i zkušených hráčů, kteří už mají nějakou tu kampaň za sebou. Co by to s hrou provedlo, kdyby si hráči mezi sebou třeba po ukončení dobrodružství mohli vyměnit vybavení, tak jak je tomu u jiných her? Narušila by se tím nějak ta hra?
Mitogar
Hra se tím určitě vůbec nenaruší.
Tak jako tak jsi nějakým způsobem omezen v tom kolik předmětů můžeš mít. Takže i kdybys měl 3 zbroje tak můžeš použít jenom jednu z nich.
Navíc ty předměty nejsou bůhví jak silné. Většinou je to jenom nějaké menší vylepšení útoku a navíc jednorázové.
My jsme si těch pravidel ohnuli podle sebe více a nemáme pocit, že bychom si tím hru nějak zjednodušili nebo narušili.
Yaksha
Díky za tvoje postřehy, mě to taky přišlo divné a říkal jsem si proč to tam autor vůbec dal. Najdu v truhle luk, tak proč bych ho poté nedal našemu střelci, když jsem třeba čaroděj. To ho jako musím prodat a on ho potom na trhu ve městě koupit? Jinak mě tam už při čtení pravidel nic tak nevadilo, ale třeba se to změní, až po vydání české verze rozehrajeme kampaň.
Mitogar
My hrajeme víc role play. Nalezené předměty si bez problému předáváme, ale někdy někdo začne nadávat, že ten druhý má moc peněz a že pokud chce ten předmět, tak mu ho za čtvrtinu nebo polovinu prodá.
Na hratelnost to nemá žádný vliv. Jen u stolu je občas trochu dusno :D
RuzoviMedvidek
To chápu, já bych udělal to samé. Chceš luk, tak mi ale dej něco z tvého vybavení ;)
Předávání předmětů
A to já bych se možná o balanc bál :)
Hra je postavená na tom, že na začátku dostane nová postava trochu peněz, za co musí koupit to nejnutnější, na zbytek si musí vydělat. Pokud by to těsně před odchodem do důchodu předala jiné postavě, které by najednou zbyly peníze, tak by hráči mohli o hodně víc kupovat vylepšení karet, na které se jinak vydělává opravdu hodně dlouho a těžce :)
Deathmers
Díky za tvůj postřeh. Tam by mi to nevadilo, kdyby ostatním hráčům nemohl nic předat. Přece když odcházím se svou postavou do herního důchodu, tak odejdu se všemi poctami a cennostmi, které jsem nasbíral.
Mě se hlavně jednalo, že během dobrodružství najdeš jako tank ve družině něco, co se ti nehodí a proč to někomu nedat nebo vyměnit za něco jiného, pro tebe vhodnějšího. Pokud to nikdo nebude chtít, tak to stejně asi prodáš ve městě a koupíš něco pro svou postavu.
Podle vašich poznatků to nevadí a nehrajete dle toho a funguje to tak v pohodě. To pravidlo je prostě divné.
Vylepšení..
Myslím, že pár vylepšených karet na hru taky nemá žádný vliv. I kdybys prodal všechny předměty po odcházející postavě. Kolik bys z toho měl peněz? 150? 200?
Za tyhle peníze moc vylepšení stejně neporidis.
Mitogar
Ona ta filosofie Gloomhavenu je, že jste nezávislí dobrodruzi, kteří mají po nějakou dobu společný cíl a pak se rozejdou po svých. Ostatně ve chvíli kdy chce nějaký dobrodruh pověsit lození po všech čertech na hřebík a otevřít si hospodu v rodném městě nedává úplně smysl, že všechno co má nechá parťákům a půjde domu s holým zadkem.
A pak samozřejmě planí co psal Deathmers, tímhle ohybáním si ušetříte v celkovém součtu mraky peněz, kterými si můžete vylepšit karty a hru tak rozbít. Mimochodem ty vylepšení postav jsou trvalé, takže pokud postava odejde na odpočinek, ale v budoucnu se jiný hráč rozhodne hrát opět za tu danou rasu, pak dostává již vylepšené karty a autor počítal s tím, že těch vylepšení bude nějaké množství, tímhle čachrováním tomu můžete dát pěkně na zadek.
Ale jinak je samozřejmě na vás jak to budete hrát, důležitá je zábava, ale zrovna u téhle hry jsou pravidla vymyšlená a dotažená a to, že si charaktery mohou věci předávat jen přes ztrátový prodej a následný nákup má své opodstatnění.
Sdileny loot
Ahoj,
IMHO to ma zasadni vliv:) Jsou tam postavy a buildy, ktere jsou zamerene na Loot. Kdyz sdilite predmety/penize, tak bud jsou tyto postavy jeste vice silne, nebo naopak je cela jedna role nanic.
