Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, budovatelská |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games Kosmos |
Autoři: | Reiner Knizia |
Rok vydání: | 2006 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Beholder | 8.9.2009 | 6
Blue Moon City (BMC) je beze sporu krásná hra, co se týče grafiky. Velké kartónové destičky s nádhernými obrázky budov ze světa Blue Moon. Z jedné strany je budova jednobarevná (ale opravdu hezky namalovaná) a zobrazuje budovu rozestavěnou. Z druhé strany je už destička provedena ve více barvách a znázorňuje již postavenou budovu a opět to je krása. Dále v krabici najdeme žetony krystalů, žetony dračích šupin, kartónový obelisk, dřevěné figurky a kostičky, 3 gumové draky (také vypadají hezky) a 80 karet s obyvateli Blue Moon. Opět, jak jinak, než hezky graficky zpracovaní. Takže to bychom měli. Hra vypadá hezky to by mohlo být dobré ne? Bohužel jsem byl po pár hrách zklamán…
Blue Moon City je od Reinera Knizii. A ač je to pro mě pan designér stolních her, tak s jeho hrami mám jeden problém. Všechny, které jsem hrál, srovnávám s jeho podle mě nejlepší hrou a dnes již klasikou – Euphrat & Tigris. A bohužel, zatím všechny narazily. Nehrál jsem jich rozhodně extra velké množství a některé se s Euphrat & Tigris nedají ani moc srovnávat (např. právě BMC), ale prostě mě ty ostatní hry vždy zklamou, když si vybavím jak je Euphrat & Tigris skvělý. Jedině snad Samurai se může s Euphrat & Tigris měřit. Ale pojďme zpět k BMC a to proč mě zklamal.
BMC je ze světa Blue Moon, který je znám z karetní hry Blue Moon. Tuto karetní hru jsem nikdy nehrál (ale jednu dobu jsem po ní toužil, teď již zájem zcela opadl). Takže toho moc o světě Blue Moon nevím. Ale co postačí ke hraní BMC je zhruba tohle: V hlavním městě Blue Moon City kdysi žilo několik odlišných národů – Vulca, Hoax, Terrah, Pillar a jiné. Jednoho dne se cosi přihodilo (hráči Blue Moon zřejmě ví :) ) a došlo ke střetu těchto národů a zničení města Blue Moon City. V deskové hře BMC se pokouší hráči společnými silami (někdy i individuálními) město znovu postavit. Za postavené budovy dostávají odměny v podobě krystalů. Stavbě mohou přihlížet i tři bájní draci, kteří představují jakési ochránce tří chrámů – Chrám ohně, země a vody (ale to není pro hru důležité ). Draci přináší stavitelům dračí šupiny, jejichž sbírání umožní zisk odměny v podobě dalších krystalů. Staví se tak, že je třeba se svým stavitelem-figurkou přijít (maximálně se stavitel může pohnout o 2 pole) na rozestavěné pole a pomocí karet provést stavbu (vysvětlím později). Pointa hry je v nashromáždění co nejvíce krystalů a nabízet je obelisku (což je jediná hotová budova na začátku hry a stojí přesně uprostřed „staveniště“ ). Kdo vykoná rychleji určité množství nabídek (podle počtu stavitelů-hráčů), vítězí.
Teď přejdu k hlavnímu mechanismu hry a tedy k tomu jak se staví budovy. To, že jsou na každé budově 1-4 barevné čtverečky, na které hráči při stavění pokládají své kostičky a až jsou všechny ty čtverečky zaplněné, destička s budovou se otočí, hráči si vezmou své bonusy a budova je postavena, na tom není nic originálního. Ale to, jakým způsobem se kostičky na čtverečky pokládají, tedy jak se staví, jsem považoval za velmi originální a doteď stále považuji. Jediný a bohužel velmi závažný problém je v tom, že mi to po pár hrách přišlo stereotypní a přestalo mě to bavit. O co jde... Hráči dostanou na začátku karty. Ze 3/4 je na kartě obrázek (znovu připomínám, že hezky namalovaný obrázek) obyvatele světa Blue Moon. Zbylou 1/3 tvoří barevný pruh (který určuje, kterou budovu je možné s tímto človíčkem stavět), číslo od 1 do 3 a popřípadě ikonku, která představuje nějakou speciální vlastnost. V zásadě, pokud chci přispět na stavbě budovy kde je třeba černý čtvereček s číslem 4. Postavím ho tak, že odhodím pouze černé karty v hodnotě 4 (třeba jednu s číslem 3 a jednu s číslem 1) a postavím na černý čtvereček s číslem 4 svou kostku. Ale aby to nebylo tak jednoduché a primitivní, tak karty s čísly 1 a 2 (nejmenší hodnotou) mají nějaké speciální schopnosti (každá rasa umí jiné). Někteří umí přivolat ke stavbě draka, což přináší, jak už jsem zmiňoval, dračí šupiny. Těch je ve hře určitý počet a jakmile se doberou, hráč který jich má nejvíce získá jistý obnos krystalů. Poté se všechny dračí šupiny vrátí zpět do zásoby a mohou znovu sloužit ke stejnému účelu. Další speciální schopnosti jsou: žolíková karta nahrazující jakoukoli barvu, „měnička“ určitého počtu karet jedné barvy na barvu jinou, možnost jít se svým stavitelem na jakékoli pole nebo třeba učinit obelisku dvě nabídky v jednom kole (což normálně není možné). Karty s číslem 3 (nejvyšší hodnota) nemají žádné schopnosti. Na konci každého kola má hráč možnost odhodit 0,1 nebo 2 karty a vzít si o dvě více než odhodil, tedy minimálně 2 + hráč dostává karty za stavby budov. Takže stavba budov probíhá na základě jakési „alchymie“ s kartami. V prvních hrách se mi to fakt líbilo, ale bohužel po čase to byl stereotyp a já to tam jen tak plácal podle toho co přišlo, žádné složité vymýšlení. Ve hře lze sice vysledovat určité strategie, jako třeba rozestavět co nejvíce budov, protože sice si nejvíce vždy odnese ten, kdo se na stavbě nejvíce podílí (má na budově nejvíce kostek a pokud je shoda má přednost ten, kdo utratil za stavbu více, tedy čtvereček s největším číslem), ale stačí mít na budově jedinou kostku a vždy z toho něco kápne. Ale nejsou to žádné bůhví jaké strategie, většinou záleží na tom, jaké karty si hráč nalíže a podle toho staví.
Bohužel, já jsem tedy z Blue Moon City zklamaný. Sice vypadá hezky a stěžejní herní mechanismus (karetní „alchymie“) je originální a líbí se mi, ale velmi rychle mě omrzel. Škoda...
BMC
No těžko k tomu něco dodávat. Pamatuju si, jak jsi b yl nadšený z první partie a najednou tu je zklamání. Přijde mi to, že očekáváš od deskovek něco extra a pak ti to chudák deskovky nepřinesou. A teď konkrétně k BMC. Ano, hru je možné hrát i tak, jak jsi to popisoval, tedy bez přemýšlení, jak mi padnou karty. Což ale mi přijde nesmyslné a je dobře, že jsi hru "prohnal Aukrem". Já mám jinou zkušenost. Ač karty v ruce hrají velkou roli, přesto bez přemýšlení se dobrý hráč neobejde. Skoro bych řekl, že v této hře je to o trpělivém budování malého náskoku, partie jsou hodně vyrovnané a to mě baví. Já osobně jsem měl ke hře asi jednou vážnější výhradu. Totiž, že mohou nastati situace, kdy může o vítězi rozhodnout hráč, který nemá šanci vyhrát.
Knizia má své nejlepší období dávnou za sebou, ale v dobách, kdy měl chuť se s hrou lopotit, sázel pecky jednu za druhou.
Zajímavé ale ještě je, jak vlastně dáváme oba hvězdičky. Hra, která je pro tebe zklamání dostane 6/10. Já, kterého hra opravdu baví a který to může hrát defacto každý den, dám 7/10. :)
Richmond
tak je nekdy usmevne sledovat zmeny nazoru, ja sam je mnohdy menim, ale je to prave tim, ze od hry neco ocekavam a opravdu, pokud mi to hra neprinese, tak bye bye. Mam spoustu her, ktere mi to ocekavani splnilo. Takze ocekavat od hry neco je preci normalni.
Ja osobne si ale uz davam bacha na prvotni nadseni, kterym zahltim diskuse abych po pul roce rekl, ze je to nudna hra a mel by si na to zacit davat bacha i Beholder, protoze je docela komicke, kdyz se kouknu na posledni prispevky v diskusi o BMC a pak si prectu od tehoz cloveka tuhle recenzi:-)
a hram, ktere me bavi a muzu je hrat kazdy den
ja osobne davam minilmalne 9/10 a ten bodik ubiram jen principielne proto, aby nemelo desitku uplne vsechno, co se mi libi:-)
Ringo
No já se možná až úzkoprse snažím řídit se doporučením z BGG :) Takže proto hru vidím na 7/10 :)
Richmond
jakym doporucenim dle BGG, jako kdyz tam tomu daji vsichni 7, das taky? Ja se teda BGG neridim vubec, at uz jde o hodnoceni nebo doporucenio v kilika hracich je hra nejlepsi:-)
Ringo
Tedy nečekal jsem, že to můžeš takhle pochopit :-DDD Existuje doporučení, slovní interpretace čísel 1-10. Když boduješ nějakou hru na BGG, zkus najet na otazníček, uvidíš sám :)
Richmond
ja mam na hodnoceni a postup jak hodnotit ciste sva kriteria:-)
Pěkná recenze
Thumbs up!
Richmond
Myslím, že to v recenzi popisuji celkem jasně. Hra mě v prvních cca 2,3 partiích nadchla, protože mechanismus hry je opravdu originální, ale bohužel po více hrách mě tento originální mechanismus začal nudit. Nevidím na tom nic tak extra divného. To se prostě může u hry stát. Naopak v jiných hrách je po první hře člověk rozpačitý a později ho to chytá čím dál víc.
Ringo 8.9.2009 09:51:39: Vlastně bych mohl ten příspěvek zkopírovat i tobě. Napsal jsem v diskuzi jeden příspěvek o tom jak jsem po první partii nadšený z originálního mechanismu hry, ale časem to prostě začlo nudit, nic víc...Nevidím důvod si v něčem dávat bacha :)
Beholder
ja si treba bacha na to, co v prvotnim nadseni z hry pisu zacinam davat. Vypada to pak hlopupe, kdyz clovek v nadseni z rozbalovani hry, vyloupavani materialu a prvni partii, kdy spise otukava ten herni matros, napise v euforii neco, co by po 10 partiich vzal nejradeji zpet.
Ringo
problém je, že já nic co se týče BMC nechci dávat zpět. Opravdu jsem byl nadšený a opravdu mě to v prvních partiích bavilo...
2 Beholder
mno, precti si posledni dva prispevky v diskusi "o cem to je?" Oba nadseni, prekvapeni kolik toho jde s kartami vymyslet...me to nepripada ze se ti to jen libilo, kdybys psal recenzi v te dobe, dal bys tomu 8 nebo 9
Ringo
ten druhý příspěvek jsem očividně nepsal já :). A právě proto jsem tu recenzi napsal až teď ;)
2 Beholder
tak ja vim ze jsi to nepsal ty, ale zase to nadseni jste tak nejak sdileli spolu:-)
Beholder
Za sebe musím říct, že jsem z těch cca 80 her, co jsem zkoušel nesetkal s hrou, kde bych prošel stádii nadšení a končilo to zklamáním :) Určitej posun jsem pochopitelně zaznamenal skoro u všech her, ale z extrému do extrému asi nikdy.
Richmond
ja asi taky ne, ale urcite jsem dosel mnohdy do stadia z nadseni do objeveni, ze jsou daleko lepsi hry a tu, z ktere jsem byl puvodne nadsen, jsem prodal a jal se venovat primarne tem lepsim hram. I kdyz se mi to stalo asi jen 2x, u jinych her, ktere jsem prodal, jsem mel pochybnost uz v zacacich a spise jsem citil, ze chci aby se mi to fest libilo, nez ze by se mi to opravdu fest libilo.
Richmond
Tak to ja jsem tim prosel u Pandemicu. Zpocatku super, pak me to pomalu prestavalo bavit a ted na to nejak nemam chut, ani nevim proc. Neni to zklamani, ale nechut zahrat si to.
aneken
A kolik máš za sebou partii? :)
tak u Pandemicu
ta nechut u me prisla uz po druhe partii, ale nejakych dalsich pet jsem jeste prezil a pak to slo z domu:-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Vlci + insert
Akt. cena: 660 Kč
Končí za: 4 dny