Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Edge Entertainment Quined White Goblin Games (QWG) Rio Grande Games Ystari Games |
Autoři: | William Attia |
Rok vydání: | 2005 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Ringo | 5.5.2009 | 7
Baví Vás hluboce promyšlené, taktické hry bez jediného prvku náhody, kde čistokrevná taktika a strategie je vykoupena chladnou, bezemoční až nezáživnou atmosférou? Tak to je Caylus ta pravá volba pro Vás. Pokud nemáte rádi chladnou taktiku bez toho, aby emoce a napětí zvedly např. kostky či jiný prvek náhody a nesnášíte budování a mír, když ničení a válčení je mnohem více zábavnější, nemá cenu, abyste pokračovali ve čtení a honem naklikejte v odkazech na jinou hru:-)
Caylus to u mě nemá vůbec lehké. Když jsem začal naplňovat mou herní sbírku, tak mezi prvními mi v hledáčku uvízl právě Caylus. Miluji středověk, stavění hradů, mám rád strategie, rád těžím suroviny, rád buduji, mám rád, když mám ve hře osud ve svých rukou a výsledek hry je jen mým výtvorem, kde se nemohu já ani soupeř vymlouvat na kostky, které padaly špatně a mnohdy se ani nekutálely, či na karty, které špatně chodí a hele, tyhle čtyři byly k sobě kapku slepené, takže se ani pořádně nepromíchaly. Caylus byl asi třetí velkou hrou, kterou jsem si pořídil a to na základě referencí, na základě obsahu, herní náplně a proste byl to miláček na první pohled.
Mé hráčské já má však několik rovin. Mám rád hru bez náhody, ale jakmile je bez jakéhokoliv napětí, tak mi připadne, že se hraje jen aby řeč nestála a ruce se nenudily. Rád buduji, ale zároveň rád válčím a bořím. Budování je pro mě jen zisk co největších prostředků k válčení, takže v mírumilovných hrách mi vždy chybí takový ten závěr, kdy se střetnou armády a nandají i to:-) Proto se mnohdy velmi těžce musím smiřovat s tím, že v tak vynikajících hrách mi chybí ten prvek toho válčení, a v čistě wargames mi zase chybí strategičtější budování. Agricola versus Nexus Ops, to bude u mě věčným sporem. Jedna bez náhody a budovatelská, druhá válečná, s náhodou. Obojí mám rád.
Kde je Caylus? Z miláčka se stalo apatické dítě. První hra Caylusu proběhla beze slov a bez emocí. Střídavě jsme stavěli a na konci koukli, kdo na stupnici bodů došel nejdál. Fajn. Další partie už bude pořádná. Teď víme jak těžit, jak stavět, jak získávat přízně. Herní mechanismus je sakra dobře promakaný a vítězných taktik se nabízí nepřeberné množství. Kdo má rád hru Puerto Rico nebo Pilíře Země, tak bude jak ryba ve vodě.
Každým tahem rozmístíte za poplatek své dělníky do budov městečka, které se rozrůstá pod hradem, popřípadě pošlete dělníka stavět hrad. V jednom tahu máte možnost rozmístit maximálně 6 dělníků. Ti v lese kácejí stromy a získávají vám tak dřevo, v kamenolomu lámou kámen, v lesích loví zvěř na potraviny, v tkalcovnách tkají látky pro oděvy. Dělník architekt může postavit nějakou užitečnou budovu od pil, kamenolomů, dílen, tkalcoven až po banky. Hráč, který budovu postavil, tak na ní umísti domeček své barvy a jakmile chce tuto jeho budovu využít soupeř, získává vlastník budovy bod prestiže. Budovy produkují různé materiály ke stavbě dalších budov nebo hradu. Pokud máte dostatek prostředků, lze získávat i královu přízeň, který dá hráči bonus v podobě bodu prestiže, peněz, materiálu, popřípadě hráči usnadní stavbu budov. Komplexnější budovatelskou strategii byste hledali opravdu těžko.
Ale proč jsme sakra ani jeden u té hry nehnuli ani brvou? Proč jsem měl ze sebe pocit, jako když se nahýbám v mírném předklonu a vrhám stříbrnou kouli co nejblíže dalším stříbrným koulím ležících v písku opodál? Chladná nekonfliktní hra francouzských gentlemanů. Nuda? Nebo geniální zážitek pro vyvolené? Takové pocity ve mně Caylus vzbuzuje. Stavitelské nadšení by tu bylo. S nadšením plánuji co vytěžím, s nadšením umísťují nové budovy do rozrůstajícího se městečka. Když je ve svém tahu nevyužiji já, využije je soupeř,ale za poplatek kterým je zisk prestižních bodů. Stejně tak já, když využiji jeho budovy, dodám mu prestiž, ale zase získám suroviny místo něj. Na vše dohlíží dráb s rychtářem. Ovšem uchýlí-li se pozornost drába jinam, budovy mimo jeho dohled se flákají a nepracují. Drába lze podplatit a jeho pozornost uchýlit jinam a rozjet tak flákárnu v klíčových budovách, s kterými soupeř počítá. No nezní to napínavě? No to slůvko napínavé jsem přehnal. Napínavě ne, ale zábavné to být může. A ono ne že není. Tak co mi tu sakra chybí? Stále to napětí. Co se stane? Inu nic, jen nevytěžím pár surovin. To mi blokne plány a nepostavím co jsem chtěl postavit. Neva, příště. A v takto nekonfliktním duchu, zcela bez emoci se odehrává celá hra. Nikdo není ani naštvaný, ani nadšený. Někomu to může vyhovovat. Ne nadarmo je hra tak slavná. Vyhovuje to mě? Mám být objektivní nebo říci svůj subjektivní názor? Co je vlastně objektivní? To co si myslím já, nebo to co si myslí někdo jiný? Nebo to co si myslí většina? Těžko říci. Za sebe mohu říci jedno. Hra mě baví i nebaví. Baví mě těžit, stavět. Ale čekal jsem něco více. Stavba hradu se odehrává ve velmi jednoduché rovině. Odevzdám určitý počet surovin a naskládám daný počet domečků do oblasti, která se zrovna staví. Sklepení, hradby nebo věže. Pod hradem roste městečko plné řemeslníku. Tu kameník, tu dřevorubec, tu farmář. Fajn, super strategie. Ale proč se mi to zdá tak nezáživné? Chybí mi snad možnost povolat armádu která poškodí soupeřův hrad? Chybí mi třeba možnost hrad dobýt? Ano! To je přesně to, co by hru oživilo. Každý svůj hrad, každý své městečko, svou armádu a možnost armády na sebe posílat. To by byla ta pravá hra která by bavila. Nic takového ovšem Caylus nenabízí. Mám jej za to zaříznout a prohnat jej aukčním serverem Aukro? Přiznám se, že jsem to zkoušel, neprodalo se a já si oddychl. Caylus mi zůstal doma. Jsem divný, co?:-)
Kdo čte diskuse pod touto hrou zde, tak má ze mě jistě pocit, že jsem hru již skutečně zařízl a mnohé od ní zároveň odradil. Ale to až tak není pravda. Tato hra vzbuzuje opravdu dvojí pocit – nadšení a zároveň rozčarování z toho, že hra nemá k hráči nějakou zpětnou vazbu. Drobné potěšení tu jsou. Je fajn když se Vám povede postavit prestižní budovu za 16 bodů a přeskočíte soupeře. Ale na výskoky do stropu to není. Co podle mě zabíjí nadšení je to, že není známa vítězná strategie až do samotného závěru hry. Můžete budovat jak strhaní, a soupeř který se jen tak zdánlivě poflakuje vesele sbírá prestižní body za to, že mu je obsazujete každé kolo svými dělníky a stále Vás dorovnává. Nespravedlnost? Nebo proste fakt, že soupeř chytře postavil dříve budovy s lukrativním zbožím které tolik potřebujete a tak ta to pěkně plaťte? Spíše to druhé, jenže je to až příliš chladnokrevné, čistě taktické. Takové v podstatě šachy. Na druhou stranu je zase třeba vidět pozitivum v tom, že hráč který je pozadu není definitivně ztracen a celou zbývající hodinu se jen netrápí, ale snaží se s výsledkem něco dělat. Bojuje se totiž až do úplného konce, jako v hokeji:-) Naděje umírá poslední.
Ještě se vrátím k průběhu hry. Hra má tři hodnotící fáze a to buď v případě, že je dostavěna sekce hradu (sklepení, hradby, věž) a nebo když rychtář dorazí na pole označené symbolem sekce hradu, nehledě na to, zda je sekce komplet dostavěná. Hráči pak dle počtu domečků umístěných v sekci získají daný počet přízní a tedy výhod od krále. Hru lze urychlit posouváním drába, jelikož rychtář se posunuje o jedno pole dopředu, je-li dráb na stejném políčku popřípadě za ním. Ale nachází-li se dráb před rychtářem, rychtář se posouvá o dvě pole a tím rychleji se blíží k hodnotícím sekcím. I tohle může být taktika. Strategií je nepřeberné množství. Víte co stavět aby to pro Vás bylo výhodné, nevíte však ve skutečnosti kdo na konci vyhraje. Lze to tušit, pokud je náskok velký, ale je li to v rozmezí 10. bodů, může hra dopadnout všelijak. A to je trochu kámen úrazu. Na samotném konci hry zjistíte, že Vaše taktika byla super, nicméně soupeř naškudlil bodíku o něco více.
Ku prospěchu hry je variabilita a množství možností co v daném kole udělat. Už při postupném rozmísťování dělníků, které probíhá po jednom na střídačku mezi všemi hráči, si budete lámat hlavu nad tím, kam dělníka umístit a zároveň nenechat soupeři přístupnou budovu,kterou budete potřebovat v tomto tahu taky. Jít první do hradu a pak teprve obsazovat budovy? Nebo raději pojistit přísun surovin a jít do hradu později? Obojí skýtá rizika. Kdo je v hradě první, tak má jistotu, že když soupeř nepostaví více domečku v sekci hradu, získává na kola přízeň krále, a to i v případě vyrovnaném počtu postavených domečků v daném kole. Ale pokud se nepodaří získat suroviny alespoň na jeden domeček, v sekci hradu, je hráč penalizován a strhává si body prestiže. Tedy spousta možností, které jsou zároveň ošidné. Věřím že mistři v této hře si umí perfektně vše přepočítat.
A teď jsme u toho. Závěrečné resumé. Caylus je komplexní hra, která nadchne každou stavitelskou a budovatelskou duši stratéga. Obzvláště těch, kteří mají rádi hry bez náhody. Věřím že pro mistry v této hře jde o jedinečný herní zážitek. Z toho plyne zřejmé rozčarování začátečníků s touto hrou. Je opravdu velmi složitá a to ne ani tak na pochopení, jako spíše ve schopnosti si všechno pečlivě propočítat to pěkně dopředu. Z toho plyne nezáživnost. Nečekejte ani špetku dobrodružství, ani špetku napětí v podobě rozhodování štěstěny. V této hře nevyhrávají šťastnější, ale výhradně jen ti nejlepší. Pokud se sejde banda začátečníku, nejlepšího těžko hledat a v tomto případě vítězí ten, který to tak nějak od boku skládal klidně i nevědomky prostě efektivněji. Na závěr hromady rozporuplných pocitů tedy dodám - jsem rád, že jsem hru nakonec neprodal a dávám ji dále šanci a místo ve své sbírce. Opravdu není špatná. Jen u ní asi nebude tolik bouchání do stolu a chytání se za hlavu jako v nějaké dobrodružné či válečné hře. Pro mě je Caylus takovým neposlušným domácím zvířátkem, které stagnuje uprostřed přechodu pro chodce a nechce se hnout dále a člověk má 100 chutí jej tam nechat, ale v konečném důsledku jej za tohle z domu nevyhodí a přejet autem jej taky nenechá :-)
Nakonec ještě pár slov k provedení. Provedení je luxus, nádherný herní plán, pěkné kartičky budov, spousta dřevěných osadníkovských domečků.
+ komplexní strategie bez špetky náhody, vše je jen na vás
+ obrovské množství možných herních postupů
+ hra pěkně odráží téma stavby hradu jemuž v podhradí roste vesnička plá řemeslníků
+ grafické provedení
- chladná bezemoční čistá mírumilovná strategie, která na spoustu hráčů bude působit nezáživně (ja osobně jsem někde uprostřed, ta nezáživnost mi tam vadí, ale zároveň mě fascinuje to stavění a absence náhody, prostě tahle hra o tomhle je, nicméně je to závažný aspekt, protože hry hrajeme zejména proto, abychom se u nich bavili)
- téma může pro mnohé znamenat nezajímavou suchařinu
Moje hodnocení: 7,2/10
Re:
Tak jako první věc smekám, že Ringo dokázal napsat tak obsáhlou a podrobnou recenzi(nebo možná úvahu) na hru, která ho moc nebere. Teď už ale ke hře, já vidím problém v tom, že Ringo nějak zapoměl napsat v kolika lidech tuto hru hrává, podle jeho příspěvků v jiných diskuzích předpokládám ,že nejčastěji, ne-li vždy ve dvou. Já osobně tuto hru považuji za velice napínavou a napětí samozřejmě u tohoto typu her stoupá s počtem hráčů.
Ale abych nekřivdil, nedávno jsem tuto hru hrál poprvé ve dvou a tady musím dát Ringovy za pravdu že hra byla nějak utahaná no prostě nebylo to ono. Jak je psáno v recenzi, jde o obsazování určitého počtu budov dělníky a čím více hráčů tím méně možností = větší napětí a potřeba taktizovat. Pokud tuto hru srovnám se známou hrou Puerto Rico, je herní mechanizmus v Caylusu propracovanější a skýtá více strategických možností, ale na druhou stranu, bych ho díky své komplexnosti nedoporučoval úplným začátečníkům. Takže tuto reakci jsem napsal, protože bych byl nerad, aby tato recenze někoho od této skvělé hry odradila, i když Ringo několikrát zdůraznil, že tato recenze(stejně jako jakákoliv jiná, od kohokoliv jiného)je jeho osobní názor.
Ps. Jo a Ringo ať tě ani nenapadne pořizovat si El grande.
Jouda
ok, mas rech, chybi jedna zasadni informace. Hra je pro 2 - 5 hracu, ja nejcasteji hraval ve dvou a u vice hracu se u teto hry silneobavam syndromu analysis - paralysis. Zatim jsem nemel odvahu j ive vetsim poctu hracu hrat, nehlede na to ze v jiste diskusi drtiva vetsina hracu pise, ze tuto hru hraji nejradeji prave ve dvou, ze je ve dvou nejlepsi. Tady nevim, nemohu posoudit, nebot jsem ji ve vice hracich nehral, ale dle herniho mechanismu hra toho moc ve dvou neztraci oproti treba ctyrem hracum. A taky to neni tak, ze se mi hra uplne nelibi, snad to z recenze takto uplne nevyplynulo. Je to tak, ze se mi to libi, ale chybi mi ve hre takovy nejaky vetsi naboj, vetsi napeti a emoce. Hra je proste studena, coz ovdem neznamena ze je spatna. Proto jsem taky psal, ze jsem si oddychl, kdyz hra Aukrem neprosla a zustala mi doma. Mam ji svym zpusobem rad. Asi jako nejake vyborne jidlo, ktere si ovsem clovek da jednou za delsi dobu;-)
Ringo
Jo já chápu jak to s tou hrou myslíš, jelikož tvé názory na různé hry "si myslím" tak trochu znám (jsem tu docela často)v recenzi je totiž výrazný odkaz na jednu diskuzi, která tě nejspíš dost inspirovala k napsání recenze. Ta reakce je hlavně pro náhodné návštěvníky, aby měly k dispozici taky trochu jiný úhel pohledu.
Dodatek
Zapoměl sem napsat to podstatné, že tato hra má z mého pohledu atmosféru suprovou, která není o nic menší než u jiných mnou oblíbených euroher a jsem rád, že postrádá bojovou stránku ,proto ji také mám jako alternativu k mnou oblíbeným budovatelsko válečným hrám.
Jouda
tak jiste, ne kazda hra je o boji a kdo cjhce budovat, tak tady se najde, vsak tak jsem to myslim hnd z kraje u Caylusu napsal. Jinak ja nejak jako ne ze bych tu alecnou stranku vyzadoval, ale mam radsi kdyz mato budovani a tezeni nejake akcnejsi rozuzleni nez ze se na konci prepocitaji body. Ale samozrejme kazda hra je proste o necem jinem. Valecna o boji, budovatelska o budovani. Caylus neni spatnou hrou, spise naopak. Jenom zopakuji to co jsemnapsal uz nekolikrat - je studena, chladna. Mnohym hracum presnetohle vyhovuje, nepotrebuji zadne prikrasy a pozlatka. I kdyz co se tyce herniho matrose, tak je Caylus pozlaceny az az. Vzhledove je moc pekny. Ne, jako fakt jsem rad ze jsem jej nerodal, vim ze by me to mrzelo. a co se tyce psani recenzi, tak ja nejradeji pisu recenze na rozporuplne veci, ktere ve me vzbuzuji smisene poscity. Psat euforickou recenzi plnou chvaly nebo naopak recenzi poslapavajici popisovany objekt do zeme taky neni nic zvlastniho, to umi kazdy:-)
Ringo
Nepřeháníš to s těmi desetinnými místy v hodnocení? 7,2? Já dávám 1,372 ;) Za chvíli tu bude muset být hodnotící stupnice od 1 do 50 :)
SYDO
je to neco nad sedmicku, takze 7,2:-) Mozna 7,5. Podle nalady:-) Ja jsem byl vzdy priznivcem procentualniho bodovani od 1 - 100. Takze Caylusu bych dal 72%. Do stupnice 1 - 10 se mi vleze vzdycky nejak blbe. Kdyz to neni osmicka, ale sedmicka by uz byla malo, tak co dat? A to nemluvim ani o rozpeti 1 - 5. To mi prijde uplne nesmyslne. V takovych komplexnich zalezitostech jako jsou hry rozhoduje prilis mnoho faktoru, ktere mohu ubirat ci pridavat v hodnoceni temi jednotkami v procentech. Nechci dat vylozene devitku, ale je to prilis dobre i na osmicku, tak dam treba 86%
Ringo
Tak můžeš napsat panu Attiovi, ať udělá rozšíření, kde by bylo tvé oblíbení dobívání a bojování.... :)
asi pro mě
Pořád chodím kolem téhle hry a pořád mám dojem, že tohle je styl který mi sedí. Nakonec si ji asi pořídím. El Grande miluju.
Caylus
pokud hru někdo máte jsem ochoten jí koupit. Ozvěte se mi prosím na email Enrikesh@seznam.cz
vynikajici hra
souhlasim s tim, ze tahle hra je studena.. ovsem ma tak vychytany herni mechanismus, ze me proste ukrutne sedi! cim dal vic se odklanim od her, ktere jsou ovlivnene presprilis velkou merou nahody (i kdyz i ty si nekdy moc zahraju, zalezi na hre) a obracim se prave k takovemuhle typu her.. Cayluse mam doma dejme tomu 4 roky a je to u me nejvice hrana hra.. hral jsem ji ve vsech poctech hracu od 2 do 5ti.. je pravda, ze ve dvou si clovek muze nejlepe vymyslet a drzet taktiku a je schopny si celkem dobre osetrit draba, aby mu vse vyslo jak potrebuje. v peti hracich uz je to o necem jinem, hra se o dost vic napina a prodluzuje (zvlast kdyz se u toho pije nebo nedejboze kouri:) a je to mnohem vic o vytezeni maxima z kazdeho kola, predem vymyslena taktika uz se neda moc hrat a clovek se musi mnohem vic starat o aktualni deni. kazdopadne totalni absence nahody v jakekoliv forme je presne to, co mi sedi a ja osobne na tuhle hru nedam dopustit! musim uznat, ze je to pak horsi, pokud to nekoho ucim, nebo jsem hraval s pritelkyni, ktera do toho nebyla natolik zapalena a sla do toho vzdy s tim, ze vyhraju, protoze tam proste neni zadna nahoda, ktera by ji pomohla a vedela, ze to mam vic zmaknuty.. kdyz mate odehrano treba 50 her a hrajete se zacatecnikem, je tezke prohrat.. to se opravdu musite snazit a delat nesmyslne tahy a to ten druhy za chvili odhali:) proto to lidi, ktere to chci naucit, vetsinou se mnou nebavi.. nezbyva mi nez doufat, ze brzy narazim na nekoho, kdo to prijme jako vyzvu a neodsoudi tuhle krasnou hru rovnou k trvalemu pobytu na dne skrine pod krabici s clobrdem a aktivitami:))
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Lawyer Up: Witch Trial
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 3 dny