Co bych si dokazal predstavit, ze po zjisteni co je v bedne, to tam nechate lezet a kdo to chce, si tam dojde a vezme.
Cely GH je o bande zoldaku, co si chcou vydelat prachy a splnit svoje zivotni poslani, ostatni do party tam jsou jen .... bo ve vice lidech to jde snadneji ;)
Miner + Klattu
Díky za tvůj náhled zkušeného hráče. Tím, že jsem hru nehrál osobně, tak bohužel nedokážu odhadnout, ke kolika takovým výměnám by ve skutečnosti při hraní došlo. Viděl jsem karty vybavení a jednou jsem pozoroval jednu hrací partu při jednom dobrodružství. A taky vím, jak funguje nákup a prodej vybavení.
A to, že by postava před skončením své kariéry rozdala své vybavení mezi ostatní hráče jsem zavrhl a s tím nesouhlasím. Ale i když je to nesourodá skupina, pořád tvoří družinu, i když každá postava má třeba jiné pohnutky během hraní. Třeba se zde ještě někdo vyjádří, jak to hrajou oni ve své skupině.
Klattu
Přesně, na to jsem zapomněl a to je taky důležitý aspekt samotné hry, například Scoundrel umí luxovat peníze ve velkým a pokud je pak rozdá, ostatní se soustředí čistě na boj s nepřítelem, ale pokud se hraje normálně a každej si jde za svým, pak se samozřejmě pořád spolupracuje, ale každej si chce urvat to svoje, takže občas místo doražení nepřítele prostě dojde sebrat kačky a to je další prvek, se kterým hra počítá. Už jsme prohráli hru, čistě kvůli sobeckým zájmům jednotlivých aktérů. Pokud bychom jeli full co-op a sharovali výdělky a loot, pak se hra stane o dost jednodušší.
Já bych to hrál tak jak se to hrát má a upravoval jen v případech, že vám něco hodně vadí nebo nesedí.
Miner
Počkej, mě nešlo o to, že by se měla některá z postav dělit s ostatními o peníze, to vůbec ne. Jen prostě prostá výměna třeba jednoho předmětu, který najde a nehodí se mu k postavě s jinou postavou za jiný, i když bude chtít třeba výměnou za něj dražší a navíc třeba přihodit nějaké peníze na vrch. Vůbec mi nejde o to, aby si na konci rozdělili zlaťáky nebo jinou kořist rovnoměrně mezi sebe.
Mitogar
Tak to se řeší prodejem za půl ceny trhu odkud to jiný hráč koupí za plnou cenu.
Mitogar
Viz. Froggery - když prodáš předmět ve městě, tak se zařadí do nabídky k nákupu, ale prodávající dostane půl ceny a následný kupující platí plnou cenu, pokud si ten předmět jen přehodíte, tak vlastně ušetříte náklady v hodnotě půlky ceny předmětu.
Froggery + Miner
Při čtení pravidel jsem se dočetl, že když postava najde nějaký předmět (který existuje ve 2 variantách karet), tak poté se umístí do vybavení nabídky ve městě ta druhá karta. Je toto prosím pravda nebo jsem to z anglických pravidel špatně pochopil?
A o co můžou být lepší vzájemné dohady mezi hráči, když ten druhý touží po předmětu, který má ten druhý. Navíc ho připraví o nějakou sumu peněz. Tady se to odbyde prodejem ve městě a druhý si to vesele koupí?
Vážím si velice vašich poznatků a díky za ně. Je vidět, že někteří z vás toto pravidlo striktně dodržují a jiní hrají bez něj a je to pro ně také v pohodě a nevidí v tom problém.
Mitogar
Ve hře jsou dva druhy karet - karty předmětů a karty nákresů předmětů. Když najdu předmět - je můj. Když najdu nákres, "jenom" tím zpřístupním všechny kopie daného předmětu městskému obchodníkovi - prostě jsem našel zaprášený svitek, podle kterého se to v Gloomhavenu naučili vyrábět.
David Rozsíval,
Albi Česká republika a.s.
Mitogar
Hrajte to jak vám to bude vyhovovat, jde čistě o to, že si tím měníte obtížnost, což je úplně v pohodě, pokud to chcete. Když tu někdo psal, že se tím hra nemění, tak tomu tak není. Pokud s tím počítáte a vyhovuje vám tak, tak proč ne, jen abyste pak v půlce kampaně neměli pocit, že to začíná být moc lehké.
Jinak s předmětama je to jak psal Dejf. Mimojiné u nás je o truhly celkem boj a naposledy se na jednu vrhnul těžce zraněný charakter, jen proto, aby zjistil, že je to léčka a ve výsledku kvůli tomu umřel :).
Loot truhly
Na tohle jsem úplně zapomněl :)
Téměř každý scénář je boj o truhlu, jelikož peníze navíc/předmět se prostě hodí :) ale nejednou se stalo, že to toho hráče prostě šíleně pojelo. Pokud tenhle aspekt budete hrát kooperativně, tak se o tohle ochudíte
Předávání předmětů
To, že to pravidlově jde jen skrze prodej a nákup na trhu je podle mě naprosto mizerné pravidlo, které v tak domyšlené hře jako GH nemá co dělat. Jestli tahle úprava pravidel rozbije balanc, tak je ta hra špatně vymyšlená, protože vzhledem k tématu hry tohle prostě jít musí a mělo se s tím počítat.
Argumentujte si jak chcete, pokud najdu luk a sám ho nevyužiju, je jenom logické, že ho svému kumpánovi poskytnu (za nějakou kompenzaci, pochopitelně, pokud jsem hajzl tak i vyšší než je odkupní cena). Ještě tak to dává smysl u oblečení (špatná velikost), ale u jakéhokoliv jiného vybavení to postrádá smysl a rozbíjí iluzi party RPG, kterou se GH jinak snaží navodit.
Předávání předmětů - Borghal
Kazdy si muze upravit pravidla a hrat jak chce, predani par predmetu asi hru nerozbije.... GH je o bande zoldaku, kteri si hraji kazdy na vlastni triko a jak maji hotovo, mizi bez slova rozlouceni. Prvek RPG je v tom, ze nektere postavy maji trochu problem se dostat k bedne a pokud ji vazne chcou, tak musi obcas kaslat na ostatni a tahat caru rovnou k ni. Pokud tento RPG prvek obchazis/obchazite agilni postavou, ktera to pak rozda .... klidne, ja to mam opacne:)
Dejf + Klattu
Díky za upřesnění, o nákresech vím. Jen jsem se chtěl zeptat, zda můžete najít ve hře takový předmět, který máte jen vy a současně není v nabídce trhu jeho druhá kopie?
A stále opakuji, že předmět, který najdu a nehodí se k mé postavě, tak nebudu dobrovolně nikomu dávat, pořád můžu být trošku hajzl. Nechci tady žádné vyměňování zadarmo mezi hráči snad jen u předmětů stejné ceny.
Dle pravidel má předmět cenu 30zl. Prodám ho ve městě za 15zl, druhý z party ho koupí za 30zl.
Proč takhle komplexní hra neumožňuje prodej toho předmětu mezi hráči? Nabídnu mu ho za 25zl a on na to kývne. Tímto jedním prodejem předmětu je rozdíl u prodávající +10zl a u kupujícího +5zl. Chcete říct, že prodej třeba 10 takto získaných předmětů za celou kampaň (70 scénářů) by způsobil nevyváženost celé hry?
Přiznám se, že vybírání truhel, místo zabíjení hlavního bosse je taky ulítlý. Nicméně Gloomhaven budu hrát až vyjde v češtině, ale toto tu hru hrozně sráží. Nevím snad o žádné jiné hře, kde by výměna předmětů mezi hráči nebyla možná nebo se mýlím?
Mitogar
Nejde o loot truhly místo zabití bosse, bosse stále chceme zabít, ale proč k tomu nemít truhlu, proč by jí měl mít ten druhý? :)
Mimochodem tuhle nekooperacci podporují i karty battle goalů, které se výslovně nemají sdělovat a často nabádají k činnosti, která není nejlepší pro celek.
Tahle hra nemá simulovat staré PC RPGčka, kde hráč ovládal 4 charaktery a ty tvořily uniformní skupinu, to si Borghal trochu vyfabuloval. V materiálech ke hře je výslovně zmíněno, že skupinu tvoří dobrodruzi, kteří mají zrovna společný cíl, nejsou to žádné Rychlé šípy.
Není problém to hrát full coop a pravidla si ohýbat, ale pak to ztrácí část záměru. Ty battle goals nebo souboj o truhlu celkem řeší potenciální problém alfa hráče, například.
Pokud si předměty mezi sebou prodáte za férovou cenu, není pak důvod nenechat všechny truhly charakteru co na to má nejlepší vlohy (pohyb, loot), místo toho, abyste se k nim snažili dostat sami a kvůli té snaze třeba nedorazili potvoru a tím celé bandě zatopili. A ve výsledku má družina z předmětů dvojnásobek peněz než kolik by měla mít, kdyby se hrálo podle pravidel. V té kampani to může udělat celkem solidní sumy, když k tomu vezmu i equip kterej se nakoupí ve městě a při výměně za lepší se prodá kámošovi místo za půlku zpět obchodníkovi, který ho pak prodává zase za plnou cenu.
Pořád platí, že každej podle svého gusta, ale je jasné, že hru to ovlivní, tak s tím počítejte :).
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dominion: Intriky
Akt. cena: 1999 Kč
Končí za: 11 dnů