Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Isaac Childres |
Rok vydání: | 2017 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
První dojmy
Po dvou odehraných scénářích, kde se učíme pravidla můžu říct, že hra se hrát dá (na rozdíl od jiných her ;)).mince
Jo presne to me taky zarazilo prislo mi logicke jak v diablu nejdrive udelat bezpeci a pak vybrat korist..., co se tyce vymeny mezi hraci tak mi to prijde takove taky nesmyslne, ale nejdrive zkusim hrat podle pravidel az pak kdyz tak bych pozmenil neco z toho
Nelogické
Naprosto souhlasím, že některé věci jsou nelogické.
Bohužel by výměna předmětů výrazně narušila obtížnost hry. Byla by o dost jednodušší. Rovněž se tím zabraňuje tomu, aby si hráči předali předměty před tím, než jdou do důchodu. Předměty jsou velmi silné a jediný předmět vám může v některých případech určujícím způsobem vyhrát scénář. Co se týče zlata, jeho přítomnost je jistým způsobem kompetetivní. Můžete se i domlouvat, ale nemáte-li mince, nebudete mít předměty. My udělali houserule v tom, že obyčejná příšera má mincí v hodnotě -1 a elitní +1. Obyčejné mince mají standardní hodnotu. Kvůli tematičnosti a větší motivaci sbírat elitní.
House rules
Taktiez mi to pride ako velmi velke ulahcenie hry, ak na konci scenara automaticky vyzbierate vsetky mince a mate moznost si vymienat predmety.
S priatelkou sme hru presli za 6 mesiacov intenzivneho hrania (v dvojici) a podla mojho skromneho nazoru je ta hra velmi dobre vybalancovana a nepotrebuje ziadne house rules.
Na druhu stranu, je to vasa hra, vy ju hrate a v prvom rade ide o to, aby ste sa pri nej bavili, takze mozete si to upravovat podla svojich preferencii ;)
House rules
Těch máme několik, a kvůli tomu hrajem na vyšší obtížnost +2. Hra nás baví mnohem víc. Ostatně jak tu už padlo, je to vaše hra, hrajte si ji jak chcete. Pokud vás štvou nelogičnosti, tak si je upravte podle sebe. Na můj vkus je to bez úprav hodně nedokonalá hra. Není to tolik o RPG jako je to spíš matematická olympiáda. S úpravama je to o několik tříd hratelnější a zábavnější.
Sám jsem byl kdysi neoblomný v doslovném dodržování pravidel, ale po tom, co jsme si v jedné hře upravili jedno pravidlo a za čas sám autor tu změnu posvětil, jsem si uvědomil, že hry mají být o zábavě a ne o tom se dobrovolně mučit něčím, co mi nesedí, ale podle ostatních jsem prakticky kacíř, protože hra je dokonalá tak, jak je a autor měl jistě důvody to takhle nadesignovat a je to i otestovaný a bla bla bla. :)
Ad Murradin
Jo, teď té nemožnosti výměny předmětů mezi členy rozumím, to je asi dobře, že se předměty před důchodem nedají do družiny "rozpustit".
Uvidíme, jak to půjde, druhý scénář jsme vyhráli asi jen díky tomu, že jsem si vyložil blbě pravidla ohledně omráčení, resp. všech efektů na příšery. Nechávali jsme je de facto dvě kola - trošku matoucí pojem "následující", ale už se to nebude opakovat :). Díky za reakce a hezký den :o)
doplním
Obecným doporučením komunity v rámci pravidel je při odchodu do důchodu všechno prodat, přispět do chrámu a za zbytek koupit vylepšení karty/karet, abypeníze nevyšly vniveč a kdyby tu postavu chtěl případně hrát někdo znovu, tak má výhodu.
My si předměty předáváme tak, že je zájemce koupí za polovinu hodnoty, tedy stejně jako kdyby se předmět prodal do obchodu. Prodávající nic netratí a kupující hodně ušetří. Při odchodu do důchodu dodržujeme doporučení komunity a nic nepředáváme.
