Popis hry
Upravit
Fliptown je hra typu flip-and-write zasazená do prostředí Divokého západu. V každém z celkem 15 tahů se odhalí tři kanastové karty, z nichž jednu hráči využijí pro tvorbu pokerové ruky a na základě kombinace druhých dvou provedou jednu z dostupných akcí na svém plánu. Takto získávají zdroje, vítězné body nebo různé bonusy, zároveň se však mohou dostat do hledáčku místního šerifa, který jde třikrát za hru zatýkat. Hráč, který během hry a na jejím konci získá celkově největší počet vítězných bodů, se stane vítězem hry.
Příprava hry:
Hlavní herní komponentou jsou herní plány, do nichž budou hráči zakreslovat mazatelným fixem. Každý hráč si vezme jeden herní plán, fix a kartu postavy a zakroužkuje si počáteční zdroje určené postavou. Na dosah všech hráčů se připraví dobírací balíček kanastových karet a nalosují se tři karty odměn.
Průběh hry:
Hra trvá po tři kola, která se skládají z šesti fází:
- Hráči zamíchají zbývající karty v dobíracím balíčku s kartami v odhazovacím balíčku (pouze ve 2. a 3. kole).
- Hráči odloží stranou lícem dolů vrchní kartu balíčku: toto je šerifova karta, která bude odhalena v 6. fázi kola; do té doby se na její hodnotu nesmějí hráči podívat, pokud jim to není ve hře umožněno.
- Hráči simultánně odehrají pět tahů pro dané kolo: v každém tahu jsou odhaleny tři karty z balíčku, které hráči využijí pro zahrávání svých akcí. Každý hráč si určí, kterou z karet využije jako pokerovou kartu (její barvu i hodnotu zanese do tabulky na herním plánu), kterou jako kartu barvy a kterou jako kartu hodnoty. Z těchto dvou karet hráč získá výslednou kombinaci, která určí další hráčův postup: barva rozhoduje o tom, ve které oblasti herního plánu (♥ Stezka, ♠ Pustina, ♦ Důl, ♣ Městečko a Hřbitov) bude hráč zakreslovat, hodnota určí, které z polí v této oblasti hráč zakroužkuje a provede jeho efekt; tím může být např. zisk bodů, peněz, zlata, rýžovacích pánví nebo kladívek (vše si hráč taktéž zakroužkuje na herním plánu), ale také plakáty „WANTED“, které si hráč musí také zaznamenat.
Příklad: po výběru pokerové karty hráči zůstanou na výběr ♥J a ♣3, z nichž první použije jako kartu barvy (♥) a druhou jako kartu hodnoty (3). Výslednou kombinací je ♥3, díky níž může hráč využít jedno z prvních tří polí na ♥ Stezce. (Druhá možná kombinace z těchto karet by byla ♣J.)
- ♥ Stezka: hráč zakroužkuje jedno z polí mezi A (nebo prvním dostupným) a hodnotou výsledné kombinace karet, avšak poté musí proškrtnout všechna pole nalevo od něj. Např. pokud zahraje ♥3 a zakroužkuje 2. pole, proškrtne 1. pole a pro příští tahy, např. ♥5, bude mít dostupná pouze 3. až (v tomto případě) 5. pole.
- ♠ Pustina: hráč provede přepadení jednoho z cílů a otočí vrchní kartu z balíčku (kartu loupeže), jejíž hodnota určí, zda hráč uspěl ‒ v tom případě hráč získá celou odměnu uvedenou u cíle, při neúspěchu pouze její část.
- ♦ Důl: hráč zakroužkuje dostupné pole s místností počínaje jednou z dvojice místností u vstupu do dolu; místností ve větší hloubce jsou zpřístupněny zakroužkováním jedné z místností nad ní.
- ♣ Městečko: hráč navštíví jednu z budov, provede její efekt a při první návštěvě uplatní též bonus uvedený nad ní; jedná se o jedinou oblast, v níž lze stejné pole vyhodnotit opakovaně. Efekty mohou být kromě výše uvedených např. odstranění „WANTED“, možnost podívat se na šerifovu kartu nebo zisk některého z vylepšení, která lze uplatnit v ostatních oblastech.
- Hřbitov: místo zahrání kombinace vzešlé z karet může hráč zakroužkovat jeden z náhrobků a získat bonus vyznačený mezi zakroužkovanými náhrobky.
Pokud hráč získá bonusovou akci pro některou oblast, může zakroužkovat libovolné pole v této oblasti a vyhodnotit příslušný efekt (včetně možnosti spuštění další bonusové akce).
- Každý hráč vyhodnotí svoji pokerovou ruku, která vzešla ze zakreslení 5 pokerových karet, a získá příslušnou odměnu.
- Hráči získají 1 zlato za každou zakroužkovanou pánev a $2 za každé kladívko. Peníze a zlato lze využít pro zaplacení akcí v ♣ Městečku, manipulaci s kartou barvy a kartou hodnoty nebo v 6. fázi kola (viz níže).
- Hráči mohou uplatit šerifa a vyhnout se tak hrozbě zatčení. Poté je odhalena šerifova karta a každý hráč, který má více zakroužkovaných „WANTED“ než odpovídá hodnotě šerifovy karty (a neuplatil předtím šerifa), je zatčen a přichází buď o určité množství peněz, nebo o určitý počet vítězných bodů.
Konec hry:
Partie hry Fliptown končí po odehrání třetího kola. K bodům získaným během hry si hráči připočtou další, udělované na konci hry, spolu s body za nevyužité peníze a zlato. Hráč, jenž obdržel nejvíce vítězných bodů, se stává vítězem hry.
Autor: Ondřej Podavka