Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Arkham Horror: Karetní hra (revidovaná edice) |
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Horror, Současnost |
Herní kategorie: | karetní hra, kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 1635–1759 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Vernon | 11.7.2024 | 15
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
„Ten jeho proklatý deník spálím, a lidi, jestli máte rozum, vyhodíte tady ten kamenný oltář do vzduchu a strháte všechny ty kamenné kruhy na všech ostatních kopcích. Takové věci totiž přitahují bytosti, o jaké se Whateleyovi zajímali…“
– H. P. Lovecraft, Hrůza v Dunwichi
Arkham Horror: Karetní hra – Odkaz Dunwiche rozšíření kampaně a rozšíření pro vyšetřovatele jsou dvě rozšíření pro revidovanou verzi LCG (living card game) hry Arkham Horror (recenzi na základní hru najde zde), určená pro 1 až 4 hráče.
Rozšíření kampaně přidává příběhovou kampaň, jak název napovídá, zasazenou do Dunwiche, zatímco rozšíření pro vyšetřovatele přidává nové vyšetřovatele a karty pro stavbu balíčků. Obě rozšíření jsou na sobě nezávislá, tzn. karty vyšetřovatelů lze zakomponovat do základní hry a zároveň rozšíření kampaně nepotřebuje rozšíření pro vyšetřovatele.
Protože obě rozšíření vyšla spolu a jsou shodně zasazena do Dunwiche, tahle recenze je pokryje obě dohromady.
Po produkční stránce je hra zpracovaná stejně jako základ. Krabice rozšíření kampaně má dokonce stejný jednoduchý plastový insert jako základní hra. Rozšíření kampaně přidává nové karty scénářů a průvodce kampaní Odkaz Dunwiche, která má celkem 8 scénářů. Ty jsou vzájemně propojeny, ale hra umožňuje zahrát je i samostatně.
Rozšíření pro vyšetřovatele přináší pět nových vyšetřovatelů, a to Jim Culver, Zoey Samarasová, Jenny Barnesová, Rex Murphy a „Pobuda“ Pete. Spolu s tím přidává 204 karet pro stavbu balíků hráčů.
Pravidlově rozšíření hru nijak neupravují, takže si pravidla dovolím uvést ve zkratce. Hra se hraje na čtyři fáze.
Na úvod hodnocení hry je na místě zmínit, že obě rozšíření nerozšiřují hru novými mechanismy ani změnami ve hře. Rozšíření přináší více karet do hry. Nicméně věřím, že se najdou hráči, kteří tato rozšíření označí až skoro za esenciální. Na otázku, proč by měly být dvě další krabice esenciální, se pokusím dám odpověď v dalších odstavcích.
Rozšíření pro vyšetřovatele tzn. noví vyšetřovatelé a nové karty pro stavbu balíčku hru značně posouvají, tohle by se dalo očekávat od LCG hry, zde by se dalo říct: „víc karet, více muziky“. Tyto karty umožňují stavět efektivnější (silnější a propojenější) balíčky vyšetřovatelů. K tomu bych rád vyzdvihnul karty s trvalými efekty, protože tyto karty máte pro daný scénář hned vyloženy na stole, takže přinášejí svůj efekt hned a bez placení zdrojů. Tyto trvalé efekty můžou dost posílit vaši postavu. Zde je nutné dodat ještě jednu poznámku k trvalým efektům, a to, že některé tyto karty obsauje už základní verze, ale rozšíření přidává nové karty a některé mají vlastnost „trvalá“.
Zkušení hráči budou očekávat rukopis původního vydavatele hry FFG, kdy samotný základ je často takovou demoverzí hry. U tohoto rozšíření to je také cítit, ale není to až tak zásadní. Pro zajímavost, základ má 245 karet vyšetřovatelů a tohle rozšíření jich přidává 204. Je na místě zmínit i to, že tohle rozšíření „ztíží“ přípravu balíčku, protože hráči budou čelit otázkám jako: „Která karta je ta správná?“ a „Které karty se budou kombinovat mezi sebou?“ Pokud jste fanoušci LCG tvorby balíčku karet, zde si přijdete na své, ale i pokud hrajete karetní hry pouze s předefinovanými balíčky, na internetu najdete návody na sestavení vhodných balíčků.
Co se týká nové kampaně Odkaz Dunwiche, tady bych mohl své hodnocení zkrátit na to, že kampaň základní hry byla jenom malá ochutnávka toho, jak může vypadat kampaň v Arkaham Horroru LCG, zatímco Odkaz Dunwiche dává zakusit opravdový „arkhamový“ zážitek. Pokusím se to trochu více bez spoilerů rozvést. Kampaň rozšíření je samozřejmě delší a svým způsobem větvená, ale zároveň dává hráčům možnosti volby, a to nejenom ve stylu, zda jít vpravo nebo vlevo, zda nestvůru rozstřílet nebo ji vysušit kouzlem, ale taky jak daný problém řešit (hrubou silou nebo nejprve ziskem výhody). Rozhodnutí, která hráči učiní, se pak propisují skrze celou kampaň. Právě tato rozhodnutí o postupu činí kampaňovou hru nezvyklou variabilní a zvyšují její znovuhratelnost. Samozřejmě, nosnou zápletku budeme znát, ale i tak se vlastní příběh může vyvíjet jinak a tím přinést jiný zážitek ze hry. Dokonce ve vás hra zanechá otázky ve stylu: „Co by se stalo, kdybychom šli vlevo a ne vpravo?“ A to se dozvíte při dalším průchodu kampaně.
Už základní kampaň dokázala být pro hráče výzvou. Odkaz Dunwiche tuto výzvu ale posouvá dál. Během našich herních partií většina scénářů končila dost těsně výhrou vyšetřovatelů nebo hry. Hra v tomto aspektu může působit „zlá“, ale jedná se přeci o Arkham Horror, takže obtížnost, zoufalství a napětí až do konce jsou na místě a není čas všechno prozkoumat, je třeba jednat.
Ještě bych se rád zastavil nad atmosférou hry. V podstatě každý scénář je velmi originální a atmosférický a při průchodu kampaní jsme se nikdy nenudili a neměli pocit, že je hra stereotypní, právě naopak. Pozitivem je i to, že celá kampaň graduje. Vyšetřovatelé jsou sice posilnění hrůzami, kterými prošli (silnější karty v balíku), ale zároveň hra předkládá hráčům stále náročnější zkoušky, což může být pro někoho až frustrující. Na druhou stranu prastaré zlo se probouzí a stále sílí tím, jak je blíže a blíže.
Zmínku si zasluhuje i mechanismus tahání žetonů ze sáčku v rámci vykonávaní testů. Ten se oproti původní hře nezměnil, takže si dovolím ho představit ve zkratce. Kdykoli vykonáváte test na vlastnost (boj, prohledávání, …), můžete zahrát karty, které vás posílí, a poté taháte ze sáčku žeton, který vám většinou hodnotu vaší vlastnosti sníží. Nakonec srovnáte výslednou hodnotu (hodnota vlastnosti + zahrané karty ± hodnota žetonu) s požadovanou; pokud je hodnota vaší vlastnosti stejná nebo větší, byl test úspěšný. Kampaň pracuje s vývojem tohoto sáčku, resp. skladby žetonů v něm, ale zároveň zde cítím lehce nevyužitý potenciál. Hra většinou vyšetřovatele „odmění“ záporným žetonem na celou kampaň, když vaše rozhodnutí nebo vývoj scénáře nedopadne dobře. Bohužel ve hře není obsažena pozitivní odměna (kladný žeton), když se vyšetřovatelům zadaří. Arkham Horror má být těžký a výzvou, ale pro někoho tohle může působit možná trochu demotivačně.
