Discover: Země neznámé

xxxxxxoooo hodnoceno 111x (Seznam vlastníků)

Discover: Země neznámé - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2018
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Recenze Deskofobie (Petr): Discover - Lands Unknown

Autor: Zhan_Shi | 27.11.2018 | 8

Plusy +

  • Jednoduchá pravidla.
  • Karty průzkumu a nepřátel.
  • Autentický boj o přežití.

Mínusy -

  • Eliminace hráče dokáže zkazit herní zážitek.
  • Ohromný vliv náhody.
  • Některé scénáře mohou působit ošizeně.
  • Pátý scénář je jen do počtu a v podstatě zbytečný.
  • Extrémně nízká znovuhratelnost.
  • Za své peníze toho dostanete hodně málo.

Hodnocení (2/5)

Tak přestože to na začátku nevypadalo vůbec špatně, nakonec u nás Discover nedopadl příliš valně. Nevyvážené scénáře, přílišný vliv náhody a málo muziky za hodně peněz. Pokud toužíte po podobné hře, zkuste si zahrát třeba Fallout, nebo se poohlédnout po 7th Continent, obojí dá mnohem více, než najdete pod víkem Discover - byť ano - nebude to unikát.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Abe

jiný uhel pohledu
Nám přišla tahle hra super, proto jsme do ní šli. Měl jsem možnost ji prezentovat na 4 akcích, kde ji hrála hromada lidí (hráči, nehráči, školáci, překvapivě jsem měl i jednoho důchodce, který si ji koupil a přišel si k nám zahrát zase jiný scénář, zástupci Piatniku, HRASu, Herního prostoru, kluků z herního klubu Sterngame) a zatím mám jen pozitivní odezvu. Všem se hra Discover: Země neznámé líbila a bavila je. V tom vidím největší přínos této hry společně se svou unikátností každé herní krabice. Že dokáže svým tématem, jednoduchými, intuitivními pravidly a příjemnou herní dobou, oslovit v podstatě kohokoliv.

Samozřejmě žádná hra se nemůže líbit úplně všem, bylo by to divný, taková hra snad ani neexistuje. Každý má přeci jenom rád jiný herní žánr, co se jednomu líbí, druhému nemusí vyhovovat. Pokud se budete dívat na hru z Petrovy perspektivy Euro hráče, máte rádi stejně jako on hry typu Root nebo Ethnos, pak se vám opravdu Discover: Země neznámé nemusí líbit a spíš by jste měli hledat v jiných vodách. Nicméně je dobré zároveň zmínit, že pokud máte rádi Ameritrash, libí se vám hry typu Fallout nebo T.I.M.E Stories, bude ze hry Discover: Země neznámé nadšeni a neměli by jste ji minout.

Určitě jsem i tak rád za Petrovu zpětnou vazbu a jeho jinak hezké představení hry, byť mi některé věci v jeho recenzi chyběly: výroba předmětů, spolupráce v souboji, celková práce s kostkami (souboj totiž není jen tupé hození kostek a jejich následné vyhodnocení). Pokud hráči chtějí ve hře Discover: Země neznámé uspět a naopak se nechtějí spoléhat na úplnou náhodu, musí spolupracovat. Pak se vám totiž nestane ani to, že vám 1 hráč umře na žízeň uprostřed hry. To totiž není chyba hry, ale chyba hráčů. Hrát kooperativní hru kompetitivně se prostě nevyplácí.


Vít Procházka | Sales representative
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

27.11.2018 19:42:41

Kvalita hier od FFG
"Že dokáže svým tématem, jednoduchými, intuitivními pravidly a příjemnou herní dobou, oslovit v podstatě kohokoliv." Mňa začína štvať, že toto je v poslednej dobe charakteristika väčšiny "nových" hier od FFG. A zároveň obrana pred tým, keď sa ľuďom niečo od nich nepáči. Doteraz bolo zvykom, že FFG vydávalo hry pre hráčov, žiaľ doba sa zjavne zmenila a treba sa tomu prispôsobiť. :(

27.11.2018 21:41:35

Přístup Blackfire
Ke kvalitě hry se radši nebudu vůbec vyjadřovat. Ale baví mě, že zástupce Blackfire vynáší při všech možných příležitostech jejich hry do nebes a přitom je Discover venku už přes měsíc a nikde na webu nenajdete ke stažení česká pravidla. Zatímco česká verze Břinku jde do prodeje až příští týden a oficiální verze pravidel od Rexher je už od 20.11. volně ke stažení. Nemůžu si pomoct, ale to mi vypovídá mnohé o přístupu obou zmíněných firem.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

28.11.2018 05:39:00

Abe
Kdo jste a co jste udělal s naším Abem?

A teď vážně. Davám palec nahoru, tohle je za mne OK reakce. Dokonce bych řekl užitečná.

--------------------------------------
Deskoherní Inkvizitor
Zakládající člen hnutí "Jednorožce s duhou do záhlaví Zatrolenek"

28.11.2018 07:25:53

To ludomyl
Vystihl jsi celkem moje pocity. Z toho co jsem zatim o Discoveru slysel a cetl jsem pochopil, ze jeho nejvetsi klady jsou pristupna pravidla a kratka herni doba. Sorry jako, ale to ma i Prsi. A z toho co jsem videl hra nevypada vubec hezky. Herni plan vypada mdle a figurkam by prospelo, kdyby byly ze dreva. A to vedomi, ze nekdo muze mit v krabici super scenar a druhy super shit me vylozene desi. Z pohledu AT hrace to na me nepusobi jako hra, ale pouze jako predstaveni konceptu unique games.

28.11.2018 07:39:11

Já už se vyjádřil v diskuzi v dojmech..
.. a tam jsem měl jistá očekávání, ale tohle jsem rozhodně nečekal. Jak píše marektomas98, tohle snad ani nepsal Abe! Rozhodně palec nahoru za nový styl recenzování recenzenta. Příště vynechat Petra uplně, jen napsat "z perspektivy Eurohráče, který.." a za mě to je plně akceptovatelný pohled hráče, kterému se hra líbí ( i když s trochou tlačení svého oblíbeného vydavatelství/zaměstnavatele - rejp :P ). Jak píši stále dokola, recenze jsou o dojmech toho jedince, co ty dojmy píše - proto je fajn jich vidět / číst víc, když to člověka zajímá a tohle je prostě o 100% přínosnější, než dosud vedené diskuze Abe vs Petr (resp. BF vs. DF ).

28.11.2018 09:11:35

Abe
U mě sis taky zvedl kredit :) Jak píše Noob ..

28.11.2018 09:46:41

Dojmy vs. recenzia
Ja sa pohybujem v hernom prostredí už vyše 20 rokov, a musím povedať, že chápanie pojmu "recenzia" sa v posledných rokoch posúva skôr smerom k dojmom. Ale medzi dojmami a recenziou je OBROVSKÝ rozdiel.

Ako som písal v inej diskusii, keď mám rád športové autá, a niekto mi dá zrecenzovať offroad auto, tak nemôžem napísať, že to auto je zlé, lebo ja nemám rád offroady. Taktiež nemôžem porovnávať hru so svojimi "očakávaniami", a ak ich hra nesplní, tak je zlá. Recenzia bude vždy subjektívna, ale v tej subjektivite musí byť značná dávka objektivity.

Ja si chcem urobiť názor na hru sám, a preto by som rád v recenziách videl, ako fungujú mechanizmy hry, aká je náročnosť a rozmanitosť, koľko priestoru je v hre na rozhodovanie hráča a koľko je tam náhody, ako sú pospájané jednotlivé aspekty hry dohromady a či fungujú hladko, alebo je v tom chaos, či je hra vybalancovaná, či je jedna alebo viac ciest k víťazstvu, a tak podobne... A podľa toho by sa mala hra hodnotiť, to je recenzia. Zvyšok sú dojmy, ktoré sú už ale čisto subjektívne, a objektivita v nich nie je žiadna. Môžu človeka odradiť od hry, ktorá by sa mu veľmi páčila, a preto hlavne negatívne dojmy by profesionálny recenzent mal aspoň ako-tak filtrovať cez filter objektivity. Ale to už dnes asi nie je v móde...

Ako píše Abe, keď sledujem desiatky ľudí v klube a na herných akciách, ako sa výborne bavia pri hrách, ktoré "skúsení recenzenti a odborníci" na fórach zhodia pod čiernu zem, tak si vravím, že niečo asi s tými hodnoteniami nie je v poriadku...

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

28.11.2018 10:50:22

Dojmy vs. recenzia
Recenze = zhodnocení, posouzení. Recenzent = ten kdo hodnotí, posuzuje.
Recenze obsahuje a vždy má obsahovat informační část v obecné rovině - popis, koncept hry, co to je jak se to hraje, jaké jsou mechaniky... A potom obsahuje i analytický a krtický aspekt hodnocení, světe div se, od recenzenta - ve chvíli, kdy k tomu ten člověk má co říct, tak tady už dochází na dojmy, znalosti, zkušenosti, zaměření, kde by se recenzent měl samozřejmě snažit o nadhled, ale pořád to je subjektivní zhodnocení =součást recenze! Když je to někdo kdo hrál jen Bang a prohlásí - eliminace hráče je vítanou mechanikou, která úměrně snižuje herní čas, tak je to v tu chvíli relevnatní argument od člověka který recenzi píše.. A bylo by dobré si vždy zjistit co za člověka píše recenzi, aby právě čtenář věděl, že to je člověk, který miluje Bang a Carcassone a hodnotí spíše jednoduché hry..

