Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Alena Sokolova Vladimir Sokolov |
Rok vydání: | 2023 |
Dostupnost: | 13 obchodů (cca 1169–1229 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 13.3.2024 | 8
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Kostlivá stvoření sužují krajinu. V katakombách číhají nestvůry z legend. Jen pár hrdinů ví, jak si s těmito stvořeními z pekel poradit. Budou však mít dostatek sil a odvahy se se všemi nebezpečími vypořádat? To rozhodne osud. A také síla amuletu!
Ve hře Amulet se hráči stávají hrdiny, jejichž úkolem je porážet nestvůry tyranizující zemi a přitom získávat sílu na nabití magického amuletu. Hra má přesně vymezený počet kol. Vítězem se stává ten hráč, který má na konci hry nejvíce bodů získaných za zabité nestvůry a nabité části amuletu. Hru lze hrát kompetitivně, kooperativně nebo také v sólu.
Doprostřed stolu se položí velký herní plán. Okolo něj se nachystají balíčky nestvůr, které přicházejí do dvou lokalit na mapě a balíček legendárních nestvůr, které číhají v katakombách. V okolí hradu se nachystají karty dobrodružství. Do věže mágů se náhodně vyberou kouzla 5 úrovní a v klášteře se připraví 5 lektvarů, které budou používány v této jedné hře. Následně si každý hráč vybere jednu z postav a k tomu žetony dovedností, které bude v průběhu hry pokládat na strom dovedností na kartě své postavy. Každá postava si vezme také své zbraně na boj s nestvůrami a na plnění dobrodružství.
Hra se hraje na několik kol a každé kolo se skládá ze čtyř fází, které se opakují.
Hra končí v okamžiku, kdy už v dobíracím balíčku nestvůr nezbývají žádné karty.
Na konci hry si hráči spočítají body za poražené nestvůry, za uzavřená pole na jejich amuletech. Body lze také získat za zbylé peníze, nepoužité krystaly, kouzla, lektvary, zbraně a zkušenosti. Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem nasbíraných bodů.
Na první pohled vidíte, že všechny komponenty ve hře jsou velmi kvalitně zpracovány, a že se na nich nešetřilo. Karton na žetony je silný, stejně tak i desky hráčů a středová mapa. Desky hráčů jsou dvouvrstvé, takže na nich drží vše, co má na nich předem dané místo. Karty jsou pevné a velké. Figurky postav jsou také povedené a lákají k namalování. Podstatnou část komponent tvoří malé barevné kostičky. Znáte je z jiných her, vypadají dobře jak v mističkách, kde čekají na zatažení do hry, tak pak i na samotných hracích deskách, kde tvoří součást amuletu každého hráče. Takto si představuji skvělou produkci. Jediné co mi chybělo, je aspoň nějaký inzert. Takto je vše naházené v pytlících v krabici. Na druhou stranu se do ní vše skvěle vleze.
Pravidla jsou napsána jednoduše a dobře se v nich orientuje. Od přípravy hry až po vysvětlení závěrečného bodování. Jednotlivé sekce jsou logicky řazené a po jejich přečtení nepotřebujete žádné dodatečné shlédnutí videa, abyste vše pochopili. Navíc se k jednotlivých sekcím budete v průběhu hry vracet a potěší, že se nám nikdy nestalo, že bychom něco potřebovali dlouho hledat. Radost udělaly i přehledové karty.
Při hraní jednoznačně víte, co můžete dělat v jednotlivých lokacích. Akce každé lokace dává svým způsobem smysl, i když jsou poněkud schematické. Takže nemůžete např. čekat, že by se nestvůry objevily někde jinde, než mají stanoveno.
Co ale skvěle dokresluje atmosféru, jsou jednotlivé postavy a hlavně stromy jejich schopností. Zde cítíte, že je každá postava jiná a má jiné dovednosti, které odpovídají jejímu povolání. Zlodějka se prostě umí postarat sama o sebe a noc je jejím spojencem. Stejně tak třeba lovec čarodějnic se může na pouti pochlubit svými úlovky.
