Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | ALTAR |
Autoři: | Filip Kozák Jan Drevikovský Kryštof Kozák |
Rok vydání: | 2006 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Nekra | 7.2.2010 | 7
Desková hra Dorn od Altaru vyšla již ve dvou verzích: v prvním vydání a druhém (reedici).
Tak se trochu podíváme na reedici (tj. druhé vydání), která se od prvního vydání liší v několika "detailech".
Prvním rozdílem oproti prvnímu vydání je, že po otevření krabice nemusí šťastný majitel hry :-) polepovat plastové žetonky různými druhy samolepek (a zdlouhavě kompletovat hru), neboť žetonky jsou již samolepkami polepeny. Figurky postav změnily svoji vyzáž a namísto hranatých kvádříků oblepených samolepkami ze čtyř stran se zasazují do plastových podstavečků kartonové obdélníčky s obrázkem postav (a přiznávám se, že mám obavy, že se kartonové figurky časem roztřepí a zničí, kdežto dřevěné kvádříky mi připadají odolnější, a to i přesto, že někteří majitelé prvního vydání si stěžovali, že se samolepky od kvádříků odchlipují...). Herní plán je oproti první verzi větší, někteří hrdinové mají trochu jiné charakteristiky, pravidla mají oproti první verzi některé změny. A přibyl černý pytlík na losování silných nestvůr :-). Jinak hra obsahuje zhruba to samé jako první vydání:
Dorn je strategická deskovka s fantasy námětem pro 2 až šest hráčů , kde nekromant shromažďuje potvory (=nestvůry) aby mohl seslat Finální Rituál (FR), kterým chce zničit městečko Argos. Hrdinové ho jdou zabít, k čemuž nejdříve musí sesbírat alespoň tři artefakty, aby otevřeli bránu, za níž se Zorkal schovává. Nekromant Zorkal může vyhrát ještě jedním způsobem a to tím, že vyvraždí všechny hrdiny (což často nekromanti považují za snazší a nemažou se s FR). Při soubojích ani pohybu se nepoužívají žádné kostky-každá bytost má svoje schopnosti, počet životů, útoků, pohyb a jiné charakteristiky ,přesto Dorn není hra s otevřenou informací-požehnání si na začátku každý hrdina losuje náhodně, Zorkal si náhodně losuje na začátku 6 rituálů, a dokud není na 3. levelu, tak si losuje i silnou nestvůru, pokud se ji rozhodne vyvolat. Během hry Zorkal i hrdinové mohou postupovat na vyšší úrovně (jsou jen tři), hrdinové za expy (které získají zabitím nestvůr), Zorkal za krev, která vyteče z hrdinů.Hrdinové mohou sbírat poklady, kde bývají věsměs různé užitečné věcičky, jako lektvary nebo svitky.
Zatímco spousta lidí s prvním vydáním tvrdila, že vyhrává častěji Zorkal, na mě reedice působí tak, že vyhrávají častěji hrdinové. Přesto hraju rád za Zorkala (ty nemrtvé potvory se mi fakt líbí, zvlášť kostlivce a duchy mám rád, kostlivce proto, že uměj hezky píchat (píkou) a duchy proto, že jsou rychlí a maj blok (jeden standardní útok za kolo přežijí bez úhony)), Dorn se mi líbí, jak zpracováním, tak jeho hraní, je to hra, kterou si rád zahraju, i když nevyhraju, baví mě už to samotný hraní. Někteří lidé hrají Dorn převážně ve dvou a přirovnávají ho k šachům-já v tom vidím ohromný rozdíl, šachy rád nemám, je to hra s úplnou informací, připadá mi nudná (šachy) a hlavně-když ve hře není náhoda (ani nepatrně) tak mě hra obvykle nebaví, protože proti někomu kdo je "chytřejší" nemám žádnou šanci. Největší zábava je podle mě v tom, když hraje za hrdiny víc lidí a vzájemně se dohadují, co budou dělat. Zvlášť z pozice Zorkala, který se s nikým hádat nemusí, je to sranda.
Při první hře (to jsme Dorn ještě neměl) jsme hrál za Chorose, lidi co s hraním za hrdiny měli už zkušenosti hráli sebevražedným způsobem typu "vtrhnem tam a pobijem co nejvíc nestvůr" a neřešili moc, jestli přežijou (ale takovej mrtvej hrdina Zorkala nezabije). Tak chtěli moji postavu poslat někam na smrt a já se tam s nima hádal že "Odmítám umřít!". Byla to fakt procítěná hádka :-), a pak jsem se zeptal, co se stane, když použiju "tohle" a otočil jsem požehnání Tuhý kořínek (zaručuje nezranitelnost na příští kolo nekromanta). Poté mi jeden hráč řek "Máš nesmrtelnost tak co řešíš?". Za hrdinu jsem hrál potom ještě jednou, to byla taky príma hra, z hrdinů tekla krev jak z volů, (když jsme to pak počítali, vyšlo nám nějakých 60, 70 krví), Zorkal seslal všech šest vylosovaných rituálů, pak si za krvinky kupoval silné příšery, ale nakonec byl stejně poražen.
Dorn hodnotím jako príma a zábavnou deskovou hru (a vyznávám jednoduché heslo, "Čím víc lidí, tím větší sranda"). Jediné co bych Dornu vytkl je podsazená doba hraní-na krabici je uvedeno 60-120 minut. Zatím se nám nepovedlo odehrát partii pod 3 hodiny (i když většinou to jsou spíš 4 hodiny), jednou to trvalo hodin dokonce osm! A pokud bude někdo z hráčů začátečník, připočítal bych asi hodinu na vysvětlení pravidel (aspoň mě jejich čtení tu hodinu zabralo).
4 hodiny?
WTF? tak dlouho....nechápu většinou to mám do hodinky dohraný, a když ne tak už si říkám, že je to nějaký dlouhý. Rád bych viděl, jak to vypadá taková 4 hodinová hra...
dlouhý...
A v kolika lidech to hrajete? Hra se nám prodlužuje diskuzemi hráčů hrdinů (a čím víc jich je, tím déle se obvykle dohadují).
Délka hry
Přidávám se k názoru, že kolektivní hru (tj. s alespoň 3-4 hráči) není možné odehrát pod dvě hodiny - a to i tehdy, jsou-li to zkušení hráči a pravidla už dobře znají. Netuším, jestli je na vině až moc velká osobitost hráčů, kdy si každý chce udělat vždycky alespoň něco málo po svém (i když princip kooperace všichni berou vážně), nebo je to hrou jako takovou.
Počet hráčů na straně hrdinů ale zásadní roli hraje - zatímco Zorkal si všechny svoje "ovečky" pěkně přepočítá, posouvá a hromadně distribuuje skoro jako armády ve stařičké Bitvě na polích Pelennoru, hráči (i když mají na starosti třeba jen jednu postavu) někdy až zbytečně kombinují a rozhodují se i během několik minut na jeden tah. Obecně ale tenhle přístup chválím - kdyby se totiž někdo "chopil žezla" a táhnul celou skupinu hráčů a hrdinů sám jako "hlavní rádce", brzo by hra všechny přestala bavit a to by určitě nikdo nerad. Osobnosti hrdinů jsou přece taky různé a nejednotné - tak proč jim nedat čas..? (...spadnout do pasti Temného pána dobrovolně a po svém) :-)
Hra dvou hráčů je naproti tomu jasná a přímá - každý v ní ovládá celou svou stranu Dobra či Zla a i počty útoků, pohyb apod. je tak na straně hrdinů o poznání snazší dopočítat - herní čas tedy klesne skoro na polovinu.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Settlers Rozkvět Impéria
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 1 den