Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Eggert-Spiele Rio Grande Games |
Autoři: | Mac Gerdts |
Rok vydání: | 2005 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Ringo | 25.2.2009 | 10
Antike je strategická hra odehrávající se ve starověku. Odehrávají se v ní souboje mezi Římany, Řeky, Féničany, Germány, ale také Babylóňany, Peršany a dalšími národy, které v tomto věku prožívaly svůj rozkvět.
Hrací plán je rozdělen na regiony. V každém se nachází město, které je specializováno na výrobu určité suroviny. Za suroviny se nakupuje armáda, budují další města a chrámy.
Každý tah začíná volbou akce, kterou hráč chce provádět. Volba probíhá prostřednictvím tzv. rondelu, kde má každý hráč umístěnou figurku a musí postupovat po rondelu rozčleněném akcemi ve směru hodinových ručiček, maximálně však o tři políčka. Pokud chce postoupit hráč o více než 3 políčka na nějakou vzdálenější akci, musí již svůj nadstandardní postup platit penězi.
Na rondelu se vyskytují akce jako - postavit chrám, vytěžit zlato, vytěžit železo, vytěžit mramor. Kolem těchto třech surovin se točí celá hra. Pokud hráč umístí svou figurku na tuto akci, tak v tomto kole získává danou surovinu z každého svého města, které surovinu produkuje.
Dalšími akcemi je budování armády - hráč může umístit po zaplacení jednoho železa za každou jednotku legii, popřípadě galéru do provincií, kde má město. Nákup v jednom kole je limitován v daném tahu množstvím železa a zároveň statusem provincie - město - jeden voják max., město s chrámem - 3 vojáci max.
Důležitou akcí jsou manévry. Touto akcí můžete pohnout svými jednotkami po mapě, každá se může pohnout pouze přes jednu hranici do sousedního regionu(pokud hráč nemodifikuje účinnost této akce vynálezem). V regionech kde není ještě město a umístíte do něj legii je možno město postavit. Tato akce je nezávislá na rondelu s výběrem akcí a na rondelu se tedy nenachází.
Neméně důležitou akcí na rondelu, kterou hráč může zvolit, je stavba chrámu. Chrám je velmi náročný na mramor. Díky jeho stavbě se modifikuje produkce v daném regionu a město pak vyrábí místo jednoho kusu suroviny hned tři.
Hra obsahuje taky vývoj. Je velmi zjednodušený, nečekejte žádné výzkumné orgie jako v Civilization, ale je velmi účinný. Po zadání akce vývoj na rondelu lze po zaplacení dané ceny provést výzkum a modifikovat tak účinnost akcí vybraných na rondelu. Např. lze vylepšit pohyb armád, které se mohou po té pohybovat rychleji a přesunout se tak do vzdálenějších regionů od výchozí pozice než jen do sousedního.
Rozmach vaší civilizace je odměňován kartami osobností. Jsou zde důležití králové, generálové, mořeplavci, učenci a občané. Tyto karty lze získat dosažením např. budováním měst. Za každých 5 měst dostane hráč jednoho krále. Za zničení určitého počtu chrámů získá hráč kartu generála, za obsazení potřebného počtu moří získá hráč kartu mořeplavce a pod. Hráč tyto karty sbírá a po dosažení určeného počtu (ten je určen dle počtu hráčů - národů - ve hře) vítězí.
Kořením hry jsou souboje. Ty probíhají převahovým způsobem. Kdo má v regionu více vojáků, vítězí. Pak může zničit chrám či obsadit soupeřovo město. Bojuje se na moři - galérami a na souší - legiemi.
Hra má stylový krásný herní materiál. Žádné hromady pokřivených plastů, ale pěkné dřevěné figurky legií, lodiček a chrámů. Herní plán je klasická mapa rozčleněná na regiony, v kterých je zaznamenáno, co který region těží za surovinu. Plán má dvě strany. Lze hrát v oblasti středomoří nebo v oblasti středního východu.
Pravidla zní z počátku složitě, ale jakmile se do hry dostanete, zjistíte, že to jde jako po másle a není v tom žádná věda. Složitost této hry se skrývá hlavně v síle a umu soupeřů a záleží tak na Vás, jestli soupeře porazíte či nikoliv správným managementem, budováním měst a rozmísťováním jednotek. Rondelový systém nabízí spoustu strategických možností a voleb. Je třeba tedy volit s rozvahou a přemýšlet, zda se vyplatí utratit nastřádané suroviny do armády, či raději investovat do stavby nového města pro zajištění většího počtu surovin... Strategických možností je vskutku hodně.
Atmosféra hry je vynikající a trochu mi připomíná hru Civilization, ovšem orientovanou čistě na období starověku. Hra je pro 2 - 6 hráčů, dle mého názoru lze hrát výborně i ve dvou, protože existuje spousta modifikací, které tuto hru zpestřují. Již oficiální pravidla nabízejí hned dvě možnosti - každý hráč ovládá v prvním případě dva národy. Každým hraje separátně, ale v podstatě v jakémsi spojenectví. Další možností je hrát s dvěma barvami figurek, ovšem jakoby za jeden národ, se zdvojnásobenými surovinami. Pak lze dohledat i neoficiální varianty, které mění např. ceny vývoje, omezují herní plán na polovinu a podobně.
Kterým hráčům je tato hra určena? Nerozlišuji hráče na zkušené a nezkušené dle toho, co mají za sebou odehrané. Nevěřím, že zkušenost ve hrách se dá získat např. odkroucením 20. partiemi v Poštovním kurýrovi, 15. partiemi v Osadnících, 10. partiemi v Ticket to Ride a pak se může jako hráč považovat za zkušeného natolik, aby mohl sáhnout po složitější strategické hře. Takhle opravdu ne. Zkušenost rozlišuji jen a pouze v konkrétní dané hře a každý s danou hrou nějak musí začít - jako nezkušený a zkušenosti nabírá opakovaným hraním konkrétní hry. Takže doporučím hru v podstatě všem milovníkům strategických her a milovníkům starověku. Věřím, že zaujme i nahodilé hráče, kteří mají tu správnou hračičkovskou duši stratéga. Kdo z nás si v dětství nehrál na dobývání něčeho a rád by si to nezopakoval v dospělosti v rámci konkrétních pravidel? :-) Tím ovšem neomezuji hru jen na klučičí záležitost, jistě zaujme i dámy Kleopatry :-) Hra neobsahuje žádnou náhodu, což je jednoznačné plus. Přes absenci náhody totiž hra nabízí spoustu variant a překvapení, situace se vyvíjí pokaždé jinak. Není to klasická analytická matematická olympiáda, kde máte vše spočteno do předu už při startovním rozdělováním herních komponent. Pokud bych se mel držet nějakého dělení Euro či Ameritrash, zvolil bych neutrální stanovisku ve smyslu, že hra je v podstatě mixem obojího. Není to klasická Eurohra, byť pochází z Německa.
Hodnocení 9,5/10 (toto hodnocení skáče na desítku během hraní hry, protože v tu chvíli budete mít pocit, že hrajete nejlepší hru v životě, ostatně jako u každé hry, u které se vynikajícím způsobem bavíte :-)
Pozn.: Na překladu pravidel do češtiny makám :-)
antike
Skvělá recenze jako vždy! Ačkoli mě přesvědčila, že Antike není nic pro mě.
antike
Trošku mi tp připomíná Imperial, který jsem měl možnost narozdíl od Antiky hrát (rondel, řešení soubojů, absence náhody)ale Antika by mi byla určitě bližší díky námětu. Ještě by to chtělo nějakou fotečku, at je to všechno pohromadě....
Souhlas se Sydem s hodnocením recenze!
pecovarhy
Antike
Výborná hra, výborná recenzia. Iba doplním, že v nemeckej edícii vyšiel Almanac - brožúrka s opisom každého historického prvku, ktorý sa v hre nachádza (národy, osobnosti, mestá, technológie). 32 strán textu, ktoré obohatia poznanie. Žiaľ, anglické vydanie hry túto vecičku neobsahuje... Ak by som Almanach mal, určite by som určil nové pravidlo, a to, prečítanie daného odseku, keď sa daný prvok vyskytne v hre (napríklad pred založením mesta by bola povinnosť prečítať nahlas jeho historické pozadie z Almanacu!)
Teším sa na preklad pravidiel!
Variant pre dvoch
Musím vrele odporučiť variant pre dvoch hráčov na BGG s polovicou hracieho plánu, nám sa s manželkou veľmi osvečil - jednak zvýhodňuje technológie, robí nedostupnejšie (a teda zatraktívňuje) takmer všetky oblasti rozvoja národa, a najmä (pre moju ženu tá najpodstatnejšia zmena :-)) jemne znevýhodňuje stavbu bojových jednotiek. Zahrali sme síce len dve hry, ale tento variant sa mi pozdáva.
2 pecovahry
ta polovina planu je asi fakt pro dva hrace nejlepsi reseni, protoze kdyz to hrajeme v manzelkou ve dvou, tak obvykle stejne polovina planu zustava prazdna a soustredujeme se na pohranicni bitvy tam kde spolu sousedime. Je to dost zabavnejsi nez z Recka polat scoutovaciho vojacka na zapad a ve volnych prostorach sazet jedno mesto za druhym jak brambory.
