Euphrat & Tigris

xxxxxxxxoo hodnoceno 97x (Seznam vlastníků)

Euphrat & Tigris - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: strategická, budovatelská, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: 999 Games
Fantasy Flight Games
Hans im Glück
Lacerta
Mayfair Games
Pegasus Spiele
Autoři: Reiner Knizia
Rok vydání: 1997
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Šachy - hra králů? Ale kdeže. Euphrat & Tigris je hra králů :)

Autor: Beholder | 3.9.2009 | 9

Hrací plán rozdělený na čtverce, pytlík plný barevných žetonů, hromada dřevěných kostiček a pozor, vůbec žádný  příběh a téma jen jako obal, aby to nebylo tak suché a schématické. To musí být ale nuda…

Houby, tahle klasika od Reinera Knizii je fakt pecka. Je to sice tvrdé abstraktní euro, ale velmi zábavné. Kdo má v sobě kus bojovníka a dobyvatele a chce si potrápit šedé buňky mozkové, tomu se tahle hra bude zamlouvat.

 

Každý hráč na začátku hry obdrží 4 vůdce odlišené barvy, náležící jedné ze 4 dynastií (Býk, Lev, Střelec, Hrnčíř), 2 kartičky katastrof a 6 náhodně tažených civilizačních kartiček. Úkolem hráče je pokládat civilizační kartičky, takovým způsobem, aby měl rovnoměrně od každé ze 4 barev co nevíce kostiček. Trochu to rozvedu, protože tohle je abstraktní hra a těžko se to popisuje :). Základní kámen Euphrat & Tigris tvoří 4 barvy – červená, černá, modrá a zelená a tyto posloupnosti:

  • Červený vůdce – Kněz → získává z červených civilizačních kartiček–Chrámy → červené kostičky- představující Náboženství.
  • Černý vůdce – Král→ získává z černých civilizačních kartiček–Osady → černé kostičky-představující Obyvatelstvo (zde je jediná výjimka: v Království kde je Král, získá hráč za jakoukoliv civilizační kartičku odpovídající barevnou kostičku).
  • Modrý vůdce – Farmář → získává z modrých civilizačních kartiček–Farmy → modré kostičky-představující Hospodářství.
  • Zelený vůdce – Obchodník → získává ze zelených civilizačních kartiček–Tržiště → zelené kostičky- představující Obchod.

 

První je potřeba umístit vůdce. Ten musí vždy sousedit minimálně s jedním chrámem-červená civilizační kartička (ve hře jich je na začátku několik rozestavěno po mapě). A k němu pak pokládat civilizační kartičky čímž získávám odpovídající barevné kostičky (jedna kartička=jedna kostička). Hráč má každé kolo 2 akce: které může libovolně využít k pokládání kartiček a nebo k pokládání popřípadě přemísťování vůdců nebo si také může vyměnit civilizační kartičky. Je třeba říct, že hra je velmi konfliktní, takže když se při pokládání kartiček spojí dvě cizí království nastává konflikt (vnější konflikt) a vyřeší se tak, že si každý spočítá barevné kartičky na mapě (počítá jen tu barvu, které se konflikt týká a to záleží na barvě vůdců, kteří tento konflikt vytváří) a případně nějaké přidá z ruky. Pokud jich má útočník více, vítězí, obránci stačí pouze dorovnat počet, aby vyhrál. Poražený musí z mapy na dobro odstranit všechny kartičky (zase podle barvy konfliktu) a k tomu i vůdce, který se zúčastnil konfliktu. Vítěz získá tolik barevných kostiček, (opět podle barvy konfliktu) kolik protihráč odstranil kartiček plus jednu za vůdce. Druhý, více taktičtější konflikt, který může nastat, je vnitřní konflikt. Ten vznikne, když hráč přesune jednoho svého vůdce do království protihráče, ve kterém je vůdce stejné barvy (je nutné zdůraznit, že hráči se odlišují znakem dynastie - Lev, Býk, …, ne barvou!). Tento konflikt mají na starosti kněží a proto se řeší pouze s červenými kartičkami-Chrámy. Útočník jich vyloží kolik uzná za vhodné a připočte sousedící chrámy s právě přiloženým vůdcem (vůdce musí být vždy přiložen ke chrámu), to samé udělá soupeř a opět pokud má útočník více kartiček vyhrává, obránci stačí dorovnat. Poražený vůdce musí jít pryč a vítěz získá jednu červenou kostičku. Další zajímavý prvek hry tvoří monumenty, které mohou vniknout jen na poli 2x2 se čtyřmi stejnými kartičkami. Monumenty jsou v různých barevných kombinacích, ale vždy dvoubarevné a přináší každému vůdci, který má stejnou barvu jako monument 1 kostičku na konci každého kola. Vůdci samozřejmě musí stát v království společně s monumentem. Hráči mohou také využít v rámci jedné akce kartičku katastrofy, která ihned zničí kartičku pod ní a pole se stane do konce hry nepoužitelné. Tímto se  mohou rozpojit některá království. Ve hře tak vnikají zajímavé konfliktní situace, kdy se hráči snaží získat co nejvíce kostiček, (ale zároveň udržují počet kostiček ve všech barvách rovnoměrný, později vysvětlím proč) tím, že kromě pokládání civilizačních kartiček, vyvolávají konflikty s protihráči, škodí si, bojují o monumenty a ničí království.

 

Hra končí jakmile dojdou civilizační kartičky v pytlíku (z kterého si každé kolo náhodně přibírají do 6)  nebo na mapě zbude 1 nebo 2 poklady, což jsou bezbarvé kostičky, rozestavené na začátku hry na počáteční chrámy. Poklady můžou získat jen Obchodníci-zelení vůdci a na konci hráči přidávají jakoukoli barvu potřebuje. Hráči si po celou dobu získané kostičky schovávají za zástěnu (spolu s dobíranými civilizačními kartičkami) a na konci hry zástěny odhalí. Klíč k vítězství spočívá právě v tom rovnoměrném sbírání kostiček. Hráči si totiž na konci porovnají počty kostiček té barvy, které mají nejméně a kdo má více vyhrává. Geniální…

 

E&T je hratelný ve 2-4 hráčích. Ve 3 a  4 je to bez problému. Ve 2 hráčích je třeba se dohodnout, aby hráči začali blízko sebe, aby vznikaly konflikty. Pokud každý začne v jiném koutu mapy, může se z hry stát hrabání na vlastním písečku, tzn. hra téměř bez konfliktů, na kterých E&T stojí. Ve hře je určitý prvek náhody a ten spočívá v náhodném tahání civilizačních kartiček, ale jinak je to čistě hra, ve které vypnutí mozku znamená prohru :).

 

Pokud jste tuto recenzi, připomínající (více než jiné recenze :) ) spíše pravidla hry, dočetli do konce, tak gratuluji. Ale jinak to asi popsat nejde, protože E&T je abstraktní hra, takže se nemůžu opřít o nějaký příběh nebo téma. Nicméně, přestože abstraktní hry až na pár výjimek téměř nehraji, tuhle miluji. Je to hra králů :). Kdesi jsem zmínil, že při hraní E&T prožívám tyto emoce: strach, napětí, nervozitu, radost, smutek a po prohře dokážu být pár minut opravdu naštvaný :). Už to je obrovské plus, když hraní hry vyvolává nějaké emoce, je spousta her, které to nedokáží.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Abstrakce
No "tvrdá" bastrakce to není :) Ve srovnání s Dámou to neobstojí. Téma tu také přeci je - vzestup a pád menších království, stavba monumentů, souboje v rovině náboženské, obchodní, vojenské a zemědělské. Míra abstrakce tu je rozhondě větší, ale skutečně jsem nikde nezaregistroval, že by hru definovali jako "tvrdou" abstrakci jako hry typu GIPF, Genial apod. Ale jinak souhlas, E&T (nebo T&E podle edice) je mistrovský kousek.

3.9.2009 17:13:53

Richmond
možná jsem měl zvolit jiný termín, ale mě tahle hra příjde hodně abstraktní (samozřejmě s porovnáním s GIPF to tak drastické není), ale je to hra u které, kdybys nechal lidi nahrávat na diktafon a pak si to pustil, tak slyšíš: Dávám červený a modrý..., podej mi prosímtě černou...Hele, konflikt se zeleným...Kolik dáváš červených?... :). Když to srovnáš třeba s nahrávkou lidí, kteří hráli Arkham...Přijde mi prostě na jazyk přirovnání - tvrdé abstraktní euro :)

3.9.2009 18:00:44

Richmond
o abstraktnosti Eufratu jsme kdysi davno vedli rozsahlou pri. Ona ta abstrakce totiz bylaz pocatku nejvetsim faktorem ktery me od hryodrazoval. Skutecne, tehle hre bystacila ctvereckovana plocha s vyznacenymi body, carou coby rekou a kameny o ctyrech barvach a mas to na urovni damy a preci byto byl Eufrat. TakzeEufrat bych zhodnotil jako abstraktni hru oblecenou do pekneho grafickeho kabatku, tematicky zasazeneho do staroveku v oblasti reky Euphrat&Tigris a ono to panejo fakt funguje a da se pod tim predstavit budovani a bourani starovekych kralovstvi. O genialite teto dosti abstarktni hry svedci to, ze jse msi ji nakonec koupil a hyckam si ji ve sbirce a neni momentu, kdy bych si ji nezahral rad. Bez jakehokoliv zavahani proste desitkova hra.

