Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | válečná, sběratelská |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Avalon Hill |
Autoři: | Mike Elliott Richard Baker |
Rok vydání: | 2007 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Wolverine | 27.5.2011 | 2
Axis & Allies Naval Miniatures je sběratelská válečná desková hra pro 2 hráče z prostředí námořních bojů 2. světové války. Jeden z hráčů hraje za státy Osy Berlín-Řím-Tokio a druhý hráč za Spojence. Je možné hrát ve třech různých režimech hry:
střetný boj dvou nepřátelských flotil o nadvládu tří vytyčených námořních cílových oblastí s tím, že vítězí hráč, který jako první dosáhne 150 vítězných bodů. Vítězné body je možné získat za kontrolu cílových námořních oblastí, každá oblast po 50 bodech a také za zničené jednotky protivníka,
konvojová bitva, kdy úkolem hráče chránícího konvoj je doprovodit 5 nákladních lodí přes celou námořní mapu a k vítězství obránce konvoje je třeba, aby se tak stalo do konce 15 tahu a aby propluly alespoň 3 z 5 obchodních lodí,
historické scénáře, které lze najít na internetu zejména na fóru věnovanému hrám Axis&Allies Miniatures, případně si je hráči podle svých oblíbených knih mohou vytvořit doma podle svého gusta s individuálně dohodnutými podmínkami vítězství. Lze si tak zahrát bitvu o Midway, Leyte, Korálové moře, Matapan, Dánský průliv a vyzkoušet jaké by to bylo kdyby...
Ve hře jsou k dispozici tři základní druhy jednotek, a to:
hladinové lodě jako bitevní lodě, letadlové lodě, bitevní křižníky, těžké křižníky, lehké křižníky, torpédoborce, torpédovky, fregaty, korvety a nákladní lodě,
ponorky,
letadla jako pozemní bombardéry, pozemní stíhačky, palubní střemhlavé bombardéry, palubní torpédové bombardéry, palubní stíhačky,
Každá jednotka je představována vcelku povedenou figurkou jednotky a kartou jednotky, kde na lícové straně je jednotka vyobrazena spolu s krátkou skutečnou historií této jednotky a na rubové straně jsou staty této jednotky, kdy v horní části karty jsou piktogramy a čísla zobrazující např. národnost jednotky, její cenu, třídu jednotky, rychlost, typy útoků např. u hladinových lodí hlavní baterie děl, vedlejší baterie děl, protiletadlovou obranu a případně i torpédový útok, pancéřování, pancéřování životně důležitých částí jednotky a počet bodů možných zásahů jednotky. Hodnoty útoků jsou uvedeny v tabulce a vyjadřují počet kostek, kterými hráč hází na určitou vzdálenost od napadeného cíle. Ve spodní části karty jsou textem popsané zvláštní vlastnosti jednotky (pozitivní i negativní).
Hraje se na velkých námořních mapách rozdělených na obdélníková pole. Na mapě samotné hráči pohybují figurkami jednotek a karty jednotek s jejich staty mají rozložené mimo herní plán. Samotné karty a figurky zejména větších jednotek jako bitevní lodě, letadlové lodě aj. jsou opravdu povedené. Už podle figurek námořní nadšenec pozná na mapě bitevní lodě Rodney, Yamato, nebo Bismarck.
V případě klasického střetného boje je třeba před bitvou skrytě vybudovat vlastní flotilu. Součet hodnot všech jednotek flotily nesmí přesáhnout 100 bodů a zároveň platí, že hráč nesmí mít ve flotile více než 15 jednotek. Postavení flotily je velmi důležitou částí hry a není radno tuto fázi hry podceňovat. Jednak je dobré snažit se odhadnout jaké jednotky proti Vám postaví protivník a jednak si sám určit taktiku, na kterou se soustředíte a podle toho flotilu postavit. Je třeba mít na paměti, že ve hře funguje vše na principu kámen, nůžky, papír tedy že bitevní loď je fakt hodně dobrá a setsakra hodně toho vydrží, ale proti ponorce je zcela bezmocná, naopak korvety, fregaty, torpédovky a torpédoborce jsou velmi levné a vysoce efektivní proti ponorkám, ale proti bitevním lodím nebo bandě palubních střemhlavých bombardérů prostě nemají šanci, také ponorka je skvělá útočná zbraň, bohužel moc nevydrží a není z nejlevnějších a pokud je smetena hned v prvním tahu náletem jednoho mizerného létajícího člunu, tak to není dobrý začátek hry, tedy záleží na úhlu pohledu :-). Také při stavbě flotily je třeba dobře znát možné kombinace výhodných zvláštních vlastností jednotek a umět je nakombinovat např. japonský střemhlavý bombardér Val má průměrných 8 kostek pro útok pumami, nicméně pokud zároveň pořídíte japonskou letadlovou loď Shokaku se zvláštní vlastností Elitní střemhlavý Bombardér 2 a těžký křižník Tone se zvláštní vlastností Průzkumný křižník, tak hned jste na 11 kostkách ani nemrknete.
