Cirkus, neboli Scout je svižná abstraktní kombinační karetní hra zasazená do cirkusového prostředí.
Příprava hry:
V každém kole každý hráč dostane do ruky 9–12 karet (podle počtu hráčů). Tyto karty nesmí jakkoliv přemisťovat a musí být zachováno jejich pořadí. Jediné, co může hráč na začátku kola (a pouze tehdy) udělat, je otočit počáteční karty vzhůru nohama. Každá karta totiž má různá dvě čísla; jedno nahoře a druhé dole.
Průběh hry:
V každém kole se hráči střídají v tazích, v rámci nichž si vyberou jednu ze dvou možností:
- Vyložit kartu či kombinaci více sousedících karet z ruky. Kombinací je buď postupka (např. 2+3+4 nebo 7+6+5), nebo stejná hodnota karet (3+3). Přitom je třeba vždy vyložit vyšší hodnotu, než leží na stole. Platí, že kombinace karet o stejné hodnotě (3+3) je víc, než postupka (7+8) tvořená stejným počtem karet. Samozřejmě se počítá i bodová hodnota: tři pětky jsou více než tři dvojky. A kombinace karet vždy přebíjí jakoukoli kombinaci složenou z menšího počtu karet (nebo samostatnou kartu). Jako odměnu za přebití si hráč vezme karty, které ležely na stole před jeho výnosem, a na konci kola si je započítá jako body.
- Vzít si krajní kartu z tahu předchozího hráče a umístit ji na jakoukoliv pozici v ruce (kartu lze převrátit na druhou hodnotu). Např. pokud na stole leží postupka 7+8+9, lze si vzít kartu s hodnotou 7 nebo 9. Hráč, který karty položil, získá žeton vítězného bodu.
Jednou za hru může hráč zahrát obě akce najednou (použít svůj žeton autíčka).
Konec hry:
Kolo končí, když někomu dojdou karty, nebo pokud všichni hráči z sebou v řadě využijí druhou možnost: vzít kartu ze stolu. Pak se sečtou/odečtou body, zapíšete a následuje další kolo – těch se odehraje tolik, kolik hraje hráčů. A vyhrává překvapivě ten, jehož součet bodů na konci hry je… nejvyšší.
Hra obsahuje také upravenou variantu pro dva hráče.
Shrnutí: Hra má malou krabičku, jednoduchá pravidla, pár komponent a hráč vybírá z nemnoha možností, co zahrát. Přesto nabízí překvapivě velkou strategickou hloubku, neboť je důležité připravit silné kombinace vhodným odkládáním i přidáváním karet do/z ruky. A zároveň hráč musí průběžně nasbírat dostatek karet pro bodování.