Atmosféru dokresluje i samotný boj s nestvůrami, které potřebujete zranit zvolenými zbraněmi. Větší zbraň = větší zranění. Stejně tak pokud použijete obrannou zbraň, počítáte s tím, že má své limity a nemůžete s ní účinně zraňovat nestvůry. Co se týče druhů nestvůr, odpovídají tomu, co byste čekali v temném fantasy světě.
Základním rozdílem ve hře ve větším počtu hráčů je větší počet nestvůr na lokacích doupěte a panství. Čeho naopak není víc, je počet karet dobrodružství, takže se při větším počtu hráčů stávalo, že jsme se předháněli, kdo ho bude plnit dřív. Samotná délka hry se zase tak moc nenatahovala, protože jednotlivé tahy jsou velmi rychlé. Nejvíce jsme si ale i tak užili hru ve třech hráčích.
Největší zábavu jsme si užili při hře proti sobě. Hra prostě jede a šlape jak má, snažíte se vyrážet na dobrodružství a porážet nestvůry a hlavně získávat odměny. Zároveň potřebujete také spolupracovat a domlouvat se na vyhánění nestvůr z vesnice. Do toho se většinou nikomu moc nechtělo, ale čas od času se někdo smiloval a udělal to. Kompetitivní mód má tedy jedničku.
Na kooperativní mód jsem se moc těšil. A neříkám, že nefunguje. Jen tam prostě nebyl takový zážitek jako u předchozí varianty. Společně plníte příběhovou linku, která se skládá ze tří částí a pro její naplnění každé z nich potřebujete splnit dané úkoly. Ty jsou někdy aktivní, kdy musíte mít něčeho daný počet, jindy pasivní, kdy prohrajete, pokud nastane nějaká skutečnost. Bohužel, kromě toho, že je to jedna z podmínek vítězství, nás jinak nic nepopohánělo jít úkoly plnit. Měli jsme z toho takový prázdný pocit. Vypadá to, že tato varianta byla do hry naroubovaná, aby splnila požadavky na dnešní styl her, a je to na ní znát.
Co se nám naopak líbilo, byly přísahy, což jsou tajné úkoly, které musí každý splnit, aby pak hráči společně vyhráli. Tyto přísahy dodávaly postavám správný flavour. Dokázali jsme si pak představit, že každá z postav má svoji minulost, se kterou se potřebuje (chce) vyrovnat. Trochu mi to připomělo jinou oblíbenou hru – Oltréé.
Sólo můžete hrát buď podle předepsaných pravidel, kdy doplňujete na mapu méně monster, ale docela obstojně jsem ho zvládl i „obouruč“ – obsluha dvou postav je snadno zvládnutelná a měl jsem pocit, že toho pak na mapě udělám daleko víc. No nebyl to jen pocit, ale realita.
Hra umí jednoznačně vtáhnout. Přemýšlíte nad tím, kam vyrazíte a jaké dvě akce budete dělat. Málokdy se stane, že máte jednoznačně vymyšleno, která z dostupných akcí je ta nejlepší. Půjdete si opravit zbraně nebo raději plnit dobrodružství, než vám tam vleze někdo další? Nebo třeba přemýšlíte, zda jít ráno bojovat s nestvůrami, protože z toho máte bonus, nebo si raději dojít nakoupit kouzla nebo lektvary? Z rozhodnutí, jako jsou tato, se skládá většina hry, a nutno říci, že je to poskládáno velmi dobře a hlavně, že je to zábavné.
Stejně tak je skvělé levelovat svoji postavu a získávat nové a silnější schopnosti a zbraně. Strom dovedností je dobře připravený a skvěle vystihuje podstatu každé postavy. Prostě cítíte, že každá z nich je jiná. Když přemýšlím, kde jsem viděl podobný strom, napadá mě staré dobré Diablo na počítači, kde se také otevíral strom různých dovedností a bylo na vás, kterou cestou půjdete a co si budete vylepšovat. V deskovkách je to cesta Descentu, kde si volíte dovednosti při postupu na další úroveň a můžete se sice vrátit a dobrat si nějakou z nižsích schopností, ale většinou jdete dál a berete si vyšší úrovně a dolů se vracíte spíše zřídka.