Pro začátečníky, kteří neznají možné kombinace zvláštních vlastností svých jednotek, natož jednotek protihráče je dobré buď postavit vyváženou flotilu, která bude mít nějakou tu těžkou loď, nějakou tu ponorku, něco proti ponorkám a trochu stíhací ochrany nebo zkusit postavit vabank flotilu totálně namachrovanou pro určitou oblast boje, ale zcela bezbrannou proti některým formám útoku např. pořádná vlčí smečka ponorek doplněná jen jednou malou hladinovou lodí. Tady je důležité podotknout, že námořní cílové oblasti lze obsadit pouze hladinovými loděmi s výjimkou obchodních lodí a torpédovek. V případě, že hráč již od počátku nemá žádnou takovou hladinovou loď nebo takovou poslední loď v průběhu hry ztratí, protihráč okamžitě získá 50 vítězných bodů.
Flotila se vybírá skrytě z karet se staty jednotek, kdy v pravém horní rohu každé karty je uvedena cena každé jednotky. Před začátkem boje oba hráči najednou odkryjí karty vybraných jednotek. Pokud v porovnáním s protihráčem jste vybrali opravdu mizerně, většinou Vás už nezachrání ani svěcená voda.
Hraje se na tahy a každý tah je rozdělen na několik fází, a to:
fáze iniciativy (kdy se rozhodne, který z hráčů bude hrát každou další fázi v tomto tahu jako první, což druhému hráči poskytuje nemalou výhodu, vítěz se určí tak, že každý hráč hází 2 kostkami a vítězí ten z hráčů, který dosáhne vyššího konečného součtu spolu s přičteným bonusem vlajkové lodi),
fáze pohybu plavidel (kdy hráči pohybují s hladinovými plavidly i ponorkami o max. počet polí uvedených na každé kartě jednotky),
fáze leteckých misí (kdy každý z hráčů umístí nad cíle letky útočících letadel, případně na obranu vlastních lodí, hráči se v této fázi při umístění letek střídají, a to, že první hráč umístí první letku, následuje druhý hráč, který umístí první letku, poté první hráč umístí druhou letku atd., tady je snad třeba zmínit, že palubní letouny z letadlových lodí mohou startovat v každém tahu, avšak letouny umístěné na pozemní letecké základně pouze každý druhý tah a v tom je skrytá síla letadlových lodí spolu samozřejmě se zvláštními vlastnostmi letadlových lodí, které ještě navíc zvýhodňují palubní letouny),
fáze protiletadlové obrany (kdy hráči se snaží sundat cokoliv, co by je ohrožovalo ze vzduchu a za tímto účelem využívají stíhací ochranu lodí a protiletadlové zbraně na samotných napadených plavidlech, v tomto směru brzy zjistíte, že bez stíhací ochrany se neobejdete, protože na každém herním poli mohou být pouze 2 vlastní hladinové lodě, ale mohou na ně zaútočit až 4 nepřátelské letky, takže když obránci bude přát štěstí, může zastavit nebo ještě v lepším případě sundat jen 2 útočící letky., ale zbylé 2 vždy půjdou do útoku),
fáze leteckých útoků (kdy to co ve vzduchu přežilo protiletadlovou obranu, má šanci zaútočit zpravidla pumami nebo torpédy proti hladinovým lodím a hlubinnými pumami proti ponorkám),
fáze útoku hladinových plavidel (kdy hladinová plavidla přeživší předchozí fázi mohou napadnout hladinová plavidla a ponorky protivníka za pomoci děl, torpéd nebo hlubinných pum),
fáze útoků ponorek (kdy konečně se dostanou ke slovu ponorky se svými torpédy za předpokladu, že přežily fázi leteckých útoků a fázi útoku hladinovými loděmi),
fáze návratu letadel na paluby letadlových lodí nebo na pozemní leteckou základnu.
fáze vyhodnocení (zda některý z hráčů nezískal alespoň jednu ze tří určených námořních oblastí, což v praxi znamená, že vyčistil nebo alespoň zahnal všechny jednotky protivníka ve vzdálenosti jednoho pole od určené cílové oblasti a zároveň má v oblasti alespoň jedno hladinové plavidlo a v takovém případě získá za každou námořní oblast po 50 bodech).
Dělostřelecké útoky, útoky hladinovými pumami a protiletadlová obrana se řeší následovně: Každá útočící jednotka má na danou vzdálenost útoku ve svých statech na kartě jednotky počet kostek, kterými se hází. Za zásah je na každé kostce považováno hozené číslo 4 nebo 5. Za dva zásahy je na každé kostce považováno hozené číslo 6. Počet dosažených zásahů při útoku se sečte a porovná se s hodnotami pancéřování napadené jednotky a s hodnotami pancéřování životně důležitých částí napadené jednotky např. lehký křižník Ajax má hodnotu pancéřování 4, hodnotu pancéřování životně důležitých částí 9 a vydrží 3 body zásahů. Výše uvedený střemhlavý bombardér Val útočí na Ajax pumami, a to 8 kostkami. Pokud součet dosažených zásahů dosáhne nebo přesáhne 9 je Ajax potopen bez ohledu na to, že neměl dosud ani škrábnutí. Pokud součet dosažených zásahů dosáhne alespoň 4 a zároveň bude menší než 9, Ajax obdržel jeden zásah a k lodi se přiloží žeton Poškození -1 (Damage -1), kdy tato loď vydrží ještě dva další takové zásahy než půjde ke dnu. Pokud součet dosažených zásahů nedosáhne ani čísla 4, tak prostě Japonci neměli svůj den a Ajaxu nebyl poškrábán ani zbrusu nový nátěr na jeho bocích.
Torpédové útoky prováděné bombardéry, hladinovými plavidly, zejména křižníky, torpédoborci a torpédovkami a ponorkami, jsou mnohem více dílem štěstěny. Prostě zásahem je pouze hozené číslo 6, vše ostatní jde vedle a navíc počet házených kostek bývá značně limitován, zpravidla maximálně 3. Pokud ovšem dojde k zásahu plavidla, pak to stojí za to. Každý zásah torpédem ubírá hned dva body počtu možných zásahů plavidla bez ohledu na jeho pancéřování. V praxi to znamená, že jeden zásah torpédem se rovná odrovnaná ponorka, odrovnaný torpédoborec, těžce poškozený lehký nebo těžký křižník, dva zásahy torpédem se rovná odrovnaný bitevní křižník nebo odrovnaná starší bitevní loď. Úspěšný nálet několika letek torpédových bombardérů, které se prokoušou protiletadlovou obranou, může v jednom tahu otočit hru. Ostatně myslím, že to věrně napodobuje skutečné situace, ke kterým za 2. světové války docházelo, např. potopení bitevní lodi Bismarck nebo nálet na italskou námořní základnu Taranto.
Ještě před samotným hodnocením hry musím uvést, že tato hra je můj šálek kávy, protože řadím se mezi fandy válečných deskových her, ale málokdy hraji jednu hru více než 4 hodiny, pač prostě na to fakticky neseženu spoluhráče a navíc nemám v lásce nic neříkající žetony s přeškrtnutým čtverečkem snad mající znamenat pěší divizi. Prostě mám rád hry s pěknými figurkami a nevadí mi ani určitý podíl náhody.
Osobně tedy hodnotím hru jako velmi dobrou. Je to bezva svižná taktická námořní hra s opravdu povedenými figurkami jednotek a povedenými kartami jednotek. Podíl náhody je z mého pohledu tak akorát, dobře limitovaný staty jednotlivých jednotek.
Abych však jen nechválil, hra má své stinné stránky, zejména je to cena této hry. Na první pohled by se zdálo, že vše je OK, neboť startovní balíček (Starter Pack), kde hráči najdou vše potřebné, se prodává za 699,- Kč a obsahuje, pravidla, žetony, kostky, mapu a navíc 8 základních jednotek. Jenže v tom je ten problém. Brzy zjistíte, že s tímto Starter setem se můžete pouze naučit základy hry, ale ani nepostavíte flotilu za 100 bodů a variabilita možné flotily je prostě nulová. Každý z hráčů si jednoduše vezme své 4 jednotky a šlus. Takže najednou nutně potřebujete další tzv. Booster Pack. To je sice hezké, ale v ČR každý Booster Pack stojí 399,- Kč, přičemž v něm najdete pouze 5 náhodně vybraných jednotek, z toho jedna je vždy Vzácná (Rare), což bývají velká hladinová plavidla jako bitevní lodě, letadlové lodě nebo výjímečně těžké křižníky, jedna z nich je Neobvyklá (Uncommon), zpravidla lehké křižníky, pozemní bombardéry a tři Obvyklé (Common) zpravidla palubní bombardéry a stíhačky, torpédoborce atd. Po zakoupení 2 až 3 Boosterů zjistíte, že byste vlastně těch lodí potřebovali víc, ať už z důvodu, že máte blízko k Harpagonovi nebo, že jste měli smůlu a dostali jste v Booster pacích 3 krásné bitevní lodě, leč bohužel všechny jsou britské a tak to jde dokola dokud nemáte všechny lodě z každé série (samozřejmostí je že např. Stíhačky nebo bombardéry potřebujete víckrát) nebo dokud Vás hra nepřestane bavit. Zatím vyšlo celkem 5 sérií Booster packů, a to War at Sea, Task Force, Flank Speed, Condition Zebra a nejnovější Fleet Commander. Každá série obsahuje od 48 do 60 jednotek různých národností. K sebrání alespoň jedné celé série se prostě pod cenu 2 000,- Kč nedostanete ani omylem.
Dalším problémem této hry, bohužel už méně úsměvným, je podstatné zhoršení kvality jak modelů, tak i karet, zejména mezi 1. sérií War at Sea a 2.sérií Task Force. Figurky z 1. série jsou opravdu dokonalé, o druhé sérii se to prostě říci už nedá. Ještě horší je to u karet jednotek, kdy edice War at Sea na kartách se honosila opravdu povedenými perokresbami Langdona Fosse, zatímco v 2. edici Task Force se přešlo na jakýsi hrůzný trojrozměrný scan figurky, což u velkých lodí zase tolik nevadí, ale u letounů to vypadá jakou šmouha s vrtulí. Prostě tady se snažil Avallon Hill ušetřit, kde se dá. Naštěstí tento trend byl od 3. edice Flank Speed zastaven a v současné době jsou karty opět na velmi slušné úrovni, i když nedosahují kvalit 1. edice.
Třetím problémem asi známým u všech sběratelských her, je to, že jaksi ve stále nových edicích za stejnou bodovou hodnotu pořídíte více muziky nebo-li podstatně výkonnější jednotku, takže jaksi, ten kdo hraje s jednotkami např. jen z 1. edice War At Sea, je poněkud v nevýhodě. Pokusím se to uvést na příkladu: v 1. edici vyšel japonský těžký křižník Myoko, třídy Nachi. V novém starter setu byla sesterská loď japonský těžký křižník Haguro, třídy Nachi. Zatímco Myoko stojí plných 24 bodů, tak Haguro jen 18 bodů, přesto Haguro má lepší protiletadlovou obranu, lepší útok torpédy, lepší pancéřování životně důležitých částí lodi a užitečnější zvláštní vlastnost. Pokud hráč bude mít k dispozici obě lodi a potřeboval by do své flotily těžký křižník, která lama si vybere Myoko?
diskuze
zdravim, my už na touto hrou drahnou dobu diskutujeme na Axis & Allies miniatures, výměna atd. tak se stav ať tu nejsi tak sám : )
War At Sea
Čauky, toho jsem si všiml, ale říkal jsem si že námořní varianta, která je velmi odlišná od té pozemní, si zasluhuje vlastní koutek a ne jenom jedno téma v diskusi u pozemní varianty Axis&Allies Miniatures
tojo no : )
dobrej počin, tak založ diskuzi.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Piráti z Maracaiba - CZ, nová
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 5 dnů