AD hugozhor
jak to myslite s tim nasledujicim? v pravidlech je prece napsano:
pokud je cíl omráčen, nesmí provádět žádné akce kromě dlouhého odpočinku
(v případě hrdinů). Žeton omráčení ztratí na konci svého následujícího tahu. Pokud hráč
omráčeného hrdiny neohlásí dlouhý odpočinek, musí zahrát dvě karty podle běžných pravidel,
žádnou z jejich schopností však nevyužije, pouze je obě odhodí
takze hraju probihajici kolo, omracim nestvuru, skonci kolo zacne dalsi to skonci a az na konci nej odeberu zeton omraceni.
Odpoved
Neplet si rozdil mezi Kolem a Tahem.
STAV odhodis na konci sveho tahu. Pokud hral omraceny pred tebou tak az pristi kolo. Pokud hraje po tobe tak jeste tohle kolo.
Tom33
No jo ale je tam to slovo následující a následující je prostě ten další ne tento kromě toho je napsáno pokud nevyhlásí (ne nevyhlásil)odpočinek což se vyhlašuje ještě před nebo při otočení karet s iniciativou tudíž ještě před útokem kterým na něj sešlu omraceni
Odpoved
Je to proste na jeho prvni tah. Je to jen spatne neboli nejasne prelozeno. Takze nebude 2x omracenej ci znehybnen z jednoho stavu.
Druhé dojmy ;)
Po hodinovém sestavování a vybalování hry :(((((( jsme zahájili druhé setkání:
Z nákupu u obchodníka ve městě jsem vyšel pln optimismu na další quest. Boj byl tuhý, ale nakonec se to de facto v úplně posledním kole podařilo (pobij X kusů nepřátel). Na nějaké sbírání peněz nebylo kdy, zisk byl věru malý na to kolik toho leželo na zemi ...
A následoval tolik vytoužený postup na druhou úroveň. Po fázi očekávání přišla fáze zklamání - karet v ruce je pořád stejně. Co vyhodit a co nechat je věru těžká otázka. Nejhorší je, jak se ukázalo hned v další jeskyni, že bude potřeba optimalizovat sadu dle nepřátel (vykosili nás jako malinu) - tedy potřeba jít do každé jeskyně dvakrát??? Tak hardcore hráč asi nebudu. Navíc hra dost sviní - setkání ve městě a na cestách jsou zcela nelogická, neintuitivní a nebál bych se říct i horší slovo ;).
Konkrétní případ - práce na cestě pro blaho lidstva nás unavila tak, že jsme při vstupu do jeskyně měli vyhodit dvě karty. DVĚ KARTY! Už k tak totálnímu nedostatku ještě takovýhle BONUS ;). Neznám dobrodruha, který leze mezi nepřátele zcela vysílený .... no nic. Prohra o parník byla zřejmá, předpokládám, že příště jim to nandáme, když už víme, kde kdo stojí a co dělá ;). RPG pláče ....
Další kartička s magickou věcí, která nás někam táhla - každý normální dobrodruh by si nejdřív nechal tu věc identifikovat, aby VĚDĚL k čemu je. Žádná taková možnost tu nebyla ani náznakem. Asi si příště hodíme kostkou, jestli A, nebo B :(((
Další případ záludnosti. První skupinka nepřátel vyhynula snadno, druhá stejná si vytáhla kartičku summon přítele a ejhle dost to přitvrdilo a když to udělali podruhé bylo tam sakra husto .... jedna karta vytažená / nevytažená a zcela jiný průběh hry .... možná že chtějí abychom šli do stejné jeskyně třikrát ;)) Jeden souboj trvá tak dvě hodiny - takže celý den zabitý procházením jedné a té samé lokace ???????
Jako dlouholetý hráč dračího doupěte a následně AD@D a D@D jsem tak nějak zvyklý na to, že PJ na nás posílá zvládnutelné nepřátele a pokud ne, okrajové podmínky si dokážeme přizpůsobit k našemu prospěchu (překvapení spícího nepřítele, nalákání do pasti ....) nic z toho tady pochopitelně není.
Dost mi to připomíná Pána Prstenů, který byl zjednodušen spoluprací s počítačem. Postupy k ničemu, věci k ničemu, bonusy k ničemu (ano, myslím tím přidej 2 karty +1 do balíčku ;)). Dost mi to připomíná Arkham Horror, 6 hodin se snažím a nakonec prohraju bez sebemenší šance na úspěch protože si jednou hodím špatně (tím myslím na svůj nejlepší útok do posledního bosse si vytáhnu VEDLE ;).
Ještě že máme ten Covid a zimu-nezimu, dáme tomu ještě šanci, třeba tam někde dole bude nějaký ten příběh :))))
Ještě že máme možnost zjednodušit úroveň nepřátel, asi vyměknem ... ;)
Hugozhor
My jsme základní Gloomhaven dohráli a dnes se chystáme začít rozšíření. Hráli jsme ve 4, normální úroveň a z těch cca 50 odehraných scénářů jsme opakovali jen 1. Mě nepřipadá hra tak obtížná. Událostí na cestě jsme vytáhli hodně, ale žádná z nich nám neřekla, abychom si do scénáře brali o 2 karty méně. Nečetli jste to špatně? Neměly se 2 karty odhodit a ne zničit? Tj. odpočinkem jste si je mohli znovu obnovit?
Snad trochu pomohu i svými tipy:
1) Při vybírání karet se domluvte, kdo na koho bude útočit. Lepší je jeden nepřítel mrtvý, než 3 zranění.
2) V první polovině hry karty schopností nepálit, pokud to není kriticky nutné.
3) Otevírat dveře do další místnosti až když je celá skupina připravená. Otevřít dveře posledním hrdinou na tahu se dost nevyplácí.
A pak už jen přeju, abyste ten začátek vydrželi. Hra je postupným levelováním postav lepší a lepší.
Hugozhor
Pokud chcete více prvků rpg a možnosti přizpůsobení, tak doporučuji sáhnout po jiné hře (například dungeon universalis, dungeon degenerates).
Jak psal Suchar, mrkněte na nějaké rychlé tipy jak hrát, možná jen nejste naladěni na vlnu euro dungeon crawlu, který vás bude celkem tlačit časově (dojdou karty), a taky pozlobí občas karty nestvůr.
Pro začátek doporučuju nastavit úroveň o 1 nižší než je úroveň vaší družiny.
My hrajeme houserules s tím, že iniciativu máme otevřenou, takže se dohodneme kdo kam a kdy na koho zaútočí, také používáme guildovní peníze, ale to se týká až spíše retiru postav. Peníze ze země teda hrajeme podle pravidel, většinou nám jich tam hodně zbyde a prostě propadnou. Ale například prodej do obchodu hrajeme tak, že si to může za tu polovinu koupit někdo jinej.
Hrajte hru aby vás bavila, ale případné houserules doporučuju aplikovat až po odehrání pár her, jakmile přijdete na způsob, jak se má hra hrát. Nám třeba vyhovujou tyto malé úpravy.
Snad pomůže.
Hugozhor
No nevím, mám odehráno(ve dvou) cca 30 scenářů a museli jsme opakovat jeden...
Ke hře je nezbytnej insert, s ním je setup do 15 minut...
Ta událost na cestě se mi nezdá, asi to bude spíš vyhodit 2 karty než zničit ne?
V tom, že nestvůry dělají každý kolo něco jinýho je to kouzlo, jinak by to byla příšerná nuda...
A tvrdit že předměty a bonusy jsou k ničemu je hloupost, vylepšení balíčku modifikátorů je docela zásadni(přeci jenom bez - se to hraje mnohem líp) a předměty dokážou zvrátit nejeden souboj, nemluvím o léčení nebo vracení karet bez odpočinku...
Automatickej sběr zlata po dohrání scénáře bych asi nehrál, dost by to ovlivnilo celou hru ve váš prospěch...
Hugozhor
My sme naopak v dvojici opakovali celkom dost scenarov, niektore aj 3 krat. Hrali sme to na +1. Rekord mame 9 opakovani jedneho scenara.
Ta udalost uz bola vysvetlena, hrali ste to zle.
A taktiez predmety, ako pise Mistr. Tie su v urcitych fazach hry celkom klucove (ku kazdej postave je vyhodne nieco ine) a vedia ti zvratit cely scenar a to nehovorim o balicku modifikatorov...
Mozno ta hra nie je pre teba, alebo to fakt hrajte na -1. Lebo tvoja frustracia sa len zvysi, ked pridu scenare kde zacnes omraceni, krvacajuci,... alebo scenare kde musis nasledovat (tupe) NPC postavy, ktore idu stale dopredu a ty nemas cas na nic ine, len utekat za nimi a chranit ich...
Mistr
O nutnosti insertu bych se hádal. Stačí mít dobře zorganizovaný vnitřek a scénář seskládám dřív jak za 15 minut.
Havelock
Tak to bylo myšleno...roztříděný žetony nestvůr, karty nestvůr a podobně, aby podle zadání scénáře člověk věděl kam šáhnout a nemusel nic hledat nebo třídit :-) já si udělal insert z foamcore a je to naprostá pohoda
Mistr
Já mám terén a potvory v organizérech na šroubky, Každý hráč má svoji postavu v pytlíku a stará se oni sám. Potřebné karty / mince / statusy mám v průhledných krabičkách na karty, které tvoří mističky. Nepotřebný materiál (je toho hodně, když se hraje s aplikací) mám v jednom sáčku, do kterého se neleze. Mapové díly v harmonikových deskách - roztříděné abecedně a karty vybavení z obchodu nastrkané v deskách na malé karty 4x4. Nejvíc času pak zabere zorientovat se ve scénáři a nastrkání potvor do stojánků :D
Havelock
čili to oba děláme jinak a přitom stejně, máme to rozložený za chvilku...nedovedu si představit že bych to měl nějak zmaštěný pohromadě a třídil to podle scénáře
Mistr
To jo, jen pod slovem insert se většině bude evokovat nějaký drahý organizér třetích společností. Ty potřeba nejsou.:)
Gromthar
Gromthar - No hrajte si to samozřejmě jak chcete ale jak jsem četl ty vaše houserule tak mám k tomu toto: Za prvé nevím jestli si to dostatečně uvědomujete ale velice si tou otevřenou iniciativou ulehčujete hru a to víc než se na první pohled zdá. Za druhé se tím ochuzujete o dost podstatnou součást hry kdy nevíte co se přesně kdy stane a s tím spojené operativní řešení situace kdy má člověk něco naplánované ale jelikož se situace vyvrbila úplně jinak tak vymyslet nový plán co v dané situaci s aktuálními kartami dělat - jak je co nejefektivněji využít. Ale jak jsem napsal na začátku - je to jen má poznámka a každý ať si hru hraje jak chce.
Děkuji za komentáře
To s tím zničením / odhozením nevím, nenapadlo mne to zkoumat :(. Příště budeme chytřejší :)
Jojo, na insertu se už nějak pomalu začíná pracovat :)
dojmy
Také přidám dojmy po prvních dvou týdnech. Hru znám, hráváme ji ve čtyřech cca rok nepravidelně, a po určitém váhání jsem si jí dokoupil i domů. Taková investice do budoucna, třeba si to dám v nejhorším sólo a třeba si čas od času zahraju i se synem (12 let). No dopadlo to tak, že po dvou týdnech máme odehráno 13 scénářů :) Chytlo ho to neskutečně. On už je zkušený hráč, ale přece jen takový úspěch jsem nečekal, myslím, že výrazný prvek je to levelování postavy, které z jiných her nezná, plus vidina nově otevřených, zatím tajemných postav. Navíc tím, že hrajeme pravidelně, je ten progres postav strašně rychlý a doslova rostou před očima, což se ale v běžných herních skupinách asi moc nepodaří. A podobné je to s příběhem. Při dlouhodobějším hraní s prodlevami ho tam skoro vůbec nevnímám, ale při téhle pekelné frekvenci je to úplně o něčem jiném. Prostě víme, kam a proč jdeme.
Takže za mne opravdu dobrá investice a snad to vydrží. Jsem se opatrně začal zmiňovat o Frosthavenu, že vyjde a jeho otázka mě docela překvapila. "Proč? To pak dáme ještě jednou za jiný postavy a budeme hrát pro změnu jako zlí."
No, a vrchol byl, když se k nám přidala i dcerka (9 let), která na deskovky nikdy nebyla a u ničeho moc nevydržela. Každou hru dá jednou a pak už si jde radši číst :). No, a u Gloomhavenu najednou drží tempo scénář / den už od soboty. Úplně mě odzbrojila, když přišla za ženou a s kamenným výrazem ve dveřích jí oznámila: "Jsem příslušník primitivní a barbarské rasy." :) A když jsem si ráno myslel, že dělá věci do školy a přišel jsem jí ke stolu, tak první otázka byla: "Tati, nevíš, kde mám počítadlo životů?"