I když se jedná o ústřední část ve hře, celý amulet a sbírání drahokamů do něj mi ve hře připadalo tak nějak navíc. Ano soustředili jsme se na to, abychom měli uzavřené, tím pádem nabité a bodující sekce amuletu, ale reálně ani pocitově to nebylo to nejdůležitější, co jsme ve hře chtěli dělat. Pravdou je, že jsme většinou byli schopni naplnit drahokamy celý amulet a získat tím plný počet bodů. Za to jsme získali docela dost bodů, ale nebylo to ono. Daleko větší zábavou byl boj s nestvůrami.
Samotný boj je vyřešen skládáním tetrisových dílků zbraní na kartu nestvůry. Dopředu nikdy nevíte, kde má nestvůra slabá místa, která potřebujete zasáhnout. A tím, že si zbraně volíte před bojem, dochází k zajímavým rozhodnutím, zda si vzít své nejsilnější (největší) zbraně nebo se spolehnout na to, že budou stačit slabší (menší). Cílem je porazit nestvůru zakrytím všech jejich slabých míst a zároveň zakrýt co nejvíc políček, která naopak dávají zranění hráčům. Zároveň chci mít nezakrytých co nejvíc polí poskytujících po zabití nestvůry odměnu.
Klíčová je volba zbraní, protože některé přinášejí při použití zkušenosti navíc, jiné léčí nebo poskytují dodatečný drahokam. Skvělé je, že každý hráč bojuje sám a ostatní na něj nemusí čekat. Jakmile řekne, že má dobojováno, ostatní zkontrolují výsledek a hra rychle plyne dál.
Hra končí po uběhnutí vymezeného počtu kol. Odměřuje se to tím, že vám prostě dojdou nestvůry na doplnění do lokací. Říkali jsem si, že je škoda, že zde není něco jako závěrečný boss fight. Postavy jsou vylevelované a vybavené, takže by to k tomu jednoduše svádělo. Něco podobného jako umělo Sanctum (ale v jednodušší podobě).
Ač nejsem příliš velkým fanouškem her používající tetrisové dílky, zde byly začleněny formou, která do hry dobře zapadne a není tam vyloženě na sílu. Propojení s ostatními herními prvky je vyvážené a připomíná mi tímto Archu Novu. Tetris má svůj účel, ale není to jediná mechanika, na které stojí celá hra.
Hru můžu doporučit všem, kteří hledají atmosférickou hru, jednoduchost akcí, boj s nestvůrami a skvělý pocit z levelování. To považuji za komponenty, které mohou přitáhnout jak hráče, tak nehráče. Hráčům můžu garantovat, že s ní udělají radost téměř každé návštěvě, kterou doma uvítají. Méně zkušeným hráčům zase to, že když jí dáte šanci, budete velmi příjemně překvapeni. Tato krabice skrývá velké množství dobrodružství hratelné opakovaně.
Velkým plusem je přístupnost pravidel. I ne-hráčům to vysvětlíte rychle a partii si užijí (ověřeno). Rozmístění slabých míst nestrův víte dopředu, jsou vidět na kartě, než se otočí. Souhlasím, že “nabíjení” amuletu se mohlo využít hlouběji pro nějaký jednorázový bonus. A taky nesedí úplně barvy kostiček a desky amuletu (žlutá kostička patří do oranžové). Ale jinak fajn hra, ve sbírce mi zůstane :-)
Vidíš, ty barvy kostiček jsem zapomněl dát do recenze. Tam se to barevně moc nepotkávalo a při slabším světle byl zas problém na kartě rozlišit modrý a zelený symbol drahokamu.obzvlast z větš dálky přes stůl..
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Northgard: Země nepoznané (EN) v obalech
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 6 dnů