Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | strategická, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Klaus-Jürgen Wrede |
Rok vydání: | 2002 |
Dostupnost: | 9 obchodů (cca 603–679 CZK) |
Sdílej: |
Autor: JM3 | 7.3.2021 | 5
„Kdysi dávno v jedné předaleké krajině…“
Ahoj všem,
chybí mi tu recenze jak verze 2002, tak 2020, a vzhledem k pandemii venku se hrají hry hodně a to včetně Carcassonu a včetně online prostoru. Tak je načase recenzi napsat a vypíchnout i rozdíly :)
Žili byli děd a bábka, dědek lápka, bábka šláp** ... no to zrovna ne :D
Přišel čas poznat část pravěké krajiny a urvat a ulovit (bo lovci a sběrači) z ní pro svůj kmen co nejvíc. V čele jednoho z až 5 kmenů budete od středu světa prozkoumávat krajinu všemi směry a to klidně až tak, že původní pupek světa bude na konci hry spíše na okraji prozkoumané oblasti, protože jedním směrem jste nalezli kraj bohatý na ryby, lovnou zvěř i bohaté lesy.
Carcassonne je legendární stolní hra a Lovci a sběrači jsou její velmi zdařilou adaptací, možná úplně nejlepší. Pro detaily, pravidla a podobně si odscrollujte níže, to nejdůležitější je zábavnost a hloubka a ta tu je ve všech úrovních. Hru nemají problém pochopit i děti, protože skládat k sobě na střídačku čtvercová políčka, která si člověk náhodně nalíže, tak, aby „pasovala“ na již existující terén, je pravidlo snadné. A to, že obsazením a uzavřením lesů a řek dodávají sběrači a rybáři body majiteli a „kolují“ mezi plánkem a hráčem, zatímco lovci a rybářské chýše čekají, až jim hráč nastaví do jejich rajónu co nejvíc lovné zvěře či ryb a bodují se až na konci, vlastně není nijak složitý princip.
Tohle bude bavit maximálně děti, ne? Je to snadné jako facka, kde je ta složitost?
V plánování, strategii a opatrnosti. Přestože všechny dílky do hry přijdou vždy a hra končí po zahrání všech standardních dílků, nepřijdou samozřejmě ve stejném pořadí a už vůbec ne stejnému hráči. A tak je potřeba opatrnosti a rozvahy, protože panáčků je jen 5 a pokud budou všichni o začátku hry ležet a číhat na zvěř, body z lesů a rybářů nebude mít kdo sbírat a asi první nebudete :D Člověk se také snadno nechá strhnout různými příležitostmi a pokud toho rozjede moc, tak se zas může stát, že mu pozice protihráči (ať již záměrně nebo ne) obestaví a ztíží, ne-li přímo zlikvidují a takový rybář pak může do konce hry se smutným čekáním stát a čekat, jestli třeba opravdu něco neuloví, a může se stát, že neuloví. A příště si tak dáte větší pozor.
Samostatnou kapitolou jsou bonusové kartičky za zavřené lesy, které dost dokáží nakopnout hru a pomoci, v určitých případech (zvlášť u zkušenějších hráčů) případně i zvrátit špatně se vyvíjející partii. A když se s ní potkáte, začnete si je pamatovat. A pak postupně umíte všech 12 nazpaměť a v některých hrách počítáte, co ještě nešlo a jestli by se nevyplatilo soupeři zavřít les právě teď, protože valounek by mohl být ten a ten a…
…znovuhratelnost je obrovská a čím víc máte hru nahranou, tím méně vám přijde, že je v ní náhody. Ano, náhoda je přítomna, ale dobrý management paňáců dokáže divy a jen extrémní smůla vám dokáže zahýbat hrou natolik, že vás odrovná náhoda. Většinou to je tak, že to chvíli chodí víc a chvíli méně a pokud se člověk nesoustředí celou hru na jedinou obrovskou louku, na kterou se vám pak protihráč na konci nacpe (nedej bože monumentem), pak nemusíte na štěstěnu sázet. A i v situaci s monumentem si stoprocentně napíšete do mozku poznámku „hm, tak tohle mě předtím nenapadlo“ a zase jste o něco zkušenější a příště se ubráníte či to provedete vy… možností je spousta.
„Nemohl bys to přiblížit? Po kolika zahráních je to moc nudný a opakující se?“
Mám Lovců a sběračů nahrány stovky her, pravděpodobně vyšší stovky (500-800 her? netuším, nepočítal jsem to, ale jen jedna série s mojí mámou, kdy jsme to evidovali jen tak, skončila 60:40 pro mě, což samo o sobě je stovka her :D). Léta jsme ji hráli jako duel s mamkou u obědů v restauracích při čekání na jídlo a jo, hru ve dvou není problém do 15 minut odehrát, když znáte pravidla, víte, co chcete dělat, dokážete pružně reagovat a snažíte se jen přehrát jeden druhého. A ano, hra mě pořád baví a její uvedení na webu Boardgamearena mě neskutečně potěšilo a občas si zahraju tam (varování, pro ty z vás, co hru znají, dočtěte tohle do konce, hraje se tam s verzí 2020 a ta má trochu jiná pravidla a valounky). Pořád je to o tom, že se snažíte přehrát soupeře a podíl náhody je minimální, hra je vyvážená a nutí člověka přemýšlet… a přesto mi nedělá problém zahrát si se začátečníky a být hodný a případně poradit. A to přesto, že duely v hospodě šly na krev a hra byla brutálně agresivní co do kýblování a krádeží luk a systémů v druhé polovině hry a čím víc ke konci, tím víc se strategie lámala k „ukradni co jde a do zbytku se nacpi, pokud to za to stojí“. Strategie, co fakt není pro každýho a ve spoustě rodin k nim nikdy hráči nedojdou, to jen my jsme se snažili být lepší a lepší než ten druhý… což nevyhnutelně vedlo k tomuto průběhu hry :)
Pořídit doporučuju, zahrát taky, a to i zkušeným městským Carcassoňákům. Oproti městům (tmavě modrý), kde jsou nutná minimálně první 2 rozšíření pro (skoro) úplný sortiment kartiček do kombinací měst, cest a polí jsou Lovci a sběrači ucelenou hrou už od počátku bez přílišného množství mechanik typu zboží, stavitelé atd., což jsou věci, které mohou být těžké na učení nových hráčů ve městech.
„Carcassonnů je dost druhů, který bys mi doporučil a proč?“
Lovce (zelený) mám momentálně nejnahranější z Carcassonnů, protože jsou nejlepší na kompetitivnost a strategii. Druhá nej verze je podle mě Carcassonne: Star Wars (černý, jak jinak), kde jsou boží souboje o planety a s rozšířením o zbraně a 6. frakci a další dílky je to naprosto super hra, jen se v bojích hází kostkama a tedy určitý prvek náhody existuje (cože, kostky v Carcassonnu? :-O Jo, přesně tak :D); ale ne zas výrazný a jde výsledku jít dost naproti. A kromě základní hry (tmavě modrý) jsem hrál i Carcassonne: Objevitelé (světle modrý), kde vůbec nejsou louky/pole a staví se jen 3 uzavíratelné věci, s pouhými 4 panáčky na hru a s odvoláváním pro bodování, taky hustá varianta a ideální pro ty, co neradi hrají na dlouhodobější projekty typu luk/polí a soubojů o ně, tady nejsou ;)
Doufám, že se recenze líbila, je to moje první. Pro pravidla, tipy a triky a srovnání verzí 2002 a 2020 jděte dolů, jinak děkuji za pozornost a případně diskutujte a ptejte se! :)
JM3
Základy aneb Nevím, jak na to
Základem hry je Carcassonne. Kdo neví, jak se tahle hra hraje, tak si vy i vaši spoluhráči průběžně berete kartičky a přikládáte je povinně k již ležícím kartám na stole tak, aby se dotýkaly alespoň jednou stranu, aby všechny strany (čtvercové) přikládané kartičky sousedící s již položenými kartičkami si navzájem odpovídaly terénem. Ve verzi Lovců jsou to 3 druhy terénu: lesy, louky a řeky (pro srovnání: původní městský má města, pole a cesty a například StarWars verze má Mlhoviny s asteroidy, neobsaditelný hluboký vesmír a obchodní trasy) ;)
Kartičky se vyskytují v různých kombinacích těchto tří terénů a pro zajímavost ve verzi 2002 existuje jediná kombinace, která se nevyskytuje na žádné kartičce (les a 3× řeka); ve verzi 2020 zas pro změnu chybí velmi strategická „jezírko“, tj. kartička s jezerem uprostřed a jediným vývodem vody a zbytek stran pole.
Po přiložení kartičky lze obsadit cokoliv na dané kartičce, co již není obsazeno z předchozích tahů někým (i vámi). Kartičku je samozřejmě možné umístit tak, aby stačila jediná na spojení s již existujícím větším projektem hned „přes roh“, například za účelem „nakýblování se“ někomu na úspěšnou louku/do lesa/vodního systému.
Pravidla a body
Obsazuje se panáčky a domečky; panáčků má zde hráč 5 na celou hru, domečky 2 (ve 2020 už 3). Domečky profitují 1 bodem za každou rybu, ke které se dostanou po vodních tocích ve svém „vodním systému“ a jakmile jsou umístěny, zůstávají do konce hry. Panáčky lze umístit jako:
Valounky jsou extrémně hodnotnými kartami! Napříkad jezero se 4 rybami je skvělé do systému či k již existujícímu rybáři, oheń vyžene všechny tygry z louky, na které leží, a monumentem (pokud je obsazen v souladu s pravidly) si hráč nárokuje zvířata na všech loukách, které s monumentem sousedí, pouze pro sebe – tedy bez ohledu na další lovce či jejich počet, kteří tak přijdou zkrátka. Je to nejmocnější karta ve hře (kór v kombinaci s ohněm) a velmi rychle se naučíte hrát bezpečně proti němu/využívat ho tam, kde vynese majlant.
Důležitá pravidla, která občas lidé „mrší“ a tipy a triky v jednom
Rozdíly 2002 vs. 2020 pro fajnšmejkry
JM3
Carcassonne jsem celkem intenzivně hrál před 13 lety, pak jej vytlačily z mého pohledu zajímavější a strategičtější hry, ale nedávno se mi do rukou dostalo Safari a příjemně překvapilo. Doporučuji alespoň vyzkoušet. Pro představu recenze Safari zde:
http://www.riseher.cz/carcassonne-safari/
PJ
Tahle verze taky vypadá zajímavě, musím uznat.
Já napsal recenzi právě kvůli tomu, že hra nově přibyla na boardgamearena.com a tím pádem je možný ji hráýt online s lidmi z celýho světa, což v karanténě je fajn věc. A, upřímně, Carcassonne je na to skoro ideální.
Jo, díky BGA jsme se s kamarádem naučili třeba hru Terra Mystica, v reálu teď máme s kamarády rozjetou kampaň Cestou Necestou, já osobně se chystám na projetí Fenrise v mojí srdcovce Scythe atd... Ale jsou dny, kdy prostě nechceš/nemůžeš sáhnout po dvouhodinový hře a na to je Carcassonne u mě nepřekonatelný král, protože partie jsou kratší (duel klidně 15 minut když hru umíš, jinak 30-45) a hlavně na BGA na rozdíl od reálu je online lidí dost a tak se spíše najde někdo, koho neznáš, a kdo ti bude ekvivalentním soupeřem.
Což je vlastně jediný problém Carcassonnu - čím víc máš odehráno, tím víc a líp tu hru znáš a tím pádem je těžší tě porazit od lidí, co na tom takhle nejsou. A jelikož tak +-300 her je strop a pak už jen udržuješ kondici a zlepšení jsou minimální, potřebuješ podobně kvalitní lidi na hru a pak je to zábava - stejně jako když umíš šachy, taky těch kombinací jsou tuny ale nejsou neomezený a jen menší část z nich vede k vítězství, a to v případě, že je použiješ dobře a "přehraješ" soupeře. V Šachu se daný kroky dokonce jmenujou, v CC ne, ale princip je stejný :)
Díky za tip a třeba se někdy u stolu potkáme :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dixit
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 1 den