Jinak mam v ofiko pravidlech pro dva hrace jednu malou nesrovnalost v pripade, ze volim variantu dve barvy a jeden narod. Pise se tam ze se hraje s dvojitym materialem. Rozumim tomu spravne ze jen na pocatku dostanu material dvakrat? Nebo dvojity material znamena 2x vsechno i pri tezbe surovin, prijmu penez na zacatku kazdeho kola a pod.? V takovem pripade mi to pripada kapku nevyvazene, tak predpokladam ze dvojity matros znamena jen do uvodu.
2 SYDO
diky za pochvalu - to ze te recenze presvedcila ze to nebude nic pro tebe svedci o tom ze jsme to napsal fakt dobre:-D
The Hammer
Imperial je od stejnych autoru a defakto pouziva stejny rondel system. Ja pri rozhodovani zda Imperial nebo Antike sel do Antike, protoze starovek je mi blizsi a asi se tam vice bojuje nez v Imperialu. Co jsem tak cetl, tak v Imperialu je armada spis jen jako takovy vyhruzny prvek a k bojum moc nedochazi.
Ringo
To jistě, recenze má sloužit k tomu, aby si člověk udělal obrázek o hře a to tvá recenze splňuje nadstandardně. Opravdu dobrá práce.
2 SYDO
akorat budu muset do priste zapracovat na svych korektorskych kvalitach. Byt jsem to po sobe cetl, vypadla mi v nekterych mistech interpunkce a v popisu za co se dostavaji karty mi nejakvypadl text - ma tam byt "za obsazení potřebného počtu moří získá hráč kartu mořeplavce..." asi jsem se kapku zapomel ze nepisu prispevek do diskuse, kde to laduji jak mi to prijde na klavesnici:-)
Ringo - opravy
Já vždy recenzi pročtu a spoustu překlepů ještě opravím :-) Ale když budeš potřebovat cokoli změnit, pošli mi PM (= private message) a opravím to. Není problém... A píšu si, že mám napsat systém pro editaci recenzí samotnými autory :-)
2 ZEUS
tak to by bylo genialni, kdyby to slo editovat, at se pak clovek nemusi chytat za hlavu:-)
Jeden národ dve farby
Tento variant sme neskúšali a ani si ho z pravidiel presne nepamätám, ale intuitívne by som to hral na to, že mestá produkujú štandardné množstvo surovín, a teda dvojnásobný materiál sa týka iba počiatočného setup-u.
Ešte jedna poznámka k recenzii, opomenul si fakt, že surovín sú vlastne 4 druhy: zlato, mramor, železo a mince, ktoré sú univerzálnam platidlom a môžu nahradiť akúkoľvek inú surovinu pri platbe.
Inak, najčastejšie sa nám stáva, že práve na začiatku kola zabudneme rozdať po jednej minci každému hráčovi ...
2 Pecovahry
jj, penize jsem nezminil, to je takova drobnost, souboje jsem taky mohl rozepsat rozvlasneji, ale nechtel jsem zase ctenare utopit v premire informaci tim ze defakto obslehnu obsah pravidel:-) Spise to ma slouzit jen k udelani si obrazku jak se to asi hraje. Jinak penize zapominame rozdavat taky:-)
Jeste takovy detail - penize nahrazuji surovinu v jakemkoliv poctu? Tedy klidne mohu dat 5 penez misto 5 mramoru a postavim chram? Nebo dam treba dva penize + zlato a postavim mesto? Nebo mohu nahradit jen jeden kus jednim penizkem v dane sestave platby? Muj nazor je ze jakykoliv pocet kdykoliv mohu nahradit penezi, ale z definice z pravidel si tim nejsem na 100% jisty, jen tak na 90%:-)
Peniaze
Peniaze sú univerzálne platidlo, môžu nahrádzať akékoľvek množstvo akejkoľvek suroviny, čiže napr. 5 mincí=5 mramorov=chrám. Tie mince majú hneď od začiatku veľký význam, pretože pravidlá predstavujú aj tri rôzne možnosti otvorenia, kde pre dosiahnutie istého cieľa v čo najkratšom čase (a teda čerpanie výhody čo najdlhšie) je treba použiť práve úvodné mince.
2 pecovahry
jo, tak to jsem si to s temi penezi myslel dobre.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: Ora et Labora
Akt. cena: 1450
Končí za: 1 den
My little scythe
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 9 dnů