Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Architekti Západního království |
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 80 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | strategická, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Sam Macdonald Shem Phillips |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 9 obchodů (cca 536–553 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Shark | 14.9.2022 | 1
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
„Je docela možné, že všechna tato velkolepá díla vznikala rovněž proto, že dokázala zaměstnat četné pracovní síly, které by jinak nenašly uplatnění. (…) Další významnou skutečností je, že náklady na stavební projekty nutily panovníky a velmože hledat finanční prostředky na jejich krytí.“
– Christopher Brooke, Evropa středověku v letech 962-1154, Praha 2006.
Druhé rozšíření hry Architekti Západního království představuje pomyslný vrchol pokroku, k němuž ve světě této hry došlo. Zatímco v základu jsme se rozhlíželi a pohybovali se na určité přízemní úrovni, první rozšíření Rozkvět řemesel přineslo do budování středověké monarchie krásnější stavby a schopnější poddané, druhé rozšíření se rozhodlo být rovnou monumentální, a to dokonce majestátně. Pojďme se tedy společně podívat, zda si nový produkt od vydavatelství Tlama Games tyto přívlastky zaslouží.
Po odstranění fólie a zvednutí víka krabice, která má podobnou velikost jako první rozšíření, na vás vykoukne velké množství herních komponentů v podobě doplňku herního plánu, desek postav, nejrůznějších karet a několika málo dřevěných figurek a ukazatelů. Kvalita odpovídá základní hře, a podle mého názoru si tak udržuje slušnou úroveň. Přiložená pravidla mají 16 stran a jsou logicky strukturována, aby umožnila co nejsnazší proniknutí do nového obsahu. Jen je škoda, že popis schopností některých karet neobsahuje zároveň i příslušnou symboliku, takže pro správné pochopení budete buď muset studovat pravidla a současně karty, nebo mít během partie po ruce pravidla nalistovaná na příslušných stranách. To je věc, která mi vadila už u základní hry, ale zjevně to nebyl tak závažný aspekt, aby se sáhlo ke změně.
Nejmarkantnější novinku bezpochyby představuje rozšiřující deska k hernímu plánu, jež se přidává k jeho pravému okraji a přirozeně s ním splývá. Známé skutečnosti zahrnují rozšíření nabídky učedníků na deset (v každé řadě se nyní nachází celkem pět karet). A stejně jako v rozšíření Rozkvět řemesel i nyní začínáte hru s jedním učedníkem, kterého si najmete zdarma.
Další změna se týká karet odměn. Nadále už na jejich množství nemá vliv počet hráčů, ale do hry se přidávají všechny, které máte k dispozici. Je to dáno především tím, že nově můžete tyto karty získat nejen za stavbu katedrály, ale i v důsledku některých karetních efektů nebo níže popsaných nových mechanismů.
Prvky, které do hraní Architektů přineslo nové rozšíření, organicky prostupují celou hrou. To znamená, že se s nimi můžete setkat na kartách budov, učedníků i odměn, stejně jako na deskách nových postav.
V první řadě se jedná o novou vlastnost vliv, kterou si hráči zaznamenávají na samostatné stupnici podobně jako počestnost. A stejně jako počestnost se vliv v průběhu hry mění, na rozdíl od ní ale nejsou hráči penalizováni za nízké hodnoty. Kromě toho, že je vliv zapotřebí k provádění určitých akcí, jej lze využít jako „žolíka“ při placení, resp. ztrátě počestnosti. Za snížení vlivu o 2 se tak můžete vyhnout poklesu počestnosti o 1 nebo získat slevu 2 mince při placení, jestliže se nejedná o daně. Pokud se vzdáte dokonce 4 bodů vlivu, nahradíte tím chybějící zlato či mramor. Další užitečnou vlastností vlivu je skutečnost, že při dosažení určitých hodnot budete odměněni získáním karty budovy. A navíc lze toto provést opakovaně, jestliže váš vliv klesne pod dané hodnoty a následně jich znovu dosáhne. Na konci hry dostanou hráči s největším vlivem jako odměnu 4 zlata (v případě shody se toto zlato co nejrovnoměrněji rozdělí), jež se oboduje běžným způsobem. Tento prvek považuji za velmi zdařilý, protože šikovně využívá stávající mechanismy, a není tak např. nutné vydávat nový bodovací blok, protože by přibyla další kolonka. Jestliže tedy vlastníte rozšíření Rozkvět řemesel, můžete zdejší bodovací tabulky používat i nadále.
