Popis hry
Upravit
Tam za tím kopcem je pěkné údolí, tam se usadíme. Pojďme popožene své vozy, ať jsme tam co nejdříve! Překvapíme je, teď nás čekat nebudou a pušek máme víc než oni! Údolí bude naše - se všemi jeho krásami a surovinami. Hurá na steč! Nenechte stát ani jeden stan!
Ve hře Dice Settlers se hráči stávají osadníky, kteří osidlují neznámou krajinu. Osidlování se děje pomocí kostek, které mají hráči ve své zásobě. Tuto zásobu si v průběhu hry rozšiřují a s ní i možnosti kolik akcí mohou v jednom kole zahrát. Vítězem se stává ten hráč, který má nejvíce vítězných bodů.
Příprava hry:
Na začátku hry si hráči vezmou do zásoby tři bílé kostky, jednu žlutou a jednu zelenou. Ty pak vloží do plátěného sáčku své barvy, ze kterého se následně kostky tahají. Ostatní zbylé kostky tvoří společnou zásobu. Dále si každý nachystá 6 stanů, které si položí do osobní zásoby a zbylé položí do společné zásoby. Zároveň si položí jednu kostičku na počítadlo kostek na hodnotu 3. Počítadlo kostek udává množství kostek, se kterými hráč hází - na začátku jsou to tedy tři kostky. Dále se vyberou startovní dílky mapy a každý hráč si postupně vylosuje jeden z nich. Ty potom tvoří začátek zkoumaného území. Do společné zásoby se položí pravidly určený počet vítězných bodů (podle počtu hráčů ve hře). Na dosah všech hráčů se položí žetony jednotlivých surovin a vyloží se karty technologií, které se v průběhu hry budou dát zkoumat.
Průběh hry:
Každé kolo hry je rozděleno na tři fáze:
- Hody kostkami: Všichni hráči hodí tolika kostkami, kolik jim ukazuje číslo na stupnici hodu kostek (hodnotu ovlivňuje např. pozice hráčů na mapě a vyzkoumané technologie). Kostky hráči vytahují z pytlíku své barvy, kam na začátku hry umístili všechny své startovní kostky. Pokud není v pytlíku dostatek kostek, vrátí se do něj všechny kostky, které byly použity v předchozích kolech a chybějící kostky se dolosují z vrácených.
Následně si hráči vybírají, které symboly si ponechají do další fáze, a které budou přehazovat, případně jinak upravovat. Každý symbol osadníka umožňuje přetočit jakoukoliv jinou kostku na její libovolnou stranu. Nebo je možné přehodit až tři jiné kostky, se kterými hráč právě házel.Každý symbol suroviny umožňuje vzít si další dvě kostky z pytlíku a hodit s nimi. Do pytlíku však není možné přidávat žádné další již hozené kostky. Nebo stejně jako u symbolu osadníka umožňuje přetočení jiné kostky na její libovolnou stranu.
- Akční fáze: Hráči spotřebovávají symboly hozené na kostkách (příp. získané jinak) a provádějí za ně akce. V jednom kole může být daná akce použita hráčem pouze jednou.
- Úklid: Na začátku fáze úklidu se zkontroluje, zda nenastaly podmínky, které spouští konec hry. Každý hráč si může uschovat jednu z aktivních nepoužitých kostek do dalšího kola - s touto kostkou nehází a používá na ní hozený symbol. Dále se otočí zpět všechny žetony, které označují použití daných akcí v aktuálním kole, které byly použity. A následuje přesun žetonu prvního hráče dalšímu hráči po jeho levici.
Dostupné akce:
- Průzkum (kompas): Hráč si vytáhne z nachystané zásoby dílků mapy jeden dílek za kakždý spotřebovaný symbol kompasu. Jeden dílek si vybere a přiloží ho k dílků mapy, na kterém je přítomen (má zde postavený stan nebo dům). Každý přiložený dílek musí sousedit alespoň se dvěma dalšími dílky mapy. Hráč na vyložený dílek umístí kostičku stanu ve své barvě ze společné zásoby. Všichni ostatní hráči, kteří sousedí s právě vyloženým dílkem na něj mohou umístit stan ze své osobní zásoby. Pokud tak učiní, může na něj hráč, který dílek umístil, přidat další stan, tentokrát ze své osobní zásoby. Poté získává suroviny případně výhody, které mu takto obsazený dílek garantuje. Mapové dílky jsou rozděleny podle barev - každá barva představuje jiný druh terénu. Barvy terénu jsou shodné s barvami kostek ve hře (žlutá, oranžová, šedá, zelená a hnědá). Bílé kostky nemají odpovídající terén - jedná se o obecné kostky. K dispozici jsou následující druhy terénů: pláně, pouště, hory, lesy a kopce. Některé mapové díly dávají hráčům při objevení jednorázový bonus, jiné dávají bonusy průběžné, podle toho zda na nich hráči mají svou přítomnost případně zda dílek ovládají (mají na něm většinu stanů).
- Osídlování (oheň): Za každý utracený symbol ohně může hráč manipulovat se svými stany - umístit jeden svůj stan na dílky, na kterých už je přítomen, nebo na jakýkoliv dílek sousedící s jeho obsazeným územím. Nebo symbol ohně použít na přemístění jednoho stanu ze společné zásoby do své osobní zásoby. Zároveň může použít symbol ohně na stažení jakéhokoliv množství stanů do své osobní zásoby. Uvedené akce lze i kombinovat.
- Sklizeň (dýně, dřevo, kovadlina, zlato): Hráč se může rozhodnout sklidit suroviny. Za každý symbol suroviny si vezme jeden žeton dané suroviny, kterou může pomocí jiné akce prodat.
- Prodej (potřásající si ruce): Získané žetony surovin je možné pomocí této akce prodat. Ziskem jsou vítězné body. Nejvíce vítězných bodů je možné získat za prodej tří stejných surovin.
- Nábor (ruka s měšcem): Za tento symbol je možné si najmout (vzít) další kostku z veřejné nabídky kostek. Barva kostek, kterou hráč může najímat je dána barvou území, na na kterých je přítomen.
- Nájezd (zkřížené pušky): Tato akce umožňuje odstranit z hráčem již obsazeného mapového dílku protivníkův stan a nahradit jej stanem vlastním, který umisťuje ze své zásoby.
- Výzkum (lucerna): Touto akcí mohou hráči vyzkoumat technologie, které jsou v dané partii k dispozici. Vyzkoumaná technologie dává hráči určité výhody - buď jednorázové (může je využít jednou za kolo), nebo trvalé (platí až do konce hry). Každá technologie vyžaduje určitý počet symbolů výzkumu, některé i další suroviny případně obsazené mapové dílky určitých druhů terénu, aby mohla být vyzkoumána.
Kromě toho hra nabízí také volné akce, které může hráč hrát kdykoliv před nebo po své hlavní akci (neplatí pro ně limit 1× za kolo):
- Továrna: Pokud mapový dílek obsahuje symbol továrny, je možné jej použít a to tak, že hráč odstraní stan, který má na tomto mapovém díle a provede akci, kterou mu továrna umožňuje udělat. V jednom kole je možné hrát efekt jedné továrny pouze jednou (i když má na mapovém dílku hráč více stanů). Odehrání akce továrny v dané kole se označí žetonem.
- Ovládnutí dílku mapy: Pokud má hráč na některém dílku mapy o tři stany více než jiný hráč, může daný dílek ovládnout. Odstraní všechny své stany z tohoto dílku do své obecné zásoby a postaví zde dům. Od této chvíle je dílek pod jeho kontrolou. Postavené domy nelze z mapy odstranit.
Konec hry:
Konec hry je spuštěn, pokud je splněna některá z následujících podmínek: jsou dobrány všechny mapové dílky ze společné zásoby / jeden z hráčů postavil pět domů / ve společné zásobě kostek zůstávají již pouze kostky dvou barev / jsou vybrány všechny vítězné body ze společné zásoby vítězných bodů. Po spuštění konce hry hráči odehraji ještě jedno závěrečné kolo, po kterém proběhne závěrečné bodování. V něm hráči získají body za mapové dílky, na kterých jsou přítomní, vyzkoumané technologie, postavené domy a získané kostky (každé dvě kostky přinášejí tři body). Vítězem je hráč s nejvíce dosaženými body.
Autor: martinsun