3.9.2009 22:46:44

Ringo
Jo to jsme diskutovali :) Nikde na žádném serveru, který se zabývá deskovkami nenajdeš ET zařazenej jako abstraktni hru. Ani na BGG ani nikde jinde. Podle Tvého postupu, kteýr si uvedl v posledním postu můžu s přehledem označit Titan jako abstraktní hru. Nepotřebuju obrázky figurek, stačí je mít očíslované, místo terénů postačí barevné rozlišení. A mám tu abstraktní hru, což by asi sydo neorozdýchal :) Ano, ET je hra, kde je míra abstrakce větší než u většiny deskovek. Nicméně to z ní abstraktní hru nedělá.

4.9.2009 08:41:19

abstrakce
Me tahle hra rovnez pripada spis abstraktni. Na druhou stranu, kdyz si predstavim ze jednotlive hraci dily predstavuji casti kralovstvi tak hra celkove proste pripomina rozpadani a vznikani kralovstvi novych. A z mocneho kralovstvi na zacatku hry je obcas na konci hry jen ubohe torzo.

A navic se mi na tehle hre nejvic libi to, ze nema cenu zustavat vzadu. Tahle hra proste neni pro nekoho kdo si chce stavet babovicky na vlastnim pisecku, ale pro lidi kteri jdou do konfliktu a neboji se riskovat. Obzvlast mam rad okamziky, kdy obsadim kralovstvi ve kterem je vic monumentu a zacnu nabirat body. Ostatni se na me pak vrhnou jak vosy a dokud me nevyzenou tak nemam pokoj.

Dalsim aspektem hry, ktery mam rad, je ze mohu zpusobit konflikt mezi ostatnimi hraci a pak se jenom divat jak se vesele zerou na vzajem. Tuhle cast hry zboznuju!

4.9.2009 08:49:03

Parxel
"Dalsim aspektem hry, ktery mam rad, je ze mohu zpusobit konflikt mezi ostatnimi hraci a pak se jenom divat jak se vesele zerou na vzajem. Tuhle cast hry zboznuju!"

Aha, já myslel, že si v tomhle libuje jen přítelkyně :)))

4.9.2009 09:01:27

těším se
Díky za recenzi, hru jsme si včera objednal, původně jsem měl v merku Dominion, ale nakonec zvítězila tato klasika,... tak snad se nám bude líbit a neudělal jsem chybu ;-). Nemůžu moc soudit, ale dle obrázků a přečtených pravidel bych také tuto hru vysloveně neřadil mezi abstraktní, i když samozřejmě, že k tomu má sklony... A jaký větší příběh by měl být víc, než je sama historie :-)

4.9.2009 09:13:47

Beholder
Oba typy konfliktů jsou to, co dělá tuto hru tak fenomenální. Dívat se někdy katastrofické následky konfliktu, který s sebou strhne třeba i všechny hráče, to je to pravé koření :)

4.9.2009 10:06:07

Richmond
To sice jo, ale když jsi obětí toho konfliktu a kromě zničení celého království, napakování kostkama vítěze konfliktu ti to překazí pracně vymyšlený plán, který jsi plánoval několik kol před tím a vedle tebe se uculuje přítelkyně, která to celé způsobila a kromě škodolibého potěšení z toho nemá vůbec nic, tak to naštve :). Ale co, je to hra že...:)

4.9.2009 10:23:17

Beholder
Me privadeli k silenstvi jine hry, ale tady mi to nejak nevadi. Nevim proc, ale proste k tehle hre mi to sedne.

Taky me napadlo, ze by bylo lepsi kdyby vnitrni konflikt, bylo neco jako povstani a vnejsi valka. Je to samozrejme jenom terminologicky rozdil, ale ke hre a k atmosfere to sedi vic.
U hry by to vypdalo vyvolam valku nebo povstani a ne vnitrni vnejsi konflikt.

Jinak s tim zapojenim dvou lidi do valky jsem to uz jednou pekne projel. Pritelkyne tim nabrala tolik bodu, ze jsem ji uz nedohnal.

6.9.2009 16:49:20

Vybíráme z Bazaru

Aldebaran Duel
Aldebaran Duel
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 23 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas