Amulet - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
REXhry - logo
Autoři: Alena Sokolova
Vladimir Sokolov
Rok vydání: 2023
Dostupnost: 13 obchodů (cca 1169–1229 CZK)
Sdílej: Facebook

Amulet – dobrodružná cesta magickým světem pro malé i velké. Máte odvahu na ni vstoupit?

Autor: martinsun | 13.3.2024 | 8

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Kostlivá stvoření sužují krajinu. V katakombách číhají nestvůry z legend. Jen pár hrdinů ví, jak si s těmito stvořeními z pekel poradit. Budou však mít dostatek sil a odvahy se se všemi nebezpečími vypořádat? To rozhodne osud. A také síla amuletu!

Ve hře Amulet se hráči stávají hrdiny, jejichž úkolem je porážet nestvůry tyranizující zemi a přitom získávat sílu na nabití magického amuletu. Hra má přesně vymezený počet kol. Vítězem se stává ten hráč, který má na konci hry nejvíce bodů získaných za zabité nestvůry a nabité části amuletu. Hru lze hrát kompetitivně, kooperativně nebo také v sólu. 

Privátní: Amulet - Postavy - Čarodějka.jpg
Vítejte v magickém světě

 

Šenkýři nos na stůl, ráno vyrážíme – příprava hry

Doprostřed stolu se položí velký herní plán. Okolo něj se nachystají balíčky nestvůr, které přicházejí do dvou lokalit na mapě a balíček legendárních nestvůr, které číhají v katakombách. V okolí hradu se nachystají karty dobrodružství. Do věže mágů se náhodně vyberou kouzla 5 úrovní a v klášteře se připraví 5 lektvarů, které budou používány v této jedné hře. Následně si každý hráč vybere jednu z postav a k tomu žetony dovedností, které bude v průběhu hry pokládat na strom dovedností na kartě své postavy. Každá postava si vezme také své zbraně na boj s nestvůrami a na plnění dobrodružství.

Privátní: Amulet - Vylepšení lokalit líc.jpg
Kam se vydáte, dobrodruzi?

 

Jeden den dobrodruha - průběh hry

Hra se hraje na několik kol a každé kolo se skládá ze čtyř fází, které se opakují. 

  1. Úsvit: Při rozbřesku se doplňují karty nestvůr a dobrodružství na mapu.
  2. Ráno: V této fázi hráči vykonávají své akce. Každý hráč provede dvě akce hned po sobě. Akce spočívá v tomu, že hrdina dojde na lokaci a zde vykoná její akci. Bojovat s nestvůrami je možné v lokacích panství a doupě nebo si počíhat na legendární nestvůru v katakombách.
  3. Večer: Hráč vykonává dvě akce stejně jako ráno. Některé vlastnosti hrdinů jim dávají výhodu buď večer nebo naopak ráno.
  4. Noc: V této fázi dochází k útoku neporažených nestvůr. Ty pak připravují hráče o peníze a životy a mohou také znevýhodnit nebo úplně znepřístupnit některé lokace. 

Hra končí v okamžiku, kdy už v dobíracím balíčku nestvůr nezbývají žádné karty.

Privátní: Amulet - Kouzla.jpg
Kouzla a magie – vaši průvodci a ochránci


Moc a síla dobrodruha – konec hry

Na konci hry si hráči spočítají body za poražené nestvůry, za uzavřená pole na jejich amuletech. Body lze také získat za zbylé peníze, nepoužité krystaly, kouzla, lektvary, zbraně a zkušenosti. Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem nasbíraných bodů.

 

Letem světem Amuletem

Kožená brašna nebo levná elfská síťovka? – komponenty

Na první pohled vidíte, že všechny komponenty ve hře jsou velmi kvalitně zpracovány, a že se na nich nešetřilo. Karton na žetony je silný, stejně tak i desky hráčů a středová mapa. Desky hráčů jsou dvouvrstvé, takže na nich drží vše, co má na nich předem dané místo. Karty jsou pevné a velké. Figurky postav jsou také povedené a lákají k namalování. Podstatnou část komponent tvoří malé barevné kostičky. Znáte je z jiných her, vypadají dobře jak v mističkách, kde čekají na zatažení do hry, tak pak i na samotných hracích deskách, kde tvoří součást amuletu každého hráče. Takto si představuji skvělou produkci. Jediné co mi chybělo, je aspoň nějaký inzert. Takto je vše naházené v pytlících v krabici. Na druhou stranu se do ní vše skvěle vleze. 

Privátní: Amulet - žetony.jpg
Kvalita, jak má být

 

Jak číst tento svitek – pravidla

Pravidla jsou napsána jednoduše a dobře se v nich orientuje. Od přípravy hry až po vysvětlení závěrečného bodování. Jednotlivé sekce jsou logicky řazené a po jejich přečtení nepotřebujete žádné dodatečné shlédnutí videa, abyste vše pochopili. Navíc se k jednotlivých sekcím budete v průběhu hry vracet a potěší, že se nám nikdy nestalo, že bychom něco potřebovali dlouho hledat. Radost udělaly i přehledové karty.

Privátní: Amulet - Lama karty.jpg
Jasné a přehledné

 

Toulky krajinou – atmosféra 

Při hraní jednoznačně víte, co můžete dělat v jednotlivých lokacích. Akce každé lokace dává svým způsobem smysl, i když jsou poněkud schematické. Takže nemůžete např. čekat, že by se nestvůry objevily někde jinde, než mají stanoveno.

Co ale skvěle dokresluje atmosféru, jsou jednotlivé postavy a hlavně stromy jejich schopností. Zde cítíte, že je každá postava jiná a má jiné dovednosti, které odpovídají jejímu povolání. Zlodějka se prostě umí postarat sama o sebe a noc je jejím spojencem. Stejně tak třeba lovec čarodějnic se může na pouti pochlubit svými úlovky.

Atmosféru dokresluje i samotný boj s nestvůrami, které potřebujete zranit zvolenými zbraněmi. Větší zbraň = větší zranění. Stejně tak pokud použijete obrannou zbraň, počítáte s tím, že má své limity a nemůžete s ní účinně zraňovat nestvůry. Co se týče druhů nestvůr, odpovídají tomu, co byste čekali v temném fantasy světě

Privátní: Amulet - Legendární nestvůry.jpg
Legendární nestvůry… Kdo si na ně troufne?

 

Malá nebo velká družina – hra podle počtu hráčů 

Základním rozdílem ve hře ve větším počtu hráčů je větší počet nestvůr na lokacích doupěte a panství. Čeho naopak není víc, je počet karet dobrodružství, takže se při větším počtu hráčů stávalo, že jsme se předháněli, kdo ho bude plnit dřív. Samotná délka hry se zase tak moc nenatahovala, protože jednotlivé tahy jsou velmi rychlé. Nejvíce jsme si ale i tak užili hru ve třech hráčích

Privátní: Amulet - Úkoly.jpg
Společné úkoly pro kooperativní verzi hry

 

Sám, spolu nebo proti sobě – jednotlivé herní módy 

Největší zábavu jsme si užili při hře proti sobě. Hra prostě jede a šlape jak má, snažíte se vyrážet na dobrodružství a porážet nestvůry a hlavně získávat odměny. Zároveň potřebujete také spolupracovat a domlouvat se na vyhánění nestvůr z vesnice. Do toho se většinou nikomu moc nechtělo, ale čas od času se někdo smiloval a udělal to. Kompetitivní mód má tedy jedničku

Na kooperativní mód jsem se moc těšil. A neříkám, že nefunguje. Jen tam prostě nebyl takový zážitek jako u předchozí varianty. Společně plníte příběhovou linku, která se skládá ze tří částí a pro její naplnění každé z nich potřebujete splnit dané úkoly. Ty jsou někdy aktivní, kdy musíte mít něčeho daný počet, jindy pasivní, kdy prohrajete, pokud nastane nějaká skutečnost. Bohužel, kromě toho, že je to jedna z podmínek vítězství, nás jinak nic nepopohánělo jít úkoly plnit. Měli jsme z toho takový prázdný pocit. Vypadá to, že tato varianta byla do hry naroubovaná, aby splnila požadavky na dnešní styl her, a je to na ní znát.