Vzhledem k recenzím Deskofobie, které mají jasně rozdělené části: jak se to hraje (popis mechanik atd.) a hodnocení (co se mi líbí / nelíbí) se jedná o uplně normální recenzi.

Nebudeme se dohadovat o tom, kolik zazní obsahu v části "objektivního popisu hry" a "hodnocení" a naprosto chápu připomínku od Cardinalle, co všechno by chtěl v recenzi vidět / číst / poslouhat, ale dokud je to jasně rozdělené na tyto dvě části, tak to splňuje smysl recenze. ( a ta může být sama obsáhlá, stručná, dobrá, špatná atd.. a proto je lepší si jich přečíst více). Stejné to je u filmů, knih, uměleckých děl a tak podobně. Sice nejsem 20 let v deskoherním prostředí, ale určitě to není tak specifické prostředí, aby tu recenze znamenala něco jiného než ve zbytku světa (např. toho literárního, ve kterém se pohybuji půlku života) mezi dojmy a recenzí není obrovský rozdíl. I první dojmy mohou sloužit při zachování určitých pravidel jako slušná recenze.

To, že "skúsení recenzenti a odborníci" něco zrecenzují a normální smrtelník má na to uplně jiný názor, je naprosto pádný argument, o tom ale není můj příspěvek.

28.11.2018 12:37:21

Cardinalle
Mám dojem, že tu dochází k mírnému nepochopení pojmu recenze. Recenze (respektive její závěrečná část, tedy zhodnocení) je plně subjektivní. To, co ty chceš, je popis, nikoli ovšem recenze, kde je subjektivní náhled autora nedílnou součástí. Petr uvedl plusy a mínusy hry, vše má vyargumentované (samozřejmě z jeho subjektivního pohledu, nic jako objektivní recenze už z principu neexistuje), takže jeho recenzní dílo vidím jako naprosto korektní.
________________________________
BLACK LIGHT STUDIO | Graphic Design

28.11.2018 12:40:37

Ad recenze
Tak jak pise morthe. Recenze je a vzdycky byla subjektivni. Nevim jake recenze kdy cetl nebo sledoval cardinalle. Ale kdyz si vzpomenu na casy 10 a vice let zpet kdy jsem cetl level a score, tak to byly same subjektivni recenze. Dneska v deskohernim svete viz tom vassel a jini. Vsichni subjektivne hodnoti.

28.11.2018 13:54:52

Abe

Odpovědi
Cardinalle: 100% souhlas, podepisuji si pod každé tvé slovo

Marktomas98 + Noob + Rukavička: pořád jsem to já :) jenom nechci teď před blížícísemi svátky vyvolávat zbytečný flame + vzal jsem si některé připomínky k srdci, to je celé


Vít Procházka | Sales representative
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

28.11.2018 13:56:34

Dice Tower
Tom Vasel z Dice Tower také neskákal nadšením, dal hře 5/10 - "unrecommended", na bgg má hra veskrze průměrné hodnocení 6,2/10, což je hodně málo na novinku...takže bude asi hodně těch které hra spíše zklamala, neb očekávání byla velká (díky masivní reklamě)

28.11.2018 14:01:56

Ad recenzia
Odpoviem viacerým naraz – dobrá recenzia obsahuje rozsiahle informácie o hre samotnej, nejaké porovnanie s podobnými hrami toho istého zamerania, informácie o tom, komu asi bude najviac vyhovovať a naopak komu asi nie, a aká je znovuhrateľnosť a variabilita hry. To je ten nadhľad a ako-taká objektivita. Aspoň pre mňa.

Ad Beholder – recenzie v podobných časopisoch sa začali zhoršovať už okolo prelomu letopočtu, pretože časopisov bolo viac, a bolo treba nejako zaujať. A často ich písali nevyzretí mladíci. No a Toma Vasela tiež nemusím, má veľmi rezolútny štýl a ego má vyššie ako jeho kockovú vežu. Naopak mám rád pohľad Zee Garciu, ten robí recenzie veľmi štruktúrovane a nájdem tam presne to, čo potrebujem. Samozrejme tam dá aj svoje dojmy, ale len tak okrajovo, prím hrajú podstatné informácie o hre, ako som písal vyššie. A aj MvM robia veľmi vecný a štruktúrovaný pohľad bez zbytočných emócii a veľkohubých sov.

Ad Morthe – recenzia nemôže byť plne subjektívna, aspoň nie dobrá recenzia. Potom súhlasím, že pojem recenzia je nepochopený. To, že sa nepáči Petrovi, že sa v survival hre (!!) dá zomrieť a vypadnúť, je pre mňa nepochopiteľné, veď o tom je predsa hra o prežití! V takej Zime mrtvých sa nedá umrieť? A je to chyba hry, alebo chyba hráča, keď umrie? Je to chyba hry, že je to hra o prežití? Potom by Robinson Crusoe musel byť jednou z najhorších hier vôbec...

Mne skrátka chýba v recenziách nadhľad a odosobnenie sa. Súčasný trend je bohužiaľ skôr opačný.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

28.11.2018 15:54:10

Zdroj > FB BF
Jan Březina Palec nahoru za sdílení negativní recenze. A palec dolů za komentář o "patentu na pravdu". Hezky se nám to vybalancovalo.
7
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Skrýt 19 odpovědí
Blackfire - Svět her a zábavy
Blackfire - Svět her a zábavy Kdyby byla Deskofobie 100% nezávislá, tak bychom si to odpustili, ale bohužel není a ještě to odmítá přiznat. O jejich recenzích na hry, které distribuujeme (i když na AJ verze), budou bohužel už vždy panovat pochybnosti, i kdyby to mysleli sebelépe. Tento fakt musíme korigovat.
8
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d · Upraveno
Radek Boxan
Radek Boxan Blackfire - Svět her a zábavy Já tomu pořád nerozumím. To jakože pracují na objednávku konkurence a úmyslně poškozují BF? A proto si za své peníze kupují anglické verze her, v tomto případě Discover a Keyforge, kde u jedné řekli že unikátní přístup nefunguje a druhé naopak že ano. Můžete být prosím konkrétnější, na čem je Deskofobie závislá?
7
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Branislav Berec
Branislav Berec Recenzent Deskofobie je zamestnancom a teda plateným človekom vo vydavateľstve CGE, a recenzuje hry od Blackfiru, čoby konkurencie, akoby z nezávislej Deskofobie. To je akoby zamestnanec nejakej automobilovej značky "nezávisle" recenzoval auto konkurenčnej značky. A "kupodivu" tie recenzie konkurenčného produktu sú takmer vždy negatívne...
3
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Honza Jedlička
Honza Jedlička Branislav Berec aha takze dle teto logiky vychazeji na df jen negativni recenze
2
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Radek Boxan
Radek Boxan Branislav Berec CGE na českém trhu neoperuje, jejich hry tu vydává Mindok, který je i přímou konkurencí Blackfire na českém a slovenském trhu. Takže tato teorie trochu pokulhává. Taky jsem se schválně podíval na stránku …Zobrazit více
Spravovat
deskofobie.cz
Recenze | deskofobie.cz
5
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Ludovit Fekete
Ludovit Fekete Len taká drobnosť... deskofobie recenzuje hry od FFG, nie hry od BF. BF len prekladá hry od FFG, tak by si to mali prestať brať osobne.
1
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 1 d
Vít Procházka
Vít Procházka ehm tady se to rozjelo :) Dovolím si reagovat na nezávislost Deskofobie. Máme to od Petra písemně, když se oháněl trestním oznámením na BF. Doslova píše že: "Předmětem soudního sporu není střet zájmů, jednak jsem ho nikdy nepopíral a druhak se nejedná z pohledu zákona o cokoliv vymahatelného." Psáno jako odpověď na poukázání střetu zájmů a protěžování hned 3 firem: CGE, Mindok, Rex hry.
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 21 h
Ludovit Fekete
Ludovit Fekete Chlapci, takýmito reakciami len zhadzujete sami seba a svoju prácu. Keby Vás chcel Peter zhodiť, tak urobí sľubovanú recenziu na Fallouta a nasilu nechváli Dice Forge (na tú umelú chválu sa nedalo pozerať), aby mohol byť aspoň trochu pozitívny.

Skrátka FFG v poslednej dobe vydalo málo dobrých hier a hry CMON majú od začiatku (medzi hráčmi) svoje jasné mínusy. A vy sa veziete s nimi. To nie je o Petrovi a Deskofobii, veď si do hája prečítajte hodnotenia ľudí na BGG a zahraničných recenzentov na hry, ktoré sa deskofobii nepáčili. Okrem toho snáď dookola opakuje, že to je len jeho názor a žiadnu hru nezatratil.
1
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 20 h
Vít Procházka
Vít Procházka Ludovit Fekete já s tebou souhlasím, je to jen jeho názor, na který má právo. Měl jsem možnost si o tom osobně s Petrem mluvit, na to téma udělal i tuším video. Petr se nesnaží o nějakou objektivitu. Sám mi řekl, že by dokázal hru objektivně zrecenzovat a zařadit ji v rámci žánru, ale to je přesně to co sám nechce. Jeho recenze jsou především pro "jeho publikum", které zná jeho styl a zná hry které má rád. A stejně zaměřené hry pak i "toto publikum" vyhledává. Takže hře, které by normálně dal 7/10, pak klidně přidá či ubere 1-2 body. Z našeho pohledu je to samozřejmě nepříjemné, protože najednou "fotbalové utkání píská divadelní kritik." Petr má na svůj názor samozřejmě plné právo, docela jsem si na to i zvykl, nicméně je dobré, aby tento fakt tady zazněl. Právě pro ty hráče, kteří nejsou Petrovi fanoušky a neznají jeho mlsný hráčský jazýček, který je orientovaný převážně na Euro hry. My bohužel distribuujeme přesně opačný žánr - Ameritrash, takže takové recenze ze strany DF budou pro nás vždy vyznívat negativně
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 18 h
Radek Boxan
Radek Boxan Vít Procházka To je vše? Jestli tomu dobře rozumím, píšeš, že vám vadilo konkrétně protěžování Mindok, Rexhry a CGE a Petrův střet zájmů. Tak ve střetu zájmů je určitě, každý přece ví, že pracuje v CGE. Tudíž by měl chválit produkty CGE. Tak jsem se podíval, v jak velkém střetu je s CGE a zjistil, že z produktů CGE jsou recenzovány dvě hry - Alchymisté v roce 2015 od Petra a Krycí jména v roce 2016 od Kubrta. Jak jste přišli na střet zájmů s Mindokem a Rexhrama? Jakože Mindok tu vydává CGE, tak proto se musí chválit veškeré Mindok hry? :-) Hmmm, jak veliké portfolio Mindok her zabírá CGE? Nebo že je teď u všech videí link na Planetu, tak to je zase protěžování Rexher? :-) Já jen že ty linky jsou i u her od Albi či Mindoku či Blackfiru a vedou na daný produkt na Planetě :-) A když je recenze negativní, tak naopak na ten link nikdo neklikne :-) Tak jestli to berete takto, tak to pak jo :-)
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Ludovit Fekete
Ludovit Fekete Alebo to bude tým, že tie hry sú fakt pre hráčov priemerné... ako už bolo spomenuté vyššie, tak Petrove hodnotenia sa veľmi od priemeru BGG nelíšia.

A druhá vec - ľudia nie sú hlúpi, tak k nim tak nepristupuj, pretože ubližuješ sám sebe a BF najviac... ľudia si dokážu svoj názor urobiť na hry sami. Nemusíš im každú Petrovu recenziu dávať do "správneho kontextu", aby si vedeli urobiť názor sami. Tiež som tým prechádzal, kým som zistil, aký recenzent mi sedí. Občas som si kúpil hru, ktorá mi nesadla, občas si nekúpil hru, ktorá mi neskôr sadla. To je bežný vývoj. A neboj, obyčajný človek, čo pozná len monopoly sa na deskofobiu nepozerá a nepripravuje ťa o zákazníkov.
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Vít Procházka
Vít Procházka Radek Boxan omlouvám se, ale nebudu zde přeposílat Petrovu komunikaci s BF, když si na mě stěžoval. Dobře se s ním znáš, vyžádej si ji když tak od něj. Zbytek zde nehodlám řešit, sr, Mohl bych, určitě by to DF neprospělo, nechci ale vyvolávat další spory. Spíš nechápu jediné. Michal tedy napsal jen svůj názor do hlavičky. A najednou je to špatně? Proč? Protože je v neshodě s viděním světa Petra a jeho fanoušků?
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Radek Boxan
Radek Boxan Vít Procházka o to až tak nejde, jde o to tvrzení, že Deskofobie není nezávislá, protože to už je docela vážné tvrzení.
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Vít Procházka
Vít Procházka Radek Boxan odepíšu soukromě, nechci tohle řešit veřejně, to samé čekám i od tebe
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Radek Boxan
Radek Boxan Vít Procházka OK, ale on je Vítku problém, že jsi to tu prohlásil ty nebo někdo od vás veřejně, tak by se to asi mělo veřejně nějak prokázat.
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Vít Procházka
Vít Procházka Radek Boxan přečti si ten komentář pořádně, pls
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 17 h
Radek Boxan
Radek Boxan Vít Procházka Myslíš toto? "Kdyby byla Deskofobie 100% nezávislá, tak bychom si to odpustili, ale bohužel není a ještě to odmítá přiznat." To není obvinění ze závislosti?
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 8 h
Vít Procházka
Vít Procházka Radek Boxan ne, měl jsem za to, že narážíš na můj komentář. Tady se musíš zeptat jinde, to není můj komentář. Nebudu komentovat výrok kolegy
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 8 h
Radek Boxan
Radek Boxan Vít Procházka jasně, rozumím.
Spravovat
To se mi líbí
· Odpovědět · 7 h

28.11.2018 15:55:40

K recenzi
Pěkná recenze, tak nějak potvrzuje představu, jakou jsem si o ní zatím vytvořila, nebude to kdo ví jaké terno, spíš příjemná oddychovka na jedno - dvě sezení. Hru se v dohledné době taky chystáme vyzkoušet, přeci jen unique games je novinka, a zaslouží si bližší prozkoumání :) Možná by ještě stálo za to podrobněji zmínit, jak ten koncept funguje, a nakolik se to realizovalo v Discoveru, případně nějakým způsobem porovnat funkčnost několika různých krabic, jestli se stává to, čeho se tolik lidí obává - že jedna bude super, a jiná odpad, nebo to je prostě rozdíl v dojmech o hře jako takové. Četla jsem článek od FFG, jak se Discover a Keyforge vyvíjelo, ale bylo by fajn to mít představené a zhodnocené i z jiného méně zaujatého zdroje, ale chápu, že v rámci recenze Discover by byl hlubší rozbor tohoto tématu asi nereálný.

Jinak opět nechápu, že stále někdo očekává od recenze podrobný návod na to, jak se ta hra hraje, na to už máme v dnešní době popisy, návody a let's playe. Já od recenzenta naopak čekám, aby mi vyjmenoval plusy i mínusy, které on sám v té hře zaznamenal, ačkoliv to třeba pro mě může nést opačný význam (někdo náhodu nesnáší, někdo jí má rád atd.). A nemluvíme tu o hodnocení vysavače, aby se tu nanejvýš objektivně porovnávaly statistiky jako příkon, hlučnost, kapacita nádržky apod... Míra náhody, rozmanitost herních strategií, znovuhratelnost nejsou vnímany všemi stejně.

Jinak potlesk pro Abeho, že se dokázal posunout od přímočarého "fak jů" na zdvořile vyjádřené "fak jů", snad to postupem času dopracuje i trochu dále.

28.11.2018 16:06:30

Deskofobie vs fanúšikovia
Pred pár rokmi sa na Petra a dekofobiu nadávalo, že všetko hodnotia veľmi pozitívne. Keď začali kupovať a hrať aj hry, ktoré ich nenadhli na prvý pohľad (čo ruku na srdce, discover 100% je), tak sa zase nadáva, že sú subjektívni a že nevedia byť objektívni. Ľuďom sa nezavďačíš.

Dovolím si aj jednu osobnú pripomienku: "Mne skrátka chýba v recenziách nadhľad a odosobnenie sa." To by ma fakt zaujímalo, že čo si pod tým predstavuješ. Pretože mne z toho vyjde len to, že chceš, aby sa recenzentovi páčilo to, čo aj tebe a nepáčilo to, čo aj tebe. A keď tam Peter nenájde to, čo sa páči tebe, tak je neobjektívny. Ale tvoja hodnota nespočíva v tom, že aj Peter uzná, že to, čo sa páči tebe tak skutočne je. Maj slobodu mať rád hry, ktoré sa iným hnusia. Porovnáš to s autami, ale pri autách existujú objektívne veci na posudzovanie. Ale pri spoločenských hrách sa len málo čo dá objektívne posúdiť.

A predsalen aj druhá: "Súčasný trend je bohužiaľ skôr opačný." Naopak - ty presne potvrdzuješ súčasný trend - ľudia berú názory iných veľmi ťažko a hneď si myslia, že dotyčný je proti nim a že je "zlý". Všimni si aj reaciu BF na FB - "Peter je zaujatý". Ty hovoríš "Peter je neobjektívny a subjektívny, lebo inak by tejto hre dal veľa bodov". Ak z niekým nesúhlasím, tak hneď konšpiračná teória o tom, že sú za tým zákulisné ťahy.

Ale nikoho z BF a zrejme ani teba - Cardinalle - nenapadla otázka - čo keď tá hra je fakt skôr slabá než dobrá? Čo keď fakt tie hry, čo prekladajú od BF patria skôr medzi slabší odvar dobrých hier a sú skôr pre bežnú masu, než bežných hráčov?

28.11.2018 16:12:19

Deskofobie
Deskofobie je asi jediný youtube kanal ktorý sa seriozne venuje recenziám a to na celkom slušnej úrovni. Recenzia je publicistický žáner hodnotiaci umelecké dielo subjektívneho charakteru. A preto ju treba aj tak posudzovať s nadhľadom - každý máme trochu iný vkus. A preto si ich recenzie pozriem ale neriadim sa nimi. Keď ma hra zaujme chcem si ju radšj vyskúšať sám. Discover som si kupil aj keď som vedel, že je hodnotenia su také rozpačite.

Blackfire je firma ktorá hry vydáva. Myslím si, že je nevhodné aby sa jej pracovníci vyjadrovali pod recenziami ich hier. Musia očakávať, že ich hry budú hodnotené aj negatívne aj pozitívne. Nevšimol som si že by FFG vypisovalo pod recenziami Dice Tower že to ten Vassel je zaujatý a ich hry vôbec nechápe.

28.11.2018 17:13:51

ludomyl
Dobre si pozri, čo píšeš v poslednom odstavci - že keď je hra pre "bežné masy", tak je horšia, ako hry pre "hráčov". A o tomto celý čas hovorím.

Ja Discover mám, hral som, a spravil som videonávod, ktorý nájdeš aj tu na zatrolenkách, takže ho poznám dosť dobre. Je to "slabá hra", lebo je pre masy? Spýtam sa inak - je slabá hra, ktorá sa hrá každý týždeň, aj keď iba bežnými masami? Alebo je dobrá hra, ktorú si zahráme max. raz za pol roka, lebo je náročná aj pre "hráčov"?

Mne nevadí iný názor, ja len vidím posun od relatívne objektívnych recenzii k čisto subjektívnemu hodnoteniu typu "toto je dobré/zlé". A nielen u recenzentov, toto robia aj mnohí ľudia tu na zatrolenkách. A dokonca aj bez toho, aby si hru zahrali. Ako je možné, že jedna hra dostane od jedného recenzenta 4/10, a od iného 8/10? Odpoveď je jednoduchá - každý máme iný vkus a iné preferencie, a preto hodnotiť dobré/zlé je naozaj čistá subjektivita a podľa mňa to je DOJEM, a nie recenzia.

Veľmi sa mi páči prístup ManVsMeeple, ktorí hrám nedávajú žiadne hodnotenie. Robia recenziu tak, ako si to od profesionálov predstavujem. Tam je vidieť, že to ide aj bez emócii, bez vyhranenosti a osobných preferencii.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

28.11.2018 17:42:11

Cardinalle - Branislav Berec
Branislav Berec Recenzent Deskofobie je zamestnancom a teda plateným človekom vo vydavateľstve CGE, a recenzuje hry od Blackfiru, čoby konkurencie, akoby z nezávislej Deskofobie. To je akoby zamestnanec nejakej automobilovej značky "nezávisle" recenzoval auto konkurenčnej značky. A "kupodivu" tie recenzie konkurenčného produktu sú takmer vždy negatívne...

Jen aby to nezapadlo,ať si každý udělá názor.

28.11.2018 17:52:03

Cardinalle
Man vs meeple nie sú považovaní za dôveryhodný zdroj. Väčšina ich takzvaných "recenzii" je paid preview o čom sa akosi zabudnú zmieniť a už niekoľkokrát sa to preberalo aj na BGG.

28.11.2018 17:58:45

Troška latiny...
Tak si trošku prosvištíme, co to vlastně recenzovat znamená. Recenzovat znamená v kriticky zhodnotit. Samotné slovo vychází z latinského cēnsēre, což znamená posoudit. Tudíž samo o sobě fakt nedává smysl, aby se recenze nazývalo něco, kde to hodnocení chybí. Recenzent by se měl snažit o co nejvyšší míru objektivity a argumentace, ale prostě bez hodnocení nebude recenze nikdy recenze...


CEO REXhry a PlanetaHer.cz

28.11.2018 18:07:30

Abe

objektivita VS subjektivita
prosím, nechcete se na to vykašlat? Pokud ne, nepatří to už do jiného vlákna? Nikde jsem recenzi Petra nekritizoval, plně ji respektuji. Petr sám několikrát prohlásil, že je jeho recenze čistě subjektivní a hodnocení vystihuje zařazení her, které má rád. Jeho recenzi taky tak beru (chvíli mi to trvalo, ale už jsem do toho bodu dospěl). Navíc jeho pohled je mi opravdu přínosem, vidět danou hru z opačného protipólu, než jako fanoušek Ameritrashe. A takových lidí je samozřejmě víc. Je dobré znát i takový názor


Vít Procházka | Sales representative
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

28.11.2018 18:22:10

Cardinalle - dovysvetlenie
Použijem príklad, kde sa nachádzam na opačnom póle. Filmy. Ja nerozumiem tomu, prečo má Vesmírna oddysea alebo pôvodný Blade runner tak skvelé hodnotenia. Sú to filmy pre fanúšikov a ľuďom, čo sa tomu viac rozumejú. Ja som v tomto čistý priemerný konzument. A milujem filmy, z ktorých oni zvracajú a recenzie ich cupujú, lebo neprinášajú nič "hodnotné".

Podobne to vidím medzi hrami. Pre hráčov sú hry pre masy zväčša /nepíšem vždy a 100%, len zväčša/ neinovatívne, alebo potom dobré ako fillery, či odreagovanie s priateľmi nehráčmi alebo rodinou. A pri hodnotení hráčmi takéto hry obstoja horšie. To ale neznamená, že si nenájdu svoje publikum a že je zlé, keď má niekto takéto hry rád. Ale je úplne normálne, že v rukách fajnšmekra idú do priemeru.

A ani ja a už vôbec nie Peter nehovorí, že je zlé mať takéto hry rád, alebo že je niekto potom horším človekom.

