Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 100 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Egmont Polska PD-Verlag Rio Grande Games |
Autoři: | Mac Gerdts |
Rok vydání: | 2013 |
Dostupnost: | 2 obchody (cca 1089–1159 CZK) |
Sdílej: |
Autor: sasa | 3.1.2021 | 5
Hra Concordia je zasazena do antického Středomoří do období rozvoje římského impéria. Hráči mohou v základní hře kolonizovat buď Itálii, nebo celé impérium. Hra je určena pro 2–5 hráčů od 12 let. Herní doba se pohybuje okolo 1,5 až 2 hodin dle počtu hráčů. Hra patří do rodiny euroher a je určena spíše zkušenějším hráčům.
Ke hře existuje několik rozšíření. Ať se jedná o samostatné oboustranné mapy (Galie/Korsika, Egypt/Kréta, Británie/Germánie), nebo o dvě větší rozšíření Venuše a Salsa, přinášející nové mechanismy. Autorem hry je Mac Gerdts, který je autorem dalších oblíbených her jako je Imperial, Antike nebo Navegador.
Gerdts v Concordii opouští rondel, typický pro většinu jeho her, a spojuje deckbuilding s pohybem po mapě. Jednotlivé akce hráči vykonávají pomocí karet osobností. Karty osobností přinášejí i body na konci hry.
Herní materiál
V krabici po otevření naleznete oboustranný herní plán. Na jedné straně se nachází mapa Itálie, určená pro hru 2–4 hráčů obsahující 11 provincií. Na druhé straně pak najdeme mapu římského impéria pro hru 3–5 hráčů s 12 provinciemi. Každá z provincií obsahuje 2–3 města, spojovací linie buď pozemní (hnědé) nebo mořské (modré). Na herním plánu se též nachází Pantheon, připomínající zastoupení jednotlivých božstev na kartách, 7 polí pro nákup karet, bodovací stupnice a tabulka provincií využívaná při akci karty Prefekt.
Pro každého z hráčů je k dispozici deska skladiště, dřevěné žetony (3 mořští kolonisté, 3 pozemní kolonisté, 1 bodovací žeton, 15 domů) a dřevěné jednotky zboží (cihly, jídlo, nářadí, víno, oblečení). V krabici se nachází také 75 karet, z toho 35 počátečních karet osobností (7 každému hráči), 30 karet osobností rozdělených do balíčků I–V, určených k nákupu, 1 karta Concordia přinášející vítězné body na konci hry (tuto kartu získá hráč, který jako první postaví 15 domů) a karta Velkého prefekta zvyšující příjem z provincie, která se po použití přesouvá k hráči po pravici. Posledními 5 kartami jsou referenční karty připomínající cenu jednotlivých domů a závěrečné bodování.
Nesmí chybět ani mince (sestercie), 30 žetonů měst a 24 bonusových žetonů.
Součástí balení jsou i pravidla, popis přípravy hry a brožura s historickými fakty.
Pro zajímavost lze zmínit, že v krabici se nachází karty a pravidla jak v anglické, tak v německé jazykové mutaci.
Příprava hry
Příprava partie je popsána v „Popisu přípravy hry“ – samostatném listu, který je součástí krabice.
Nejdříve se na herní desku položí do jisté míry náhodně městské žetony na jednotlivá města. Městské žetony určují, jaké zboží bude produkováno v příslušném městě. Po přidělení měst se v jednotlivých provinciích určí nejcennější druh zboží, které její města produkují a to se označí v tabulce provincií. Poté se připraví balíčky karet osobností: karty jsou rozděleny podle čísel na rubu I-V a z nich se použije tolik balíčků, kolik je hráčů ve hře (např. ve hře 4 hráčů balíčky I-IV). Balíčky se umístí vedle 7 polí pro nákup karet, tak, že vespod je balíček V, na něm balíček IV atd. Sedm vrchních karet se vyloží na 7 polí nabídky. Jednotlivá pole určují i cenu příslušné karty.
