Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | budovatelská |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Corfix Piatnik Queen Games |
Autoři: | Dirk Henn |
Rok vydání: | 2003 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: rešoun | 17.5.2018 | 0
Hru Alhambra jsme hráli se syny 3x, a opravdu jsem ji nepochopil. Vše je o náhodě. Nemá smysl si spořit na konkrétní kartu budovy, protože vám jí může soupeř vyfouknout. Nemá smysl si plánovat zeď a podle toho kupovat kartičky. Naopak, umění hry spočívá v maximálním využití příležitosti, která se vám jaksi přihodí rozmístěním karet budov a peněz právě ve chvíli, když jste na tahu. Můžete ovlivnit málo v tom, že si naberete karty peněz dopředu, že sledujete soupeřovic počty budov v daných barvách, ale ani tak nemusíte mít štěstí.
Ačkoliv jsem nehrál vyloženě na fialové budovy, tak herně mi vždy vycházela koupě fialových a hnědých budov, a na ostatní budovy jsem prostě nikdy neměl peníze v dané měně. Takže v těchto barvách jsem měl drtivou převahu, ačkoliv jsem se jí navíc vyhýbal, fialové a hnědé karty budov nebral, a v ostatních měnách na mě vycházely ty nejmenší peníze. Prostě tahle hra dokáže opravdu nudit, když vám štěstí nepřeje.
Navíc nevím, jak se kdo staví k náhodě, ale náhoda závisí na člověku a skutečně u každého jedince je naprosto jiná. Ač je to nevědecké tvrzení, dokážu toto tvrzení komukoliv a kdykoliv si sednu ke hře, kde jsou kostky nebo vysoký podíl náhody, tak si ani neškrtnu! Nemám náhodu rád a ona nemá ráda mně. A to až tak moc, že např. s mým synem nemá smysl hrát takové hry. Ve hře Údolí mamutů, kde se mohou válečníci navzájem potýkat, mi při cca třetím nebo čtvrtém kole syn s jedním jediným válečníkem pozabíjel mé dva a zajal mou ženu a v dalším kole se přesunul na posledního válečníka a okamžitě jsem skončil. Ve hře pro dva „Řím“ mně padala tak nešťastná čísla, že za tři kola jsem byl opět mimo hru. Tedy setká-li se hráč s vysokým podílem štěstěny s hráčem s minimálním podílem štěstěny, toto se děje s pravděpodobností 95%! Na to se dá téměř spolehnout. Tedy, není-li známo někomu, zda nějaká hra má jaký podíl náhody, my dva se synem to krásně rozpoznáme :) Je to až neuvěřitelné, že se to děje, ale skutečně se to děje.
Zda totiž vám vyjde placení kartičky budovy přesně a vy máte k dispozici jako bonus další tah, je velmi ovlivněno náhodou. Dá se jí trochu předejít nasbíráním peněz dopředu, ale pak se uplatňuje osobní koeficent štěstí, a ten, když máte jako já, tak si stejně nezahrajete :) Zamýšlené kartičky vám soupeři vyfouknou, vhodí vám kartičky se špatnými zdmi (např. já jsem musel spotřebovat tři tahy na přestavbu Alhambry, synové přestavbu nikdy nepotřebovali). Prostě nechť klidně jsou hry s vyšším podílem náhody, ale ať nejsou tak ubíjející. Je to docela nuda, hra je spíše na pozornost, žádné plánování, strategie se tady neuplatní, nechápu, proč je Alhambra hra roku 2003. To už si raději zahraji Královské rošády, kde je také náhoda, ale člověk se zabaví, zasměje a navíc je to hra napínavá.
...
I když s celkovým vyzněním recenze nesouhlasím, tak to zvýrazněné tvrzení podle mě nejlépe vystihuje o čem alhambra, a většina rodinných her, přesně je. Je to prostě hra o taktice, strategie se sice dá aplikovat, ale jen v omezené míře, poněvadž, jak píšeš, náhoda tě může kompletně zaříznout... a v tom právě třeba pro mě tkví zábava těchle her, že nemůžeš mít nikdy jistotu, že vždy musíš počítat s možností, že se to nepovede... Evidentně to není hra por tebe a to je v pořádku, žádná hra není pro všechny. Prostě ti nesedí tenhle typ náhody.
Taková zajímavost na závěr mého komentu: je docela všeobecně známé, že pokročilejší hráči šachů mají problémy vyhrávat ve hrách, kde je obsažena ve větší míře náhoda... a osobní smůlou člověka to fakt asi nebude, je to spíše o tom, že neumějí/nechtějí s ní počítat a hrát na ní, respektive, že se jí snaží spočítat a to u náhody prostě nejde :) Náhodné hry se dají vyhrávat, když chceš, ale vyžaduje to jiné umění než u těch méně náhodných her...
---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz
Hra roku
Protože je rodinná a pravé ta náhoda dává šanci vyhrát i tvému Synovi kterého by si jinak strategicky určitě rozdrtil.
odpověď
Synek zvládá i strategické hry, jako Puerto Rico, Sankt Petersburg (tam vždycky vyhraje :-), zvládá i Le Havre (je v první třídě). Ale ta náhoda, jak jsem psal, u nás náhoda není. Hráli jsme dnes Serenissimu, a já napadám svou lodí se třemi námořníky jeho přístav s jedním námořníkem, a on hodí šestku a já jedničku, což znamená, že mi odstraní dva námořníky(způsobí mi maximální škodu) a já jemu jednoho námořníka - což se předpokládalo.
Ta náhoda je u nás tak nesymetrická, že nás hry tohoto typu prostě ani bavit nemohou :-)
náhoda?
A byl jsi na té lodi?:) Hru neznám, ale tvůj kapitán je každopádně nemehlo. Nebo byl pod vlivem ohnivé vody. Špatný vítr. Při manévrech se poškodilo kormidlo. Kýl. Najel jsi na mělčinu. Tví muži viděli na nebi špatné znamení a byli vyděšení, naskákali do moře. Urvala se ti plachta. Kuchaři vypadla z pracek pánev a vypukl požár. Námořníci zjistili, že jim krysy sežraly zásoby. Zkazila se voda a všichni se posrali. Jak můžou bojovat, když mají v gatích?:)
no právě!
a pokud je kapitán nemehlo po celou dobu hry, tak mě s dovolením, ta hra opravdu nebaví :-)
Le Havre
V první třídě zvládá Le Havre????????????
odpověď Le Havre
Pravidla zvládá, strategickému myšlení se stále učí, to mu tolik nejde, ale hodně se zlepšil. Od prvních her, kdy měl samé půjčky, až do her, kdy si pohlídá lodě a staví budovy.
Přeci jen je v jeho hře znát ten hravý prvek, kdy si prostě hraje, a nejde mu o vítězství. Ale to není věc myšlení. Myslet umí, jen mu nedává ještě tolik přednosti :-) Prostě ho baví hamtat, stavět budovy, lodě, tak nějak bezprostředně...
náhoda neexistuje
Zhruba po roce se ozývám, abych potvrdil, že náhoda prostě neexistuje. Jestli někomu funguje kostka, tak mu to neberu, ale nám doma hrací kostka nikdy nefungovala a tudíž hry, založené na údajné existenci náhody pak těžce selhávají. Koupili jsme hru Machi koro http://hrajeme.cz/postavte-si-sve-mesto-ve-hre-machi-koro/ která je založená na hodu kostkou. Číslem, které padne na kostce se aktivuje karta hráče. Syn měl velice výhodné budovy s číslem 4 a 6. Když mu v deseti tazích, padají jen čtyřky a šestky, tak je hra těžce degradovaná. Zatímco dva protihráči mají pár budov a max. 5 korun, tento jeden hráč má dvacet korun hotovosti a dvojnásobek budov než dva protihráči dohromady. Nikdo mi nebude vykládat, že náhoda existuje. Je to absolutní nesmysl, a jakákoliv hra u nás založená na kostce, se prostě nedá hrát z jediného důvodu: náhoda nefunguje!!!!
Pro mně není normální, aby někdo desetkrát za sebou hodil takováto čísla (7x čtyřku a třikrát šestku). A to jsme mu kostku vyměnili, jednou se přetáčela hodněkrát, jednou málokrát, nepomůže prostě nic! Toto co se děje, je absolutně šílené. Hru jsme museli přerušit, protože něco takového leze na mozek, a já bych rád zůstal zdravý. Takže závěr zní: náhoda neexistuje a hry založené na kostce jsou ty nejhorší mizérie, které kdy kdo vymyslel!
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Mysterium
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 5 dnů