Podivná chování Zatrolenek v Chrome (a dalších, co používají stejné jádro)

Bohužel cca týden řešíme podivné situace, kdy na server chodí v rychlém sledu (v rozmezí setin vteřiny) duplicitní dotazy na stejnou stránku/odkaz. Příčinou je změna chování v Chrome (další prohlížeče to zdá se nedělají, v Chrome to máme potvrzené), kdy Chrome po kliknutí na odkaz posíla dotaz na server 2x v rychlém sledu za sebou (v řádu setin vteřiny).

Toto chování má velmi nepěkný důsledek. Některé akce na Zatrolenkách máme jako \"Přepnout\" a tedy první dotaz způsobí \"vypnout\" a druhý \"zapnout\" (nebo naopak). A díky tomu nešlo například přidávat a odstraňovat hry ze sbírek/wishlistů pomocí tlačítek v profilu hry (toto je první místo, kde je to \"opraveno\").

V mnoha případech toto chování Chrome má velký přínos pro jeho uživatele, ale zrovna v těchto případech a když s tím web nepočítá (a 18 let se choval jinak) tak to může přinést spoustu nepříjemných překvapení.

Celý web budeme procházet a hledat problematický místa. Pokud na nějaké takové narazíte, napište nám prosím přes Kontaktní formulář. Za nepříjemnosti se omlouváme, makáme na úpravách, aby bylo vše zase normálně funkční.

Duchové ostrova

xxxxxxxxxo hodnoceno 397x (Seznam vlastníků)

Duchové ostrova - obrázek

Počet hráčů: 1–4
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy, Období kolonizace
Herní kategorie: kooperativní, strategická
Vydavatelé: Fox in the Box & REXhry
Greater Than Games, LLC
Lacerta
Autoři: R. Eric Reuss
Rok vydání: 2017

Solitérní hra? Proč ano!

Autor: Korenar | 17.10.2024 | 0

Duchové ostrova – hra jenž rezonuje deskoherním světem. Hra, jež si na svou slávu v české kotlyně museli počkat. Hra, která i po letech dokazuje, jak se v ním někteří lidé spletli.

Zdravím všechny fanoušky této jedinečné hry a samozřemě všechny, jež tuto hru teprve plánují přidat mezi své poklady. A právě pro ty z vás, kteří byste chtěli s hrou začít, ale bojíte se přílišné složitosti, píši tuto recenzi.

Trvalo mi delší dobu, než jsem se k této hře dostal a rozhodl se jí vyzkoušet. Všudypřítomné pochvalné recenze už hráče přivedou k zamyšlení, zda opravdu není dobré tuto hru přestat igrorovat jen proto, že mi nesedí vizuál.

Nutno podotknout, že vizuál hry je na stole opravdu velmi atraktivní (k mého příjemnému zjištění). Herní plán je přehledný a komponenty mě osobně velmi potěšili. Původní plán dokupovat 3D tištěné upgrady se už při první hře rozplynul.

Co vás nadchne, je produkční kvalita, a to už po stržení folie z krabice. Veškerý karton je velmi silný. Karty mají speciální strukturu a desky duchů působí robustně. Kombinace dřeva a plastu je zde neotřelá a oživující. Karty mají velmi povedenou grafiku a už počáteční příprava hry navodí herní atmosféru.

Protože vždy začínám tím, že se hru naučím sám, abych pak zjednodušil hraní s dalšími hráči, rozhodl jsem se ihned pro solitérní hru. Však recenze tuto hru vychvalují jako jednu z nejlepší solitérních her ever. Je to tak?

Než se vrhnu do svých herních zkušeností, tak bych rád podotkl jednu drobnost… tato hra je a nejspíše dlouho bude solitérní fenomén. S každou hrou se utvrzuji, že tato hra měla být na mém herním stole již dávno, a pro toho, kdo tíhne k přírodě, to platí dvojnásob.

Atmosféra hry je zde velmi překvapivý element. U EURO her se atmosféra zpravidla nečeká a rozhodně není ničím, co se vyzdvihuje. Duchové ostrova však přináší něco, co jen zřídka u her zažívám. Velmi silná atmosféra, kde si dokáži živě představit dění na ostrově. Cítíte, jak zápasíte s těmi neúprosnými kolonizátory. Cítíte, jak nemáte dostatek sil vyhnat je všechny hned teď! Ale cítíte silnou podporu přírody a domorodých obyvatel Dahanů.

Tímto krásně naváži na mé solitérní zážitky. Protože mě hra nadchla opravdu hodně, rozhodl jsem se pro solitérní hru vyzkoušet každého ducha. Proč? Protože to je další důvod jedinečnosti této hry. Asymetričnost. To by mohl být dovětek za názvem této hry. Hrajete koop za jednoho z duchů ostrova a každý duch je zcela jedinečný. Duchové mají své speciální schopnosti a jedinečný herní styl. Za každého ducha hrajete v podstatě úplně jinou hru. Nové taktiky, nové způsoby eliminace či vyhnání kolonizátorů, práce s domorodým kmenem Dahanů, šíření strachu. Co Vám platilo u jiného ducha najednou nefunguje a vy musíte hledat nové cesty a nové způsoby, jak hru vyhrát.

Koop

Ještě bych se zastavil u tohoto slovíčka. Tato hra se hraje kooperativně. Tedy hráči hrají v roli duchů ostrova společně a snaží se vyhnat kolonizátory z ostrova. Tato hra přináší velmi silné vazby mezi hráči. Schopnosti duchů mají často vliv na ostatní duchy. Mohou je přímo, či nepřímo podporovat. Vzájemná spolupráce duchů je klíčem k mnohem efektnějšímu postupu při cestě k vítězství. Toto je jediný prvek, který si ve hře v SOLO módu neužijete, pokud se nerozhodnete hrát solitérně za více duchů, což bych ale doporučil spíše matadorům, co mají za sebou už několik her a plně si osvojili herní principy. To ale krapet předbíhám.

Příběh

Hra se odehrává na prastarém ostrově, kde žije v míru příroda a domorodý kmen Dahanů. Prastaří duchové již tisíc let spí a netřeba je budit. Však najednou se na březích objeví loď. První kroky: „Výstřel… a zvědavý srnec padá k zemi.“ Sekery se zabodnou do kůry stromů a plameny požírají lesní porost. Nějací cizáci připluli a přetvářejí si ostrov k obrazu svému. Sobecky, bez lítosti jdou tvrdě za svým snem o nové državě.

Jak jste možná vytušili, kolonizátoři zde představují zlo. Je jen třešničkou na dortu, jak je herní produkce propojená s tématem. Pokud to není jen náhoda. Nicméně veškeré zlo zde představují plastové komponenty (kolonizátoři, žetony pohromy). Naopak dobro zde prezentují dřevěné komponenty (chýše Dahanů, tokeny přítomnosti duchů). To jen podtrhuje už tak geniální herní design.

První sólová hra

Pro první hru si určitě vezměte ducha s nejnižší obtížností. Je to ve vašem vlastním zájmu, protože stejně strávíte hodně času u pravidel a budete dohledávat běžná pravidla. Uděláte mnoho chyb a celkově si možná hru ani neužijete. První hru berte jako výukovou. To pravé přijde až záhy poté.

Pro první hru doporučuji ducha Náhlý úder blesku. Jednoduše proto, že u tohoto ducha máte od začátku efektivní možnost eliminace kolonizátorů v kombinaci s rychlými akcemi. Nemusíte tedy tolik plánovat tahy dopředu a žijete okamžikem.

Doporučuji též shlédnout skvěle zpracovaný videonávod od Petra Čáslavy z Deskofobie!

Já osobně nikdy nepoužíval karty rozvoje schopností, jež mají nováčkům pomoci s první hrou. Hráč tak má přesně dané schopnosti, jež dostane při zisku nových schopností. Přijde mi to zbytečné, neboť právě deckbuilding je zde zásadní a znalost všech ostatních efektů schopností je velmi k užitku. Jedna ze zásadních věcí, jež se jako hráč musíte naučit, je zhodnotit a vybrat si schopnost, jež zapadne do soukolí vašeho ducha a bude vám platným členem vašeho týmu schopností. Zkrátka mé doporučení je: „Hrajte hru bez zjednodušování.“ Pro další hry už Vám dobře poslouží hodnota obtížnosti každého ducha na rubové straně desky ducha.

Níže najdete má doporučení, pocity a zkušenosti ze hry za jednotlivé duchy ze základní krabice. Budu hodnotit jednotlivé duchy podle posloupnosti svého hraní v solitérním módu:

1. NÁHLÝ ÚDER BLESKU (nízká obtížnost) je vynikající agresivně hrající duch. Velmi dobře útočí a obrana ho nezajímá. Má rychlé akce, takže dobře kontrolujete rozvoj kolonizátorů na mapě. Nejvíce vás bude drtit nedostatek energie, ale jinak jsem vcelku velmi dobře kontroloval dění na ostrově. Je třeba dobrat pár nových schopností, abyste obsáhli i ničení pohrom a přesuny Dahanů. Tento duch je zkrátka rychlý jako blesk.
  2. ŽIVOUCÍ SÍLA ZEMĚ (nízká obtížnost) pro mě byl úplně šok. Musel jsem úplně změnit celý herní systém. Veškeré schopnosti s pomalým efektem vás nutí velmi důkladně plánovat a myslet o krok dopředu. Omezení množství hraných karet je bolestné a drahé karty se silným efektem jsou pro tohoto ducha ikonické. Přesto však se hrálo velmi pohodlně a kolonizátorům jsem nedal šanci. Specializace „Obranyschopnost“ je totiž velmi účinná. Díky této schopnosti dostáváte obranu 3 na každém políčku se svatyní. Tímto velmi rychle s přehledem kontrolujete území. Jen je třeba získat nějakou silnou schopnost na udělení zranění. Tento duch je silný obranář. Základní schopnost blokování akcí kolonizátorů se dá skvěle využít pro shluk na závěrečný útok. Ve výsledku jsem hru vyhrál ještě dříve než v předchozí hře.
  3. STÍNY TANČÍCÍ MEZI PLAMENY (nízká obtížnost). Jestliže předchozí duch byl herně šok, tak zde se dostáváte do opravdu jiné dimenze herního stylu. Tento duch těží ze šíření strachu, což vám často odemyká bonusové efekty karet strachu. Levné karty schopností vám dovolují hrát brzy kombinace 3 karet. Vyháněním kolonizátorů a jejich degradací si ulehčujete práci, ale stejně budete řešit problém s jejich likvidací. Za tohoto ducha se mi hrálo nejsložitěji, a dokonce jsem vyhrál až poté, co jsem musel otočit kartu pohromy a vyhrál jsem právě na snížené podmínky vítězství. Tohoto ducha si opravdu užijete pro jeho odlišný herní styl, ale rozhodně jej nedoporučuji na první hry.
  4. ŘEKA ZALITÁ SLUNCEM (nízká obtížnost) je duch, který mě herně hodně bavil. Měl jsem z něho strach, neboť zdejší recenze ho popisovaly jako spíše slabšího a pro sólovou hru nevhodného. To se ale ukázalo jako mylné hodnocení. S tímto duchem hrajete takovou hru na kočku a myš. Vyháníte kolonizátory, abyste je na pobřeží spláchli pěknou vlnkou rozzlobené řeky. Jako jediný z těchto duchů dokáže navyšovat počet Dahanů! To byl velmi svěží prvek, a poprvé tak nemusíte hlídat každého Dahana jako své oko. Interakční karta je pro solo hru slabá, ale brzy (vlastně hned při první příležitosti) ji vyměníte za silnou schopnost. Tento duch potřebuje navýšit schopnosti obrany a útoku. Jako jediný z těchto zmíněných má možnost získat v rámci příjmu obnovení karty, což se ukázalo jako velmi silný efekt. Vyhánění a přesuny Dahanů vám dávají velkou kontrolu nad děním na ostrově a vítězství přišlo až nečekaně brzy.
  5. DIVOCE ROSTOUCÍ ZELEŇ (střední obtížnost) je duch, u kterého hned od prvního výběru růstu vidíte značné změny. Automatické šíření přítomnosti na ostrově vám dost usnadňuje život a ve spojení se specializací „Zadusit je plevelem“ získáte silnou kontrolu nad džunglí a mokřady. U tohoto ducha budete trochu válčit s nedostatkem energie, což vám bude směřovat volbu růstu na zisk dodatečné energie, jenže budete též řešit omezení v počtu zahraných karet. Složitost tohoto ducha je tedy dána právě tím, že už trpíte citelnými nedostatky u dvou základních elementů – limitu hraných karet a energie. To ale trvá jen první kolo, neboť tento duch má schopnosti zaměřující se na rychlý rozvoj přítomnosti na ostrově, a velmi rychle si tak odemknete více energie a možnost hrát více karet. Vrozené schopnosti máte dvě a každá z nich vám řeší jeden ze základních problémů – poškození vs. obranu. Celkově bych tohoto ducha klidně doporučil začínajícím hráčům, osobně se mi za něj hrálo hodně snadno. Netrpěl jsem žádným tlakem ze strany kolonizátorů a relativně bezpečně jsem šířil svůj vliv na ostrově.
  6. NENASYTNÉ SEVŘENÍ VLN (vysoká obtížnost) byla výzva. Samozřejmě po přečtení příběhu ducha víte, že to nebude žádný med. Recenze zde často tohoto ducha zmiňují jako nejvíce nevhodného či dokonce nehratelného pro solitérní mód. O to více jsem se těšil, až jej vyzkouším. Za tohoto ducha hrajete absolutně jinou hru. Máte unikátní možnost zapojit do hry oceán a s oceánem velmi aktivně pracujete. Proč? Vy jste přeci oceán, a tak se snažíte všechny kolonizátory utopit ve svých ničivých vlnách a roztříštit jejich domy o skaliska pobřeží. Má to ale háček. Jak dostat kolonizátory do moře, když se usídlili v horách a na pouštích hluboko ve vnitrozemí… Aha! Nebudu lhát. Hra za tohoto ducha je velmi komplexní a vyžaduje absolutní znalost hry, jejích mechanik, principů a též alespoň obecné povědomí a možných efektech běžných a silných schopností v nabídce. Za tohoto ducha vám bude úzko. Uvidíte kolonizátory, jak si opékají buřty u ohně. Jak staví své domy a plení váš ostrov a vy se na ně můžete jen dívat, zatímco vaše vlny budou zalévat pobřežní porost. Avšak pozor! I vlny umí zasáhnout vnitrozemí. Jen musíte najít jazyk, jímž se budete s ostrovem dorozumívat. Specializace „Utopení“ znamená poměrně bohatý zdroj energie. Zejména v solitérním módu máte od druhého kola sílu seslat i tu nejsilnější schopnost… jen žádnou nemáte. Takže úkol č.1 = zisk nových schopností, jimiž budete kontrolovat dění na ostrově. Potřebujete získávat schopnosti s větším dosahem (ideálně 2) a potřebujete zajišťovat obranu vnitrozemí a přesuny Dahanů, jež za vás zajistí ve vnitrozemí bezpečí. Zní to složitě? Může to být složité, ale nemění to nic na tom, že za tohoto ducha hrajete úžasnou novou hru, ve které objevujete nové možnosti. Řešíte problémy, se kterými jste se ještě nesetkali, a každý úspěch vám zaručené přidá na síle. Tento duch má pomalý rozjezd a sám jsem se dostal do svízelné situace, kdy hrozilo zpustošení ostrova.
  7. TA, JEŽ MLUVÍ HLASEM HROMU (střední obtížnost) je duch, který má velmi líbivý vizuál, ale rozhodně se nejedná o žádného lidumila. Je to první duch, jež velmi aktivně spolupracuje s kmenem Dahanů. Jejich osudy jsou totiž provázané a spjaté. Dostáváte tak nové možnosti, jak využívat a spolupracovat s Dahany. Zároveň ale cítíte, že každá chýše Dahanů je jako část vašeho těla a tak to i funguje. Musíte tedy s Dahany spolupracovat s rozmyslem. Co je charakteristické? Zoufale málo energie! Na vaší stupnici získáváte symboly živlů, ale energie se vám zvyšuje jen na 3. a 6. úrovni – a to je extrémně málo. Musíte na to myslet i při výběru nových karet schopností. Počítejte s tím, že budete aktivně přesouvat Dahany. Vaše schopnosti s Dahany přímo souvisí. K tomu budete potřebovat dobrat karty na aktivnější ničení kolonizátorů, ničení pohrom a obranu. Celkově je to jeden z těch těžších duchů ze základní krabice. Sám jsem se dostal dokonce krůček od prohry, kde jsem nakonec vyhrál na snížení podmínek vítězství a udržel jsem nedotčený ostrov. Nicméně počítejte s tím, že hra za tohoto ducha nebude snadná.
  8. POSEL SNŮ A NOČNÍCH MŮR (vysoká obtížnost) měl jako poslední duch ze základní krabice můj respekt od té doby, co jsem si zahrál za Stíny tančící mezi plameny. Hra zaměřená na šíření strachu v sobě nese mnohá úskalí a zde je ještě o pár levelů těžší. Hlavním symbolem tohoto ducha je: Není možné udělovat poškození kolonizátorům! Zdá se vám to šílené? Mně také! :-) Takže vám nezbývá, než se jako na hlavní ničivou sílu spolehnout na kmeny Dahanů, zatímco vy budete šířit strach, paniku a děs. Co je příjemnější, je nabídka růstu. Tento duch má opravdu bohatou a rozmanitou nabídku růstu a to souvisí opět s tím, že hraní za tohoto ducha již vyžaduje pokročilejší znalosti mechanismů hry a nabídky schopností. Máte relativně dost energie a možnost hrát dvě karty, to je přinejmenším příjemný začátek. Co budete ale muset vyřešit jako první? OBRANU!!! Pokud používáte Dahany jako jediný způsob eliminace kolonizátorů, pak musíte zajistit obranu území. Jakmile se vám podaří získat 1–2 karty na obranu, máte vyhráno. Tento duch neuvěřitelně efektivně šíří strach a žetony strachu skáčou víc, než kolonizátoři na žhavých uhlících svých hořících domů. Karty strachu vám pak poskytují silné bonusové efekty, jež doplní vaši strategii. Poprvé jsem si vyzkoušel výhru na strach – tedy získání všech karet strachu (a to již v 5. kole).

Sólo nebo koop?

Není třeba rozmýšlet, zda hru koupit nebo nekoupit. Zda hrát sólo nebo koop. Kolik hráčů bude na ostrově hrát (základní hra pro 1–4 hráče, s rozšířením až 6 hráčů). Tato hra je plnohodnotná ve všech svých variantách.

Slovo závěrem

Tímto jsme uzavřeli nabídku duchů v základní krabici. Pokud se najdou hráči, kteří si zahrají za všechny z nich, věřím, že stejně jako já přistoupí k objevování nového obsahu v dalších expanzích. Snad jsem někomu pomohl se rozhodnout k pořízení hry, nebo třeba se správným výběrem pro výuku hry. Každopádně přeji všem, aby vás hra bavila a přinášela vám nezapomenutelné zážitky.