Boží zboží - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MINDOK - logo
Autoři: Alexander Pfister
Rok vydání: 2015
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Recenze Boží zboží

Autor: Oldovy deskovky | 4.9.2018 | 6

Balení hry a herní materiál

Hra je zabalená v jednoduché dvojdílné krabičce z tvrdého kartonu, ve které je tak akorát místa na všechny karty a pravidla. Netaháte s sebou zbytečný vzduch, krabička je plochá, takže jako správná karetní hra je vhodná na cesty a dobře se vejde do kapsy či do batohu.

Boží zboží je malá hra v balení, o to více prostoru potřebuje na stole. Malý kavárenský stolek (natož pak stoleček ve vlaku) vám ani pro hru dvou hráčů určitě stačit nebude. Hra je čistě karetní, bez dalších žetonků apod. takže krabička je malá a přehledná, neexistují tu žádné mince, které by se někam zakutálely, schovaly a pak chyběly. Karty lze také obalit, čili veškerý herní materiál můžete tahat jednoduše na cesty a hrát kdekoli (i v lese na zemi).

Grafika hry působí dost neohrabaně a tvrdě, avšak podporuje funkčnost hry a je přehledná a srozumitelná.

Pravidla

Pokud jste již nějakou podobnou hru hráli (například Port Royal - mimochodem od stejného autora) nebude vám pochopení pravidel dělat žádné potíže. V pravidlech se také dobře hledá, pokud něco náhodou zapomenete. Jednotlivými fázemi každého herního kola provází přehledová karta, do které ze začátku budete koukat pořád a budete rádi, že ji máte na očích. Mnoho názorných příkladů v pravidlech pomůže s pochopením hry i začátečníkům.


Herní principy

Boží zboží se hraje čistě stylem „multiplayer solitér“. Hráči se vzájemně neovlivňují, každý tvoří své kombinace karet a snaží se z nich vytěžit co nejvíce výherních bodů. To se ostatně dočtete již v popisu hry ve vedlejší záložce tady na Zatrolenkách.

Zajímavý princip je využítí herní karty hned několika způsoby. Jedna a ta samá karta může určit otevření či uzavření trhu (východ nebo západ slunce), určuje surovinu dostupnou na trhu, využijete ji jako platidlo (zaplatíte surovinami z ruky), jako budovu (při stavbě budov) a nebo jako ukazatel množství vyrobeného zboží (rub karty - bedny). A ani přehledová karta nezůstává pozadu ohledně multifunkčnosti - využívá se jako ukazatel pracovního nasazení vaší postavy.

Hodnocení průběhu hry

Osobně nejsem velkým fanouškem solitérních her, mám raději konflikt či kooperaci, zkrátka jakoukoli interakci mezi hráči, proto jsem musel této hře dát více času, abych ji přišel na chuť.

V podstatě jediný způsob jak lze zcela nepřímo ovlivnit hru protihráče je být rychlejší ve stavění budov, jelikož od postavení osmé budovy (kterýmkoli hráčem) se odvíjí konec hry. Svým rychlým postupem donutíte tak protihráče nečekat na výhodnější kombinace ale začít jednat, tedy stavět budovy pro zisk alespoň nějakých vítězných bodů.

Druhým způsobem, jak jsme se zkoušeli navzájem alespoň částečně omezovat, je shromažďovat a protihráči tak blokovat v ruce či jinak suroviny, které potřebuje do svého výrobního procesu. To je však snaha s velmi diskutabilním výsledkem, množství karet od každé suroviny je ve hře totiž poměrně velké množství, navíc vám tento postup znemožňuje často vlastní akce.

Vyrábět zboží není ani tak moc boží, pokud je na to člověk sám. Ve hře si můžete zaměstnat pomocníky, nám se ale nepovedlo běžně zaměstnat si více jak jednoho. Málokdy se nám povedlo zaměstnat tovaryše tak, aby byli skutečně výděleční. Zaměstnáte ho běžně až v druhé polovině hry, spíše k jejímu konci a ještě není jisté, že se vám sejdou suroviny pro jeho práci. Získáte za něj sice vítězné body, ale ne více než za běžnou budovu. V případě, že tedy tlačíte na rychlý konec hry postavením osmé budovy, spíše ztratíte jeho zaměstnáním čas. Pokud však hrajete na kombinace a jdou vám karty, je to velmi vítaná pomoc a vydělá vám peníze k rozvoji a body do vítězného zápočtu.

Ve hře je již z podstaty karetky velký podíl náhody - když nejdou karty, musíte se značně přizpůsobit svým stylem hry, oprostit se včas od svých snů mít skvěle fungující mlýn, kterým budete zásobovat pekárnu a tou pak pohostinství atd. a začít stavět bez ohledu na návaznost výroby, soustředit se jen na poměr cena/vítězné body a ukončit trápení se smůlou. To je zároveň i velká přednost hry: pokud vás zařízne náhoda, i tak máte určitou šanci vyhrát a má smysl se snažit.

Celkově mě hra příjemně překvapila, jak systémem využití karet, tak množstvím kombinací, jak lze řetězit jednotlivé výrobní cykly. Napínavá je i obsahem trochy hazardu, kdy znáte jen část surovin na trhu a už se musíte rozhodnout, co budete vyrábět a stavět. To je fáze hry, kdy často riskujete, což vždy vyvolá mírnou nervozitu a dodá této jinak poklidné solitérní hře napětí. Na to, jak je hra krátká a malá, se v ní odehraje poměrně hodně akcí i emocí a hráč má dost možností co tvořit a stavět. I když nejsem fanoušek solitérních her, k této se budu zřejmě občas vracet.

A na závěr jedna pochvala pro českou lokalizaci od Mindok. Název Boží zboží je krásná česká slovní hříčka skvěle vycházející z překladu originálu, ten totiž zní: Oh my Goods :-)

 

Shrnutí

- nepříliš vzhledná grafika (ale přehledná)

- solitérní hra (někomu může vyhovovat)

- velký podíl náhody

- občas nevyváženost poměru cena budovy její přínos a bodový zisk

- slabá možnost v zaměstnání tovaryše

 

+ čistě karetní hra

+ jednoduchá pravidla

+ karty se využívají více způsoby

+ proměnlivý průběh herního kola (risk na náhodu/promýšlení stavby)

+ spousty možností jak karty kombinovat

+ možnost volit kombinační nebo agresivní přístup

+ do konce hry není zcela jasný vítěz

Sdílet s přáteli:

Komentáře

doplnění
Boží zboží je moje oblíbená hra, přidám drobné doplnění:

- Další typ "interakce" mezi hráči je souboj (závod) o tovaryše. Vzhledem k tomu, že postavené budovy jsou veřejné, je hned vidět, na kterého tovaryše daný hráč cílí - a často se stane, že o tom, kdo tovaryše získá, rozhoduje pořadí hráčů na tahu.
- Tovaryše většinou umístíme na nějakou "levnou" budovu (často na milíř) - pokud je dost surovin na trhu, je to prostě jedno zboží navíc "zdarma". Přesouvání tovaryše moc výhodné není, vyplatí se pouze výjimečně.
- Konec hry po postavení osmé budovy je největší slabina hry. Pokud se hráči nedomluví, že budou hrát "pomalu" a budovat zřetězené budovy, jediný hráč s agresivním přístupem (rychlé stavění levných budov bez ohledu na návaznosti) hru částečně zkazí. Největší kouzlo této hry (budování zřetězených budov a "prohánění" surovin tímto řetězem) se pak neuplatní, resp. uplatní pouze v malé míře.
- Tuto nevýhodu řeší rozšíření Longsdale in Revolt, kde je daný počet kol, na které se hraje. Navíc toto rozšíření přidává další mechanismy (společné úkoly, strážní věže, nové budovy postupně přicházející do hry, větvený příběh ovlivňující hru atd.) a hru výrazně vylepšuje. Všem fanouškům této hry doporučuji. Rozšíření je dostupné jen v angličtině, nicméně textu tam moc není.

5.9.2018 09:12:06

doplnění - reakce
Díky za podnětné doplnění. Rozšíření, jak jsi o něm psal, vypadá zajímavě, pokusím se jej sehnat.

5.9.2018 09:28:31

Vybíráme z Bazaru

Marvel Remix + promo Squirrel girl
Marvel Remix + promo Squirrel girl
Akt. cena: 389 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas