Popis hry
Upravit
Vydejte se na lov v Ekosystem: Savana, karetní hře inspirované Serengeti. Vytvářejte z rozmanitých organismů žijících v africké savaně (zeber, slonů, gepardů, lvů a dalších) svůj vlastní ekosystém. Doveďte své býložravce k napajedlúm nebo masožravce k blézké kořišti. Diverzifikujte svůj potravní řetězec. Každou hrou vytváříte jedinečný ekosystém, ve kterém se snažíte vyvážit křehké vztahy mezi všemi živými tvory.
Během hry Ecosystem: Savanna si každý hráč vytvoří před sebou savanu se suchými travnatými loukami, osamělými stromy, několika napajedly a zvířaty. Výsledný ekosystém je založen na boji o půdu a nadvládu – silnější přemůže slabšího. Čím lépe ekosystém funguje a je vyváženější, tím více bodů hráči získají. Vyhrává ten, kdo získá nejvíce bodů.
Příprava hry:
- Každý hráč dostane jednu přehledovou kartu
- Karty zamáchejte a každému dejte 11 karet.
- Ze zbývajících karet vytvořte hromádku
Průběh hry:
Hra je založena na mechanice „draftu“. Hráči drží své karty, vyberou si 1 z nich a ostatní předají sousedovi. Z obdržených karet pak vyberou 1 kartu a ostatní předají sousedovi. Hráči tak dostávají a předávají vždy méně karet. Samotná hra se skládá ze 2 fází, přičemž v každé z nich hráči provádějí následující akce:
- Výběr karty: Každý hráč si vybere 1 kartu z těch, které má v ruce. Položí ji před sebe lícem dolů.
- Vyložení vybrané karty: Když si všichni hráči vyberou po 1 kartě, odkryjí je a vyloží na své savany (lícem nahoru). Všichni hráči tak učiní současně, přičemž se řídí PRAVIDLY PRO TVORBU SAVANY.
- Předání karet: Hráči předají zbývající karty, které drží v ruce, osobě sedící po jejich levici.
Každý hráč pak znovu provede výše popsané akce 1-3. Hráči si neberou karty z hromádky, tudíž mají na výběr s každým rozdáním karet méně a méně karet. Fáze I končí, když hráčům zbývá 1 karta (tj. po přiložení 10. karty). Všichni hráči odloží svou poslední kartu zpět do krabice (lícem nahoru).
Zásady tvorby savany:
- Savana každého hráče se musí skládat z 20 karet tvořících čtverec 5 × 4 (5 sloupců a 4 řádky). S přibývajícími kartami může savana růst libovolným směrem, důležité však je, že savana musí obsahovat 5 sloupců a 4 řádky.
- První kartu savany si hráč položí před sebe. Následující karty musí být umístěny tak, aby sousedily vždy s alespoň jednou stranou karty, která se již nachází v hráčově savaně.
- Karty přidané do savany nelze přeskupovat.
- Sousedství karet není nijak omezeno – jakýkoli typ karty může sousedit s jakýmkoli jiným.
Po dokončení etapy I (výběr karty ➟ vyložení vybrané karty ➟ předání karet) se hráči připraví na II. fázi:
- Každému hráči rozdejte 11 karet z hromádky.
- Savany vytvořené hráči v I. fázi zůstávají před nimi. Během II. etapy hráči rozšíří své savany stejným způsobem jako v I. etapě.
- Během fáze II se karty předávají doprava (a ne doleva jako ve fázi I).
- Fáze II končí, když každému z hráčů zbývá v ruce 1 karta (to se stane, když je do savany hráče přidána 20. karta). Všichni hráči odloží své poslední karty zpět do krabice.
Konec hry:
Hrači si spočítají body získané za každou kartu ve svých savanách (viz: TYPY KARET). Pozor! Body by se měly počítat podle pořadí uvedeného v notesu! Získané body se zapisují do notesu. Vyhrává hráč s největším počtem bodů. V případě rovnosti bodů se hráči o vítězství podělí.
TYPY KARET:
- TRÁVA – v závislosti na počtu sousedících karet trávy získá hráč příslušný počet bodů. Hráč může mít ve své savaně více než 1 skupinu sousedících karet trávy. Za každou skupinu získává body.
- AKÁCIE – každá akacie = 2 body za každý řádek a každý sloupec, ve kterém se nachází alespoň jedna akácie.
- NAPAJEDLO – každé napajedlo = 2 body za každý typ zvířete, se kterým sousedí.
- GAZELA – každá gazela = 2 body. Čím více gazel, tím větší šance na dodatečné body. Hráč, v jehož savaně je nejvíce gazel, získává 5 dodatečných bodů, druhý hráč hráč podle počtu gazel získává 2 dodatečné body navíc. Nezáleží na tom, zda gazely sousedí, nebo ne – hráči kontrolují počet těchto karet ve svých savanách. Aby měl hráč šanci získat gazelí body, musí mít ve své savaně alespoň 1 gazelu. V případě stejného počtu karet gazel získá každý remizující hráč plný počet bodů za své místo. V závislosti na počtu remizujících hráčů se za další místa nepřidělují žádné body.
- ZEBRA – každá zebra = 3 body za každou trávu, se kterou sousedí.
- ŽIRAFA – každá žirafa = 5 bodů, pokud sousedí s akácií.
- GEPARD – každý gepard = 3 body za každou gazelu nacházející se ve stejné úhlopříčné linii jako gepard. Několik gepardů může lovit stejné gazely (loví společně). Po sečtení bodů za gepardy, se ulovené gazely vrátí zpět do krabice.
- LEV – každý lev může ulovit pouze 1 zvíře: zebru nebo gazelu (pokud na savaně po lovu geparda nějaké zbyly). Aby byl lov úspěšný (získal body), musí lev sousedit s trávou. Lev, který nesousedí s trávou, nic neuloví (nezíská body). Ulovená zebra nebo gazela = 4 body. Nezáleží na tom, zda zebra nebo gazela sousedí se lvem, nebo ne. Lvi loví sami. Nemohou společně lovit stejnou gazelu nebo zebru. Po sečtení bodů pro lvy by se ulovené gazely a zebry se vrátí zpět do krabice.
- SLON – každý slon = 6 bodů. Navíc každý slon dává -2 body za každé s ním sousedící zvíře jiného typu.
- HYENA – každá hyena = 3 body za zvíře ulovené gepardem a/nebo lvem v okruhu 2 karet.
- SUP – každý sup = 4 body za každé zvíře ulovené gepardem a/nebo lvem pod kartou supa (ve stejném sloupci).
Autor: Kirke777