Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 13 let |
Herní doba: | 20 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Hobby World |
Autoři: | Ivan Popov Maxim Istomin |
Rok vydání: | 2012 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Kafe s mlikem | 21.1.2016 | 1
Mám za sebou dvě zkrácené hry a dvě plné hry rozšíření Knights and Villains. Jedná se o samostatně hratelné rozšíření, ve kterém dostanete 2 balíčky o 30-ti kartách, žetony, kostky a pravidla. Bohužel v tomto rozšíření nejsou k dispozici hrací desky, které k hraní sice nejsou nutné, ale jsou dost užitečné - minimálně pro několik prvních her. Oba balíčky se skládají ze dvou sfér (realms) - jeden je kombinací mountain realm a forest realm, druhý se skládá z plains realm a swamp realm - k tomu se dostanu dále.
Nejprve stručně o co se vlastně jde. Jedná se původně o CCG hru z matičky Rusi s více než 10-ti letou tradicí. A protože v Rusku hra slaví ohromný úspěch (údajně větší než MtG) rozhodli se autoři prorazit do světa. A učinili tak skrz dobře známý web Kickstarter. Kampaň byla poměrně úspěšná a dokonce se podařilo sehnat i velkého vydavatele pro běžnou distribuci (Asmodee). V průběhu kampaně a následné výroby hry se vyskytly různé problémy, které zde nebudu zbytečně rozpitvávat, protože pokud jste hru nepodpořili pře KS, tak se vás stejně asi nedotknou.
Co ale celkem zamrzí, jsou pravidla. Díky poměrně dlouhému životu hry nabyla originální pravidla celkem monstrózních rozměrů. Autoři proto přislíbili jejich zjednodušení, přepracování a zestručnění na únosnou mez. Výsledná pravidla pro mezinárodní trh jsou opravdu na první pohled jednoduchá a stručná. A tady je kámen úrazu - jsou až moc stručná. Základní princip hry je velice jednoduchý a pravidla jsou vysvětlena za 5 minut. Ale jako u téměř každé karetní hry, při samotném hraní se můžete dostat do situací, kdy vám nemusí být zcela jasný nějaký efekt či schopnost karty. U této hry, díky stručným a někdy ne zcela jasným pravidlům, se to může stát častěji než je zdrávo. Ale i přes nepříjemnosti si nemyslím, že to je tak strašné, aby to kompletně zničilo hru.
Úvod máme za sebou a o co tedy vlastně jde? Berserk je taktická karetní hra nejvíce přirovnávána k Summoner Wars, Magicu nebo Mage Wars. Ani jednu z těchto her jsem nehrál, takže se srovnáním bohužel nemohu sloužit. Většina karet v Berseku patří do nějaké sféry (realm). Těchto sfér je šest – mountain, forest, plains, swamp, fire a dark. Některé karty mohou patřit i do více sfér a některé karty jsou neutrální, tedy nepatřící do žádné sféry. Pokud si pořídíte deluxe verzi základní hry s názvem War of the Realms, dostanete 6 předpřipravených balíčků – jeden pro každou sféru – a dále nějaké neutrální a multi-sférové karty. Balíčky si samozřejmě můžete stavět sami – jediná omezení jsou, že balíček musí mít 30 až 50 karet a nesmí obsahovat více než 3 kopie stejné karty.
Z vašeho balíčku si líznete 15 karet a z těch si naverbujete armádu. K tomu máte k dispozici určité množství zlatých a stříbrných krystalů. Konkrétní množství závisí na tom, zda jste první či druhý hráč a z kolika sfér se bude vaše armáda (nikoliv balíček) skládat. Karty se dělí na elitní, které můžete nakoupit pouze za zlaté krystaly a běžné, které můžete pořídit jak za zlaté, tak za stříbrné krystaly. Ačkoliv v balíčku můžete mít až 3 kopie každé karty, ve vaší armádě může být pouze jedna stejná elitní jednotka. Běžná stejná jednotka může být v armádě až 3 krát. Samozřejmě různé karty mají různou cenu. Po nákupu armády si hráči své jednotky rozestaví lícem dolů na herní plán. Karty se odhalí před začátkem tahu prvního hráče.
Karty mají své základní vlastnosti jako je život, body pohybu a základní útok. Život je poměrně jasný – pokud příšera získá zranění rovno nebo větší svému životu, tak zemře a putuje rovnou na hřbitov. S jednotkami můžete po bojišti hýbat. Jak moc je vaše jednotka pohyblivá, určují její body pohybu. Útok je už zajímavější. Každá příšera v Berserku má svůj základní útok (basic strike), což je obyčejný útok nablízko. Dále se můžete setkat s magickými a speciálními útoky jak na blízko, tak na dálku, ale to už záleží na konkrétních speciálních schopnostech příšer. Zajímavé je, že hodnota útoku je většinou zapsána např. jako „2-4-5“. První číslo znamená lehký útok, druhé je střední a třetí je (překvapivě) těžký útok. Jak silný váš útok bude, za vás rozhodne kostka. Bílá útočná kostka má na sobě 3 pěsti pro lehký útok, 2 meče pro střední útok a 1 sekyrku pro těžký útok. Po provedení útoku nebo jiné speciální akce vaši příšeru vyčerpáte a akce schopná bude až na začátku vašeho dalšího tahu (samozřejmě pokud nemáte k dispozici jiný způsob, jak vaši jednotku znovu aktivovat ještě ve vašem současném tahu). Pokud útočíte na protivníkovu nevyčerpanou jednotku svým základním útokem, ta se může bránit. Brání se tak, že ještě než útočník hodí bílou kostkou na útok, napadená jednotka hodí černou kostkou na obranu. Pokud padne prázdná strana, která je na kostce 4 krát, nic se neděje a útok pokračuje. Pokud padne křížek (na kostce 1 krát), útočník i obránce minuli. Pokud padne pěst (na kostce 1x), útočník minul a obránce útočníkovi udělí lehké zranění.
Zajímavá možnost je stanovit obránce (protektora) pro vaši napadenou jednotku. Obránce nesmí být vyčerpaný a musí sousedit jak s útočníkem, tak s napadenou příšerou. Obránce může být stanoven pouze proti základnímu útoku. Pokud jsou všechny podmínky splněny, boj proběhne mezi útočníkem a obráncem místo mezi útočníkem a původně napadenou příšerou.
Hráči střídají tahy a taktizují, dokud jeden z nich nepřijde o všechny jednotky na bojišti. Pokud o ně přijdete, nezbývá vám nic jiného než pogratulovat soupeři k vítězství a naplánovat si odvetu.
Teď konečně něco k dojmům ze hry. Hra má absolutně okouzlující artwork. Vím, že tohle je subjektivní, ale myslím si, že ten kdo má rád fantasy, bude tuhle hru z pohledu artworku zbožňovat. Jak jsem řekl v úvodu, nehrál jsem jiné hry podobného ražení, takže nemohu srovnávat. Hra nabízí dostatek taktických možností v rámci pohybu jednotek, rozhodování, zda zaútočit se všemi jednotkami, nebo zda si ponechat někoho v záloze do obrany. Spousta zábavy přichází už ve fázi sestavování armády a zvažování jednotlivých speciálních schopností, které jsou opravdu rozmanité. S tím souvisí skládání balíčků, ke kterému jsem se ještě nedostal. Ale už po těch pár hrách a prohlídnutí si dalších karet je možné vidět různá zákeřná komba. V tomto ohledu má hra opravdu co nabídnout. Pro plné ocenění všech možností je třeba do hry trošku proniknout. Hra také nabízí draft variantu.
Líbí se mi taky mytologie. Kromě klasických fantasy tvorů jako jsou elfové, trpaslíci, orci atd. se zde můžete setkat s tvory a hrdiny z ruských bájí a pověstí jako je třeba Ilja Muromec nebo Baba Jaga a mnoho dalších.
Trošku nešťastná jsou pravidla. Základní mechanismy jsou poměrně přímočaré a jednoduché. Do hry se dostanete velice rychle a výhodou určitě je, že hru rychle naučíte i svého potenciálního protihráče. Problémy přicházejí s výkladem různých speciálních schopností, které mnohdy nejsou definovány úplně jasně a pravidla vám v tom taky nepomůžou. Na druhou stranu bych jen díky tomu hru nezatracoval. Doporučuji začít s balíčky z rozšíření Knights and Villains, kde jsou vlastnosti karet jednodušší, a já sám jsem moc problémů nezaznamenal.
Osobně se mi hra moc líbí a nemůžu se dočkat, až prozkoumám další balíčky a začnu experimentovat s jejich skládáním nebo s draftem.
balíček vs. armáda
Nějak jsem nepochopil, jak je to s balíčkem a armádou. Píšeš, že balíček stavíš z 30-50 karet, pak, že si lízne každý 15 karet a z nich postaví armádu a pak, že kdo jako první přijde o armádu, prohrál. Znamená, to, že dvě třetiny balíčku vůbec nevyužiju? Nebo se dolízává průběžně? S tím souvisí, že jsem nepochopil, jak je to s krystaly - dostanu je na začátku (pokud se armáda staví jen na začátku, stačilo by to), nebo je dostávám nějak průběžně (pokud je šance dostat v průběhu hry na pole další jednotky)? Určuje se to nějak jako v Diskwars, že se domluvíte, kolika „krystalové“ armády budete stavět?
balíček vs. armáda
Ano, krystaly dostaneš pouze na začátku a s jejich pomocí si naverbuješ armádu z těch 15 karet, které sis lízl ze svého balíčku. Jde o to, že i když budeš hrát pořád s tím stejným balíčkem, tak pokaždé si (pravděpodobně) lízneš jiné karty. Každá karta má svou cenu v krystalech a tu musíš odečíst ze svého přiděleného množství krystalů abys kartu umístil na herní plán (bojiště). Takhle pokračuješ dokud ti nezbude dostatek krystalů aby sis naverboval další kartu. Zbylé karty, na které už nemáš zdroje vrátíš do balíčku.
Ve hře jsou karty, které ti umožní manipulaci s tvým balíčkem i během hry.
a ta manipulace
je na co, pokud už pak krystaly nemáš? Taky mi přijde nesmysl cpát do balíku víc než 30 karet, třeba v Magicu je máš šanci prolízat, tady asi ne.
Pokud si chci zahrát jinou hru, dalo by mi spíš smysl postavit si jinou armádu, než čekat, co mi tentokrát vyplivne totožný balíček - v tomhle mi ta náhoda přijde samoúčelná a víc se mi líbí systém z Diskwars, kde si opravdu vybereš. Ale chápu, že to je spíš na diskuzi s autorem, než s hráčem :)
loko
?
Cela hra je tak komplikovane nastavená, ze si neviem predstavit ako by to hrali deti :)
Chýba zobrazenie utoku pri skladani kariet do utoku daneho druhu armady, inak to človek počita ako huj a aj tak je to k ničomu, lebo v turnaji dostanes supera co ma vsetky karty "legenda"
Chýba vysvetlenie , ako armadu poskladat z kariet , chýba návod akým spôsobom skdat elementy atd.. je to píčovina-boj prebieha automaticky, a nikdy neviete prečo jednotky stoja aj ked maju 0 kryštálov a superove idú stále dokola a takto vyhráva každí jeden rus ...
loko
....
Inými slovami , ani po mesiaci som neprišiel nato ako najlpešie postavit armadu a na čo mam brat ohľad ak ju staviam, tak ju staviam intuitívne podľa vzásnosti kariet. Co vsak asi neplatí , lebo uz som sa stretol s hračmi "elite" co maju v sade kariet základnu kartu ktoru hrači dostavaju zadarmo na začiatku hry.
Netuším kde sa človek dozvie ako je najlpešie postavit sadu kariet do súbojov, tak ako nikde nie je popis na čo vôbec je potrebne kupovat zariadenie do veže a načo je to dobre , a ak tak ake kupovat. Je to pičovina....
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Cestovatelé Jižního Tigridu
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 2 dny