Hráči si vezmou herní materiál ve své barvě (kolonisty, domy, 7 počátečních karet osobností, skladiště). Do společného startovního města umístí 1 pozemního a 1 mořského kolonistu. Na desku skladiště si umístí 2 pozemní a mořské kolonisty a 6 jednotek zboží (2 jídla, 1 oblečení, 1 víno, 1 cihlu, 1 nářadí), čímž zaplní 10 ze 12 míst ve svém skladišti. Hráč po pravici začínajícího hráče obdrží kartu Velkého prefekta.
Průběh hry
Hráči provádějí své tahy po směru hodinových ručiček. Hráčův tah je tvořen vyložením karty z ruky na svůj odhazovací balíček a vykonáním akce vyložené karty. Počáteční karty osobností mají slabší efekty, zakoupené silnější. Akce, které jsou dostupné skrze karty osobností jsou následující:
Konec hry
Konec hry nastává v okamžiku, kdy je zakoupena poslední karta, nebo některý z hráčů postaví 15. dům. Tento hráč je odměněn kartou Concordia, která mu přinese 7 VB. Poté se dohrává kolo a hra končí.
Každá z karet osobností je spojena s určitým božstvem, které přináší VB za určitou oblast.
Dojmy z hraní
Po grafické stránce na mě hra působí velmi příznivým dojmem. Grafika je jednoduchá a snaží se navodit atmosféru starověkého Říma. Není přeplácaná, působí spíše strohým dojmem. Na kartách je znát, že hra vznikla již před 7 lety. Na rozdíl od snahy posledních let texty nahrazovat ikonami zde kromě ikon karty obsahují i popisné texty. Karty v podstatě neobsahují žádné ilustrace, pouze texty a ikony. Působí tak trochu chudým dojmem, na druhou stranu jsou přehledné a funkční.
Kvalita komponent je dobrá. Herní plán je pevný a ani po více zahráních nedošlo k jeho poškození. Dílky jsou z tvrdého kartónu, nedochází k jejich ohýbání. Karty mohly být silnější, ale použitím vhodných obalů se tento nedostatek dá odstranit.
Pravidla jsou v podstatě velmi jednoduchá. Vejdou se na 4 strany a informace o „Přípravě hry“. Vše je přehledně vysvětleno a díky „Přípravě hry“ není ani problém s úvodním rozložením. Hru „dostanete na stůl“ během 10 minut. Vysvětlení pravidel pak zabere čas maximálně do 20 minut.
Co mi u Concordie vadí, je malá interakce mezi hráči. Jediná možnost, jak škodit protihráči, je koupit kartu, která by se mu hodila, postavit dům do města a tím mu zdražit stavbu, nebo zkopírovat efekt karty zahrané soupeřem.
Herní mechanismy do sebe zapadají. Concordia kopíruje mechanismy z jiných her, ať už se jedná o Dobu Kamennou (systém bodování, systém nákupu karet), Osadníků z Katanu (produkuje jeden region a zisk z něj mají všichni přítomní), Vysoké napětí (cena domu záleží na pořadí, v jakém ve městě stavíte) nebo Puerto Rico (výběr postav, kdy každá vykonává určitou činnost). Pohyb po mapě, produkce a další akce řízené kartami fungují. Co bych mechanismům vytknul, je nepřehlednost bodování. V podstatě do konce hry nikdo neví, jak na tom je, a výsledek může být velmi překvapivý. Zároveň s tím, jak se blíží konec hry, začíná většinou hon na karty – koupit jakoukoli a hlavně co nejvíce. Ke konci hry se navíc herní plán stává nepřehlednějším, zvláště ve větším počtu hráčů (kvůli množství umístěných domů).
Celkově se mi Concordie velmi líbí. Téma a mechanismy k sobě pasují a hráč má pocit, že rozšiřuje moc římského impéria, což u euroher není pravidlem. Po grafické stránce je strohá, ale za mě to není na škodu. Díky do jisté míry náhodnému počátečnímu rozmístění měst je hra i variabilní a nehrozí, že se po pár partiích obehraje. A kdyby náhodou ano, existují další mapy a dvě větší rozšíření, která z ní dělají ještě komplexnější hru a přináší dokonce i týmovou variantu hry.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Mars: Teraformace - 25 promo karet (ENG)
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 6 dnů