Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Hans im Glück Rio Grande Games |
Autoři: | Klaus-Jürgen Wrede |
Rok vydání: | 2008 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: karel | 18.10.2011 | 8
Tahle hra patří k těm, která dlouhou dobu ležela ve sbírce, aniž by byla vůbec rozbalena. Vyndali jsme jí tento víkend, a protože tu není zatím žádná diskuse ani recenze, zkusím ji pár slovy představit a porovnat s mou jinak asi nejhraněj hrou vůbec, zeleným Carc - Lovci a sběrači.
Jedná se o samostatnou hru rodiny Carcassonne, nikoliv o další rozšíření, podobně jako je tomu třeba právě u Lovců, Hradu, Objevitelů nebo třeba Města. Patří asi spíš k méně rozšířeným kuriozitám, ale zaujme možná nejkrásnějším grafickým zpracováním ze všech her celé rodiny Carcassonne. Autorem hry je opět K. J. Wrede.
První změnou, které si při vlastní hře všimnete, je, že se nezačíná od jedné kartičky uprostřed stolu dále všemi směry, ale že obsahuje hrací desku, znázorňující východní pobřeží USA. Na té je vyznačen první sloupec předtištěných kartiček, k němuž se další kartičky přikládají víceméně jednosměrně - na "západ". Dalším výrazným novým mechanismem jsou postavy dvou zeměměřičů, vnášející do hry prvek jakéhosi spěchu - kdo nestačí své objekty uzavřít včas, může o ně přijít - jeho figurky se mu vrátí bez užitku. Zeměměřiči se totiž posunují s každým bodováním také stále na západ, a pokud se nějaká figurka stojící na hrací ploše ocitne za nimi (východněji), vrací se zpět svému majiteli bez bodů. Na druhou stranu - podaří-li se hráči uzavřít a bodovat nějaký objekt tak, že jeho figurka přitom stála ve sloupci, kde se zrovna nacházel zeměměřič, získá body navíc.
Jinak zůstává bodování víceméně klasické - figurky lze pokládat a body získávat za cesty (v zeleném Carc. jsou to řeky), za města (lesy), za louky (bodují se zvířata na nich, podobně jako v Lovcích) a navíc za farmy, které fungují jako kláštery ze stejnojmenného rozšíření ke klasickému modrému Carcassonne.
Kamenem úrazu však jsou trochu nedotažená pravidla. Určitě doporučuji seznámit se s odpověďmi na často kladené dotazy na BGG, ale i tak zbude pár nejasností ohledně správného použití zeměměřičů. Také je třeba si ujasnit či vyzkoušet, zda hrát na možnost získání tzv. "rychlých bodů", to jest zda je možné v témže tahu přiložit kartičku, uzavřít tím nějaký objekt, položit na něj figurku, získat za ní body a ihned si ji zase vzít do ruky (jako je tomu u modrého i zeleného Carc., jak to stojí i v pravidlech této verze), nebo zda dát na rady přispěvatelů do diskuse na BGG, kde se někteří přiklánějí k tomu toto neumožnit (jako je tomu tuším v Carc. Město). Jde o to, že pokud rychlé body umožníte, dochází k relativně rychlému postupu zeměměřičů a do některých větších objektů se tak nevyplatí investovat (například výrazné je to u farmy), pokud rychlé body neumožníte, máte zase trochu omezenou možnost, co vlastně ve svém tahu můžete vůbec dělat. Zajimavým zpestřením je také to, že pokud už vaše figurka na hrací ploše přežije úprk zeměměřičů až do konce hry, dostanete body i za neuzavřené objekty.
Zdá se mi, že v této verzi dochází méně často k uzavírání cest - kartiček s jejich uzavíracím bodem není tolik a také luk vznikne mnohem méně a mnohem větších, než jste zvyklí z Lovců. V každém případě je hra se zkušenostmi z klasického Carc. trochu nezvyk a může se vám stát, že budou mezi hráči velké rozdíly v počtu dosažených bodů, aniž byste hned uhodli, kde vlastně se stala chyba. Figurek má každý k dispozici pro hru pouze pět, což může být při honbě za velkými loukami málo.
Ke zvážení je také varianta, kdy nedovolíte zeměměřičům měnit řadu, ve které se směrem na západ pohybují. Pokud je v jejich řadě zrovna díra, jejich pohyb dočasně zastavíte (zeměměřič se nebude smět přesunout do jiné řady, ale bude muset čekat, až bude mít zase "kam šlápnout"), čímž můžete jejich pohyb do jisté míry ovládat a přidáte tak další taktický prvek k rozhodování, kam jakou kartičku přiložit.
Myslím, že prvek náhody, jakou kartičku zrovna dostanete, je u této verze výraznější. Určitě bych doporučil v tahu hráče nedobírat jednu kartičku ze zakryté zásoby, ale brát z několika vyložených na stole lícem nahoru a tuto odkrytou zásobu v každém tahu doplňovat.
Závěrem bych shrnul, že hra je jistě zajímavá, představuje zpestření známých mechanismů, sbírku fanouška her rodiny Carcassonne doplní a oživí, zejména graficky je nádherná, ale svou herní kvalitou zelené Lovce, alespoň u mě, nepřekoná.
EDIT po několika letech:
Dospěl jsem k názoru, že hra je bohužel nedotažená, že nějak odbyli testování. Několikrát jsem se různými cestami zkoušel dotázat autora, jaký je na to jeho názor, zda případně pravidla o zeměměřičích nějak časem vyladil, ale zatím se mi to nepodařilo.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Grand Austria Hotel
Akt. cena: 777 Kč
Končí za: 12 dnů