Autoři: Ryan Miller
Steve Warner
Rok vydání: 2023

Into the Inklands

Autor: Miner | 13.6.2024 | 6

Navrát sběratelských karetních her na výsluní?

V poslední době můžeme pozorovat renesanci formátu sběratelských karetních her (znamých pod označením TCG – Trading Card Game či CCG Collectible Card Game). Nejznámějším zástupcem tohoto stylu her je bezpochyby Magic: The Gathering (dále MTG či Magic), který v devadesátých letech rozpoutal boom tohoto typu her. Ve dobách největší slávy vycházely desítky sběratelských karetních her ročně, ale téměř všechny skončily tak rychle jak začaly, většinou vyšlo pár edic a konec, dlouhověkost si udržely jen právě Magic a Pokémon. K této dvojici se před pěti lety přidala hra Flesh and Blood, populární zejména v Asii, ale je k dostání i u nás. Ve své recenzi se budu občas na Magic odkazovat, nejen protože jsem Magic svého času hodně hrál, ale i proto, že je to nejznámější představitel tohoto žánru her. Nicméně text se budu snažit koncipovat tak, aby dával smysl i pro čtenáře, kteří nikdy Magic ani jinou sběratelskou karetní hru nehráli.

Mírnou historickou oklikou se tak dostáváme do současnosti, kdy se na trhu objevily v krátkém sledu hned dvě sběratelské hry s potenciálem vydržet. Jde o hry Star Wars: Unlimited od FFG a Disney Lorcana, kterou vydává nakladatelství Ravensburger, které ji distribuuje i u nás. Ve své recenzi se budu věnovat druhé zmíněné hře.

Ještě krátká odbočka, co to vlastně je „sběratelská karetní hra“. Zjednodušeně jde o hru, kde si kupujete balíčky náhodně namíchaných karet, tzv. booster balíčky. Karty samotné mají většinou několik stupňů vzácnosti a vy máte garantovaný počet karet v každé kategorii, ale nikoliv konkrétní karty. Například booster balíček Lorcany obsahuje 6 běžných karet (common), 3 neobyčejné karty (uncommon) a 2 buď vzácné (rare), super vzácné (super rare) či legendární (legendary) karty a jednu foilovou kartu – foilové karty jsou speciální blýskavé verze, které herně shodné se svými ne-foilovými protějšky, ale zpravidla mívají vyšší sběratelskou cenu. Pointou sběratelských karetních her je stavba vlastních balíčků z karet, které si rozbalíte, a nákup a následně výměna (v dnešní době spíš nákup a prodej) jednotlivých karet, které vám přebývají či chybí, s ostatními hráči. Kromě boosteru balíčků jsou k dispozici různé startovní balíčky nebo speciální sety, ke konkrétním produktům se vrátím později.

Privátní: Inklands Starters.webp
Starter balíčky
Boostery

Odkaz krále animace

Jak je zřejmé z názvu, Disney Lorcana je tematicky zasazena do kresleného světa Walta Disneyho, nebo možná přesněji do světa filmů studia Disney. Lorcana vyšla na podzim roku 2023 a k dnešnímu dni už vyšly čtyři sety (First Chapter, Raise of the Floodborne, Into the Inklands a nejnovější Ursula's Return). Ve své recenzi se zaměřím na hru samotnou a startovní balíčky ze setu Into the Inklands. Na Uršulu se podíváme v brzké budoucnosti.

V rámci hry Lorcana se stanete Ilumineerem, postavou, která se dostala do kreslené říše Lorcana, vybaveni inkoustovníkem, magickým zařízením, které vám má pomoci zachránit Lorcanu. Pomocí inkoustovníku a vytváříte magické verze Disneyho postaviček, které znáte a máte rádi. Tolik základní zasazení hry. Jak sami vidíte nejde o nic převratného. Ve hře samotné různé inkousty představují barvy karet, celkem jich je k dispozici šest a v jednom balíčku můžete mít karty dvou různých inkoustů.

Druhy inkoustu (barvy) v Lorcaně

Lorcana je primárně určena pro hru dvou hráčů proti sobě; každý hráč potřebuje svůj balíček, který si může postavit, jak chce, musí pouze splňovat následující jednoduchá pravidla:

• Balíček musí obsahovat alespoň 60 karet.
  • Balíček může obsahovat karty maximálně dvou barev.
  • Balíček může obsahovat maximálně 4 karty se stejným celým názvem.
  • Balíček nesmí obsahovat žádné zakázané karty – toto víceméně platí jen pro turnajové hraní, pro domácí hraní se tímto pravidlem nemusíte omezovat.

Herní mechaniky

Hra samotná je poměrně jednoduchá, ještě se k tomu trochu vrátím, teď jen úplný základ. Cílem hráčů je získat 20 bodů věhlasu (dále budu používat anglický originální výraz lore, protože „věhlas“ není oficiální překlad a je možné, že pokud k nějakému překladu dojde, bude použit jiný výraz) a komu se to podaří dříve, ten vyhrál. Případně můžete prohrát, pokud si máte líznout kartu ze svého balíčku a žádnou již nemáte. Abyste mohli získávat lore, musíte hrát karty – zejména karty postav. K hraní karet potřebujete inkoust, což je obdoba many nebo jiného zdroje, jak známe z jiných podobných her. Vašim cílem tedy bude vykládat postavy, posílat je na questy sbírat lore a zároveň pomocí postav, karet akcí a předmětů bránit protihráči dělat to samé. Hra začíná tak, že si oba hráči doberou do ruky sedm karet ze svého balíčku, následně se mohou rozhodnout libovolný počet karet odhodit, dobrat stejný počet, tj. do sedmi karet a odhozené karty zamíchat zpět do balíčku. To vám umožní vyměnit si část karet (nebo i všechny), pokud vám nepřišla dobrá ruka pro start hry.

Pak už začíná samotná hra, kolo hráče má tři fáze, které mají různé kroky, nebudu zabíhat podrobně do pravidel, takže stručně:

• Beginning phase (počáteční fáze): V této fázi se vám připraví všechny vyčerpané karty (Ready), provedete efekty karet, které se spouští v kroku Set a doberete jednu kartu (Draw). Hráči MTG jistě poznají untap, upkeep a draw.
  • Main phase (hlavní fáze): V této fázi hrajete vyvoláváte karty, můžete je vykládat jako zásoby inkoustu (obdoba zemí v MtG), můžete do hry povolávat známé Disney postavy, můžete vykládat předměty a hrát akční karty. Dále můžete využít již dříve vyložené postavy, nevyčerpané postavy můžete vyčerpat (tapnout) a tím je poslat na quest a získat lore, můžete challengovat soupeřovy vyčerpané postavy nebo můžete hrát speciální efekt dané postavy, pokud nějaký má.
  • End phase (závěrečná fáze): V této fázi dojde k vyhodnocení efektů, které se spouštějí na konci kola a tím končí kolo hráče a hraje soupeř.
Karty Pluta, pomocí schopnosti Shift můžete silnějšího Pluta zahrát levněji

Jak je patrné z popisu výše, nejde o nic, co bychom už dříve neviděli. Lorcana se nesnaží být revoluční a zatím ani moc evoluční. Spíše využívá osvědčených mechanismů z jiných her, pár věcí bych přeci jen vyzdvihnul nebo zmínil.

• Za prvé je to využití karet jako zdrojů inkoustu: většinu karet lze použít mimo jejich běžného využití (postava, akce, předmět, lokace) i jako zdroj inkoustu – ukážete soupeři, o jakou kartu jde, a následně ji vyložíte lícem dolů do své zásoby inkoustu; od té chvíli můžete tuto kartu každé kolo vyčerpat k získání inkoustu. Toto je osvědčený princip, kterým se nahrazuje systém zemí známý třeba právě z MtG, který leckdy může být pěkně frustrující. V Lorcaně se vám téměř nemůže stát, že nebude moc hrát karty, protože nebudete mít inkoust. Za mě výborné rozhodnutí, které posiluje hratelnost – můžete hrát a prohrát, protože soupeři přijdou lepší karty nebo lépe zahraje, ale to je pořád mnohem lepší než prohrát, protože nemůžete hrát nic, protože vám nepřišla mana nebo vám přišly samé země a v maně se topíte, ale nemáte karty k zahrání.
  • V Lorcaně každý hráč hraje pouze ve svém kole, ve hře nejsou žádné přerušení nebo reakční karty, které byste mohli hrát v soupeřově kole. Každý hráč odehraje celé své kolo a následně hraje soupeř. Hra tím sice ztrácí část komplexity a strategických možností, ale na druhou stranu se tím zvyšuje plynulost hry. Nemusíte po každém efektu dávat čas soupeři na reakci. I toto hodnotím pozitivně, byť jde spíš o něco za něco.
  • Další je z mého pohledu chytrá mechanika, která říká, že svými postavami můžete challengovat („vyzývat“ či „bojovat“) se soupeřovými vyčerpanými postavami. Nevyčerpané postavy můžete cílovat pouze akčními kartami. To dává hráči velkou šanci vyslat postavy na quest a nabrat lore. Ve hře samotné je to pak znát v tom, že se hra neblokuje, soupeři se snaží nabírat lore, protože její získávání se nedá moc dobře blokovat. Dobré rozhodnutí z pohledu plynulosti, zábavnosti a rychlosti hry.
  • Poslední věc souvisí s předchozím bodem. Při útoku na soupeřovy postavy si vybírá útočník, na kterou postavu zaútočí. Nemusíte přemýšlet nad tím, jak vám soupeř zablokuje útok, prostě vyberete soupeřovu vyčerpanou postavu a tu vyzvete. To podporuje útočnou hru, nestane se vám moc často, že by oba hráči vyskládali hromady postav a jen na sebe koukali, protože útok nedává smysl.

Z popisu je nejspíš patrné, že Lorcana není hrou nijak složitou, rozhodně se komplexitou nemůže srovnávat s Magicem nebo Pokémonem či podobnými hrami, ale je potřeba vzít v úvahu, že Lorcana teprve začíná – ostatně Magic byl na svém počátku také výrazně jednodušší a dneska je jeho komplexita dost možná až bariérou pro casual hráče (MtG to také řeší různými předpřipravenými balíčky). Navíc v každé nové sadě Lorcany přibývá nějaká nová mechanika či typ karet, v Into the Inklands například přibyly karty lokalit.

Ukázka nového typu karet – Locations

Kde začít a jak pokračovat

Jako u každé sběratelské karetní hry se plný potenciál hry rozvine až při stavění vlastních balíčků. Ale pokud se vám do stavění balíčku nechce, nezoufejte – v každé edici Lorcany jsou k dispozici takzvané startovní balíčky, ve kterých najdete vše, co jeden hráč potřebuje k hraní. Startovní balíček obsahuje předpřipravený balíček 60 karet včetně dvou foilových karet, které jsou na přední straně balení, dále pak 11 herních žetonů poškození, žeton na počítání zranění a věhlasu, papírovou podložku, pravidla pro rychlý start a navíc jeden booster balíček obsahující 12 náhodných karet. Papírová podložka je do počtu, tu nejspíš můžete rovnou vyhodit, žetony poškození potřebujete, ale papírové žetony za chvíli ztratíte nebo zohýbáte. Počítadlo věhlasu je de facto jen žeton s otvorem uprostřed, kde počítáte životy na papírové podložce, takže jej můžete rovnou vyhodit i s podložkou, nicméně počítadlo lore lehce nahradíte dvacetistěnnou kostkou a ukazatele zranění šestistěnnými. Nebo pokud chcete stylové komponenty, můžete si koupit některou z „fajnovějších“ verzi Lorcany s kvalitnějšími komponentami. Ke hře jsou samozřejmě k dispozici i další doplňky, stylové krabičky na karty, neoprenové herní podložky atp. Co je u startovního balíčku fajn, je přidaný booster, ten vám umožní standardní balíček aspoň trochu upravit. Jistě, nic vám nebrání koupit si boosterů víc, ale je fajn, že jeden máte v balení „zdarma“. Samozřejmě vím, že přiložený booster není zdarma, v pořizovací ceně starter pack si ho zaplatíte, a naopak je to šikovný tah od vydavatele, kdy vám rovnou umožní zakusit pocit napětí, který zpravidla doprovází otevírání nového boosteru. Tím si vás dost možná zaháčkuje k dalším nákupům, ale i tak mně to přijde fajn.

Nutno dodat, že startovní balíčky jsou opravdu spíš ochutnávka toho, co hra nabízí, jsou na hraní velmi jednoduché a různé synergie, komba a možnosti toho co Lorcana umí, spíš jen naznačují. Což není nutně na škodu, protože jsou tyto balíčky naopak vhodné pro začátečníky, co nemají s podobným stylem her zkušenost. Ale je potřeba říct, že pokud jste zkušenějším hráčem podobných her, startovní balíček je opravdu jen jednohubka, spíš na prozkoumání pocitu ze hry a shlédnutí estetiky karet.

Nicméně měl jsem možnost zahrát si hru s vyladěnými balíčky a díky tom jsem měl možnost ozkoušet, co Lorcana nabízí, a nebylo to vůbec špatné. Měl jsem možnost vyzkoušet hraní balíčku zaměřeného na postavy, které mají efekt, když přijdou do hry nebo když hru opustí, a na jejich vracení do ruky či obětování pro další efekt. Vyzkoušel jsem balíčky pracující se schopností shift, která vám umožňuje levněji vyložit silnější verzi stejné postavy, jakou již máte ve hře, nebo balíček, který využívá speciálních akčních karet, tzv. Písní, které pro hraní nemusíte platit inkoustem, ale může je zazpívat za vyčerpání nějaká vaše postava. Partie byly zajímavé a díky silnějším efektům karet a vyladěním kombům a synergiím bylo potřeba dobře promýšlet, jakou kartu a kdy zahrát. V tomhle ohledu Lorcana nezaostávala za jinými sběratelskými hrami, ale je potřeba být připraven na to, že k pokročilejšímu deckbuildingu je potřeba nakoupit víc karet a není to malá investice.

Kačeří sourozenci Kulík, Bubík a Dulík

Jak již bylo řečeno, co se týká tematického zasazení, logicky celá Lorcana vychází ze světa Disney. Herní efekty jednotlivých karet pak dávají smysl v kontextu daných postav, například kačeří bratři Dulík, Bubík a Kulík (Dewey, Louie, a Huey) mají jako speciální schopnost spolupráci, kdy, pokud jsou vysláni na quest, zvýší sílu jiné postavy do konce kola. Jiné karty mají efekty vázané přímo na sebe, příkladem budiž Třesk a Plesk (Jetsam a Flotsam) z filmu Malá mořská víla: Třesk dává bonus pouze Pleskovi a naopak.

V obecné známosti postav je velká síla celé Lorcany, málokdo je světem Walta Disneyho nepolíbený a marná sláva, člověk má lepší pocit, když na stůl vykládá psa Pluta nebo Strýčka Skrblíka, než když hraje generickou fantasy bytost. Ovšem celkově hra žádné nosné téma nemá, je to směs z různých Disney filmů. Fanoušci se dohadují, jestli jednotlivé barvy inkoustu nějak akcentují Disney charaktery, ale za sebe bych řekl, že spíš ne. Podle oficiálních materiálů mají mít karty v různých barvách některé specifické silné a slabé stránky, ale to z karet, které jsem dosud viděl, nedokážu posoudit. U startovních balíčků je téma patrnější, protože každý startovní balíček se odkazuje na dva Disney filmy, jejichž hrdinové jsou na obalu a jejich karty jsou součástí balíčku ve foilové variantě. Startovní balíčky pro Into the Inklands mají Kačeří příběhy a Vaianu (Moanu) a druhý 101 Dalmatinů a Petera Pana.

Třesk a Plesk

Dost možná se to změní s příchodem další edice, Ursula's Return, v níž má vyjít i kooperativní scénář Illumineer’s Quest – Deep Trouble, kde budou hráči hrát spolu proti hře, ale o tom více v budoucí recenzi. Hra má výrazně pohádkový a pozitivní feeling, postavy se ve hře nezabíjí, ale jen zahánějí (banish), nejde útočit na hráče a místo toho, abyste ubírali protihráči životy, snažíte se nasbírat co nejrychleji potřebný věhlas. To v kombinaci s postavami z Disney univerza dělá hru přitažlivou pro děti a nabízí to i možnosti stavění tematických balíčků, které dost možná nebudou herně top, ale pro domácí hraní s dětmi to nevadí.

Pokud bych měl shrnout své dojmy z Lorcany, myslím si, že hra má potenciál se uchytit a vydržet na trhu. Jde o moderní, přístupný design, který má velký potenciál k rozvoji a soudě podle prvních pár setů jsou si toho designeři vědomi a hru po malých krůčcích posouvají. Navíc Disney je zavedená značka a Ravensburger dost velký a silný vydavatel na to, aby hru dokázal podporovat a rozvíjet.

Z dostupných zdrojů na internetu to vypadá, že se hře, co se týká prodejů daří dobře, ale ještě je brzo soudit. Světově i lokálně funguje organizované hraní samozřejmě zatím v nesrovnatelně menším měřítku než u Magicu, ale jsou to první vlaštovky a nějak se začít musí.

Po herní stránce jsem příjemně překvapen, má obava, že půjde o slabší design, který bude stát hlavně na značce Disney, se nepotvrdil a Lorcana je kvalitní hra, která si bere to lepší ze svých předchůdců. Oceňuji, že hned záhy po začátku designeři rozvíjí různé formáty hraní a těším se až vyzkouším kooperativní verzi. Pokud se rozhodnete Lorcanu prozkoumat blíže, je potřeba uvědomit si, že se jedná o sběratelskou karetní hru a pro vážné hraní či turnajové hraní budete potřebovat větší množství karet, což obnáší i vyšší vstupní investici, ale na druhou stranu, pokud hledáte karetku na zahrání s dětma, v pohodě vystačíte se startovními balíčky a pár boostery.

Co oceňuji, je fakt, že Ravensburger oznámil, že bude starší edice bude reprintovat, tudíž by se Lorcana neměla dostat do stavu ve kterém je MtG, kde se cena starších karet pohybuje v řádech vyšších tisíců korun, v případně nejvzácnějších pak úplně jinde (viz Black Lotus, který se ve stoprocentním stavu prodal za tři miliony dolarů). Čistí sběratelé to mohou považovat za nevýhodu, ale za mě je to jednoznačně pozitivní rozhodnutí. Takže suma sumárum, pokud vám nevadí sběratelský formát, hledáte přístupnou karetní hru, která by se mohla líbit dětem, ale neurazit dospělé a nevadí vám Disney univerzum, pak klidně Lorcanu zkuste, po herní stránce vás určitě nezklame.

Shrnutí hodnocení hry

• Přístupná pravidla
  • Zasazení do známeho Disney světa