Majestátní monumenty přichází i se dvěma novými figurkami, dalo by se říct až v archetypálních barvách: bílou princeznou a černým šmelinářem. Obě se na začátku hry umístí v závislosti na novém druhu karet přispění/následku do uvedených lokací a hráčům, kteří tam vyšlou své služebníky, poskytují určité výhody. Začněme šmelinářem, který vám pouhou svou přítomnostní automaticky zvýší vliv o 1. Princezna vám zase umožní přispět na stavbu monumentů, což v praxi znamená okamžitou výhodu pro vás a následně slevu pro každého, kdo se daný monument rozhodne v budoucnu zbudovat. Současně má přítomnost obou figurek dopad na akci zajímání služebníků. Pokud vyšlete své biřice do lokace se šmelinářem, zvýší se vám vliv o 1 („Vždyť stejně měl v plánu něco nekalého!“), zatímco když začnete zatýkat v blízkosti princezny, váš vliv o 1 klesne („Co si to dovolujete, podezřívat Její Výsost z něčeho nekalého!“). A v neposlední řadě existují učedníci, kteří vám přinesou dodatečný zisk ve chvíli, kdy se obnovuje černý trh a vy máte v jejich aktuální lokaci alespoň jednoho služebníka, případně využijete schopnosti některých nových postav (úplatný Karel dostane minci vždy, když vyšle svého služebníka do lokace se šmelinářem, zatímco bezohledný Arnold se nezdráhá zapřáhnout do práce ani samotnou princeznu).
Zastavme se nyní blíže u zmíněné mechaniky přispění. Jestliže umístíte svého služebníka do lokace s princeznou, můžete vzít jednu svou surovinu a položit ji na balíček karet přispění/následku, který je umístěný na přídavné desce lícem dolů. Na rubové straně těchto karet je vyobrazeno pět polí pro jednotlivé suroviny. Musíte přispět vždy takovou surovinou, jež na kartě dosud neleží. Za to získáte vždy 2 body vlivu, v případě zlata navíc zvýšení počestnosti o 1, v případě mramoru ještě kartu odměny. Jakmile jsou všechna pole zaplněna, dojde k obnově černého trhu s určitými modifikacemi. Ty zahrnují především dopad na hráče, mající své služebníky v lokacích se šmelinářem nebo princeznou. V případě princezny získají hráči s největším počtem služebníků odměnu uvedenou na aktuální kartě přispění/následku, zatímco všichni, kdo se zdržovali poblíž šmelináře, na to doplatí (všechny své služebníky z dané lokace musí poslat do vězení, a navíc je může čekat nový dluh nebo ztráta počestnosti či vlivu). K vyhodnocení těchto situací dochází před známým určením toho, kdo bude za uvězněné služebníky ztrácet počestnost či se zadluží.
Všechny suroviny z karty přispění se přesunou na jednotlivé divy a otočí se další karta přispění/následku, jež určí nové lokace pro princeznu a šmelináře, stejně jako následky v případě obnovení černého trhu. Zde je nutné zmínit, že obnova černého trhu a vyhodnocení přispění jsou vzájemně propojeny. Tedy jestliže v případě zaplnění karty přispění dojde k obnově černého trhu, obnova černého trhu za dosud známých podmínek (zaplnění polí černého trhu služebníky či umístění služebníků na odpovídající pole na radnici/cechovním domě) vede zase k přesunu příspěvků na monumenty a vyhodnocení následků z aktuální karty.
A tím jsme se dostali k poslední novince celého rozšíření, a sice monumentům. Ve hře je jich celkem pět a každý je spojený s jednou surovinou, kterou potřebujete na jeho stavbu. Kromě karet mají monumenty i vlastní dřevěné figurky, jež vstupují do hry ve chvíli, kdy je někdo zbuduje. Stavba probíhá standardním způsobem po umístění služebníka na radnici, avšak místo karty z ruky si před sebe položíte příslušnou kartu monumentu. Na jeho zaplacení jsou zapotřebí určité suroviny, vliv a mince ve formě daní, přičemž každý kus suroviny, jenž byl na monument přidán při obnově černého trhu, snižuje cenu uvedenou na kartě o 1. Nakonec postavíte figurku „svého“ monumentu do některé z předem daných lokací. Za monumenty dostanete vždy odměnu v podobě 2 bodů počestnosti, a navíc ještě praktickou herní výhodu. Jestliže totiž vyšlete svého služebníka do lokace, kde se nachází vámi zbudovaný monument, bude se počítat za dva, nebo místo toho zvýšíte svůj vliv o 1. Ale monumenty se přece nestaví jen kvůli osobnímu prospěchu (čti: vítězným bodům). Nebo ano?
Na konec jsem si nechal ještě sólový mód. Pokud znáte hry z prostředí Západního království, určitě vás zaujala propracovanost všech sólových variant. A ani v tomto případě autoři nezůstali své pověsti nic dlužni. Místo pouhého přidání nových karet do stávajícího systému se setkáváme se zcela novými mechanismy, kdy budete mít na výběr z celkem šesti protivníků, kteří proti vám využijí nejednu výhodu. Zároveň je tento mód relativně lehce stravitelný a již druhá hra může probíhat naprosto hladce (až na velké množství nových symbolů, ale na to už jsme jednak zvyklí, a za druhé jsou tyto symboly silně intuitivní).