Rozšíření pro vyšetřovatele je možné zakomponovat i do základní hry a její kampaně. Tohle doporučím udělat, protože když nastoupíte do Arkham Horroru LCG, bez tohoto rozšíření je základ vlastně jen velmi dobrou a nadstandardní FGG „demoverzí“ hry. V rozšíření nejsou ani tak zásadní noví vyšetřovatelé, ale karty, které rozšiřují zásobu, z níž se staví balíčky hráčů. Rád bych na těchto řádcích tohle rozšíření zhodnotil více, ale hodnotit jednotlivé karty, které rozšíření přináší, by bylo nad rámec této recenze a na fórech na internetu lze dohledat diskuze a návody k jednotlivým kartám a jejich kombinacím, což nakonec svědčí o tom, jak živá tato hra je.
A závěrem k rozšíření kampaně Odkaz Dunwiche – to by se dalo shrnout tak, že základní kampaň (Fanatikova noc) byla jenom ochutnávkou toho, jaký potenciál v sobě hra má, a až tohle rozšíření dává ochutnat svět H. P. Lovecrafta v plné míře. Zde ucítíte bezmoc, tíseň a to, že vaše rozhodnutí mají dopad. Zažijete opravdovou atmosféru Arkham Horroru. Rád bych se zde více rozepsal i o samotném příběhu, ale opravdu nikomu nechci brát prožitek z průchodu kampaní.
Takže nastupujete-li do světa Arkham Horroru LCG, zvažte s koupí základní hry i koupi rozšíření pro vyšetřovatele. A pokud vás bavila základní kampaň, ale hra vám přišla spíš jako „demo“, Odkaz Dunwiche vás přímo Lovecraftovsky pohltí.
Podrženo sečteno – rozšíření pro vyšetřovatele odemyká potenciál Arkham Horroru jako LCG hry a rozšíření kampaně odemyká potenciál příběhu a atmosféry světa H. P. Lovecrafta.
„Nikdo, dokonce ani ten, kdo zná fakta týkající se nedávných událostí, nedovede říci, co je s Dunwichem v nepoŕádku.“
– H. P. Lovecraft, Hrůza v Dunwichi
Osobně bych do negativ přidala ještě cenu.
@zacinajici a dovod?
Ked si to rozratam na peniaze za cas tak to mas:
2500 za kampan + vysetrovatelia.
kampan ma 8 scenarov , zhruba 2h na kazdy scenar + stavanie balicku.
Mas 16h len jeden prechod za jednu postavu. To je dajme tomu 150kc za hodinu hrania. To mi nepride vobec vela.
Podla mna za tie peniaze dostanes vela hry a kvalitne napisany pribeh (co sa neda povedat o niektorych pribehovych hrach)
Ak si kupis len kampan tak to je este o dost lacnejsie.
@sedlak87 aby si to člověk plnohodnotně (!!!) zahrál, vyplázne cca čtyři litry za hromádku papírových karet. Na kterých je de-facto reprint obsahu 8-7let starého (čili už jednou podojeného).
Ovšem nemám chuť ani důvod se o tom přesvědčovat navzájem. Nemusíme to vnímat oba stejně…
@zacinajici okej pozeram ze racionalna diskuse a argumentace dala vypoved :D pekny den
@sedlak87 Tak cenu myslím obhajovat nemůže nikdo. Všichni tak nějak cítíme, že je to minimáně o 500kč na krabici přepaléný.
Marketing velká krabice = velká cena prostě nefunguje. Kampaň obsahuje za bratru 1700Kč něco málo přes 300karet. Vyšetřovatelé 200karet za litr.
Již delší dobu je vidět že FFG není úplně hráčům nakloněná firma. Lidem co tomu propadli jako já, nezbývá než zatnout zuby a cálovat, ale rozhodne ne držet hubu.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dračí strážce
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 5 dnů