Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Novověk |
Herní kategorie: | karetní hra, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Martin Wallace |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 1 obchod (1099 CZK) |
Sdílej: |
Autor: CzechWin | 9.12.2023 | 5
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Anno 1800 je komplexní strategická desková hra pro dva až čtyři hráče od dvanácti let, která je založená na velmi známé budovatelské videoherní licenci od studia Ubisoft. Tato hra vás zavede do období velké průmyslové revoluce. Vaším cílem bude přilákáním lidí různých profesí na svůj ostrov – od rolníků až po investory – rozvíjet svůj průmysl. Ale pozor! S každým dalším obyvatelem, který přijde na váš ostrov, dostanete nový úkol, za který můžete získat vítězné body nebo další nově příchozí obyvatele. Vtip je ale v tom, že pokud plánujete ukončit hru jako první, musíte se zbavit všech svých karet obyvatel (úkolů). Pojďme se tedy na to podívat blíže!
Tato desková hra je součástí programu Albi Exclusive, který spojuje hry dostupné pouze v rámci prodejen a e-shopu Albi.
Váš ostrov |
Před hrou dostanete svou vlastní desku ostrova s několika počátečními obyvateli, kteří mají odlišné barvy podle toho, do které společenské třídy spadají. Ke každému obyvateli dostanete příslušnou kartu úkolu. Na desce ostrova budete mít předtištěno několik startovních továren, do kterých budete následně své obyvatele posílat. Každá továrna má dvě volná místa příslušné barvy dle toho, jací pracovníci v ní mohou pracovat a produkovat suroviny ke splnění karet obyvatel. Karty obyvatel jsou dvou druhů. Každý druh souvisí s danými druhy obyvatel – „slabšími“ či „silnějšími“.
Vaším cílem je plnit úkoly a zbavit se karet, abyste jako první ukončili hru. Abyste splnili konkrétní kartu úkolu, musíte splnit podmínky na příslušné kartě tím, že v jeden okamžik vyprodukujete dané suroviny. Surovinu vyrobíte tak, že do konkrétní továrny pošlete požadovaného obyvatele. Případně pokud požadovanou továrnu nevlastníte a má ji postavenou soupeř, můžete surovinu koupit od něj. On pak získá ze společné zásoby zlato, které pak může sám použít. Jen dodám, že suroviny z továren jsou pouze abstraktní a nejde si je vyrábět a ukládat do zásoby.
Karty obyvatel |
Hra se hraje na jednotlivá herní kola, kdy se hráči střídají v tazích, v nichž provedou vždy jednu z níže uvedených akcí:
Jako volné akce, které lze využít kdykoli ve vašem tahu, jsou tyto:
Hra skončí, jakmile se některému z hráčů podaří splnit všechny karty obyvatel. Tento hráč získá na konci hry dodatečné vítězné body. Všichni pak odehrají ještě jeden tah. Vítězné body se získávají za splněné karty obyvatel a splněné karty expedic, přebytečné zlato, ukončení hry jako první. Také se vyhodnotí karty zájmů.
Rozehraná hra hráče |
Když mi hra přišla, byl jsem opravdu překvapen hmotností krabice, která po rozbalení obsahovala opravdu velké množství komponent. Ze hry je ale cítit, že se při výrobě velmi tlačilo na finální cenu. Tloušťka kartonu a karet je opravdu tenká. Určitě doporučuji, abyste si ke kartám dokoupili obaly, protože to tato hra opravdu vyžaduje.
Ani herní plán není skládací, jak to můžeme vidět u většiny deskových her. Je vyroben ze dvou desek a je nutné ho složit jako puzzle. Trochu mě toto mrzí, ale tento problém je spíše o mé osobní preferenci.
Ve hře se nachází opravdu velké množství různých typů továren, lodí a loděnic. V krabici vám nepřijde žádný insert ani dostatečné množství zip sáčků, abyste si mohli nějak rozumně roztřídit všechny komponenty a urychlili jste si přípravu hry. Do budoucna si k této hře určitě plánuji dokoupit insert, protože u této hry se to opravdu vyplatí.
Herní materiál je – až na názvy karet – jazykově nezávislý. Ikonografie je vcelku intuitivní a neměl jsem problém s tím, že bych si pletl jednotlivé akce. Co bych ale ocenil, kdyby ikony na destičkách továren, lodí a loděnic byly o něco větší, protože i přesto, že vám ve hře přijdou pomocné listy s rozvržením herního plánu s destičkami, potřebujete vidět, které destičky ještě na plánu leží, případně kdo z hráčů je vlastní. Proto je potřeba se soupeřů doptávat, kdo má co postaveno. A s tím, že téměř každá továrna až na výjimky produkuje něco jiného, musíte se jasně vyjadřovat, jakou surovinu vlastně potřebujete.
Tyto nedostatky jsem ale ochoten skousnout, protože prodejní cena je opravdu na tento komplexní zážitek bezkonkurenční.
Jen bych chtěl dodat, že v první edici se vyskytl problém špatného motivu na rubové straně dílků Starého světa (namísto nehratelné strany obsahuje rubová strana variantu Starého světa s předtištěnou továrnou produkující zboží). Na všech destičkách je ale špatný motiv stejný, takže to hře nijak nevadí. Chci hlavně pochválit Albi, jak se k této chybě postavilo čelem a domluvili se s Ravensburgerem, že se pokusí nechat továrnu, aby to přetiskla.
S pochopením hry jsem neměl problém, protože posloupnost vysvětlování jednotlivých pravidel je intuitivní, hra obsahuje dostatečné množství příkladů a vysvětlení jednotlivých sybmolů na jednom místě. Hra také obsahuje na zadní straně pravidel přehled jednotlivých akcí, který jsme v naší herní skupině zpočátku hojně využívali.
Když jsem se ale snažil ostatním hráčům vysvětlit před hrou pravidla, bylo z nich cítit, že jsem je zahltil množstvím jednotlivých akcí a jejich pravidel. Bylo ale skvělé, že pravidla nabízejí tipy pro první hru. Jednotlivé akce se nakonec vryly všem pod kůži přibližně během první čtvrtiny hry.
Herní plán |
Když jsem měl možnost hrát jiné hry podle videoherní licence, ne všem se podařilo převést videohru do deskové podoby. Všeobecně deskové hry s licencí trpí na to, že se chtějí až moc podobat videohře (designéři se obvykle snaží do deskové hry zahrnout vše z ní). To ale málokdy funguje. Herní design je pak až příliš těžkopádný, zdlouhavý a nudný. Povedlo se Anno 1800 tomuto úskalí vyvarovat? Musím říci, že ano!
Velmi se mi líbí, jak byla do hry zapracována tato mechanika. Anno 1800 vyžaduje od hráčů, aby velice důkladně plánovali a rozhodovali o tom, jaké zdroje budou chtít vyrábět. Když jsem hrál svou první hru a viděl na začátku hry to množství továren, které můžete postavit, myslel jsem si, že tato hra nebude pro mě. V prvních hrách jsem na to šel od špatného konce. Říkal jsem si, co vlastně momentálně mohu postavit a pak se na základě těchto informací rozhodl. Vy ale na to musíte jít od konce! V dalších hrách jsem se na začátku hry zaměřil na to, jaké suroviny požadují moje silnější karty obyvatel. Tyto suroviny většinou vyžadovaly ty nejvzácnější obyvatele (investory apod.), ke kterým se na začátku hry těžce dostanete. No a pak už jen hledáte cesty, jak se k těmto surovinám dostat. Pak se rozhoduje mnohem lépe.
Zajímavým aspektem je, že můžete využívat suroviny ostatních hráčů. Na ty ale potřebujete obchodní lodě – pokud je nemáte, obchodovat nemůžete. Hráči, od kterých nakoupíte, dostanou zlato, které pak mohou použít pro své akce. Pokud nechcete, aby dostali zlato, nenakupujte od nich. Někdy vám ale nezbyde jiná možnost, protože od každého druhu továrny jsou ve hře vždy jen dva kusy. To určitě přidává další úroveň strategie, a proto bych hru doporučil hrát spíše ve více hráčích. Hráčskou interakci jsem ale během jednotlivých partií cítil jako upozaděnou – ve hře se toho děje tolik, že ani nemáte čas ostatní hráče sledovat. Podstatnou část hry je každý z hráčů zahleděn na své karty a ostrov. Připadá mi, jako by si všichni hráli na svém písečku. Většina interakce mezi hráči tak skončí u toho, že se jiného hráče zeptáte, zda má tu či onu surovinu, případně mu řeknete, ať si vezme zlato. Já si ale od pravé interakce představuji to, když žilami všech hráčů pořádně proudí krev. Tady i přestože interakce je, nemám moc velkou ostatní hráče zásadně ovlivnit.
U hry velice oceňuji, jak velice dobře zpracovala mechaniku „engine-building“. Začínáte malými kroky a postupně rostete. Toto vám umožňuje sledovat, jak se váš stroj postupně rozjíždí, vyvíjí a zlepšuje v průběhu hry. Tento pocit postupného pokroku a vývoje je jedním z klíčových prvků, který činí hru vysoce atraktivní.
Anno 1800 nabízí poměrně vysokou variabilitu a poskytuje mnoho strategií, kterými se můžete vydat. Hráči se například mohou zaměřit na rychlou expanzi, specializaci na určité zdroje nebo mohou svou produkci diverzifikovat. Každou hru také dokáží podstatně ovlivnit karty zájmů. Tato variabilita znamená, že každá hra může být jiná a hráči mohou experimentovat s různými přístupy.
Hra ve více hráčích je vyváženější a neměl jsem k ní žádné výtky. To se ale nedá říci o hře pro dva hráče. Nejvýraznějším nedostatkem, který pozoruji, je, že po stavbě nové továrny nemůžete ihned využít její surovinu, protože ji můžete použít až v rámci svého dalšího tahu. Pokud ji váš protihráč ještě nemá postavenou, může ji mezitím od vás v rámci obchodování koupit. Tento prvek podle mě představuje podstatné znevýhodnění právě při hře dvou hráčů. Na Board Game Geeku však existuje domácí úprava pravidel, která to opravuje. To ale nic nemění na tom, že toto již mělo být rovnou v pravidlech. Velice nerad používám neoficiální úpravy pravidel. Vždy od designéra očekávám, že mi dodá vyvážený a kvalitní produkt.
Ve hře je poměrně podstatná znalost fungování mechaniky ukončení hry skrze splnění všech karet obyvatel, které máte na ruce. Pokud hru neznáte dostatečně a neustále dobíráte nové obyvatele, můžete se snadno dostat do situace, kdy prakticky nemůžete ukončit hru jako první a získat za ukončení bonusové vítězné body, na rozdíl od protihráčů, kteří si na toto dávali pozor. Toto může vést ke snadné frustraci hráčů, kteří si to nezvládli ohlídat, a jsou tak odkázáni pouze na své protihráče. Osobně mi tento aspekt hry přijde problematický. V našich herních partiích se nám totiž poměrně často stávalo, že rozpětí vítězných bodů mezi prvním a druhým místem bylo poměrně těsné a právě včasné ukončení hry rozhodlo o vítězi.
Karty osobností |
Hra Anno 1800 má své nedostatky. Některé mi vadí více, některé méně. Ve finále jsem ale velmi rád, že převedení videoherní licence se povedlo, neboť se designér deskové hry nesnažil o kopírování původní hry jedna ku jedné. Fanoušci videohry si určitě přijdou na své, jen musí být připraveni, že se opravdu nejedná o jednoduchou hru. V mé sbírce určitě zůstane a s ohledem na mé hodnocení jiných her zde na ZH mu uděluji celkové hodnocení:
Osobně si myslím, že riziko použití nově postavené továrny soupeřem je mnohem větší ve hře více hráčů (kdy mi 2–3 soupeři pohodlně mohou vykoupit obě kopie navazující továrny, na kterou mám taky zálusk), ale třeba mají na BGG argumenty, proč to víc vadí ve dvou hráčích (nedohledával jsem). Napadá mě, že tady asi bude potom zásadnější používat bonus “akce navíc”, kterou jsem si zatím vždycky šetřil na konec hry.
Naopak jsem ale dostal tip na BGG variantu s pouze 1 továrnou každého druhu pro hru dvou hráčů a ta mi přijde celkem zajímavá, protože ve dvou (odehrána zatím 1 partie) jsme prostě ty klíčové podniky, ať už v rané fázi hry (mýdlo, konzervy, pracovní oděvy), nebo ty strategické typu “mosaz” postavili oba, takhle by to vedlo k mnohem většímu boji o ně a větší výměně zlata.
--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB a REXher
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
SIMILO 10 YEARS OF HORRIBLENESS - NOVÉ
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 8 dnů