28.11.2018 18:23:38

Mne to neda
Abe, z ceho usuzujes, ze Petr nema rad AT ale je eurar? Ja kdyz se podivam na polici za nim, tak vidim sirokou skalu her a mezi nimi a mraky napr. Wargame ktere jsou od eura na mile vzdalene. Neber to jako troling nebo hejt, ale fakt me to zajima, protoze za eurare z df povazuju treba ondru a sam ja v posledni dobe inklinuju k heavy euru, ale u petra ten pocit fakt nemam :)
___
redaktor Deskofobie

28.11.2018 18:59:06

Abe

Yedle
z hodnocení DF euro a AT her, společného setkání v létě (to by bylo na dlouho a pro někoho zábavná představa Abe + Petr u jednoho stolu), jeho práce v CGE (kdy jejich hry jsou postavené na minimum náhody a k výsledku se nechá propočítat - Petr by tam asi nebyl, kdyby k takovým hrám sám neinklinoval). Stačí alespoň takto? Jinak ano, s Ondrou se znám a je to eurovkař :)


Vít Procházka | Sales representative
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

28.11.2018 19:28:19

Na dovysvetlenie
No nechcel som rozpútať takúto diskusiu, len som sa zamyslel nad tým, akú má výpovednú hodnotu nejaké konštatovanie, že hra je DOBRÁ/ZLÁ, keď dobré a zlé každý hráč vníma inak. A zamyslel som sa nad tým, že v recenziách všeobecne sa objavuje viac hodnotení dobré/zlé než popisu hry samotnej.

A potom sa stane, že sme v pondelok hrali ROOT, a dvaja ľudia to skoro ani nechceli ísť hrať, pretože videli recenziu od SU&SD. Asi nemusím dodávať, že sme odohrali 3 hry po sebe, takí boli nadšení, a zároveň prekvapení, ako mohlo byť "hodnotenie" SU&SD tak iné, než sme to videli my. Podobne sa to stáva aj s inými hrami a Discover nie je výnimkou.

A preto mám rád MvM, pretože veľmi detailne a precízne popíšu hru samotnú, jej mechanizmy, čo funguje a čo sa prípadne zadrháva. Minimum komentárov typu toto je dobré/zlé, to nechávajú na ľuďoch, nech si spravia názor sami. Neviem, prečo by mali byť nedôveryhodní. Profesionálne popisujú produkt, bez podsúvania názoru.

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

28.11.2018 23:02:49

Abe
Trochu mi vadí označení, kdo má rád AT, má rád Discover.
Já osobně AT zbožňuji, ale Discover mně prostě nebavil a nebyl jsem sám, u stolu jsme se nudili skoro všichni a ne nebylo to herní skupinou (a to ani nedošlo k pověstné eliminaci hráče :D).

S hodnocením Petra souhlasím a v podstatě strhávám minimálně pul hvězdičky za grafiku, která mě štvala od začátku do konce, a to se mi obálka po grafické stránce hodně líbila.

29.11.2018 08:33:27

Abe

Přesné znění bylo
Kdo má rád AT a líbí se vám hry typu Fallout nebo T.I.M.E Stories budete nadšeni a neměli by jste Discover: Země neznámé minout. Za tím si i stojím. Typově jsou to hodně podobné hry. Už ze 2 zdrojů jsem navíc slyšel, že Discover je ještě lepší než Fallout. Přeci jenom AT žánr je mnohem širší a neznamená to, že kdo má rád AT musí automaticky milovat Discover: Země neznamé


Vít Procházka | Sales representative
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

29.11.2018 13:02:59

Discover vs Fallout
Já sem řikal po prvním zahrání, že Discover měl být Fallout, ale na druhou stranu chápu, že si nelajsli na toto "technologické demo" navléknout takovou licenci. Ač se mi Discover líbí a přijde mi jako fajn hra, tak chápu názor, že je to jen ukázka toho, čeho je moloch jako FFG (Asmodee) výrobně schopen. Ale je to prostě příjemná ukázka.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

29.11.2018 16:12:35

Cardinalle
"V takej Zime mrtvých sa nedá umrieť? A je to chyba hry, alebo chyba hráča, keď umrie? Je to chyba hry, že je to hra o prežití? Potom by Robinson Crusoe musel byť jednou z najhorších hier vôbec..."

Čo je toto za nezmyselný komentár? Petr kritizuje elimináciu hráčov, kedy hráč vypadne z hry, ale ostatní hráči nie a on potom len pasívne sedí pri stole a pozerá na ostatných ako hrajú. Je pravda, že dnes sa už takéto hry nerobia, ak nemajú vyslovene krátku hraciu dobu. Je to už proste zastaralý dizajn.

Čo to má prosím ťa spoločne so Zimou mrtvých? Tam, ked ti umrie postava, tak si vezmeš novú. Nevypadávaš z hry. A v Robinsonovi stačí, že umrie jedna postava a prehrali všetci, nie len ten čo zomrel. Hral si vôbec tie hry?

12.12.2018 01:24:50

Vybíráme z Bazaru

ADC Blackfire Fantastická zvířata a kde je najít
ADC Blackfire Fantastická zvířata a kde je najít
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 4 hodiny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas