Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 15 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | neuvedeno |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Jakub Muřín Jindřich Pavlásek Petr Vojtěch |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 11 obchodů (cca 364–404 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Ferry007 | 6.12.2021 | 5
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Středověcí hrdinové by nebyli zdaleka tak známí, kdyby o nich nebyly skládány básně a zpívány ódy. Občas něco přikrášlit, přidat pár hlav drakovi a na konci princezna a půl království k tomu! …To vše bude vaším úkolem ve hře Balada, kde se v roli barda snažíte ukázat svého hrdinu v tom nejlepším světle. Provedete ho cestou na Horu a zpět tak, aby zažil co nejvíce dobrodružství? A jak se dokáže vypořádat s připravenými nástrahami?
Každý hráč dostane arch papíru (mapu), na který bude zaznamenávat cestu svého hrdiny. Karty se roztřídí podle druhu na tři balíčky, a z každého balíčku se jedna vyloží. A hra může začít – všichni hrají současně!
Začíná se na denní straně herní mapy. Ve hře jsou karty tří typů – události A a B a karty prostředí. V každém tahu hry zakreslíte událost A nebo B do odpovídajícího prostředí. Jakmile budou mít všichni zakresleno, otočí se další trojice karet. Všichni zakreslují současně a nezávisle na ostatních. A poté, co hráči zaplní všechna pole na svých arších, je první kolo hry u konce. Nyní s hrdinou projdete celou trasu až na Horu a zaznamenáte si počet získaných bodů. Následně se mapa otočí na noční stranu a stejným způsobem se odehraje ještě jedno kolo hry. Vítězem se stane hráč s nejvíce body získanými v součtu za den i noc.
Během celého kola si tedy připravujete nástrahy a překážky, kterým pak bude hrdina čelit. Začne na políčku s domečkem a skončí na druhé straně. Pokud stoupne na políčko s mečem, vybaví se jím. Zakroužkujte ho v hrdinově výbavě. Když pak stoupnete na překážku, můžete meč spotřebovat. Za překážku pak dostanete tolik bodů, jaká je její obtížnost. V případě, že meč nemáte nebo ho nechcete použít, hrdina utrpí uvedený počet zranění. Tato zranění si ale může vyléčit ve fontáně a přeměnit je tak ve vítězné body.
Na poražení bosse musíte použít dva meče. Pak za něj dostanete tolik bodů, kolik políček vás dělí od konce cesty. Čím dříve ho tedy porazíte, tím lépe pro vás.
Věž zvýší obtížnost sousedních překážek, a pokud máte klíč, dostanete za její návštěvu dva body. Věž se obvykle umisťuje poblíž princezny, díky ní totiž získáte tolik bodů, jaký je součet obtížnosti překážek v řadě před ní.
Body ještě získáte za otevření truhly nebo za chytání ryb.
Na políčko s portálem můžete přesunout jakoukoliv událost z cesty a změnit tak pořadí vyhodnocování. Dále máte možnost jednou za kolo vybrat dvě prázdná pole a prohodit jejich prostředí.
S mým oblíbeným žánrem flip and write se u nás poslední dobou roztrhl pytel, a proto jsem rád, že hra Balada přináší něco inovativního. Princip hry je velmi jednoduchý, ale prokombinovat události tak, aby vám přinesly co nejvíc bodů, je docela mozkovar. Pokud opravdu chcete vyhrát, musíte plánovat a promýšlet tahy dopředu. Občas vám štěstí s událostmi nepřeje, ale to už je spíše kořením tohoto druhu her.
Rád bych vyzdvihl provázanost mechanik s tématem, která je jednou z hlavních předností hry. Jednoduchý princip tvoření cesty a její následný průchod je přesně to, co bych od hry v roli barda čekal.
Na první zahrání ale hra působí divně. Typů událostí a jejich vzájemných návazností je hodně, a tak jsme neustále nahlíželi do pravidel. Po pár zahráních nám už ale byly jednotlivé vztahy mezi efekty jasné a hra začala dávat smysl. Čím více jsme ji hráli, tím více zajímavých kombinací nám odhalovala. Z počátečního nadšení z komba s bossem jsme tak ladně přešli ke kumulaci překážek před princeznou, vhodně doplněné fontánou. Chybu ale člověk neudělá ani s rybami nebo věží se zámkem. Stručně řečeno, strategií je tu hodně, a to se mi u her opravdu líbí. Dojít k vítezství tak můžete pokaždé jinak a hra není repetitivní.
Co už ale tak dobré není, je variabilita mapy. Událostí a efektů je dostatek, ale mapa je prostě pořád stejná. Ve dne i v noci se snažíte o to samé, nejsou tu žádné rozdíly. Když to porovnám s jinými tituly, tak třeba Kartografové nebo Stezky tukanů mají alespoň dvě různé mapy. Na obě dvě zmíněné hry ale bude možné pořídit ještě další mapy jako rozšíření, tak třeba se dočkáme i tady?
Grafika karet událostí se mně osobně nelíbí. A všichni, se kterými jsem to testoval, se na tom shodli také. Mechaniky možná dobré, ale ty karty jsou prostě ošklivé. Představoval bych si více pohádkové ilustrace, a ne ostré obrysy a kontrastní malby. Celkově hra působí graficky roztříštěně, jako kdyby ji malovalo více lidí.
Všiml jsem si poněkud slabšího a recyklovaného papíru použitého na sešitek s mapami a krabici. Nijak to ale nevadí, svůj účel plní. Hra je od stejných autorů jako Terra Futura, takže možná malý přesah?
…jsou opravdu krátká, na pouhém dvojlistu se dozvíte vše „potřebné“. To ale nic nemění na tom, že nováčci do pravidel neustále nahlížejí anebo jim radíte, či je lepší to či ono. Není zde žádná lineární cesta k vítězství. Pro začínající hráče je tu příliš mnoho možností, efektů a návazností. Zkušenější hráči ocení provázanost mechanik s tématem a možnost se rozhodovat.
Na krabici je uveden doporučený věk 8+. No nevím, mě by to v osmi nebavilo. Jen si kreslíte na papír a vymýšlíte, co je pro vás nejlepší. Příběh se tvoří až potom. Možná bych se tedy jako dítě těšil na tu příběhovou část, ta je ale minoritní. Pravidla také nejsou moc přístupná, jak jsem již zmínil výše. Nezávislost na počtu hráčů je skvělá, ale na to jsme u těchto her už zvyklí. Hru bych tedy doporučil pro jakoukoli partu lidí, kteří si chtějí zahrát něco rychlého, ale zároveň něco na přemýšlení.
Ve hře Balada se krásně kloubí neokoukané mechaniky a skvělé téma. Škodí jí nepříliš povedený vizuál a méně přístupná pravidla. Krátká herní doba v kontrastu s množstvím rozhodnutí je důvodem, proč hra rozhodně zůstane v mé sbírce.
+ krátká herní doba
+ mechanismus jde ruku v ruce s tématem
+ nezávislost na počtu hráčů, ideální pro páry i velké party
+ různé strategie k vítězství
- na první zahrání chaotické
- graficky nejednotné, nepovedené ilustrace
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Hostina pro Ódina (obaleno)+ insert
Akt. cena: 1100 Kč
Končí za: 3 dny