Blízká setkání třetího druhu
Autor: sydo |
6.1.2009 |
15
Cosmic Encounter (dále jen CE) je jedním ze "svaté trojice" firmy EON spolu s Dunou a Borderlands. Na všechny tyto hry nyní získala práva firma Fantasy Flight Games (FFG) a pokud se i ty ostatní povedou stejně jako CE (i když Duna bude zasazena do světa
Twilight Imperium), máme se opravdu na co těšit.
O co tedy ve hře jde? Kostra, na které celá hra drží je velmi jednoduchá: Každý hráč představuje jednu vesmírnou rasu bojující o přežití a moc. Hráč obdrží 5 planet a na každou z nich umístí 4 lodě. V každém kole se pomocí tzv. karet osudu určí, na koho aktivní hráč (ten, jehož kolo právě probíhá) MUSÍ zaútočit. Ano, čtete dobře, musí. Tento zprvu divně znějící mechanismus zabraňuje tomu, aby se hráči spikli proti jednomu nebo naopak, aby se nějaký hráč schoval do rohu a nechal ostatní, ať se vybijí mezi sebou. Útočník se může spojit s jinými hráči, aby mu v útoku pomohli a stejně tak i obránce verbuje spojence. Bitva se poté vyhodnotí a pokud útočník vyhrál, umístí na dobytou planetu své lodě (a spolu s ním i jeho spojenci). Kdo první dosáhne přítomnosti svých lodí na 5 cizích planetách, vyhrál.
To byl tedy stručný přehled, teď se pokusím hru popsat podrobněji. Na začátku hry si každý hráč vylosuje jednu vesmírnou rasu, za kterou bude hrát. Každá má nějakou jedinečnou speciální schopnost, kterou ovlivňuje hru. Alienů je celkem 50 (!!!) a jsou rozděleni do 3 druhů, podle obtížnosti. Začátečníci tedy začnou se zelenými alieny a postupně, jak se jejich zkušenosti se hrou zlepšují, se propracují přes žluté až k červeným. Dále hráči dostanou 8 bojových karet, rozestaví se na planety a hra může začít. Aktivní hráč otočí kartu, která mu řekne, na koho musí zaútočit. Karta určí pouze hráče, který je cílem útoku, konkrétní napadenou planetu vybírá útočník, spolu s počtem lodí, které do útoku pošle (maximálně 4). Poté se útočník i obránce pokouší přesvědčit ostatní, aby jim v útoku/obraně pomohli. Poté, co jsou aliance určeny, se boj vyhodnotí - útočník i obránce skrytě zahrají každý jednu bojovou kartu a najednou je otočí. Sečte se počet lodí útočníka a jeho spojenců plus síla karty (karty mají čísla většinou v rozsahu kolem 10, ale najdou se i "pecky" jako 0 a 40, i když jen po jednom exempláři), to samé provede obránce se svými spojenci a strana, která má více, vítězí. Pokud vyhraje útočník, obsadí spolu se svými spojenci napadenou planetu. Pokud zvítězí obránce, planeta je ubráněna. Poražená strana pošle své lodě do tzv. Warp, odkud se pak lodě regenerují rychlostí jedna loď za kolo. Další možností boje jsou karty dohod. Pokud jeden hráč zahraje bojovou kartu a druhý kartu dohody, dohadující hráč prohrává, ale za každou loď, o kterou přišel, může vzít vítězi jednu kartu nebo si odvézt loď z Warpu. Pokud dohodu zahrají oba, mají minutu na to, aby se dohodli - mohou si přerozdělit jednotky na planetách nebo měnit karty. Boj je ještě okořeněn kartami posil, artefaktů a tzv. Flares - nástrojů, které má každý alien unikátní. A aby toho nebylo málo, existují i karty, které mohou dočasně zrušit speciální schopnosti alienů. Karty, které hráči v boji použijí (s výjimkou Flares) jsou zahozeny a hráč dostane nové karty pouze tehdy, pokud už nemá žádnou. To hráče nutí pečlivě rozvrhnout své plány a přemýšlet, která karta je pro danou situaci nejvhodnější. FFG navíc do své verze zařadila novinku - karty technologií, které může vaše civilizace vyvíjet a které vám pomůžou ve vašem dobývání galaxie. K těmto kartám jsme se ještě nedostali, jsme zatím zelenáči, nicméně vypadají velmi slibně a hru určitě oživí.
Tak, to byl pohled na průběh hry. Nezdá se toho moc, ale hra má v sobě nečekanou hloubku. Nutí hráče neustále dávat pozor, odměňuje lstivost i hráčské schopnosti. Hráč, který byl v minulém kole vaším spojencem vás hned další kolo může napadnout a díky možnosti vytvářet aliance jste neustále ve hře a nemusíte čekat, až n avás přijde řada. 50 alienů dává mnoho možností, jak hra bude vypadat a zaručuje, že se CE neohraje.
Nyní pár slov ke komponentům. Krabice je standardní pevná čtvercová od FFG, jak ji známe např. ze hry
Arkham Horror. Vnitřek je však uspořádán velmi nešťastně a komponenty se do ní po rozdělení skládají velmi špatně. Samotný herní materiál je však skvělý, jak je u FFG dobrým zvykem: plastové lodě ve tvaru létajících talířů, které lze skládat na sebe a šetřit tak místo na ploše, spousta bytelných karet, žetony z tuhého kartonu a vrcholem jsou velké karty alienů s nádhernými obrázky a flavor textem. Přesto všechno si myslím, že je hra předražená. FFG zvedá ceny všech svých produktů, ale když porovnám množství materiálu v Arkham Horroru a Cosmic Encounter, je CE přeci jen o dost chudší bratr a cena 1650 Kč tomu neodpovídá. Ale abych nekončil negativně, CE je hra, která opravdu stojí za to a pokud máte rádi hodně interakční hry, užijete si s ní mnoho zábavy. Navíc, jak je u FFG zvykem, čekají nás další rozšíření, zahrajeme si tedy i s 6. hráčem a dalšími alieny.
Takže závěrem: toto přepracování hry Cosmic Encounter se opravdu povedlo a mohu ho jen doporučit, hra se dá odehrát za hodinu a garantuji vám, že u jedné hry za večer většinou nezůstane.