Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | strategická, válečná |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Catalyst Game Labs |
Autoři: | Randall N. Bills |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Samotný Battletech je především o bojích obřích robotů zvaných mechové (v českém překladu od firmy Altar, který vyšel v 90. letech, se používal název OBR), ale postupem času se do hry přidaly i tanky, pěchota, letadla a další technika.
Hra se odehrává v daleké budoucnosti 31. století po pádu lidské civilizace nesoucí název Star League. Z popela této říše povstalo 5 nástupnických států, které mezi sebou vedou nespočet válek a konfliktů. Později se do boje připojí tajemná invazní síla Klanů, o které se zjistí, že jde o armádu Star League, jejíž členové během občanské války odešli do exilu a vytvořili nové lidské společenství. Nejsou to jen konvenční armády, které svádějí války, ale i nespočet žoldnéřských jednotek.
Classic Battletech je detailní wargamingová simulace boje mechů. Hra používá hexové mapy a každý stroj je vybaven „sheetem“, který obsahuje nejen zbraně a „staty“ stroje, ale i detailní „mapu“ stroje, kde je vyobrazen pancíř a vnitřní struktura stroje. Pravidla jsou značně komplexní, ale hra vás odmění jedinečným gameplayem.
Battletech Alpha Strike je pokus převést Battletech do světa klasického tabletop wargamingu. Hry se odehravají na klasickém 4x6 stolu s 3D terénem. Sheety jsou nahrazeny kartičkami, díky kterým neustřelíte nepřítelskému mechovi ruku, ale zrychluje se gameplay, díky kterému jste schopni odehrát velké bitvy v rozumném čase (při počtu 16 mechů na každé straně je realné odehrát během 2,5 hodiny).
Hra používá střídavou aktivaci jednotek rozdělenou do fází. Na začatku kola si hráči hodí o inciativu, a kdo prohrál, hýbe jako první svými jednotkami. V menších hrách se hráči střídají po jednotlivých modelech, ve větších hrách pak po jednotkách.
Ve střelecké fázi se pak hráči střídají ve střelbě jednotlivých modelu/jednotek, ale poškození se vyhodnocuje až na konci kola.
Na konci kola se nevyhodnocuje pouze poškození, ale i teplo (HEAT), které vzniká, pokud používáte více zbraní, než jsou chladiče vašich strojů schopny vydržet – tím sice můžete zvýšit možné poškození nepřítele, ale snižujete bojeschopnost vlastního stroje. Některé zbraně mohou hodnotu heat zvýšit, pokud zasahnou nepřítele (např. plamenomety u mecha Firestarter).
Napravo je vidět kartička středního mecha Griffina. TP označuje typ stroje, zdali jde o letadlo, tank, mech atp. Další je SZ:2, což znamená, jak velký je mech: 2 znamená střední mech, přičemž tento atribut je důležitý při budovaní formací. Některé formace, např. Battle Lance, potřebují minimalně 2 mechy o SZ 3. Další je TMM, což určuje hbitost mecha. Čím vyšší hodnota, tím horší je ho zasáhnout. Hodnota MV značí pohyb modelu: písmeno j říká, že má k dispozici jumpjets, tedy trysky, a může proto skákat na různé skály, budovy nebo přeskakovat terenní nerovnosti.
V čtverci Damage je pak uvedeno, kolik a jak velké poškození „rozdává“ mech v jednotlivých vzdálenostech. Short v BTAS znamená do 6 palců, medium pak mezi
6–24 palci a nakonec long je víc jak 24 palců.
OV hodnota značí zbraně, které mech normálně nepoužívá, protože během střelby by jeho chladiče nebyly schopny kompenzovat horko. Pilot se však může rozhodnout, že tyto další zbraně použije, čímž se mu zvýší stupeň Heat scale. Čím vyšší hodnota, tím je mech pomalejší, huř střílí a naopak je snažší ho zasáhnout. Pokud Heat Scale stoupne na hodnotu S, tak se mech vypne, začne se chladit a celé příští kolo nemůže nic dělat.
A: značí pancíř. Pokud je stroj zasažen nepřátelskou střelbou, tak se hodnota poškození označí na A. V momentě, kdy jsou všechny bílé čtverce označeny, je pancíř poškozen a všechno poškození jde přímo do struktury mecha. Každý další zásah kromě normálního poškození také způsobuje kritické zásahy, které pak způsobují poškození systému, a tím se Mech zhoršuje – může také dojít k zásahu generátoru a celý mech bouchne, ačkoliv má ještě několik S bodů k dispozici. Samozřejmně, pokud klesne počet S bodů na nulu, tak je stroj zničen.
Ve Special pak najdete různá specialní pravidla, která mech používá – v případě Griffina je to IF, tedy nepřímá střelba, která umožňuje zasáhnout jiné jednotky, i když na ně on sám nevidí.
PV: značí, kolik bodů stroj stojí. Pak ještě následuje malá tabulka dole, která ukazuje, co jaký kritický zásah na stroji způsobí.
Alpha Strike obsahuje 5 základních scénářů: Stand-up fight, Capture the flag, King of the hill, Hold the line a Reconnaissance. Každý z těchto scénářů má 1–2 varianty, takže relativně velký počet možností, jak hrát. Formace při tvorbě armád jsou velice jednoduché a velmi variabilní. Většinou jde o 4členné jednotky (klany a armády Word of the Blake mají větší formace, a to 5členné v případě klanů a 6členné v případě WoB). Každá formace má nějaký požadavek. Například již zmíněná Battle Lance vyžaduje, aby polovina mechů byla SZ 3. Formace pak má k dispozici 6 lucky kostek, což znamená 6 rerollů na hody na střelbu či control testy.
Kdo zná prostředí Battletechu/Mechwarrioru, ten ví, že se bojuje na mnoha různých světech, od bojů ve vakuu až po bitvy na ledových světech či pouštích. Alpha Strike samozřejmně obsahuje pravidla pro všechna tato prostředí, a ne na každý svět se daný mech hodí. Na ledových světech například nemusíte příliš řešit přehřívání strojů, zatímco v poušti budou stroje, které se snadno přehřejí, méně efektivní.
Volitelná pravidla
A protože i přes některá zjednodušení je to pořád Battletech, v rozšířených pravidlech naleznete pravidla pro různou munici, pravidla pro letecké jednotky a výsadkové lodě, elektronický boj, hry na hexových mapách a mnohé další. Tato pravidla nejsou součástí hlavní hry, takže pokud chcete Alpha Strike ve stylu keep it simple, tak můžete tato pravidla úplně vynechat.
Master Unit list
Alpha Strike kartičky si nekoupíte, ale na webovkách MUL naleznete všechny tyto kartičky včetně filtrování dle různých parametrů (éra, frakce, tonaž, typ atp.), a i samotný Alphastrike army builder.
Miniatury
Zde bohužel musím říci, že ačkoliv je Alpha Strike skvělý systém a Battletech úžasné universum, miniatury jsou největší slabina, ale i to se zase pomaličku mění k lepšímu.
Starter box s názvem Battletech: game of armoured combat obsahuje krom jiného 10 různých plastových mechů (2x Assault, 2x Heavy, 4x Medium a 2x light) a pohybuje se okolo 1500 Kč. Bohužel momentalně probíhá restock, ale někteří dodavatelé už tento set znovu dostali a dá se objednat. Pokud ovšem chcete jiné stroje, musíte se obrátit na Irowind (v Evropě zastoupená firmou Ral Partha Europe), a i když výběr je bohatý, problém některých sculptů je prostě v tom, že jsou staré.
Autor: Lavarusuv Koutek
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Trias
Akt. cena: 22 Kč
Končí za: 16 hodin