No, je mi jasné, že herních dojmů tady moc nenajdete, ale u nás konkrétně to je hra, která se navzdory všemu očekávání trefila do rodinného vkusu miliónovou trefou.
Jo, a příprava - 15-20 minut, s originálním insertem. Dá se, ale mám výhodu v tom, že jsem hru znal a už předem věděl, jak je třeba vše uspořádat a co je kdy potřeba.
Dojmy z pátého hraní (+ finální zhodnocení)
Tak základní mechanismy už snad nějak zvládáme, přešli jsme na easy mod, který je o něco rychlejší, nese víc peněz, protože je čas sbírat. Zvládali bychom i standard, ale nevidím důvod proč se psychicky drásat ;). Zas tak nás to nebaví, abychom před každým kolem pečlivě dohadovali, kdo udělá co, hrajeme "citem". Navíc stejně nejde výsledek akce nijak odhadnout, rozdíl mezi -2 a +2 je obrovský (o "nule" nemluvě ;))
Minule jsem postoupil do důchodu, což byla vlastně jediná věc, na kterou jsem se těšil. Otevřel jsem novou postavu a vzpomněl jsem si na Red Dragon Inn s jeho rozšiřujícíma postavama, které přináší "nové" (= složitější a složitější) mechanizmy. Nestíhám hrát za jednu postavu (z hlediska koordinace akcí) a mám hrát krysího sumonera? Asi ne.
Užili jsme si i první "eskort". Nakonec to vyšlo, ale bylo to o fous ;)
Celkově za mne - progres postav je strašivě malý, rozdíl mezi level 1 a 5 není prakticky žádný, sotva stíhá pokrýt silnější nepřátele .... rozhodně jsem ze svého hrdiny žádný epický pocit neměl.
Jednotlivé scénáře na sebe nějak asi navazují, ale hrajeme cca 3 scénáře týdně, už jsme se v tom stihli ztratit, který navazuje na který. Všechno je atmosférou na jedno brdo, temné a ponuré. Nevíme kdo je dobrý a kdo zlý, splývá to v šeď. Poražení Jaskery žádné uspokojení nepřineslo, prostě další odehraná jeskyně ....
Akce ve městě a na cestách nelogické, náhodné. Výsledek naprosto neodhadnutelný :(.
Finální hodnocení 3 hvězdičky z 5.
(5/5 je Pandemic season 1, 2)
(0/5 je Arkham horror ;))
Hugozhor
Zajímavé... každý má jiné chutě, mně naopak přijde, že ten progres postavy je opravdu znatelný. Karty schopností dávají nové a nové varianty a postavu někam rozvíjejí, i když už se nám stalo, že třeba na levelu 4 jsme našli dvě karty, z nichž se nehodila ani jedna, ale to byla spíš výjimka. Ještě znatelnější progres vidím v balíčku modifikátorů, tam to je vždy těžká volba, protože by člověk potřeboval 3-4 možnosti a může jen jednu... Svojí postavu jsem dotáhl na 9. level a musím říct, že to tedy byl neskutečný stroj a mazec. Pád na úroveň jedna byl docela bolestivý, člověk zjistí, že jsou modifikátory i s červenou barvou a podobně :)
Příběh - většina scénářů se opravdu podobá herně, ale příběhově se neztrácíme. Je pravda, že jednak hrajeme často (to ale vy taky podle toho, co píšeš) a druhak jdeme vždy cíleně po nějaké linii, vedlejší scénář si zařadíme v nějaké dějové mezihře nebo když jdeme zrovna okolo. V jiné skupině jsme scénáře vybírali hlavně podle potvor a aby tam bylo zase něco nového, rozjeli jsme příliš mnoho linií a tam je pravda, že absolutně netuším, kam a proč jdeme, ale když si na to člověk dá pozor, tak si tam tu příběhovost může udělat. Doma se o to snažíme maximálně a jde to. Literárně to není na nobelovku, to je pravda, nemám tolik problém s obsahem, ale spíše s formou, nejradši bych si to přepsal a "literárně" to trochu povznesl, možná až budeme hrát podruhé. Ale hraji s dětmi, těm podobná schématičnost a jednoduchost až tolik nevadí
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Atmosfear (aka Nightmare) (AJ)
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 7 dnů