CO2 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: karetní hra, ekonomická
Čeština: není
Vydavatelé: Giochix.it
Lacerta
Stronghold Games
Autoři: Vital Lacerda
Rok vydání: 2012
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

"Globální oteplování je pouhý mýtus, nesmyslná konspirační teorie! Emise CO2 pro nás nepředstavují žádnou planetární hrozbu! Člověk nemůže ovlivnit počasí! Jestliže je tahle zima trochu teplejší než zimy před sto lety, není to rozhodně důsledek naší činnosti!"

"Jestliže nezastavíme globální oteplování, čeká nás globální katastrofa! Ledovce roztají, oceány stoupnou, pobřežní oblasti budou zatopeny! Vedro a sucho zničí úrodu a přijde hladomor! Zbylá úrodná půda zdaleka neuživí všechny lidi na světě a přijdou světové války o zdroje potravin a vody! Musíme něco udělat, jinak lidstvo vyhyne!"

Názory na existenci globálního oteplování a jeho způsobování emisemi CO2 se různí. Ať je to ale jak chce, ve hře CO2 (název je vzorcem oxidu uhličitého a dvojka by měla správně být v dolním indexu) se stáváte majiteli energetických společností, které po celém světě staví ekologické elektrárny. Snažíte se na tom samozřejmě vydělat a získat co nejvíc vítězných bodů, ale zároveň nesmíte žádný světový region opomenout, jinak se v něm budou muset postavit elektrárny na fosilní paliva, které znečišťují životní prostředí, a bude-li jich hodně, Země se stane neobyvatelnou a všichni prohrajete.

Příprava hry

Doprostřed se položí deska, která představuje svět rozdělený na 6 regionů (Evropa, Asie, Afrika, Oceánie, Severní Amerika, Jižní Amerika). V každém regionu lze postavit stanovený počet elektráren (3 až 6). Před začátkem hry se do každého regionu umístí jedna náhodná elektrárna na fosilní paliva a odpovídajícím způsobem se nastaví globální znečištění na příslušné stupnici - toto znečištění je vždy rovné součtu znečištění, které produkují elektrárny na fosilní paliva, a jakmile nějaká přijde do hry nebo je vyřazena, ukazatel se posune odpovídajícím způsobem.

Každý hráč si zvolí barvu a vezme si počáteční platidla: mince, bílé kostičky technických prostředků a žetony emisních povolenek (EP), a dále jednoho vědce (další bude moci získat v průběhu hry), jednu kartu Cíle společnosti, která obsahuje cíl, který se hráč snaží během hry splnit, a 5 karet Lobby, které může v průběhu hry zahrát pro určitý výnos. Na stanovená místa se rozmístí žetony a kartičky různých druhů.

Ve hře je 5 druhů ekologických elektráren (zalesňovací, studenofúzní, solární, recyklační, biomasové), v každém regionu bude možné stavět 3 náhodně zvolené. Každý hráč má 5 stupnic odbornosti odpovídajících jednotlivým druhům. Na začátku mají všichni hráči všude 0. Odbornost je nutná k výstavbě elektráren příslušného typu a hráči za ni dostávají příjem na začátku kol.

Průběh hry

Hra má 5 kol (ve hře pěti hráčů 6), každé představuje jedno desetiletí počínaje 1970-80. Každé kolo se skládá ze dvou fází: zásobovací (v prvním kole se nekoná) a operační.

Zásobovací fáze

Skládá se ze 3 kroků:

  • rozdělení příjmu - první dva hráči na každé stupnici odbornosti obdrží stanovený příjem, který si mohou vzít v penězích a/nebo vítězných bodech
  • zásobování energií - není-li v nějakém regionu dostatek elektráren, musí se postavit elektrárna na fosilní paliva, což zvýší globální znečištění
  • vyhodnocení události - je-li globální znečištění 350 ppm nebo vyšší, nastane ve vylosovaném regionu ekologická katastrofa a všichni hráči, kteří tam nemají ekologickou elektrárnu, musí přispět na jeho obnovu

Operační fáze

V této fázi má každý hráč pevný počet tahů (čím více hráčů, tím méně). Hráči odehrávají své tahy střídavě po jednom.

Ve svém tahu musí hráč provést jednu z následujících akcí:

  • návrh projektu - vloží do kteréhokoli regionu, kde je ještě místo, kartičku projektu některého druhu energie a hned za ni získá grant (peníze, technické prostředky, vědci) podle políčka, na které ji položil
  • instalace projektu - otočí kartičku libovolného již navrženého projektu na druhou stranu, což stojí 1 EP a přinese specifikovaný výnos
  • stavba elektrárny - vymění kartičku instalovaného projektu za kartičku elektrárny stejného druhu, což stojí specifikované peníze a technické prostředky a přináší body

Projekty nepatří hráčům, takže lze instalovat nebo postavit projekt, který předtím navrhl nebo instaloval jiný hráč. Elektrárna vždy patří hráči, který ji postavil.

Navíc hráč může jednou provést každý ze tří následujících volných kroků:

  • poslat vědce pracovat na projekt anebo přednášet na summit (zvýší si tím odbornost v příslušném druhu energie)
  • koupit nebo prodat 1 EP na trhu (jejich cena se přizpůsobuje nabídce a poptávce)
  • zahrát z ruky kartu Lobby anebo vzít si vyloženou kartu Cíle OSN, jejíž cíl již splnil (cílem je vždy postavení určitých druhů elektráren) a ta mu přinese body

Konec hry

Je-li na konci zásobovací fáze globální znečištění 500 ppm nebo více, všichni hráči prohrávají (podařilo se jim zeměkouli zdevastovat tak, že se na ní nedá žít).

Jinak hra končí na konci operační fáze:

  • po 5 (resp. 6) kolech
  • po 4. nebo pozdějším kole, je-li globální znečištění 350 ppm nebo méně
  • jsou-li 2 regiony zaplněny výhradně ekologickými elektrárnami

V takovém případě si hráči k bodům získaným v průběhu hry přidají body za splněné karty Cílů společnosti, které dostali na začátku hry, a za zbylé mince, technické prostředky a splněné karty Cílů OSN. Vyhrává ten, kdo má nejvíce bodů.

Autor: otmon

Rozšíření hry (1)

CO2: The Arctic Expansion (2012)

Popis ještě nebyl vložen.

rozšíření 2 - 5 hráčů

Celkové hodnocení: oooooooooo (hodnoceno 0x)

Vybíráme z Bazaru

Set her pro děti ve věku 3+
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 10 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas