Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 15 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Jakub Muřín Jindřich Pavlásek Petr Vojtěch |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 11 obchodů (cca 364–404 CZK) |
Sdílej: |
Autor: AlfBoard | 9.12.2021 | 5
Balada patří do rodiny flip&write her. Budete tedy otáčet kartičky a zakreslovat symboly. V tomto případě se vžijete do role barda, který doprovází hrdinu na jeho strastiplné cestě a pěje ódy na jeho hrdinské činy.
V krabici najdete 41 karet (12 karet prostředí, 12 karet událostí „A“ a 17 karet událostí „B“), 100 oboustranných archů map (další si můžete stáhnout a vytisknout ze stránek Albi) a 6 obyčejných tužek.
Kresebné, monochromatické ilustrace karet, které jsou lehce kolorovány sytými, jednotlivými barvami, jsou velice zdařilé a milé. Symboly v horních částech karet jsou záměrně velice jednoduché a proto se dobře zakreslují. Kresba na obalu i samotné archy map nádherně dokreslují atmosféru hry. Tohle je na vkusu každého hráče, ale já jsem s vizuální stránkou velice spokojený.
Hra je oficiálně určena pro jednoho až šest hráčů. Ve skutečnosti ji ale může hrát prakticky neomezený počet bardů. Předpokládám, že toto omezení vychází pouze z počtu tužek, které najdete v krabici. Vzhledem k mému angažmá ve facebookové skupině Sólohráči mě přirozeně zajímá hra v sólu. V současné době můžete hrát sami proti svým předchozím bodům. Ale brzy bude, dle vyjádření autorů, ke stažení tabulka pro vyhodnocení skóre a navíc i sada výzev.
Doporučený minimální věk na 8 let považuji za adekvátní, zvláště pak s přihlédnutím k tomu, že můžete hrát i zjednodušenou variantu, která využívá pouze jeden balíček událostí.
Jak jsem už naznačil, ve hře budete postupně skládat epickou baladu o putování vašeho kámoše bohatýra. Pro zaznamenání hrdinských okamžiků jeho života vám poslouží oboustranný arch, kde jedna strana představuje den a druhá noc. Každá strana archu se skládá z dvanácti polí, což jsou vlastně zastávky na cestě hrdiny. Jednotlivá pole představují některé ze tří prostředí – les, poušť, nebo hory. Prvně tedy otočíte kartu z balíčku prostředí a ta určí kam můžete zakreslovat událost v tomto tahu. Následně otočíte dvě karty – jednu z balíčku událostí A a jednu z balíčku událostí B (ve zjednodušené variantě hry používáte jen balíček událostí A). Vyberete si jednu událost a tu zakreslíte do příslušného prostředí. Ve chvíli, kdy máte vyplněných všech dvanáct polí denní strany, vyhodnotíte body (od počátku cesty do jejího konce) a stejně postupujete na noční straně. Na konci proběhne druhé, závěrečné bodování.
Celý vtip je v tom, že události se navzájem ovlivňují a vy je tedy potřebujete na arch zakreslit tak, aby se vám podařilo dosáhnout co možná nejlepšího bodového výsledku. A právě tady vzniká to napětí, kdy při honbě za body riskujete a pak se modlíte, aby další otočená událost zapadla do vaší aktuální strategie a zároveň ji bylo možno zakreslit tam, kam potřebujete.
První dvě hry mi trvalo, než jsem zcela pochopil všechny vztahy mezi událostmi, odhadl vhodnou míru rizika a optimalizoval herní strategie. Při dalších hrách se dostavil „aha efekt“, vše do sebe zacvaklo a začalo dávat smysl. V té chvíli hra rozkvetla, začala odsýpat a z obyčejné zakreslovačky se stal solidní hlavolam.
Mám za sebou více než 20 partií a mohu říci, že každá hra je jiná. Vzhledem k tomu, že nevíte v jakém pořadí půjdou karty událostí a do jakého prostředí je bude možné zakreslit, neexistuje tady jedna strategie, která by fungovala vždycky. Navíc balíček událostí B má víc karet, než je zastávek na cestě a proto se do hry nedostanou všechny – můžete tedy doufat, že nějaká událost přijde, ale nemusí se tak stát (bodový výsledek například zásadně ovlivňuje fakt zda do hry přijdou události Princezna a Truhla). Tím je zajištěna dostatečná znovuhratelnost.
Ve hře probíhá prakticky nulová interakce mezi hráči, ale to už k tomuto druhu her patří. Čmárat na list protihráče, abych mu nějak škodil, bych považoval za nadbytečné a osobně to od takové hry ani nechci.
Při hraní se nám osvědčilo, že si každý zakresloval skrytě, aby nikdo neopisoval (minimálně já jsem k nahlížení na listy protihráčů dost inklinoval). Za velice příjemné zpestření považuji, když každý hráč vyhodnocuje své body samostatně a u toho se snaží vyprávět ostatním příběh o strastiplném putování hrdiny. Hra tak dostává nový, vyprávěcí rozměr.
I když jsem byl původně k zakreslovacím hrám poněkud skeptický, tak Balada mi přijde natolik originální, že ji mohu s klidem doporučit i hráčům, které tento herní systém nechával doposud chladnými. Herní doba kolem dvaceti minut je velice sympatická a množství použitelných strategií možná až překvapující. Baladu mohu zároveň doporučit i jako hru cestovní (stoleček ve vlaku je naprosto dostačující).
Pokud tedy hledáte rychlou hru, kterou si užijete v sólu i v neomezeném počtu hráčů, Balada může být přesně to, co hledáte.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Barcelona CZ
Akt. cena: 950 Kč
Končí za: 4 dny