Co se týče herního materiálu, nemám Majestátním monumentům co vytknout. Vše má odpovídající kvalitu a bez problémů vplyne mezi stávající komponenty. Figurky monumentů jsou působivé a po umístění na herní plán opravdu nepřehlédnutelné. Jen se trochu bojím, že by mohlo u zlatého monumentu v podobě panovníka se zdviženým mečem dojít časem k odlomení čepele.
Pravidla jsou napsána srozumitelně a přehledně, k překladu jako takovému bych měl pouze dvě připomínky. První se týká nekonzistentnosti v názvu jedné z lokací, kdy místo „Královský sklad“ se na některých kartách nově použil termín „Královské skladiště“. Není to sice úplně příjemné, ale samotnou hru to nenaruší. Závažnější už je chyba v popisu schopnosti postavy Ludvíka, u níž pravidla uvádí, že se může zaplacením 2 mincí vyhnout ztrátě počestnosti. Symboly na jeho desce však sdělují, že tak může zabránit ztrátě vlivu, což je podle anglické verze správně a odpovídá to i filozofii ostatních postav z tohoto rozšíření, jejichž schopnosti jsou propojeny s novými prvky. Tohle už je nepříjemnější, ale na druhou stranu, jestliže hrajete bez variabilních postav, nemusíte si toho vůbec všimnout.
Ale nyní již k samotné hře. Když vyšel Rozkvět řemesel, oceňoval jsem na něm mimo jiné, že ačkoli zaváděl nové prvky, jejich zvládnutí bylo relativně snadné a obtížnost hry se prakticky nezvýšila. A u Majestátních monumentů se to podle mého názoru podařilo znovu. Po první zaučovací partii už budete nadále hrát s přidanými mechanismy zcela intuitivně a za dvě či tři další hry už si možná ani neuvědomíte, že to šlo dříve i bez nich. A to samé lze říci i o kombinaci obou rozšíření. Zároveň bych chtěl podotknout, že řada nových budov, učedníků či odměn je na novinkách nezávislá a můžete je tak zapojit do hry i tehdy, jestliže je z nějakého důvodu nechcete používat.
Objektivní pravidla pro zakončení hry zůstala stejná (stále závisí na provedení určitého počtu stavebních akcí podle počtu hráčů), takže nové prvky nemusí nijak zásadně ovlivnit ani délku hry. Intenzita jejich využívání přitom závisí na řadě dalších faktorů, především nabídce učedníků či kartách staveb, jež mají hráči k dispozici. Někdy se tedy na divech nezačalo pracovat prakticky vůbec, jindy nám během partie vyrostly i tři divy současně. V mých herních skupinách jsem však mohl vypozorovat daleko větší zájem o černý trh, zejména v případě velké nabídky, kdy se mnohým hráčům jevilo jako výhodnější získat jedním vrzem čtyři suroviny než riskovat okamžité postihy, resp. postihy při obnovení černého trhu.
Osobně se domnívám, že hra nejlépe funguje ve třech, případně čtyřech hráčích, kdy je situace na herním plánu ještě přehledná, ale zároveň umožňuje dostatečnou míru interakce. Avšak jak už bylo řečeno výše, ani pokud jste zvyklí hrát převážně ve dvou nebo v maximálním počtu, zapojení nového rozšíření nebude zásadně obtížné.
Majestátní monumenty mohu tedy všem milovníkům světa Architektů Západního království jen doporučit. Představují téměř dokonalý typ rozšíření, které hru obohatí, aniž by tím hra získala na složitosti a náročnosti. Autoři tak podle mého názoru zopakovali postup, který nám poprvé ukázali u rozšíření Sídla šlechticů k Paladinům Západního království. To je sice hra řádově náročnější než Architekti, ale pokud je její úroveň obtížnosti pro vás přijatelná, přidání rozšíření hru zase až tolik nezkomplikuje. A protože se na nás chystá i rozšíření k poslednímu dílu trilogie o Západním království (tedy k Vikomtům), jsem už nyní zvědav, jak se k tomu autoři postaví (a snad budu i do třetice moci udělit pochvalu).
S oběma rozšířeníma je teď hra hezky komplexní, což je super. Základ byl vcelku omezezující, 1. rozšíření přidalo něco navíc a tohle 2. přineslo ještě o něco zásadnější věci, včetně nového sóla (které jsem zatím nezkoušel). Žena to miluje a funguje nám to ve dvou - bez bota - dobře. Ale souhlas s počtem, za mě ideál ve 4.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Thunder & Lightning - pouze rozbalené
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 1 den