Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–6 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 30 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Marabunta Stone Blade Entertainment |
Autoři: | Brian Kibler John Fiorillo Justin Gary Robert Dougherty |
Rok vydání: | 2011 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Kafe s mlikem | 20.8.2012 | 9
Samael je mrtev, ale nad Vigilem stále běsní bouře. Samaelovi nestvůry zdivočely, jeho nohsledi se spolčili a svět začíná být přeplněn dušemi, které měly být přepraveny na onen svět. Jste připraveni na nové výzvy, které jsou pro vás přichystány ve světě Vigilu?
Ascension: Storm of Souls (A:SoS) je přímím pokračováním her Ascension: Chronicle of Godslayer (A: CoG) a Ascension: Return of the Fallen (A:RotF). Patří do rodiny tzv. deckbuildingových karetních her, což v principu znamená, že si pomocí karet, které máte k dispozici dokupujete v průběhu hry další, silnější karty a pomocí nich si stavíte vlastní herní balíček. S tímto balíčkem dále hrajete a můžete využívat efektů karet, porážet monstra nebo dokupovat další a další karty, tudíž se váš herní balíček během hry neustále vyvíjí. Tato stručná charakteristika platí s drobnými obměnami na všechny karetní hry, využívající deckbuildingového mechanismu přímo při hraní hry. Průkopníkem a zároveň zakladatelem tohoto herního žánru je Dominion, který mezi hráči získal ohromnou popularitu. Po úspěchu Dominionu bylo jen logické, že začaly vznikat stále nové hry využívající tohoto mechanismu. Za všechny zmíním např. Thunderstone.
S pojmem deckbuilding se můžete setkat také v trošičku jiné souvislosti. Existují totiž různé sběratelské nebo živé karetní hry, u kterých vycházejí stále nové karty a vy si s jejich pomocí sestavujete své balíčky před samotnou hrou, nikoliv během hraní jak je to v případě hry Ascension a jemu podobných. Po sestavení balíčku pak prověřujete sílu a kvalitu vašeho balíčku s ostatními soupeři (např. Magic: the Gathering, Warhammer: Invasion) nebo společně ve spolupráci proti nástrahám samotné hry (Pán Prstenů: Karetní Hra).
Zmiňuji se o tom především kvůli ujasnění pojmu „deckbuilding“, ale také proto, že autorem série Ascension je Justin Gary, jeden z předních hráčů hry Magic: the Gathering (M:tG) a samotná hra je ovlivněna jak Dominionem, tak i M:tG.
V následující recenzi se kromě popisu herních komponent zaměřím hlavně na mechanismy hry, novinky oproti předchozím dílům a na své dojmy ze samotné hry.
Když jsem se začal o hru zajímat, bylo pro mne docela obtížné vyznat se v tom, zda se jedná o rozšíření nebo o samostatnou hru. Mátl mě poměrně zvláštním systémem vydávání této série, pro který se Gary Games rozhodli. Jedná se o to, že jsou vydávány velké hry, nebo chcete-li rozšíření a k nim menší rozšíření. Jedno velké rozšíření společně s malým rozšířením pak tvoří jakýsi mini cyklus. Prvním takovým mini cyklem byl původní Ascension: CoG společně s malým rozšířením Ascension: RotF. Druhým cyklem je zde recenzovaný Ascension: SoS a k němu v brzké době (podzim 2012) přibude malé rozšíření Ascension: Immortal Heroes. Rozdíl mezi velkým a malým rozšířením je, kromě velikosti krabice, v počtu hráčů, množství karet a množství komponent. Velká rozšíření jsou až pro 4 hráče a malá až pro 2 hráče. Každé rozšíření (včetně malých) je samostatně hratelné (angl. termín je stand-alone expansion) v daném počtu hráčů a hry, či rozšíření můžete mezi sebou libovolně kombinovat, čímž můžete zvýšit počet hráčů.
Tenhle způsob má své výhody i nevýhody. Jasnou výhodou je, že si můžete pořídit jakékoliv rozšíření, anžto byste vlastnili původní hru. A protože se jedná o samostatně hratelné hry, musí být v každém rozšíření dostatečné množství komponent, aby je bylo možné samostatně hrát. A tady se dostávám k nevýhodě, protože když si zakoupíte všechny hry, budete mít dost poměrně zbytečných komponent (startovní karty pro hráče, herní desky, krystaly cti), které pravděpodobně nevyužijete, budou vám zabírat místo, ale zaplatit je stejně musíte.
Abych to nějak zesumíroval, A:SoS je samostatně hratelné velké rozšíření, které se rozsahem shoduje s původním A:CoG a je možné jej kombinovat s libovolnými rozšířeními, včetně původní hry. Jinými slovy A:SoS se dá považovat i za druhý díl série Ascension.
Nejprve se podívejme na to, co v poměrně velké krabici po otevření najdeme:
Jádrem hry jsou samozřejmě karty, a proto jim budu věnovat trošku víc pozornosti. Z 200 karet tvoří 101 karet centrální balíček. V něm naleznete karty, které si můžete během hry pořizovat do svého herního balíčku a také příšery, které se budete snažit pro čest a slávu porážet. Zbylých 99 karet tvoří 4 startovní balíčky pro hráče, obsahující každý 10 karet a dále 59 karet, které jsou vždy k dispozici. Co znamená, že jsou vždy k dispozici osvětlím na následujících řádcích v kapitolce o průběhu hry.
Karty jsou v dobré kvalitě, ale vzhledem k častému míchání, nebo pokud plánujete brát hru někam ven, doporučoval bych je obalit. Obaly přijdou vhod také, pokud vlastníte první vydání A: CoG, protože karty jsou, stejně jako u A: RotF, asi o milimetr větší a v obalech se rozdíly ztratí. U karet, které jsou vždy k dispozici, a u startovních karet došlo k obměně ilustrací a přibyl nový druh příšery – Fanatik. Jestli jde o změnu k lepšímu, musí posoudit každý sám. Osobně se mi víc líbí nové ilustrace použité v A: SoS. Také došlo k změně některých pojmů, používaných na kartách. Úpravu velikosti karet a sjednocení pojmů v původním A: CoG by mělo řešit druhé vydání původní hry.
Kapitolou samou o sobě jsou ilustrace, jejímiž autorem je mistr Eric Sabee. Pan Sabee má velice osobitý styl a pravdou je, že ne každému musí jeho styl sednout. Já patřím mezi velké obdivovatele těchto ilustrací, které mi učarovaly hned na první pohled. Popravdě právě ilustrace byly pro mne jedním z hlavních kladů této série a také důvodem zakoupení hry, poněvadž vybočují z běžného klišé a stereotypu fantastiky. Zapomeňte na polonahé krásky a svalnaté reky s mohutnými … ehm… meči a připravte se na nejrůznější fantaskní vyobrazení prapodivných strojů, mnohorukých postav, připomínajících indické bohy nebo na roztomilé včelí sirény míchající kotel s medem. Prostě je to tak trochu jiná fantasy. Některé obrázky jsou velice konkrétní, z jiných přímo dýchá mystično a tajemno. Některé kousky bych si dokonce rád zvětšil a pověsil na zeď. Tohle všechno jsou ale velice subjektivní dojmy, a jestli se mnou souhlasíte nebo ne, můžete zjistit např. při nahlédnutí do zdejší galerie.
Jako první věc, která vás nejspíš po otevření krabice zaujme je herní deska. Deska je z kvalitního tvrdého kartónu a kromě ilustrací ze hry je na ní vyobrazeno rozmístění jednotlivých karet a balíčků potřebných ke hře. Ačkoliv je deska moc pěkná a z počátku docela užitečná, ve skutečnosti ji k hraní vůbec nepotřebujete a pokud budete hru brát někam na cesty, pravděpodobně ji necháte doma.
Krystaly cti slouží ke dvěma účelům. Za prvé je budete sbírat jako vítězné body a za druhé slouží jako ukazatel konce hry, protože po dobrání posledního krystalu hra končí a jde se na sčítání bodů a určení vítěze. Je zde 25 větších červených krystalů po pěti bodech za jeden a 25 malých průhledných krystalů po jednom bodu za jeden. Krystaly jsou z plastu a mají nepravidelné tvary, což z dálky budí dojem, že jsou přírodní. Celkově vypadají moc pěkně, především na slunci, kdy se krásně blyští.
Pravidla jsou velice jednoduchá, srozumitelně napsána se spoustou názorných obrázků. Kromě základních pravidel, která jsou shodná s A: CoG zde dále najdete popis a vysvětlení novinek v A: SoS a na závěr stručný FAQ.
Celkově jsou komponenty v A: SoS zpracovány na jedničku, a ačkoliv jsou některé zbytečné, rozhodně potěší a za cenu za jakou se hra prodává určitě stojí.
Před samotným hraním si musíte nachystat několik věcí. Příprava je naštěstí velice rychlá a zabere vám maximálně 5 minut (dle toho jak moc poctivě budete míchat karty). Při prvních hrách, a pokud nemáte zkušenosti s předchozími díly, vám přípravu usnadní herní deska. Zamícháte centrální balíček a odhalíte prvních šest karet, které umístíte vedle sebe doprostřed. Těchto šest karet tvoří centrální řadu, ze které si budete pořizovat karty nebo zabíjet monstra. V centrální řadě se během hry budou karty neustále obměňovat. Dále si nachystáte karty, které budou vždy k dispozici. Jsou to Mystici, Heavy Infantry, Cultista a Fanatici. Tyto karty, jak už z označení vyplývá, budou mít v průběhu hry všichni hráči pořád k dispozici. Dále si hráči vezmou svůj startovní balíček karet, který tvoří 8x Apprentice a 2x Milice a nachystáte množství krystalů cti dle počtu hráčů.
Ve hře jsou čtyři typy karet: hrdinové, konstrukty, monstra a události. Rozdíl mezi hrdiny a konstrukty je takový, že hrdiny po odehrání odložíte na svůj odkládací balíček a znovu je můžete zahrát až po opětovném zamíchání odkládacího balíčku a dobráním daného hrdiny na ruku. Kdežto konstrukty jsou zařízení, zbraně a artefakty, které si vyložíte před sebe a můžete jejich efektů využívat každý svůj tah nebo pokaždé, když splníte podmínky pro spuštění jejich efektů. Tímto způsobem můžete konstrukty využívat, dokud vám je někdo nezničí nebo si je nezničíte sami. V tom případě konstrukt dáte na svůj odkládací balíček a opět ho můžete vyložit, podobně jako hrdinu, až po opětovném dobrání na ruku. Monstra jsou od toho, aby pomřely pod zbraněmi vašich statečných hrdinů, a vy jste za ně obdrželi krystaly cti. Po zabití jsou monstra většinou odstraněna ze hry. Výjimku tvoří tzv. trofejová monstra. Jedná se o jednu z novinek v A: SoS a funguje tak, že po zabití monstra s trofejí si toto monstrum dáte před sebe podobně jako konstrukt a odměnu za trofej můžete použít v jakémkoliv svém tahu, až se vám to bude nejvíce hodit. Teprve po použití trofeje se monstrum odstraní ze hry. Takovým trofejovým monstrem je i Fanatik, který je v A: SoS novým vždy dostupným monstrem. Jeho trofej se vztahuje k událostem, o kterých se ještě zmíním.
Ve světě Ascensionu existují čtyři frakce. Kromě názvů frakcí jsou od sebe jednotlivé frakce odlišeny barevným laděním karet. Každá frakce je zaměřená na něco jiného. Například Mechana je frakce konstruktérů a proto zde naleznete převážně konstrukty v podobě všemožných a především nemožných strojů a zařízení. Frakce Enlightened spolčuje badatele, učence, fakíry a mágy. Karty v této frakci jsou zaměřeny na dobírání karet do ruky z vašeho dobíracího balíčku. Void je frakcí válečníků, proto pokud budete potřebovat hrubou sílu na zabíjení monster, uděláte nejlépe, když se porozhlédnete právě zde. Lifebound frakce je spjata s přírodou a je zaměřena na runy, což je platidlo, za které si dokupujete karty. Někteří hrdinové v této frakci mají schopnost unite, což je další novinka v A: SoS. Pokud zahrajete hrdinu s touto schopností a k němu ještě jednoho Lifebound hrdinu, získáte efekt uvedený u schopnosti unite.
V neposlední řadě se zmíním o další novince v A: SoS a tou jsou události. Událostí je celkově pět a jsou zamíchány společně s ostatními kartami v centrálním balíčku. Po odhalení události z balíčku, tato událost okamžitě nabývá na účinku a její účinek trvá, dokud není aktuální událost nahrazena jinou událostí nebo dokud není odstraněna ze hry díky nějakému efektu karty. Čtyři z těchto událostí jsou spojeny každá s jednou frakcí. To znamená, že událost lehce zvýhodňuje příbuznou frakci. Poslední událost činí trošku tužší Fanatiky a Cultisty, ale na druhou stranu za ně získáte vyšší odměnu. Fanatik, jako trofejové monstrum, je taky spjat s událostmi, protože jeho odměna za trofej je proměnná a závisí na aktuální události. Pokud není aktivní žádná událost, neobdržíte ani žádnou odměnu za trofej Fanatika.
Samotná hra je poměrně jednoduchá. Na začátek obdržíte startovní balíček, čítající 8 Apprentice, kteří vám poskytují runy na nákup karet a 2 Milice, které vám poskytují sílu na zabíjení monster. Z tohoto balíčku si do ruky vezmete pět karet a můžete hrát. Karty si můžete přikupovat buď z centrální řady, nebo z karet, které jsou vždy k dispozici. Po pořízení karty z centrální řady, okamžitě nahradíte odebranou kartu kartou z vrchu centrálního balíčku. Z karet, které jsou vždy k dispozici si můžete pořizovat karty, které vám poskytnou víc run (Mystici) nebo víc síly (Haevy Infantry). Kromě kupování karet můžete v centrální řadě také pobíjet monstra, tedy za předpokladu, že máte dostatek síly. Pokud máte hodně síly, ale v centrální řadě jako na potvoru nejsou žádná monstra, můžete profackovat vždy dostupné Cultisty nebo Fanatiky, kterých je nevyčerpatelné množství. Na konci svého tahu odložíte všechny nakoupené, použité i nepoužité karty, které jste měli v ruce na svůj odkládací balíček a opět si do ruky vezmete pět karet. Pokud vám dojdou karty v dobíracím balíčku, zamícháte karty v odkládacím balíčku a učiníte z něj nový dobírací balíček.
Hra končí v momentě, kdy doberete poslední krystal cti. Pokud poslední krystal dobral hráč, který začínal hru, mají ostatní hráči ještě jeden tah k dobru, ve kterém mohou získat další krystaly z rezervy. Stejně tak, pokud poslední krystal dobere druhý (třetí...) hráč, mohou po něm následující hráči dokončit své tahy. Krystaly cti získané za zabití monster slouží jako vítězné body. Kromě toho má každá karta, kterou si koupíte během hry svou hodnotu ve vítězných bodech. Takže po skončení posledního tahu si kromě krystalů přepočítáte body na kartách, výsledek sečtete a hráč s nejvyšším výsledkem vyhrává. Toť vše. Můžete roztřídit a zamíchat karty a hurá na novou hru :).
Ačkoliv je hra uváděná jako rozšíření, jedná se o plnohodnotnou samostatně hratelnou hru pro 1 až 4 hráče. V kombinaci s dalšími rozšířeními nebo s původní hrou může být počet hráčů zvýšen až na 6 (teoreticky i více), ale osobně si myslím, že ideální počet hráčů je maximálně 3. Při vyšším počtu hráčů totiž dochází k rychlejšímu střídání karet v centrální řadě a to dost omezuje jakékoliv taktické plánování dopředu. Také prostoje mezi tahy se samozřejmě zvýší a prodlouží se celková herní doba.
Hra je jednoduchá, co se týče pravidel, ale poskytuje dostatek taktických možností, především poté co se seznámíte s možnostmi různých karet. Oproti A: CoG obsahuje A: SoS několik novinek, které ho činí zajímavější, ale nikoliv o moc složitější. Rozhodně nemusíte mít strach, že při neznalosti původního Ascensionu se v tomto pokračování ztratíte. Hra má i svou dějovou linii, která dokresluje atmosféru, ale pro samotné hraní není moc důležitá, a proto se ani v tomto ohledu nemusíte obávat, že při neznalosti původního dílu o něco přijdete.
Jeden z největších kladů Ascensionu vidím v rychlosti přípravy hry a krátké herní době. Dalo by se říci, že zatímco si vaříte kávu, nachystáte hru a odehráno máte během vychutnání si této kávy. Pokud se vám stane, že sotva postavíte perfektní balíček a hra najednou skončí, není nic jednoduššího přidat krystaly cti, a tím hru prodloužit. Díky těmto vlastnostem bych hru zařadil do kategorie tzv. „fillerů“, tedy her, které si zahrajete při čekání na ostatní hráče před nějakou náročnější hrou. Nebo si ji můžete zahrát jen tak, při již zmíněné odpolední kávičce, jako takovou oddychovku.
Další z výhod je dobrá přenosnost hry, tedy za předpokladu, že necháte doma krabici a herní desku. To vám jednoduše umožní vzít si hru třeba do hospody, kavárny, na chatu nebo na koupaliště (vyzkoušeno).
V pravidlech je zahrnuta i sólo varianta a tudíž na své si mohou přijít i samotáři. Drobnou nevýhodou je, že po odehrání několika sólo partií přijdete jak na to a tato varianta už pak není velkou výzvou. Existuje spoustu lepších sólo her, ale sem tam na ukrácení času to je dostačující.
Zpracování hry je na jedničku, komponenty jsou na vynikající úrovni. Pro nováčky je výhodou, že v krabici dostanou vše potřebné k hraní, pro vlastníky předchozího dílu to je naopak nevýhodou, protože zaplatí za komponenty, které už mají a další nepotřebují. Na druhou stranu, vzhledem k tomu, co všechno hra poskytuje, se prodává za velice slušnou cenu.
Hru mohu doporučit všem, kteří hledají neotřelou fantasy tématiku, netradiční ilustrace a navíc jednoduchou oddychovou hru.
Perfektní recenze
Děkuji za Tvůj čas.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Čtveráček
Akt. cena: 180 Kč
Končí za: 1 den