Co se nám naopak líbilo, byly přísahy, což jsou tajné úkoly, které musí každý splnit, aby pak hráči společně vyhráli. Tyto přísahy dodávaly postavám správný flavour. Dokázali jsme si pak představit, že každá z postav má svoji minulost, se kterou se potřebuje (chce) vyrovnat. Trochu mi to připomělo jinou oblíbenou hru – Oltréé

Sólo můžete hrát buď podle předepsaných pravidel, kdy doplňujete na mapu méně monster, ale docela obstojně jsem ho zvládl i „obouruč“ – obsluha dvou postav je snadno zvládnutelná a měl jsem pocit, že toho pak na mapě udělám daleko víc. No nebyl to jen pocit, ale realita. 

Privátní: Amulet - Postavy - Lovec.jpg
Bude z nich družina? Lovec

 

Privátní: Amulet - Postavy  - Svatý Rytíř.jpg
Rytíř

 

Privátní: Amulet - Postavy - Zlodějka.jpg
Zlodějka

 

Život dobrodruha – celkové dojmy ze hry

Herní rozhodnutí

Hra umí jednoznačně vtáhnout. Přemýšlíte nad tím, kam vyrazíte a jaké dvě akce budete dělat. Málokdy se stane, že máte jednoznačně vymyšleno, která z dostupných akcí je ta nejlepší. Půjdete si opravit zbraně nebo raději plnit dobrodružství, než vám tam vleze někdo další? Nebo třeba přemýšlíte, zda jít ráno bojovat s nestvůrami, protože z toho máte bonus, nebo si raději dojít nakoupit kouzla nebo lektvary? Z rozhodnutí, jako jsou tato, se skládá většina hry, a nutno říci, že je to poskládáno velmi dobře a hlavně, že je to zábavné

Privátní: Amulet - Úkoly - podmínky.jpg
Jak splnit úkoly?

 

Levelování

Stejně tak je skvělé levelovat svoji postavu a získávat nové a silnější schopnosti a zbraně. Strom dovedností je dobře připravený a skvěle vystihuje podstatu každé postavy. Prostě cítíte, že každá z nich je jiná. Když přemýšlím, kde jsem viděl podobný strom, napadá mě staré dobré Diablo na počítači, kde se také otevíral strom různých dovedností a bylo na vás, kterou cestou půjdete a co si budete vylepšovat. V deskovkách je to cesta Descentu, kde si volíte dovednosti při postupu na další úroveň a můžete se sice vrátit a dobrat si nějakou z nižsích schopností, ale většinou jdete dál a berete si vyšší úrovně a dolů se vracíte spíše zřídka. 

Privátní: Amulet - Zbraně - Kazatel.jpg
Každá postava má jiné zbraně

 

Amulet

I když se jedná o ústřední část ve hře, celý amulet a sbírání drahokamů do něj mi ve hře připadalo tak nějak navíc. Ano soustředili jsme se na to, abychom měli uzavřené, tím pádem nabité a bodující sekce amuletu, ale reálně ani pocitově to nebylo to nejdůležitější, co jsme ve hře chtěli dělat. Pravdou je, že jsme většinou byli schopni naplnit drahokamy celý amulet a získat tím plný počet bodů. Za to jsme získali docela dost bodů, ale nebylo to ono. Daleko větší zábavou byl boj s nestvůrami

Privátní: Amulet -  Postavy - Kazatel.jpg
I amulet má jiný tvar a jiné body

 

Boj

Samotný boj je vyřešen skládáním tetrisových dílků zbraní na kartu nestvůry. Dopředu nikdy nevíte, kde má nestvůra slabá místa, která potřebujete zasáhnout. A tím, že si zbraně volíte před bojem, dochází k zajímavým rozhodnutím, zda si vzít své nejsilnější (největší) zbraně nebo se spolehnout na to, že budou stačit slabší (menší). Cílem je porazit nestvůru zakrytím všech jejich slabých míst a zároveň zakrýt co nejvíc políček, která naopak dávají zranění hráčům. Zároveň chci mít nezakrytých co nejvíc polí poskytujících po zabití nestvůry odměnu.

Klíčová je volba zbraní, protože některé přinášejí při použití zkušenosti navíc, jiné léčí nebo poskytují dodatečný drahokam. Skvělé je, že každý hráč bojuje sám a ostatní na něj nemusí čekat. Jakmile řekne, že má dobojováno, ostatní zkontrolují výsledek a hra rychle plyne dál.

Privátní: Amulet - Nestvůry boj.jpg
Teď jen překrýt ty správné symboly!

 

Omezený počet kol

Hra končí po uběhnutí vymezeného počtu kol. Odměřuje se to tím, že vám prostě dojdou nestvůry na doplnění do lokací. Říkali jsem si, že je škoda, že zde není něco jako závěrečný boss fight. Postavy jsou vylevelované a vybavené, takže by to k tomu jednoduše svádělo. Něco podobného jako umělo Sanctum (ale v jednodušší podobě).

Privátní: Amulet - Nestvůry.jpg
Nestvůry dojdou a hra skončí…


Tetris 

Ač nejsem příliš velkým fanouškem her používající tetrisové dílky, zde byly začleněny formou, která do hry dobře zapadne a není tam vyloženě na sílu. Propojení s ostatními herními prvky je vyvážené a připomíná mi tímto Archu Novu. Tetris má svůj účel, ale není to jediná mechanika, na které stojí celá hra. 

Privátní: Amulet - Zbraně - Zlodějka.jpg
Každý má svou výbavu: Zlodějka
Privátní: Amulet - Zbraně - čarodějka.jpg
Čarodějka

 

Privátní: Amulet - Zbraně - Lovec.jpg
Lovec

 

Shrnutí hodnocení hry

  • Atmosféra – má to prostě atmosféru, která vtáhne a vás to baví a hodně
  • Rychlost tahů – hra rychle odsýpá a nejsou zde prostoje
  • Levelování postav – dává smysl a vy chcete být lepší a lepší
  • Komponenty – kvalitní a hezké
  • Jednoduchost pravidel – dobře napsaná, přehledná, rychle pochopitelná
  • Přehledové karty nápovědy
  • Amulet – škoda, že ho nelze využívat jinak než pro zisk bodů – kdyby nabité části amuletu přinášely nějaké bonusy postavám, tak by dávalo i tématicky větší smysl ho nabíjet
  • Inzert v krabici – připravte se na to, že vše je naházeno v krabici bez ladu a skladu; jedinou záchranou jsou pytlíčky na komponenty nebo 3D tiskárna
  • Ocenili bychom přehledovou kartu pro lokace – alespoň na začátku a pak kartu s přehledem za co lze získat body (to lze nalézt jen v pravidlech)
  • Závěrečný boss fight – ten by se tu prostě skvěle vyjímal
Privátní: Amulet - Přísahy.jpg
Přísahej, že se vrátíš!

 

Závěr

Hru můžu doporučit všem, kteří hledají atmosférickou hru, jednoduchost akcí, boj s nestvůrami a skvělý pocit z levelování. To považuji za komponenty, které mohou přitáhnout jak hráče, tak nehráče. Hráčům můžu garantovat, že s ní udělají radost téměř každé návštěvě, kterou doma uvítají. Méně zkušeným hráčům zase to, že když jí dáte šanci, budete velmi příjemně překvapeni. Tato krabice skrývá velké množství dobrodružství hratelné opakovaně. 

Privátní: Amulet - Lektvary.jpg
Lektvary dle momentální chuti

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Velkým plusem je přístupnost pravidel. I ne-hráčům to vysvětlíte rychle a partii si užijí (ověřeno). Rozmístění slabých míst nestrův víte dopředu, jsou vidět na kartě, než se otočí. Souhlasím, že “nabíjení” amuletu se mohlo využít hlouběji pro nějaký jednorázový bonus. A taky nesedí úplně barvy kostiček a desky amuletu (žlutá kostička patří do oranžové). Ale jinak fajn hra, ve sbírce mi zůstane :-)

13.3.2024 11:40:19

Vidíš, ty barvy kostiček jsem zapomněl dát do recenze. Tam se to barevně moc nepotkávalo a při slabším světle byl zas problém na kartě rozlišit modrý a zelený symbol drahokamu.obzvlast z větš dálky přes stůl..   

13.3.2024 14:02:25

Vybíráme z Bazaru

Fůra lodiček pro Piráty
Fůra lodiček pro Piráty
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 10 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas