Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Fallout |
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | Post-apokalypsa |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: sasa | 6.3.2021 | 14
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Když jsem v rámci recenzního programu Zatrolených her dostal za úkol napsat recenzi na Atomová pouta, přistupoval jsem k tomu s velkým očekáváním a nejistotou co mě v malé krabičce čeká. Základní hra Fallout, i když jsem kdysi hrával oblíbenou PC ságu Fallout, mě příliš nezaujala. Jedním z hlavních důvodů byla absence interakce mezi hráči, což se příliš nezměnilo ani s příchodem rozšíření Fallout: Nová Kalifornie.
Začněme však od začátku. Nejdříve stručně přiblížím základní hru Fallout a potom se podrobně budu věnovat Atomovým poutům.
Fallout vyšel v češtině zásluhou společnosti ADC Blackfire v roce 2017. Hra je určena pro 1–4 hráče a jedna partie zabere cca 180 minut. Příběh je umístěn do postapokalyptického světa, kdy opouštíte bezpečí Vaultu 84 společnosti Vault-Tec a vydáváte se do pustiny. V pustině čelíte různým nepřátelům, setkáváte se s jejími obyvateli a plníte různé úkoly s cílem získat předem určené množství vlivu. Musíte však být dostatečně rychlí a získat vliv dříve, než jedna ze dvou soupeřících frakcí nabyde dostatek moci k ovládnutí celé pustiny. Pokud ho jedna z nich získá, prohrávají všichni hráči.
Hra se hraje na kola, v jejichž rámci každý z hráčů vykoná dvě akce. Na výběr má z následujících:
Poté, co hráči dokončí svoje tahy, přichází na řadu nepřátelé. Odhalí se vrchní karta z balíčku agendy a vyhodnotí se ikony nepřátel na jejím spodním okraji.
Základní hra obsahuje 4 scénáře, Far Harbor, Pitt, Pustina a Společenství.
Základní hře byla nejvíce vytýkána absence interakce, velká náhodnost, slabší systém vylepšování postav za pomocí žetonů S.P.E.C.I.A.L. a překvapivý konec hry po dosažení patřičných bodů vlivu.
V roce 2018 vydal ADC Blackfire rozšíření Fallout: Nová Kalifornie, které přineslo nové mapové díly, postavy, karty setkání, úkolů, předmětů a vybavení. Zároveň obsahuje 4 přepracované scénáře ze základní hry a 2 zcela nové. Jeden z nich již přinášel prvek kooperativní hry, ale nedotahoval ji k dokonalosti. Proto se velmi očekávala Atomová pouta, která slibovala plně kooperativní režim.
V prosinci 2020 se fanoušci hry Fallout dočkali a ADC Blackfire uvedlo na český trh Fallout: Atomová pouta.
Na první pohled se jedná o malé rozšíření. Oproti Nové Kalifornii je krabička malá. Uvnitř najdete:
Komponenty jsou ve stejné kvalitě jako v základní hře. Žetony jsou z pevného kartonu, karty jsou dostatečně silné a o rozměrech 63 × 41 mm.
Rozšíření přeměňuje všechny scénáře základní hry i z rozšíření Nová Kalifornie na scénáře kooperativní. K tomu přináší některé úpravy, které hráči mohou použít pro vylepšení svých zbraní a předmětů. Přináší mutace, které působí pozitivně i negativně na přeživší, kteří utrpěli příliš velké ozáření.
První změny se projeví již při přípravě hry. Na rozdíl od základní hry, ve které si hráči v jejím průběhu mohou vybírat a měnit loajalitu k jedné ze dvou frakcí, si v rozšíření všichni dohromady zvolí loajální frakci již na začátku a později toto nelze již změnit. Loajální frakce jim pomáhá v putování pustinou. Ve hře s rozšířením se taktéž nepoužije balíček agendy, místo kterého začínající hráč obdrží balíček aktivací. Ve hře se použijí navíc 4 karty cílů. Připraví se i žetony C.A.M.P., kdy jeden se umístí do „Tábora na rozcestí“ a zbylé se spolu s kartami modifikací a vylepšení dílny umístí do hrací oblasti. Každý hráč obdrží kartu mutace, která mu je ale skryta, dokud neutrpí 5 radů.
Cílem hry je splnit podmínky „vítězství“, které jsou uvedené na kartě scénáře. Většinou se jedná o splnění 1 cíle za každého hráče a dokončení úkolu na určené kartě. Všichni hráči naopak prohrají, pokud žeton opoziční frakce postoupí na poslední políčko ukazatele moci.
Patří mezi podmínky vítězství. Jakmile je cíl splněn, otočí se lícem dolů, čímž se označí jeho splnění. V případě, že se podaří splnit všechny 4 cíle, posune se se žeton opoziční frakce o dvě pole vzhůru na ukazateli moci. Cíle jsou prvním důležitým prvkem, které z mého pohledu činí v podstatě nudnou solitérní základní hru zajímavou kooperačkou. Během hry se musíte domlouvat, kdo se na jaký úkol zaměří. Jinak se vaše kosti budou časem bělat v pustině po předchozím zmatečném pobíhání radioaktivní krajinou.
Přeživší nyní mohou společně zaútočit na nepřítele, který se nachází ve stejné oblasti, nebo v sousední, pokud použijí střelnou zbraň. Asistující přeživší hodí asistenční kostkou, výsledek hodu se přidá k výsledkům hozeným na ostatních kostkách. Asistence ovšem není bez rizika a asistující přeživší utrží zranění, které padlo na asistenční kostce. Jedná se o další z prvků, který v základní hře chyběl – možnost pomoci si v bojích s nepřáteli. Tuto možnost jsme využívali hlavně pro boj se silnějšími nepřáteli a není vždy jednoduché sladit své pohyby tak, aby postavy se spolu setkaly a mohly zaútočit. Nicméně radost z porážky Pátrače nebo Surového supermutanta za to stojí. A navíc i trocha škodolibosti, když kolega utrží nějaké to zranění také není k zahození.
Na začátku hry je žeton C.A.M.P. umístěn na „Tábor na rozcestí“ a v průběhu hry mohou přeživší další žetony umisťovat v rámci akce „Táboření“ do pojmenované oblasti, v které se právě nacházejí. Mezi oblastmi se žetony C.A.M.P. je možné provádět akci „rychlé cestování“, v jejímž rámci se přeživší přesune mezi dvěma takovými oblastmi. Dle mého soudu je „rychlé cestování“ novým důležitým prvkem ve hře. Již nejste nuceni se pachtit několik kol přes celou mapu, proto abyste dorazili do lokace, ve které potřebujete splnit úkol. Nyní pokud vhodně umístíte žetony C.A.M.P., můžete cestovat napříč pustinou mnohem rychleji. Zároveň se vám díky kooperačnímu režimu nestane, že než dokončíte strastiplnou cestu pustinou, úkol splní někdo před vámi.
Modifikace představují rozšířené vlastnosti zdrojů (oděvy a zbraně). Karty získává přeživší v průběhu obchodování. Ke každému zdroji může být přidělena jen jedna modifikace.
Každá mutace přináší přeživšímu jednu pozitivní a jednu negativní vlastnost. Mutaci obdrží hráč v okamžiku, kdy jeho ozáření dosáhne hodnoty 5 radů. Pokud v budoucnu ozáření klesne pod hranici 5 radů, o mutaci již nepřijde. Karty mutací přinášejí do hry další prvek překvapení, protože dopředu netušíte, jaká mutace vás může postihnout. Z mého pohledu zvyšují již tak dost podíl náhody ve hře, ale tematicky do hry zapadají. Tak jako v životě – nikdo dopředu neví, jaký mutant se z něj díky ozáření stane.
Vylepšení dílny mohou hráči získat za splnění úkolů a přináší většinou okamžité výhody, ovšem někdy i trvalé. Na počet získaných vylepšení dílny se vážou i některé úkoly. Karty vylepšení nahradily karty agendy ze základní hry.
Rozšíření neprodlužuje ani nezkracuje hru. Jeden scénář se dá odehrát do 180 minut. Hráli jsme v různých počtech hráčů a na rozdíl od základu nám díky nutnosti kooperace přišla hra dobře hratelná ve všech počtech.
Mechanismy, které rozšíření přináší, hru příjemně oživují – zvláště možnost rychlého cestování, vylepšení, mutace a možnost spoluúčasti v boji.
Co ale dělá z mého pohledu toto rozšíření něčím, co si musí fanoušek hry Fallout pořídit, je kooperační mód. Ten podle mého posouvá základní hru minimálně o jednu úroveň výše. Po zahrání jsme se se spoluhráči shodli, že příště budeme hrát již jen v kooperativním módu. Základní hra je čistě solitérní hrou s minimální interakcí mezi hráči. Potloukáte se pustinou a jediný důvod, proč sledovat tahy spoluhráčů, je, zda náhodou nesplní některý z úkolů dříve než vy a vaše cesta se tak stane zbytečnou. S tím souvisí i delší prostoje na tahu. Toto Atomová pouta odstraňují. Neustále jste ve střehu. Je nesmírně důležité, co dělají soupeři. Věty jako: „Hele támhle je Pán supermutantů, nemohl bys mi jít pomoc na něj zaútočit?“, „Sem nechoď, už tam jdu já“, nebo „Dej mi 5 zátek ať splníme cíl“, jsou běžné. Když už jsem zmínil obchodování s ostatními přeživšími: v základní hře příliš neprobíhalo, respektive většinou každý přeživší si hrabal na vlastním písečku. S Atomovými pouty je obchod nezbytností. Díky podmínkám vítězství spolu musíte neustále komunikovat a plánovat, co kdo udělá. Moc neloajální frakce neúprosně stoupá a není čas na zbytečné prostoje a plýtvání časem a prostředky na soukromé aktivity.
Při hře jsme se dobře bavili, ale je to dáno i herní skupinou. Je třeba ale říci, že stejně jako v podobných kooperačních hrách hrozí i zde efekt „alfa samce“, který začne hru řídit a z ostatních spoluhráčů se stanou pouze držáky na karty a poslušní vykonavatelé jeho vůle.
Jediné, co trochu kazilo dojem z hraní, jsou chyby ve scénářích, ale i tak se jedná o rozšíření, které se řadí do kategorie „must have“.
chyby ve scénářích
Díky za recenzi, osobně jsem si hru s tímto rozšířením taky moc užil. Zmiňuješ na konci chyby ve scénářích, o co přesně se jedná? (Hrál jsem zatím jen Pitt)
Pátrač
Recenze super. I odkaz na Odhodlané, radost z porazení Pátrače :+).
paráda
Skvělá recenze. Díky.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Párty Alias
Akt. cena: 75 Kč
Končí za: 1 den