Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Brazil: Imperial |
Počet hráčů: | 1–3 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 100 min (reálná data) |
Herní svět: | Renesance, Novověk |
Herní kategorie: | budovatelská, válečná |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Zé Mendes |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | 5 obchodů (cca 122–284 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Strachkvas | 18.10.2023 | 5
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Povedená strategická hra Brazil: Imperial, která nás více než rok a půl oblažuje nejen svými krásnými ilustracemi, již ve svém základu obsahovala mód pro jednoho hráče. Ten však, troufnu si říct, příliš fanoušků sólohraní nenadchnul. Protivník byl zcela pasivní a úkolem hráče bylo pouze dosáhnout předem daného cíle ve stanoveném počtu kol. Autor hry Zé Mendes společně s Ronym Fagundesem a Lukasem Schwarzmeierem se však rozhodli tento neduh napravit a v malé krabičce představili plnohodnotného automatické protivníka, díky kterému si budou moci hru naplno užít jak zarytí sólohráči, tak ti, kteří si ke hře dvou či třech hráčů budou chtít přidat dalšího protivníka. Rozšíření Brazil: Imerial – Autômato na český trh přineslo, stejně jako základní hru, vydavatelství Tlama Games.
V krabičce po jejím otevření najdeme jeden kovový kompas a celkem 21 karet. Z toho 9 karet připadá na karty akcí, totožný počet na karty pohybu, další dvě jsou přehledové karty a jedna karta s papírovým kompasem k vystřihnutí. Součástí balení nejsou pravidla, ta si hráči musí vytisknout z webových stránek vydavatele. Po vizuální ani kvalitativní stránce není kartám co vytknout (na druhou stranu toho není ani příliš k hodnocení) – jsou přehledné, ikony výstižné, a celkově tak dobře plní svou funkci. A kovový kompas, oslavující 200. výročí brazilské nezávislosti, je opravdu nejen hezkým herním komponentem, ale hlavně funkčním. Nedovedu si upřímně představit, že bych používal onen vystřižený (v tloušťce klasické karty) a přesouval ho po mapě společně s jednotkami.
Přichystání herní partie se příliš neliší od klasické hry dvou (či více) hráčů. Vše tedy proběhne standardním způsobem, a také Autômato dostane svou herní desku, na kterou se umístí jednotky a výrobky. Nebere si však žádné paláce (hra počítá s tím, že jsou postaveny již od začátku hry) ani destičku panovníka. Dále je třeba připravit dva balíčky karet (dle vybrané obtížnosti – viz níže), kterými bude Autômato po celou dobu hry řízen. Jeden slouží k provádění akcí, druhý k pohybu. Na hlavní město automatického hráče se umístí kompas, který se pohybuje společně s jeho jednotkami a definuje směr jeho pohybu.
V průběhu herní partie pak hráč či hráči odehrávají své tahy zcela běžným způsobem. Autômato své akce vykonává na základě karet akcí a pohybu.
Karty akcí jsou rozděleny do mřížky tvořené ze tří sloupců (dle jednotlivých ér) a čtyř řádků, kdy každé z polí obsahuje nějakou z možných akcí. Na začátku fáze akcí se vždy odloží horní karta z balíčku na odkládací balíček vlevo od něj a šipka na straně této karty ukáže na jeden z řádků na nové vrchní kartě balíčku akcí. Načež se dle příslušné éry, ve které se hra nachází, zvolí příslušný sloupec a tím i akce kterou Autômato vykoná.
Pokud má Autômato na plánu jednotky, provede se totéž i s balíčkem pohybu. Odložená karta svou šipkou opět ukáže na případné nové zaměření kompasu (či zisk žetonu/karty boje) a následuje výběr ze dvou možností pohybu. Nejprve je preferován pohyb na destičky objevů, až pokud není takový posun možný, pohne se Autômato dle druhého obrázku.
Autômato se v průběhu herní partie chová skoro jako živý hráč a vykonává téměř všechny akce. Asi největším rozdílem je, že nepracuje se surovinami (tedy nedělá například akci renovace). Jinak staví budovy, verbuje jednotky, sbírá obrazy i plní své úkoly, čímž hru posouvá do dalších ér. I jeho pohyb po mapě je logický. Byť se mi to nejednou nepozdávalo a říkal jsem si, proč sem proboha jde, záhy se to ukázalo (a já měl obsazenou budovu a pokažený tah).
Až tři různé varianty obtížnosti je možné Autômatovi nastavit jednoduchým odebráním či přidáním pár karet do jeho balíčků. Pokud si budete chtít zahrát nejlehčí variantu, odeberete karty s hvězdičkou, naopak pokud tu nejtěžší, odložíte karty s pírkem. Nejlehčí varianta je vhodná pro úplné začátečníky se hrou samotnou. Pokud však už máte Brazil alespoň trochu nahraný, Autômato na střední obtížnost bude představovat důstojného protivníka. Já osobně jsem v průběhu testování postupně vyzkoušel všechny tři obtížnosti a s jejich zvyšováním nejen vzrůstá agresivita automatického hráče, ale provádí také silnější akce (jednoduše sbírá více bodů). Porazit Autômata na nejvyšší obtížnost se mi dosud nepovedlo.
Za mě jediný neduh jinak povedené hry. Už pravidla základní hry nebyla, jak to napsat, úplně v TOPu (o čemž svědčí i obsáhlé upřesňující FAQ na BGG) a bohužel tomu není jinak ani v případě pravidel Autômata. Ne, že by byla nesrozumitelná a hra se z nich nedala pochopit, ale raději bych uvítal o řádek či dva více a měl ve všem jasno. Nemám rád, když není nějaká věc jasná a já to následně mám řešit „logicky“, protože se obvykle ukáže, že to autor myslel úplně jinak a s logikou to nemá nic společného. Abych byl konkrétní, v pravidlech je napsáno, že: „Automat musí automaticky použít schopnost obrazu kromě těch, které zlepšují či poskytují produkci a zdroje“. No jo, jenže co takový obraz „Mauá“? Nezlepšuje ani neposkytuje produkci a zdroje, nýbrž umožňuje stavět 2× v jednom kole (za zvýšenou cenu). Použije Autômato schopnost tohoto obrazu? Logicky asi těžko, když nemá zdroje, ale jak to autor myslel, kdo ví? Co obraz „Přistěhovalci“…? A u obrazů zůstaneme. Autômato má v případě akce plnící podmínku na kartě úkolu „vzít obraz patřičného druhu co nejvíce vlevo“. Otázka zní: horní, spodní, nebo je to jedno? Dále, v anglických pravidlech je uvedeno, že pokud je použita poslední karta v balíčku akcí (tedy využita akce na ní), všechny karty se mají zamíchat a vytvoří se nový balíček karet (to je za mě přesný postup, tak jak by měl být přeložen). Česká pravidla uvádí, že: „Pokud je na začátku fáze akce balíček karet akcí prázdný…“, jenže k takové situaci nikdy nemůže dojít. Sekvence tahu Autômata je taková, že na začátku tahu nejprve vezmete horní kartu z balíčku a následně ji umístíte nalevo na odkládací balíček. Až v tuto chvíli tedy může nastat, že je balíček prázdný, nikoliv na „začátku fáze akcí“. Ano, vše se tom může jevit jako drobnosti, ale ve spojení s ne úplně neprůstřelnými pravidly základní hry samotné je to přinejmenším nešťastné.
Abych ale nebyl jen negativní, jakmile se člověk do pravidel dostane a ujasní si, jak bude hrát jisté situace (což mně trvalo 1–2 hry poměrně častého listování), vše běží jak po másle. Autômato opravdu není na ovládání složitý, a když si člověk zažije základní principy, vykonání jeho tahu zabere mnohdy mnohem kratší dobu než tah živého hráče.
Jak jsem nastínil již v úvodu, Autômato může posloužit nejen jako náhrada za živého hráče při hraní sólo, ale je možné jej zapojit do hry dvou i tří hráčů. Právě ve hře dvou hráčů jsme jej vyzkoušeli a vše fungovalo bez problému. Drobným neduhem bylo pouze zaměření Autômata, který se po většinu hry soustředil pouze na jednoho z hráčů a druhého si nevšímal (dle pravidel se má primárně zaměřit na nejbližšího hráče). V naší hře to žádný větší problém nenadělalo, jelikož spoluhráč velmi rychle Autômata odkázal do patřičných mezí. Dovedu si ale představit, že to někomu jinému může připadat nefér. Nicméně i ve hře živých hráčů hrozí, že se některý protihráč zaměří čistě na Vás. Dle vyjádření autora na BGG je možné do hry zapojit i více automatických protivníků, kdy například každý z hráčů může ovládat jednoho a hru si tak můžete užít v plném počtu čtyř hráčů.
Přes výtky k pravidlům musím rozšíření Brazil: Imperial – Autômato hodnotit pozitivně. Nejen že rád hraju sólo, ale ve více hráčích se mi bohužel Brazil na stůl moc často nedostával. Hrát sólo verzi, jež byla součástí základní krabice, mě opravdu nebavilo. Proto jsem více než vděčný za toto rozšíření, které je nejen funkční, ale hlavně zábavné. Věrně simuluje živého hráče, snadno se ovládá a díky několika obtížnostem představuje neustále výzvu k překonávání.
Sólo k Brazilu je jedno z nejlepších, co jsem zatím hrál (skoro až na úrovni věcí od Automa Factory), a to neříkám proto, že jsem se podílel na testování. Je to vše přehledné a svižné, člověk obsluhou neztrácí čas. Jen ten pohyb Automy je občas zvláštní.
Ohledně pravidel, některé věci bohužel vznikly až českým překladem (když se dojde na konec balíčku, když má brát kartu obrazu pro splnění úkolu), v anglických to je dobře. Tos i zmínil a i jsme si o tom psali v poště.
Za mě je největší fail to, že už nebylo součástí základní krabice. Ta sólo výzva je fakt o ničem, a když hra avizuje 1-4 hráči, člověk by čekal něco takového, co přišlo právě až s tímto rozšířením.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Výborne si popísal celú hru s Automou. My sme si Automu vyskušali prvy krat dvaja + Automa a bolo to paradne pretože , konflikt bol velmi rýchlo na svete, ale tak ako hovoríš . Mňa raz -dva “dobil” a nechcel vypadnuť z mojej oblasti a manželka si stavala budovy a plnila ciele , ale aj tak jej to nestačilo na výhru. Viac krat som si potom ešte vyskúšal Automu v solu aby som dostal odpovede na nejasnosti. Zatial raz sa mi podarilo ho poraziť aj to v najlahšej obtiažnosti a aj to len o 2 body a so šťastím , že na mna Automa nezautočila, resp nedostala sa na moje budovy a vedel som plniť ulohy z ér rýchlejšie ako ona. Trochu čo mi chýba z celej hry je , aby ma hra nutila ísť do boja a do konfliktu s druhým hráčom. Bez problémov sa da vyhrať aj bez boja. Raz som však vyskúšal bodovanie tak, že za tie jednotky protivníka , ktore som porazil a vratil na dosku som Automatovi nezapočítal body. Figurky som dal krížom cez svoje polia. Takto som aj vyhral a prišlo mi to zaujímavejšie pretože ma to ťahalo do boja aby som ubral víťazne body protívníkovi. Ešte pár krát ked budem počítať body na konci hry to vyskušam spočítať body aj podla pôvodneho navodu a aj podla svojho a uvidím ako to bude fungovať. K solu podla pôvodnej hry,by som toľko dodal , že nie je to zle ako výukova hra.
@mikeoldfield Za mě je chyba nepočítat body za vyřazené soupeřovy jednotky, tím si to dost ulehčíš. A boj tam smysl má hlavně v závěru, kdy jsem několikrát (na střední obtížnost) vyhrál “jen” díky tomu, že se mi podařilo Automě obsadit město, čímž jsem jí 5 bodů sebral a sobě 5 přidal. To dělá hrozně moc. A bez toho by mě dala. Na lehkou obtížnost jsem hrál jen první asi 2-3 hry, to je dobrý tak na naučení, pak to nebyla výzva právě kvůli bojům, které dělá víc náhodně; na těžkou zatím vůbec, ale příště bych ji už rád zkusil.
Kdyby ti cokoliv nebylo jasné, piš, měl bych to vědět, případně jsem na IG byl delší čas v kontaktu s autorem.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
@Jonash Zatial raz som to skúšal s tým počítaním bodov inak a ano aj mne to prišlo tak, že tak to bude asi oveľa ľahšie , preto som to chcel ešte pár krát vyskúšať, či sa mi to potvrdí, ale ked už si mi dal možnosť pýtať sa , za čo Ti dakujem, tak by som si chcel ujasniť nasledovne veci.
Ďakujem veľmi pekne :-)
Snad takhle dobrý, klidně piš dál. Můžu to dyžtak celé pak překopčit sem do Otázek k tomuto sólo rozšíření, aby to mohl dohledat i někdo jiný? V recenzi asi něco jako FAQ člověk hledat nebude. A pomohlo by to. :) @mikeoldfield
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
@Jonash Super, ďakujem veľmi pekne:-) Ešte jedna otázka ma napadla. Niektorý panovníci davaju bonusove +3 VB pre vybrané prve tri budovy napr. trstinové pole , alebo píla. Ak však tieto budovy renovujem a otočím budovu , stale platia ne konci hry tieto 3 body , alebo tie 3 body platia len kým je vydno pílu , alebo trstinové pole a pri napadnutí platia tie 3 body ako 3 vojenske sily. Ďakujem. Ak vieš tieto otazky preklopiť do sekcie otazok ku Autome budem rád, ak tým pomôžeme aj ostatným a ľahšie to aj nájdu.
PS: Radosť mať takéto starosti :-)
Když překlopíš destičku na druhou stranu, tak máš body dle dotyčné budovy. Čili s tím konkrétním panovníkem chceš mít ty budovy, na které má ten bonus.
Karty panovníků nemám teď před sebou, ale nepřidává ta schopnost více bodů za některý typ budovy až na konci?
Jinak anglický (obecný) FAQ: https://boardgamegeek.com/thread/2766905/brazil-imperial-faq
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Jedná sa o Manuela I. Portugalskeho pri , ktorom je uvedené: “První tri pily, ktere postavíš , mají hodnotu 2 VB a produkují 2 dreva a 1 zlato” a druhý Johann Moritz von Nassau-Siegen pri , ktorom je uvedené " První tri trtinová pole, která postavíš, mají hodnotu 3 VB a produkují 3 cukrové trtiny. Dakujem za link , je tam vela užitočných vecí.
@mikeoldfield Tak pak by se to mělo týkat i obrany, je tam mezi tím rovnítko (jakože VB = síla). Když palác zvýší bodovou hodnotu tuším mincovny, tak má taky vyšší obranu.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Ok, dakujem. Otazky som zatial vycerpal a ideme “vybuchať” automu :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Oros
Akt. cena: 650 Kč
Končí za: 13 dnů