Chaos in the Old World

xxxxxxxxxo hodnoceno 106x (Seznam vlastníků)

Chaos in the Old World - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3–4
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, intriky
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2009
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Blood for the blood god!!!

Autor: sydo | 4.11.2009 | 28

Kill, maim, burn!

- Kharn the Betrayer

Chaos in the Old World pro mě byl jedním z nejočekávanějších počinů tohoto roku, už proto, že byl při svém vydání zastíněn epickým Middle Earth Questem. Zatímco kolem MEQ pořád chodím jak mlsný kocour a píšu Ježíškovi, Chaos in the Old World jsem si běžel koupit ihned po vydání. Svět Warhammeru mě vždy fascinoval svou propracovaností a také svým temným podáním - nenávist, podezření, zrada, zkrátka žádná přílišně heroická "High-fantasy". I tak se přiznávám, že kdyby hra byla zasazena do světa WH40k, medil bych si ještě víc. Ale co, nehledejme mouchy tam, kde žádné nejsou a pojďme si říci, o čem že ta hra je.

Téma

Jak již název napovídá, Chaos in the Old World je o napadení Starého Světa bohy chaosu. Pokud se nyní těšíte na to, jak budete sekerou, mečem, kopím či palcátem sekat, bodat či ubíjet rozličné fantasmagorní potvory, obraťte svou pozornost jinam - tady totiž poteče krev (Pro boha krve!) z těch "správných hochů". Ano, budete to právě vy, kdo se postaví do čela armády démonů, akolytů a vojsk chaosu a v jejich čele bude korumpovat království, vyvražďovat rodiny a pojídat nemluvňata. Na výběr jsou následující výtečníci: Khorne - bůh krve, Slaanesh - bůh slasti a zakázaných potěšení, Nurgle - bůh hniloby a Tzentch - bůh magie a změn. Na BGG se okamžitě vyrojily příspěvky, ve kterých se rozhořčení lidé zlobili, že hra není vhodná pro jejich děti a neslučuje se s jejich vírou, bo obsahuje démony. Nějak mi uniká, co od této hry čekali, vzhledem k názvu a oběma stranám krabice, nicméně když jsem jim v dobré víře chtěl poradit HellGame, příspěvek mi smazali :) Tolik tedy k lidské blbosti a nyní k oněm bezbožnostem, které tato hra nabízí.

Komponenty

Herní plánPředně musím pochválit krabici, přijde mi stylová a neokoukaná, tajemná a zlověstná. Uvnitř se nachází naprosto nepraktický kartonový insert známý z her Warrior Knights a Cosmic Encounter, který slouží k jedinému - vyhodit. Autorovi této zhůvěřilosti bych vymýval oči Jarem, dokud by neviděl její nepraktičnost, protože po jejím vyndání vyloupaný obsah létá všude po krabici. Nyní tedy ke zbytku. První, co vás zaujme je mapa - na lidské kůži nakreslená, kolečky opatřená, na regiony rozdělená a na první pohled nepřehledná. Vypadá sice skvěle, ale rozpoznat na ní hranice jednotlivých regionů je při první hře celkem oříšek. Naštěstí se jí časem naučíte číst, ale přeci jen mohla být dle mého názoru vyřešena lépe. Další vizuálně atraktivní položkou jsou figurky - akolyté, démoni a velcí démoni. Akolyté jsou pro všechny bohy stejní, démoni se liší. Všechny figurky jsou detailně propracované a vypadají moc pěkně, bohužel akolyté mají podivnou vlaječku, která je náchylná k ohýbání a ulomení. Tady se FFG moc nevytáhli a ačkoli já mám všechny figurky v pořádku, nevím, jak dlouho mi akolyté vydrží. Nebyla by to hra od FFG, aby nebyla doplněna spostou karet, přehledných referenčních karet (i když na tu Slaaneshovu již existuje errata) a kartonových žetonků. Karty jsou z klasického kvalitního papíru a musím se přiznat, že si začínám zvykat i na ty bílé okraje, které normálně nesnáším. Žetonky slouží jako rozličné značky, ovšem i zde se ukazuje další nešvar mapy - díky její barevnosti se na ní žetonky občas ztrácí a hra tak ze začátku připomíná šilhání do trojrozměrného obrázku.

Cíl hry a její průběh

Každý bůh může dosáhnout vítězství dvěma způsoby - získat 50 vítězných bodů nebo otočit svým kolečkem až na poslední pole. Pokud v jednom kole jeden bůh dotočí kolečko a druhý dosáhne 50ti bodů, mají přednost kolečka nad body. Pokud více bohů dotočí kolem v jednom kole, pak rozhodují body. Jak získat body a vytočit si na kole vítězství si nyní popíšeme podrobně.

Na začátku hry si každý hráč zvolí jednoho z bohů, obdrží příslušné figurky, karty a žetony a natočí si kolečko na začátek. Na herní plán se rozdají počáteční žetony představující obyvatele Starého světa, šlechtice, warpstony (podivné vesmírné kameny násobící sílu chaosu), události, hrdiny a také rasu Skavenů - humanoidních tvorů podobných krysám. Každý z žetonů ma nějaký vliv na hru, ale s dovolením je v rámci únosné délky recenze vynechám. Z balíčku Kingdom karet se pro hru ve čtyřech nalíže 7 karet (8 pro tři hráče) a tyto se položí na herní plán. Poté si každý hráč lízne tři karty ze svého božského balíčku a hra může začít.

Každé kolo začína otočením jedné z karet Kingdom balíčku a jejím vyhodnocením. Tyto karty představují dění ve Starém světě ovlivňující situaci na ploše. Může dojít k invazi barbarů ze severu, povstání Skavenských kmenů, vzestupu hrdinů a dalším událostem, které démonům povětšinou znepříjemňují jejich kejkle. Navíc většinou zůstávají ve hře i několik kol a mohou být ve hře až dvě najednou. Slouží jako časomíra - pokud je otočena poslední, devátá karta, hra končí prohrou všech hráčů - starý svět se ubránil.

Jednotky - NurglePoté se hráči střídají v provádění akcí, přičemž pořadí bohů je pevně dané - Khorne, Nurgle, Tzeentch, Slaanesh. Každý z bohů ma určitý počet Power bodů (Khorne 7, ostatní 6), za které může vyvolávat jednotky či hrát své karty. Karty si na začátku tahu hráči doplňují podle boha, za kterého hrají - někdo líže dvě, někdo do pěti, atd. Jednotek jsou tři druhy - akolyté, démoni (vojáci) a každý z bohů má svého Velkého démony - přičemž, jak již bylo řečeno, jednotky bohů se až na akolyty liší. Khorne má silnější vojáky, Nurgle je naopak má slabé, ale levné atd. Na počátku hry mohou hráči poslat své jednotky kamkoli, ve chvíli, kdy už mají jednotku na ploše však mohou jednotky vyvolávat jen do tohoto regionu nebo regionu sousedícího s jejich figurkou. Expanze po mapě je tedy postupná. Kromě jednotek mohou hráči hrát své karty z ruky - pokládají je do regionů. které jsou jimi pak ovlivněny. Každý region má však místo na pouhé dvě karty, pokud vám tedy obě místa obsadí jiní hráči, máte smůlu. Karty se opět liší podle jednotlivých bohů - teleporty, nezranitelnost, zákaz soubojů, posílení soubojů, přesun žetonů a tak všelijak podobně. Karty představují perfektní "svinící" mechanismus a vězte, že soupeřovy karty budete z duše nenávidět.

Poté co všem hráčům dojdou Power body se vyhodnotí bitvy v regionech, ve kterých se nachází jednotky více bohů. Boje jsou řešeny velice jednoduše - všichni hráči sečtou síly svých jednotek v daném regionu a podle toho hodí kostkami - na 4+ je zásah, na šestku je zásah a hází se ještě jednou. K tomu je samozřejmě třeba sledovat efekty případných karet v daném regionu, jelikož s jejich pomocí dokážete leckdy i s malým démonem zahrát velké divadlo.

Následuje korupční fáze. Nejprve hráči sečtou počet svých jednotek a hodnotu zahraných karet v jednotlivých regionech a tuto hodnotu porovnají s odolností onoho regionu, tedy s odhodláním místních obránců. Hráč, který má tento součet největší a zároveň překoná odolnost regionu získá vítězné body rovné hodnotě regionu (ta je ve většině případů stejná jako odolnost), tedy dominuje v něm. Je důležité si uvědomit, že se zde počítá počet jednotek, nikoli jejich síla (i když Khorne si dokáže poradit i s tímto). Nakonec se do pohybu dají zlé síly a našeptávači chaosu - přichází chvíle akolytů. Ti jsou až na malé výjimky nepoužitelní v boji, nicméně v korupční fázi jsou velmi důležití. Za každého akolytu v regionu si do něj hráč přidá jeden korupční žeton. Pokud součet všech korupčních žetonů v regionu dosáhne dvanácti, region je zruinován a jeho ničitelé získávají body v závislosti na tom, jak moc se o jeho pád zasloužili. Pokud se hráčům podaří zruinovat pět regionů, hra končí a vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů, ruinace je tedy další cestou k ukončení hry.

Na konci kola se vyhodnotí efekty některých žetonů, karty bohů se odklidí ze stolu a dojde ke kýženému pootočení koleček. Jak již bylo řečeno, každý bůh má své kolečko, kterým posouvá, pokud splní určitou podmínku. Khorne si na kolečko položí žeton posunu za každý region, ve kterém zabije alespoň dvě figurky soupeře. Slaanesh pokládá žetony posunu za každý region se žetonem šlechtice, do kterého v tomto kole umístil alespoň dva žetony korupce. Nurgle za každý populační region (speciální regiony na mapě), do kterého položil alespoň dva žetony korupce a Tzeentch za každý region, do něhož položil alespoň dva žetony korupce a v němž je součet Warpstonů a Magických symbolů (obsahují je některé karty) alespoň dva. Všichni hráči, kteří umístili na své kolečko alespoň jeden z žetonů posunu (také už máte z těch žetonů v hlavě guláš?) si posunou kolečko o jednu pozici. Hráč, který žetonů umístil nejvíc si pak posune kolečko ještě jednou. A k čemu že to celé je? Kromě jednoho ze způsobů jak vyhrát obsahuje každá pozice na kolečku nějaký bonus, ať už v podobě vítězných bodů nebo třeba karet vylepšení. Těch má každý hráč k dispozici pět a slouží mu k lepšímu prosazování slova chaosu na mapě. Khorne může například své kultisty naučit bojovat, Slaaneshovi umožní zásadně zvednout životaschopnost vojáků a Nurglemu třeba rychleji korumpovat regiony. Vylepšení jsou vždy vítána a konkrétní situace na ploše napoví, která z nich jsou zrovna vhodná. Nutno zmínit, že jednotliví bohová mají kolečka různě dlouhá (resp. počet pozic na nich) a tak třeba Slaaneshovi netrvá vítězství na posun nijak dlouho, je tedy třeba bedlivě dávat pozor na stav koleček ostatních hráčů.

Dojmy ze hry

Jedním z aspektů, kterým mě Chaos in the Old World zaujal jsou rozdílné schopnosti jednotlivých bohů a jejich různé herní styly. To je důvodem, proč mám tolik rád Dune i Cosmic Encounter a Chaos in the Old World je zdatným následníkem těchto her. První dojmy byly velmi dobré, po čase se však dostavila jistá rozpačitost - nebudou strategie jednotlivých bohů "vyřešitelné" a hra po čase stále stejná? Je pořadí, ve kterém vykládat vylepšení pevně dané? Z podobných úvah mě vyvedly herní reporty na BGG a Fortress: Ameritrash, kde rozhodně nemůže být o nějaké uniformitě řeč. Ač se to může zdát neuvěřitelné, jsou hlášeny vítězství Khorna na body a podobné divočárny, tudíž opravdu záleží na momentální konstalaci na ploše. Z mnou odehraných her jsem si odnesl následující postřehy: Hra není těžká na pochopení, ale proniknout do ní zabere větší množství her. Dosud třeba netuším, jak efektivně hrát za Tzeentche. Zatímco u ostatních bohů se základní strategie nabízí (Khorne zabíjet pro kolečko, Slaanesh korupce šlechticů, Nurgle korupce a dominace), u Tzeentche si opravdu nevím rady. A podle mě je to dobře, mám rád, když přede mne hra předkládá výzvu. Hra ve mě vždy zanechala zvláštní dojem - měl jsem hroznou chuť si ji zahrát, během hry jsem se bavil, ale po jejím skončení jsem měl podivný pocit neuspokojení a zoufalství z toho, že nevím jak hrát. Nedávno se však něco zlomilo - touha po hře se opět probudila a Chaos in the Old World přistál na stole. Měl jsem starého známého Khorna a i když jsem nevyhrál, měl jsem konečně pocit, že jsem hrál správně a dokonce jsem si konečně připadal jako bůh Chaosu :). Chaos in the Old World totiž není hra, kterou si dvakrát zahrajete a víte jak na to. Naopak, musíte se umět přizpůsobit situaci, sledovat dění, opravdu přemýšlet a učit se. Přiznám se, že jsem měl jednu chvíli chuť hru odklidit do šuplíku a nechat na ni sedat prach (Ringo může potvrdit, že jsem se mu svěřoval se svým zklamáním) a až reporty zvenčí mi ukázaly možnosti, které tato hra nabízí. Za tuto svou neodhodlanost se do teď stydím. Hra je zábavná, odsýpá rychle jako skladby Cripple Bastards a to, že jsem svou neschopnost svaloval na špatný design mi snad odpustí. Až konečně rozluštím jak vyhrát s Tzeentchem, dostane se mi snad od ní rozhřešení :) Díky ní jsem se naučil větší herní trpělivosti a jsem za to rád.

Souhrn

Zajímavý hybrid eura a AmeriTrashe s několika neokoukanými koncepty.

+ Strategické možnosti
+ Silná interakce
+ Variabilita díky Kingdom kartám
+ Každý hráč má jiné schopnosti
+ Různé cesty k vítězství
+ Přehledně psaná pravidla plná příkladů
+ Hra je relativně svižná (90 minut)

- Kvalita figurek akolytů
- Nepřehlednost mapy
- Alespoň ze začátku není "občasnou" hrou (což nemusí být nutně zápor)
- Kingdom karty občas dokáží některému hráči až nepěkně zatopit
- IMHO hratelné pouze ve čtyřech

Sdílet s přáteli:

Komentáře

PJ

Já Ti dám...
..."nepíšu, musel bych se stydět" :o) Kdybych mohl, dám všechny své čtyři.

4.11.2009 08:44:01

Pár připomínek oblíbeného hnidopicha
Fajná recenze, Sydo, klobouk dolů, ale obsahuje pár chyb, které můj vnitřní hnidopich nechce nechat na pokoji...
Na začátku se v žádné alternativě nevybírá 9 karet do Old World decku. Ve čtyřech hráčích je tento balík sestaven ze 7 náhodně vybraných karet a ve třech z 8. (Některé varianty pro dva hráče se na tom zakládaly, že ve dvou hráčích by to mělo být 9, ale hodně lidí si myslí, že je to málo a hodně lidí, že je to moc :-) )
Pro zrujnování regionu je ve hře jen 5 karet, tedy je možné zrujnovat jen 5 regionů, ne 6.
Každý bůh má jen 5 karet vylepšení. U některých bohů jsou některé karty úplně na houby (Tzeentch a jeho vylepšení Acolytů a Horrorů), takže většinou skončíte každou hru u velmi podobného výběru. Někteří bohové ale mají vylepšení výhodná v různých situacích, takže si vyberete ten, co se zrovna hodí. Jen škoda, že to tak není u všech bohů, je mi toho Tzeentche trochu líto... Třeba to napraví nějaké rozšíření, jestli vyjde.

4.11.2009 11:54:20

ajaj
Máš rechta, to je tak, když se člověk spoléhá na paměťa je líný kouknout do pravidel, poprosím Dia o možnost korekce. díky za upozornění.

Ten Tzeentch je fakt bolest, ale já ho jednou rozlousknu!

4.11.2009 12:43:53

to se teda styď sydo, odkládat tuhle hru do šuplík
Výtečná recenze. Tuhle hru jsem si moc chtěl někdy zahrát a když jsem jednou takhle přišel do Korunky, měli tam hru rozloženou a připravenou, jenže chyběl odvážlivec, který by to zkusil za Slaanese :). Kadaver mě pozval na hru a já jsem s rozzářenýma očima dlouho neváhal :). Ač mě absolutně nelákají hry typu Hellgame nebo snad ta zvrhlost Gloom a všeobecně jsem takový dobrák v normálním životě i v tom "virtuální". Vždycky tedy volím dobrou stranu a raději nakopávám zadky démonům, Orkům a podobným tvorům. Ale zahrát si na boha ve světě Warhammer, to je panečku něco jiného, to můžu :). Brzy by se měla tahle hra objevit v naší sbírce a Ringo s manželkou budou (doufám) první účastnici na korumpování Starého světa :)

4.11.2009 13:20:23

Zamyšlení nad dobrem a zlem
Což o to, já jsem taky věčný dobrák a veškeré RPGčka hrávám za paladina nebo podobné neochvělé zastánce dobra, na LARPy jsem chodil za elfa celý v bílém (i když za elfy prý chodí jenom lamy :-) ) a daně taky poctivě platím. A přitom hraju Hellgame a moc si to užívám. Ono v té hře to ani nejde tak poznat, že vlastně hraješ za ty zlé (a kdo ví, jestli jsou vlastně zlí). Ta hra je hlavně dost vtipně podaná, hlavně jak tam někdo pořád alpinuje Luciferovi do částí, se kterými se tváří v tvář setkal snad jen Dante. Kdybych to měl brát důkladně, tak třeba Zooloretto je mnohem zlejší hra. Tam je to totiž o tom, kdo více zaškodí. Aneb jak to jednou vhodně shrnul jeden můj herní kolega: "A jéje, to zase jdeme ku***it vůzky?" :-)

4.11.2009 13:56:15

Kadaver
V HellGame jsi vlastně ten hodný, bo trestáš hříšníky ;)

A v Zoolorettu zlý, bo vězníš zvířátka, to se vr.

4.11.2009 14:08:49

sydo
pěkná recenze:-)
jen mě se plán zdál, na to že je kreslen na lidské kůži, přehledný;-)

4.11.2009 19:56:43

ad insert
Jo, kartonové inserty v krabicích od FFG jsou kapitola sama o sobě. Oni ti Amíci asi nečekají, že by snad ty žetony někdo mohl i vyloupat, když už s nimi bude hrát. A to jsi ještě neviděl insert v Middle-Earth Questu, tam je místo právě jenom na karty a zbytek té velké krabice je insert.

5.11.2009 11:40:46

Počet hráčů
Tato hra mě celkem dost zaujala, ale vadí mě fakt že je to "IMHO hratelné pouze ve čtyřech" takže to znemaná že ve 2 a ve třech to vůbec nemá cenu? V čem spočívá ta nevýhoda?

27.6.2010 12:07:06

kadaver
tak zrovna u tzeentche je vylepšení akolyty docela dobrá karta. Obecně všechna vylepšení kultistů jsou dobrou volbou pro první upgrade. Možná s vyjímkou Nurgleho, tam bych šel radši do karty, co dává VP při zruinování regionu.

28.10.2010 23:37:33

Vybíráme z Bazaru

Thunder Road Vendetta Box Extender
Thunder Road Vendetta Box Extender
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 9 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas