Game of Thrones LCG, A

xxxxxxxxoo hodnoceno 50x (Seznam vlastníků)

Game of Thrones LCG, A  - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: není
Vydavatelé: Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Autoři: Eric M. Lang
Christian T. Petersen
Rok vydání: 2008
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

A Game of Thrones - jednotlivé expanze a CP

Autor: Rozy | 1.7.2011 | 7

A Game of Thrones LCG je populární karetní hra založená na příběhu z knih George R.R. Martina z dílny Fantasy Flight Games. V České republice bohužel zatím její popularita nedosahuje ani zdaleka takové oblíbenosti jako v zahraničí, zejména díky malé distribuci. V současnosti je v ČR jen jediný dodavatel, který má aktuální nabídku všech karet.

A Game of Thrones LCG se vyvinula z A Game of Thrones CCG, klasické sběratelské karetní hry v roce 2008. Tehdy se vývojáři rozhodli zkusit nový systém Living Card Game a začali právě s touto hrou. A Game of Thrones, která byla na trhu již od roku 2002 tak prodělala velkou změnu a místo klasické distribuci v boostrech (1 vzácná karta, 3 neobvyklé, a 7 normálních) se hra začala distribuovat v tzv. Chapter pacích (20 různých karet - 10 po jedné kopii a 10 po 3 kopiích). Tato změna byla celkem násilně vynucena a kvůli různým dalším okolnostem (např. dočasné znemožnění hrát 2 rody - Greyjoy a Martell) měla za následek velký odliv hráčů.

A Game of Thrones LCG se ze začátku začala prezentovat jako "polodeskovka" zaměřená na multiplayer tedy hru více hráčů oproti původní myšlence singleplayeru. I přesto, že multiplayer byl již v minulosti vítaným zpestřením ono násilné tlačení na hráče nemělo dobrý vliv. V současnosti je už, ale vše opět v normálu. FFG zjistilo, že i přes tyto změny se hra ujala a získala si řadu nových fanoušků i u nás. Jedním z velmi dobrých kroků FFG díky velkému odběru karet a dobrým ziskům byla změna distribuce kdy od 5. cyklu CP jsou všechny karty již ve třech kopiích a tedy odpadá "nutnost" kupovat si některé CP vícekrát kvůli potřebným kartám.

Nyní se lze tedy do hry připojit za velmi příznivé ceny a kompetitivní balík vhodný i na turnaj není problém postavit za dobrou cenu. Což hodnotím jako velkým klad celé hry. Bohužel pro ty co by si chtěli koupit již hotový balík jako např. v Magicu tak ty musím zklamat, díky fixnímu prodeji karet se s ničím takovým asi nesetkáte, kdo by se, ale taky chtěl ochudit o deckbuilding, jednu z nejzábavnějších částí hry.

A nyní jednotlivé cykly karet, expanze atd. řazeno chronologicky.

 


A Clash of Arms (1. cyklus CP)

  • The War of Five Kings
  • Ancient Enemies
  • Sacred Bonds
  • Epic Battles
  • The Battle of Ruby Ford
  • Calling the Banners

První cyklus CP - A Clash of Arms byl původně vytvořen jako rozšíření pro edici Five Kings ještě pro CCG. Proto mají karty ještě černý okraj (ostatní karty z LCG již mají bílý, aby se odlišili), nicméně se díky jejich distribuci skrz CP karty do LCG počítají. První cyklus tak nemá jako zamýšlené rozšíření žádné společné téma. Spíše vždy jednotlivé CP přinesli nějaké subtéma, které, ale nebylo velmi rozsáhlé a většinou se neujalo. Karty ze začátku také neměli v LCG velké uplatnění protože se odkazovaly na typy karet, které v LCG neexistovali (byly pouze v CCG). To už nyní také neplatí.

Z první řady je nejdůležitější asi 2. CP, který obsahuje Fury ploty pro každý rod, jsou to velmi dobré a univerzální ploty, které si najdou místo do většiny balíků. V 1. CP se pak nachází velké rodové armády, které jsou, ale reálně hratelné jen za přítomnosti krále, nebo královny. V 3. CP pak nalezneme snad nejsilnější kartu celé hry - Jaqen H'ghar, který je naštěstí již zabanován. Ve 4. CP můžeme nalézt Epic Battle eventy, jednu z mechanik, která se ve hře moc neujala. V posledním CP pak nelezeme další malou mechaniku bannermanů, která se také moc neujala.

Core Set (základní hra)

Core Set je základ hry pro LCG. Vyšel až po první sérii CP, z důvodů uvedených výše. Karty už mají bílý okraj stejně jako všechny následující a odstartovala se tak éra LCG. Součástí balení je 200 karet, herní deska pro Multiplayer, figurky titulů pro Multiplayer a papírové, žetony zlata a powerů. Největším zklamáním bylo, že základní sada obsahuje karty jen pro 4 rody (Stark, Baratheon, Lannister a Targaryen) další 2 rody (Greyjoy a Martell) tak nebylo takřka možné z nedostatku karet postavit.

Základní hra také obsahuje všechny karty po jedné kopii což nutilo některé hráče si základní sadu koupit vícekrát, zejména kvůli některým důležitým eventům a charakterům. V současnosti se, ale díky množství jiných karet hráči spokojí s jednou kopií coresetu. V základní verzi bylo také několik karet, které již zmíněný multiplayer podporovali zejména pak deska a figurky titulů, které byly pro normální hraní úplně zbytečné a pouze tak navyšovali cenu. Balení obsahuje základní lokace pro jednotlivé rody a zejména pak důležité ploty jako Valar Morghulis.

 

A Time of Ravens (2. cyklus CP)

  • A Song of Summer
  • The Winds of Winter
  • A Change of Seasons
  • The Raven's Song
  • Refugees of War
  • Scattered Armies

Tento cyklus CP byl velmi vydařený a musím upřímně říci, že asi jeden z důvodů, proč se hra dále po již zmíněných násilných změnách opět ujala. Cyklus představuje novou mechaniku, tzv. počasí Léto vs. Zima. Počasí je reprezentováno příchodem attachmentu černého havrana (léto), nebo bílého havrana (zima). Velmi všeobecně se dá říci, že většinou léto pomáhá hráči, který ho hraje, a zima škodí soupeři. Za hry může být jen jendo počasí a tak příchod bílého havrana ruší léto a nastolí zimu. Něktré karty poté využívají efekty počasí a jsou tak např. v létě velmi silné, ale s případným příchodem zimy se automaticky zahazují. Jiné pak fungují jen za učitého počasí. Počasí bylo uděláno tak aby korespondovalo s jednotlivými rody podle knihy a taky Starkové a Greyjoyové využívají zejména zimy, Martellové a Tagragyeni léto, Baratheoni můžou využívat jak kdy, které počasí a Lannisteři jsou nejraději když není ani zima ani léto. V 5. CP se pak objevili velmi dobré karty pro každý rod, tzv Refugees, kteří jsou zadarmo, ale při prohře dominance se musí zaplatit 1g a, nebo se zahazují. Poslední CP pak přinesl mechaniku tzv. Reinforcements, tedy eventů, které se hrají po prohraných challengích a mění se na charaktery, tato mechanika, ale neměla přílíš mnoho úspěchů, avšak dá se použít jako doplněk do některých balíků.

 

Kings of the Sea - 1. deluxe rozšíření

Kings of the Sea je první tzv. deluxe expanzí, která do hry opět přinesla rod Greyjoy. Ten díky absenci v Core Setu něměl ve hře valné zastoupení. Avšak tato expanze byla velkým zklamáním, v balení je 60 karet, z toho ale pro rod Greyjoy asi jen 40. Vše pouze po jedné kopii podobně jako v Core Setu. Cenu balení ale navyšuje plastiková House karta, kterou využijí jen fajnšmekři. Pro postavení Greyjoy balíku tak byla nutnost balení koupit minimálně 2x. Balení obsahuje také 6 karet nových multiplayer titulů pro tzv. Kingsmoot variantu. Ta přidává ve hře více hráčů novou variantu vítězství, kdy krom zisku 15 powerů také může vyhrát hřáč pokud nasbírá všech 6 titulů. Ty se liší od těch v Core Setu zejména tím, že mění vlastníky po prohraných challengích, iniciativě atp. Další a naštěstí poslední z umělých pokusů FFG nasměrovat hru na Multiplayer. Nicméně někteří hráči tuto variantu uvítali, v ČR však není velmi populární.

 

King’s Landing (3. cyklus CP)

  • City of Secrets
  • A Time of Trials
  • The Tower of the Hand
  • Tales from the Red Keep
  • Secrets and Spies
  • The Battle of Blackwater Bay

Tento cyklus CP přinesl do hry opět novinku. Do teď existovali ve hře 4 cresty - symboly, které označovali některé charaktery. Jednalo se o Noble (šlechtici), War (vojevůdci), Holy (pobožní) a Learned (učenci). Cresty se pak využívají pro synergii ve hře. Nyní se ve hře objevil nový crest - Shadow. Ten také přinesl do hry celou novou mechaniku hraní těchto karet. Všechny shadow karty jsou rodově specifické (nejde je tak hrát za jiný rod, pokud nehrajete s agendou City od Shadows, která to umožňuje). Karty se nehrají normálně jako ostatní, ale vždy se nejprve za 2g (zlata) zahrají lícem dolů do tzv. Shadows area (oblasti stínů) a soupeř tak neví co tam je.

Na začátku každé fáze má hráč možnost vyvolat jednu kartu ze Shadows do hry zaplacením zbývající ceny (např. Arya Stark má cenu s1 - s určuje shadows cenu 2g za zahrání do shadows - u všech karet stejnou - a poté 1g za vyvolání s shadows do hry). Shadows karty mají mezi sebou synergii a většinou spouští nějáké efekty, nebo se na nějáké odkazují, právě když karta vystoupí z Shadows do hry. Dále, jelikož jsme v královském městě, tak se zde objeví Kingsguardi (Královská stráž). Ti mají svoji vlastní mechaniku i Agendu, avšak jsou celkem slabí díky absenci většiho počtu ikon (většina má pouze military) a tak je tento build celkem nehratelný.

 

Princes of the Sun - 1. deluxe expanze

Princes od the Sun je v pořadí druhou deluxe expanzí a do hry přináší poslední chybějící rod - Martelly. Tímto rozšířením se opět po delší době A Game of Thrones LCG stává kompletní hrou. Vývojáři od FFG se již poučili a tak v tomto rozšířením najdeme všechny karty ve dvou kopiích. Plastiková House karta je prodejná samostatně a nenavyšuje tak uměle cenu pro normální hráče. Rod Martell dostal hned do začátku několik velmi silných karet a dostal se tak hned na první příčky v několika turnajích. Zejména Rudá zmije drží Martelly na výsluní. Balení jak je už zvykem, nebosahuje jen karty pro rod Martellů, ale také několik neutrálních karet včetně karet, které designovali mistři světa 2009. Objevili se také staré reprinty dualhouse charakterů (charaktery mají příslušnost k dvěma rodům) jako Theon, Brienne či Jorah.

 

Defenders of the North (4. cyklus CP)

  • Wolves of the North
  • Beyond the Wall
  • A Sword in the Darkness
  • The Wildling Horde
  • A King in the North
  • Return of the Others

V pořadí již 4 cyklus CP přináší jednu (či dvě) oblasti z knihy G.R.R. Martina, které od přechodu na LCG ve hře zatím chyběly. Jedná se o černé bratry z Noční Hlídky a nespočetné hordy Divokých za Zdí. V tomto setu se tak mimo jiné prezentují zejména mechaniky Night's Watch a Wildling. Jak to mu bylo již dříve, tak charaktery Noční Hlídky jsou většinou neutrální a bez ikon a ty jim plošně přidávají až Agendy. Novinkou je, že pro NW jsou zde celkem 3 agendy a každá jim přidává jednu z ikon (military, intrika, power) a možnost tyto agendy kombinovat (krom těchto agend je vždy možno hrát pouze jednu), cenou za každou agendu je však nutnost získat o 2 powery navíc k vítězství.

Wildlingové mají již od základu ikony a agedny jim pak přidávají plošne stealth, +1 STR a možnost slevy prvního wilidlinga o 2. Opět je možné je kombinovat, ale cena je stejná jako u NW. Ze začátku bylo možné kombinovat i všech 6 agend dohromady, protože se tak dali získat některé bonusy k různým charakterům, co vyvažilo i nutnost vítězství na 27 powerů míšto původních 15. Takto massové decky, ale byly naštěstí omezeny erratou, kdy není možné kombinovat NW a Wildling agendy, což je i knižně správně.

 

Lords of Winter -  3. deluxe expanze

Lords of Winter přichází jako 3 expanze, která nebyla příliš očekávána, ale velmi potěšila všechny hráče. FFG se rozhodlo nadále pokračovat s vydáváním deluxe expanzí i když už byli všechny rody doplněny (což byl původní smysl deluxe rozšíření). Prvního "nadbytečného" rozšíření se tak dočkal logicky rod Starků, který měl ve hře zrovna nejslabší pozici. Další dobrou zprávou byla ta, že všechny karty už budou v rozšíření obsaženy 3x, tedy uplně odpadá nutnost kupovat si rozšíření ve více kopiích kvůli důležitým kartám. Rozšížení obohacuje Starky zejména o 2 možnosti buildů a to Direwolf (zaměřeno na zlovlky) a Tully knights (rytíře Tully). Papírově vychází lépe build Tully, který je těžce zaměřen na obranu a díky Řekotočí pokud neprohrajete ani jednu challenge tak všichni Tullyové získávají power. Dále jsou zde opět nějáké neutrální charaktery a ploty, jako v každém rozšíření.

 

Brotherhood Without Banners (5. cyklus CP)

  • Illyrio´s Gift
  • Rituals of R’hllor
  • Mountains of the Moon
  • Song of Silence
  • Of Snakes and Sand
  • Dreadfort Betrayal

V pořadí již 5. cyklus CP se pokusil do hry přinést další variabilitu rodů v podobě subtém, které od přechodu od CCG chyběli. Každý rod měl dříve určité téma v podobě traitů, které spolu tvořili synergii a komba. V tomto cyklu se tak představí témata Boltonů (Stark), Clansmanů (Lannister), Asshai (Baratheon), Dothraki (Targaryen) a nově i Raiders (Greyjoy) a Sand Snakes (Martell). Vypadá to, že všechna podtéma budou hezkým doplěním pro rody, jen z Raiders pro GJ mám zatím smíšené pocity, zde to bude chtít ještě nějákou podporu dále. Další důležitou součástí CP jak už z názvu cyklu vyplývá je Bratrstvo bez praporců. Skupina psanců lorda Berica Dondarriona.

Ta využívá mechanismu neutrálnosti a boje ne o moc, ale o dobrou věc. Agenda jim tak umožňuje nabírat power místo na House kartu tak na Charaktery bratrstva. Toho pak charaktery využívají jelikož většina se odkazuje na to, pokud na karte rodu nemají žádné powery, tak pak využívají svých speciálních schopností, často velmi silných. Další možností je hrát kompletně bez rodové House karty a mít novou tzv. neutrální příslušnost. Tento build jsem v praxi ještě neviděl, ale rozhodně může být zajímavý. V neposlední řadě všechny karty v tomto cyklu jsou již v CP po 3 kopiích a tak tomu bude i nadále.

 

Kings of the Storm - 4. deluxe expanze

Všichni jsme se těšili jaký rod bude obsažen v 4. deluxe rozšíření. A nyní se dočkali svého Baratheoni. FFG tak reaguje na potřeby komunity a vyvažuje jednotilvé rody. Rozšíření nepřináší nic převratného ani nového krom 55 karet určených primárně pro posílění rodu Baratheon. Všechny karty jsou jak je už běžnou praxí ve 3 kopiích. Toto rozšíření dále podporuje Asshai subtéma fanatiků, kteří jsou silní zejména v intrice a umožňují nějáké pro soupeře nechutné triky. Dále se zde objeví již klasické Baratheonské téma - Knights. Podpoření agendou jsou rytíři Baratheonů v největším zastoupění mezi rody a využívají tak svých vlastností k ochraně nesčetných lordů pod vlajkou jelena. V rozšíření se setkáme také se všemi 3 baratheonskými králi - Robertem, Stanisem a Renlym. Kdyždý však svoji unikární abilitu využije pouze pokud ve hře není jiný z králů.

 

Secrets of Oldtown (6. cyklus CP)

Tento cyklus CP nám FFG představilo teprve nedávno a začne vycházet až v roce 2011. Už, ale víme, že bude zaměřen převážně na učence z Westerosu a bude tedy podporovat Learned crast a všechny Maestery. Speciální agenda také bude symbolizovat řetěz, který si každý mistr musí ukovat z různých kovů. Agenda tak bude dávat možnost si z balíku odstranit až 12 attachmentů - článků řetězu a připevnit je na Agendu, zmenší si tak balík na lízání karet a využije možností po vyhraných challengích tyto články hrát zadarmo na charaktery ve hře, převážně jen na Maestry. Agenda také bude, ale také zakazovat vyhrát hru dokud hráč řetěz neukuje a tedy nezbaví se všech článků.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Dostihy a sázky
Dostihy a sázky
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas