Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 3–6 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, strategická, intriky |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Edge Entertainment Fantasy Flight Games Galakta Giochix.it Heidelberger Spieleverlag |
Autoři: | Corey Konieczka |
Rok vydání: | 2008 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Eyron | 9.6.2009 | 34
Původ hry a námět
BattleStar Galactica (BSG) je kooperativní desková hra pro 3-6 hráčů zasazená do scifi prostředí vynikajícího seriálu stejného jména. Hru designoval Corey Konieczka, jeden z předních tvůrců mamutího vydavatelství Fantasy Flight Games. Za Konieczkou stojí takové hry jako Starcraft: The Board Game či Tide of Iron. BSG vyšla v roce 2008.
Příběh a svět Battlestar: Galactica
Jak už jsem zmínil, hra těží z velmi dobře hodnoceného seriálu Battlestar: Galactica, např. hodnocení na serveru www.csfd.cz dává seriálu velmi pěkných 86%. Seriál se začal vysílat v roce 2004 a skončil čtvrtou sérií na jaře 2009. Zároveň ještě existuje spin-off s názvem Caprica z roku 2009. Já sám jsem se paradoxně se seriálem seznámil až poté, co jsem měl to štěstí, kdy jsem tuhle velmi pěknou hru vydražil. Nejsem velkým fanouškem sci-fi seriálů a aniž bych se chtěl kohokoli dotknout, seriály jako "Hvězdná brána" či "Star Trek" mi připadají spíš jako parodie. BSG je ale úplně jiná káva, psychologické scifi, skvěle zahrané a napsané. Hra ze mě prostě udělala fanouška seriálu. A co tedy vlastně jde?
Budoucnost. Lidé žijí na dvanácti platenách, koloniích. Aby si usnadnili práci, stvoří Cylony, roboty vysokých kvalit. Jenže jak už to tak ve scifi příbězích bývá, roboti se vzbouřili. Začala ničivá válka, která končí příměřím. Cyloni se stahují mimo kolonie. Uběhne dvacet let a Cyloni se vrací, aby své stvořitele vymazali z historie. Smrtící a precizně naplánovaný útok ničí všechny lidské kolonie i drtivou většinu ozbrojených sil, především vesmírných lodí, Battlestarů a to i díky tomu, že Cyloni infiltorvali kolonie pomocí svých druhů, v podstatě nerozpoznatelných od běžných lidí. Jeden Battlestar však útok shodou okolností přečká. Je to Galactica, stařičká loď, jejíž část už je přestavěná na muzeum. Galactica jako jediná bojeschopná loď tak začíná závod s časem, aby zbytky lidstva uprchnuvší na civilních a neozbrojených vesmírných lodích vedla vesmírem neznámo kam. A Cyloni jsou jim pořád v patách.
A tam, kde začíná seriál, začíná i hra. Hráči v rolích postav známých ze seriálu se snaží spolupracovat, aby Galacticu i co největší počet civilních lodí zachránili od hrozby neustále se objevujících smrtících lodí Cylonů. V tom se jim však snaží zabránit agenti Cylonů na palubě. Otázka, která se vám bude během hry neustále honit hlavou bude: "Kdo z nás je ten Cylon???"
Ještě jedna poznámka: Pokud jste fanoušky seriálu a bojíte se, že hra obsahuje nějaké zásadní spoilery, bojíte se téměř zbytečně. Veškeré příběhové náznaky pocházejí z první série a to povětšinou z její první části.
Postavy
Hráči si na začátku hry vyberou jednu z deseti hlavních postav seriálu, k dispozici jsou:
- William Adama, velitel Galacticy a vojenský vůdce
- Laura Rosslin, nová prezidentka, politický vůdce přeživších
- Lee "Apollo" Adama, letecké eso, syn velitele Adamy
- Carl "Hello" Agathon, důstojník
- Gaius Baltar, vědec
- Sharon "Boomer" Valerii, pilotka
- Saul Tigh, plukovník a zástupce velitele
- Kara "Starbuck" Thrace, pilotka
- "Chief" Galen Tyrol, technik
- Tom Zarek, politik
Herní mechanismy - loajalita a tituly
Po výběru postav si hráči tahají kartu loajality. Na této kartě je uvedeno, zda hráč je či není Cylon. Karty loajality se také tahají v půlce hry, je tedy možné, že Cylon, takzvaný "spící agent" začne ostatním škodit až v půlce hry. Cílem lidí je přežít let a dostat se na Kobol, cílem Cylonů je zabránit jim v tom. Vtip je pochopitelně v tom, že Cylon je velkou část hry skrytý. Odhalit se může v pozdější fázi hry sám, nebo ho odhalí pomocí zvláštní schopnosti jiná postava. Poté už Cylon(nebo Cyloni) škodí naprosto otevřeně :-)
Dále se hráčům přidělí tituly "Admirál" a "Prezident". Ty jsou udělovány podle pořadí určeného v pravidlech, takže např. pokud si některý hráč zvolí postavu Williama Adamy, okamžitě získává titul admirála. Admirál i Prezident pak rozhodují v některých případech o vyhodnocení Krize (níže). Admirál má pak k dispozici dvě nukleární hlavice, supersilné zbraně, ale díky jejich počtu není snadné rozhodování, kdy je použít. Dále admirál vybírá lokaci, do které se po nadsvětelném skoku Galactica přemístí. Prezident pak má možnost získávat a hrát silné Quorum karty, které mohou lidem velmi významně pomoci. Kdokoli však může vyvolat hlasování a pokud je úspěšné, uzurpovat tak prezidentský titul. Ono totiž mít za prezidenta Cylona není úplně rozumné.
Herní mechanismy - tah hráče
Hráči se střídají ve směru hodinových ručiček. Na začátku tahu si hráč bere karty dovedností. Těch je pět typů (vůdcovství, politika, pilotáž, technika, taktika), každá postava si bere jen určité typy. Karty dovedností mají dvoje využití, jednak je na nich nějaká akce pro postavu, která ji zahraje (např. jedna z pilotních karet umožňuje až čtyři útoky na nepřátele místo jednoho). Druhým využitím těchto karet je takzvaný "skill check", který popíšu níže, u vyhodnocování krize. Po dobrání karet se hráč může pohnout. Pro lidské hráče a neodhalené Cylony jsou k dispozici lokace na Galactice i na "prezidentské" civilní lodi, přičemž jednotlivé lokace pak nabízí různé užitečné možnosti: dobírání karet dovedností, palba z palubních zbraní, navádění civilních lodí atd. Jsou tu i dvě velmi nepříjemné lokace: vězení, kam může být hlasováním poslán některý z podezřelých hráčů a marodka, kde skončí zranění piloti či ostatní členové týmu. Po pohybu má hráč jednu akci, buď využije akce lokace, kde se nachází, nebo zahraje jednu z karet dovedností. Hráč se může také nacházet ve stíhačce Viper a létat v šesti sektorech okolo lodi a napadat nepřátelské lodě. Odhalený Cylon má pak k dispozici několik zvláštních lokací, kde může za svou akci různými způsoby škodit lidem. Když hráč dokončí akci, musí vyhodnotit kartu krize.
Herní mechanismy - krize
Každý hráč na konci tahu otočí kartu krize. Těch je několik druhů, některé jsou karty cylonského útoku, které do sekotrů do okolí Galacticy umístí množství nepřátelských lodí. Stejně tak se vždy objeví několik lodí civilních, které jsou extrémně zranitelné a musíte je dobře chránit. Další krize se řeší volbou, buď vybírá aktivní hráč, admirál či prezident. V těchto případech se vždy volí mezi dvěma zly. Jen odhadnout, které je to menší... No a posledním a zřejmě nejzajímavějším typem jsou krize, které je nutno vyhodnotit skill checkem. Zde přichází něco jako tajné hlasování. U každého skill checku je znázorněno, pro které typy dovednostních karet je určen (většinou dva či tři). Také je zde uvedena číselná hodnota. Hráči pak skrytě dávají libolný počet karet libovolných barev a hodnot. Na závěr se přidají dvě karty z jakéhosi "balíčku náhody"(destiny deck). Vtip je v tom, že hodnoty karet s barvami u skill checku se počítají do plusu, ale barvy ostatní se počítají do mínusu. A protože se hráči přesně nesmějí domlouvat, jaké karty a jakých hodnot dají, umnožňuje to skrytým Cylonum velmi účinně škodit. Když plusová hodnota dosáhne hodnoty uvedené krizové kraty je vyhráno. Důsledkem nezvládnutých (a někdy i zvládnutých) krizí je úbytek jedné z kritických hodnot (morálka, palivo, jídlo, populace). Pokud kterékoli z těchto hodnot dosáhne hodnoty nula, lidé prohrávají. Krom základní funkce mají karty krizí ještě další funkce, často aktivují nepřátelské lodě, ať už lehké Raidery, které jsou smrtící především pro civilní lodě (jejich ztráta často znamená úbytek Populace), dále těžké raidery, které se snaží vylodit na Galacticu těžké bitevní roboty a také obří základny Basestar, které buď vypouští Raidery obou typů nebo střílí přímo na Galacticu a můžou poškodit některé důležité lokace a zranit posádku. Poslední vlastnost karet krize je velmi příjemná a žádoucí: některé krize vám po vyhodnocení umožní posunout se blíže nadsvětelnému skoku a tedy i zdárnému konci hry. Nadsvětelných skoků během své cesty Galactica podnikne několik, jejich hlavním pozitivem je, že za sebou nechá všechny nepřátelské lodě. Ty se po skoku objeví až na případné kartě krize s cylonským útokem. Po skoku admirál vybírá kartu nové lokace s číselnou hodnotou. Čím vyšší číslo, tím více přiblížení k cíly, ale často také větší riziko, úbytek paliva či jiné hodnoty.
Herní komponenty a zpracování
Velkou část hracího plánu tvoří Galactica a šest sektorů vesmíru okolo (vepředu, vzdau a dva na každé straně). Dále zde najdeme menší mapku "Colonial One" s několika lokacemi, lokace odhalených Cylonů, ukazatel pohybu cylonských bojových robotů (Centurionů) a ukazatel přiblížení k nadsvětelnému skoku. Dále jsou zde otočné ukazatele čtyř kritických hodnot. Ty se napevno umístí na herní plán. Množství menších a větších karet s fotkami ze seriálu pomáhají dobře navozovat filmovou atmosféru. Dále je v krabici několika desítek žetonů a množství jednoduchých, ale velmi hezkých (nenabarvených) modelů lodí (lidských Viperů a Raptorů, cylonských lehkých a těžkých Raiderů). Cylonské základny Basestar znázorňují velké kartonové žetony. Zpracování je podle standardů FFG, tedy výborné. Stejně tak pravidla jsou napsána dle mého názoru přehledně a jasně. Sice se na vás nevyhrne tuna materiálu, jako z krabice Arkham Horroru, ale komponenty jsou účelné a dobře zpracované.
Slabé stránky
Pro někoho může být překážkou jazyk, všechny karty obsahují text. Tuto nevýhodu ale naprosto maže skvělá práce pánů Křena a AXE, kteří veškerý přeložený herní materiál umístili na tento web, navíc v originální grafice. Klobouk dolů, palec nahoru! Po několika prvních hrách mám pocit, že hra je někdy velmi nevyvážená, zvlášť v případě, že se v půlce hry objeví "sympatizant", který se stane Cylonem. Ve čtyřech hráčích je to pak dva na dva a to lidé nemají ani sebemenší šanci. Tento nedostatek ale velmi dobře řeší neoficiální varinta hry bez sympatizantů, která je k nalezení opět zde na webu. No a ještě jednu věc mám na srdci. Čím víc o hře přemýšlím, tím víc mi připadá jako plagiát, především Shadows over Camelot (SoC) a částečně i Arkham Horror (AH). Kolo hráče je v podstatě okopírované z SoC, stejně jako funkce zrádce-Cylona nebo princip skrytého přikládání karet ve skill checku (v SoC u jednotlivých dobrodružství). Karty krize, které zároveň přináší nějakou nepěknou událost a zároveň aktivují pohyb a útok nepřátel zase nezapřou inspiraci v Mythos kartách mého miláčka AH. Otázkou je, zda to někomu vadí. Mně ne, protože...
Silné stránky
Byť BSG: BG vnímám z části jako kopii jiných úspěšných her, ono to prostě funguje výborně. Hra plyne velmi dobře, hráči se v tazích ostatních jen velmi zřídka nudí. Mechanismy hry nejsou nijak složité, dostanete se do nich během chvíle a hru také velmi rychle vysvětlíte hráči novému. Hra také velmi dobře těží z atmosféry své předlohy, zoufalý boj o přežití, kdy vždy volíte mezi dvěma zly a nikdy nevíte, které z nich je to menší. Pálivé koření paranoie, kdy neustále budete řešit, který váš spoluhráč se vlastně směje pod vousy a všechny vaše snahy o přežití lidského pokolení záludně hatí... Samozřejmě tohle všechno se zintenzivňuje s počtem hráčů. BSG je prostě skvělá kooperativně paranoidní hra. Tak kdo z vás je sakra ten Cylon???
Hodně dobrá recenze
Hru ani seriál neznám, ale teď už vím všechno co potřebuju vědět!
výborná recenze
Sice ses mě osobně s tím Star Trekem dotknul :) (já ti dám parodie...) :), ale to nic nemění na tom, že je tahle recenze výborná ;). BSG jsem hrál jednou (bez znalosti seriálu) a líbila se mi. Ale byly strašně velké prostoje (hráli jsme v 5 lidech). Předpokládán, že to bylo proto, že jsme byli nesehraní a hlavně jsme se mezi sebou téměř neznali (hráli jsem v herním klubu) a taky tuším 3 lidi včetně mě to hráli poprvé. Teďka mám rozkoukanou 1. sérii BSG z roku 2004 a ještě tři díly mi chybí do konce původní BSG z roku 1980 a mám chutě si to znovu zahrát, protože až teď začínám chápat o co v té hře šlo :). Neříkám, že není možné hrát hru bez znalosti seriálu, ale je to o 100% lepší když seriál znáte. Škoda že to není s kým hrát :(
Děkuji za recenzi
Chtěla jsem tady napsat hned ráno co jsem si recenzi přečetla, ale nějak jsem to nestihla. Musím říct, že po přečtení recenze si umím víc představit, jak hra probíhá a o co v ní jde, hlavně i díky seriálu, který jsme začali sledovat. Trochu jsem měla obavy, že mě seriál nebude bavit, tak jako Star Trek, ale po těch pár dílech co máme za sebou překvapil a baví hodně. Recenze je určitě hodně přínosná a tak trochu je mi líto, že když je teď hra přeložena, tak si ji stejně nemůžem pořídit, protože nejčastěji hrajem ve dvou.:( Myslím si, že shlednutí seriálu není nutností, ale spíše výhodou a potěšení pro fanoušky. Snad si jí taky někdy zahraju...
Jen malé nepodstatné poopraveníčko
Napsal jsi cituji: "Veškeré příběhové náznaky pocházejí z první série a to povětšinou z její první části."
Protože jsem dělal překlad většiny karet (u karet krizí se mi už kluci co dělali titulky k seriálu neozvali), tak můžu říct, že citace postav seriálu a fotky na kartách krizí jsou i z druhé série seriálu. Protože jsem chtěl mít překlad co možná nejpřesnější, tak jsem se hrabal v souborech titulků všech dílů
a byl to teda porod a místy mi z toho už hrabalo :-).
Tož to jen tak pro upřesnění. Ale jak jsem řekl už v headru, není to vůbec podstatné. Jinak pěkná recenze.
Díky
Moc díky za podporu, jsem opravdu rád, že se recenze líbí. Jinak Mialee, existuje i varianta pro dva hráče, dokonce i pro jednoho, jenže u nich se ztrácí ta největší porce zábavy, tedy dohadování, kdo je Cylon, tyto varianty jsou totiž bez Cylonského škodiče.
Výhra v aukci :)
A proto jsem ti to nechal, aby jsi mohl napsat takovou pěknou recenzi
jen tři drobnosti
1. Star Trek rules!
2. Jazyková náročnost - myslím, že v tomhle směru je ta hra mnohem přístupnější než jiné. Karty Krizí se snad ani nemusejí překládat (když se dobře vysvětlí herní mechanismy..) a těch dalších karet je poměrně málo.. (když jsem dělal provizorní přaklad, tak to fakt bylo hned hotové) Když to srovnám s Androidem.. :-)
3. Star Trek rules!! - to aby bylo jasno ;-)
pár připomínek
Recenze skvělá, jen pár drobných detailů bych přece jen vytkl.
1. V textu se míchá jaké akce může cylon/human použít a vůbec z toho není jasné to, že odhalený cylon může prakticky vybírat jen z těch tří cylonských lokací (res ship bych do toho nepočítal). Z popisu to vypadá že cylon má stejně možností jako human což není pravda, zvlášt pro sympatizéra-cylona, který nemůže aktivovat jednu z nich (takže prakticky má na výběr jednu ze dvou akcí - věc která se nelíbila mnoha hráčům). Proto bych to přidal do slabých stránek hry. Tenhle nedostatek opravuje až rozšíření.
2. Přirovnání k SOC mě překvapilo. Podle mě v SOC je zrádce jen doplnění kooperativní hry o něco navíc pro zkušené hráče (aneb jak si udělat hru těžší - myslím, že spousta lidí hraje tuto hru bez zrádce, být ve hře totiž být nemusí a navíc tam možností jak rytířům uškodit, aniž by bylo jasné kdo je, má jen málo). BSG je zrádce základní součást a hlavní strůjce neuspěchu lidí (minimálně jeden z hráčů se vždy stane cylonem - což bys v recenzi mohl uvést, zvlášt když zkoušíš porovnání tohohle mechanismu se SOC, kde toto neplatí). Srovnání skillchecků taky nesedí, v SOC všichni vidí karty které do questu dáváš (kromě excaliburu). V BSG se dávají skrytě a navíc dvě karty z destiny decku umožní cylonovi zůstat neodhalen i pokud lidem ve skillchecku zrovna nepomůže - "Tak nám zase destiny uškodil" ;). Mechanismy jsou udělané tak, aby cylon mohl škodit bez toho, aby se hned zjistilo, že vůbec někdo škodil. Navíc i když se přijde na to že někdo z hráčů určitě uškodil, nemusí být jasné, který z nich tam ty karty dal (pokud je cylon chytrý ;) ). Proto myslím že je velký rozdíl mezi těmito hrami a způsobem hraní. V SOC se snažíme plnit questy, řešit černé karty, dohodnout se kdo kam co půjde udělat a někde hluboko pod tím se očkem dívat jestli někdo nehraje proti nám. V BSG je hledání cylona stejně důležité jako překonávání krizí. Odhalený(nebo uvězněný) cylon je téměř bezzubý. A poslední věc: V BSG se dá zrádce(cylon) odhalit jen tak, že on sám se k tomu rozhodne.
Tak proto si myslím, že funkce zrádce se v těchto hrách ani trochu nepodobají. Ale jinak nemám výtku, a dobře jsem si počet ...
Ještě dodám že seriál byl fajn první dvě série, zbytek dost o ničem, ale deskovku jsem si užíval o to víc jak jsem přibral kartu kde je Olympic Carrier z prvního dílu a hned si vzpoměl na ten příběh kolem a že jej Apollo nakonec sestřelil -1 populace :) samo nechybělo barvité popsání co se stalo a ne jen "lidi skillcheck" ;)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Small World: Power Pack 2
Akt. cena: 543 Kč
Končí za: 3 dny