Age of Mythology: The Boardgame

xxxxxxxooo hodnoceno 85x (Seznam vlastníků)

Age of Mythology: The Boardgame - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 180 min (reálná data)
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Eagle Games
Edge Entertainment
Autoři: Glenn Drover
Rok vydání: 2003
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Těžko popsat pár slovy...

Autor: Paco | 9.9.2015 | 2

Chcete vést trolly, Kyklopy nebo medusy do boje? Těžit z hor zlato s pomocí trpaslíků nebo díky přízni bohů roznést nepřátele na kopytech? Pak je tato hra právě pro Vás. Kultury Řeků, Egypťanů a Seveřanů už netrpělivě vyčkávají na to, kdo je povede.

K obsahu krabice:

Hra obsahuje nejen stovky karet, figurek a surovin, ale také desítky druhů staveb a typů země.

Tři sta figurek ve hře není nic, z čeho by jeden vyl na měsíc. Když ale řeknu, že z tohoto počtu je 38 druhů různých, je vizuální dojem ze hry rozhodně lepší. Najdete zde vcelku normální postavy typu bojovníka, lučišníka, jezdce přes hrdiny, trpaslíky nebo mumie po mýtická stvoření typu fénixe, kyklopa, minotaura nebo trolla.

K soubojům:

I přes poměrně bohaté speciální dovednosti různých typů bojovníků a variabilitu jejich síly, určenou počtem kostek navíc proti určitým typům jednotek, jsou rozdíly v boji smazávány díky stylu střetů, kdy proti sobě jdou naprosto náhodně dvě jednotky a jejich boj se odehrává výlučně pod taktovkou toho, kolikrát každé jednotce padne na kostce šestka.

Ke kartám:

Kola jsou hodně záživná hlavně díky množství akcí, které můžete provádět. Vliv těchto karet se ještě zvýší, pokud je bere hráč ne z balíku karet permanentních, které si vybírá sám, ale z balíku náhodných karet. Tyto jsou silnější nejen samy o sobě, ale také díky přítomnosti aktivit různých bohů, kteří svým kulturám pomáhají o 106. Na druhou stranu hráč nikdy neví, jakou akci dostane, a tak se klidně může stát, že karty přijdou vniveč nebo se účastní úplně jiných akcí, než by sám chtěl.

Výhody a nevýhody zón jednotlivých kultur:

I přes celkovou vyrovnanost jednotek všech tří kultur a stejné karty druhů staveb a druhů země je zde pár věcí, ze kterých mohou jednotlivé kultury těžit více oproti ostatním.

Egypt - na své produkční zóně má množství pouště. Je výhodné tedy poušť zaplnit a těžit primárně z ní, jelikož Řekové i Seveřané na svých produkčních zónách mají krajinu pouště pouze jednou. Těžbu z jiných krajin mohou obstarat tahy soupeřů, neboť až na výjimky při hře akce „Sběr“ těží suroviny všichni hráči.

Naopak ale nemají vůbec žádné hory, a tak při sběru surovin z hor nedostanou nic.

K tomu všemu je na kartách pouště z velké části „přízeň“, a tak se zde, ještě více než u jiných kultur, vyplatí si koupit svatý chrám, díky kterému lze vyměňovat kostičky přízně za kostičky vítězných bodů.

Na začátku hry mají Egypťané v majetkové zóně slony, což z nich dělá velké nebezpečí pro ostatní, protože mít jednotku s větší silou proti jakýmkoli tzv. „smrtelným“ jednotkám, kterými oplývají na začátku všichni hráči, se na úvod hry velmi hodí ať už k útoku či obraně. Zvláště když mají sloni také schopnost rušení efektu zdí a věží, pokud jsou přítomni v bitvě.

Výhodou kultury Seveřanů je to, že tito mají více hor a lesů než ostatní a mohou tyto využít ve svůj prospěch tak, jako Egypťané poušť.

Jejich další předností je to, že na verbování sedmi z možných jedenácti jednotek (počítáno i s hrdiny) potřebují zlato, a toho je obsaženo v kartách hor nejvíce ze všech kartiček produkce zdrojů (porovnání - Řekové 5 z 12, Egypťané 9 z 12). 

Oproti tomu Řekové mají nejvíc krajin kopců a to dokonce tolik, že kopce tvoří polovinu jejich produkční zóny. Navíc na kartičkách s krajinou kopců mohou být obsaženy všechny suroviny a hráč tak má větší variabilitu rozhodování co postavit, nebo kterou jednotku naverbovat a nemusí tolik používat „obchod“, aby potřebné suroviny získal. Na horách nebo pouštích nejsou všechny druhy surovin a tak kultury Egypta a Seveřanů jsou více nuceni sbírat jen některé suroviny a více využívat karty obchodu nebo staveb, které jim potřebné suroviny navíc přinášejí.

Výhody a nevýhody karet jednotlivých kultur:

Co se týče karet jak jednotek, tak bohů, je jejich vliv krátkodobý, zato ale může mít velký účinek. Rozdíly mezi jednotlivými kulturami nejsou nijak velké, ale i přesto je zde pár rysů, které jsou některým kulturám více vlastní než jiným.

Seveřané kupříkladu mají ve svém výběru častěji než jiné národy karty, kterými lze bez boje soupeřům uškodit (krádež surovin - Loki, likvidace budov - Njord, likvidace jednotek - Thor). Frekventovanější jsou také karty, které dávají výhodu většího množství kostek v boji proti všem jednotkám (bohové Tyr a Bragi, akce Berserker).

Zdarma nebo levněji nabývají suroviny, jednotky i budovy nejlépe Řekové (Hermes, Hera, Hádes, Apollo, Zeus, Dionýsus, Poseidon).

Egypťanům zase lépe vstupují jednotky do hry a lépe se obnovují (bohyně Isis, jednotky Mumie, Kněze).

A kdo vyhrál?

Vyhrává ten, kdo má na konci hry nejvíce vítězných bodů.

Kdo postavil div světa, vezme si vítězné body jemu určené. K divu světa se lze propracovat jen po vývoji na poslední ze čtyř po sobě následujících dob. Postup v dobách není levný a je těžké někdy nasbírat dostatek surovin, zvlášť když je třeba stavět jednotky a budovy. K motivaci postupu v dobách přispívá ale fakt, že si hráč může vzít více karet a z těch si poté nejlepší vybírat k akci. Pokročilejší doba také umožňuje budovat stále lepší hrdiny.

Kdo má největší armádu, také si z karty vítězství vezme přítomné vítězné body. Armáda sama o sobě se udržuje snadno, mít ale armádu větší než všichni ostatní už není tak lehký úkol, zvlášť když jsou boje koncipovány tak, jak jsem psal výše. Na druhou stranu hráč může přednostně budováním své armády velmi ztrpčovat život zbytku hráčů a ještě mu zbydou tahy na zlepšování své kultury.

Z karty vítězství „nejvíce budov“ se také berou na konci vítězné body. Budovy přinášejí mnoho výhod, samy o sobě ale danou kulturu neochrání (ikdyž k její ochraně přispívají) a při jejich stavbě je nutné dbát na alespoň nějakou armádu, která by sem tam odrážela útoky a hráč nemusel každé kolo přicházet o budovy, které mu drancují hráči jiní.

Další body hráči získávají výhrou v bitvách. Tyto body jsou přerozděleny vždy, když některý z hráčů vede vítězně svou armádu do boje. Je tedy výhodné útočit, pokud je daný hráč hráčem začínajícím, nebo hned za ním v pořadí. V takovém případě může totiž jako první zahájit útok, při úspěchu si vzít body a tím se na ostatní hráče nedostane, byť by třeba další hráč v pořadí svou bitvu vyhrál.

Poslední variantou je, jak už jsem psal výše, možnost si vyměnit kostky přízně za kostky vítězných bodů.

Hodnocení:

V hodnocení + a - jsem ve shodě s recenzí, kterou napsal vasekre. Jen bych k mínusům přidal ještě budovy. Minimálně vizuálně by hře pomohlo, kdyby místo čtvercových žetonů s názvem budovy a popisu její výhody bylo trošku něco víc (neříkám, že přímo figurky budov, ale stačil by obrázek), protože jejich koncept je tak suchý, že by se dal sypat.

Všeobecně je to ale rozhodně jedna z lepších a komplexnějších her a strávit na ní mládí není až tak těžké.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Patchwork
Patchwork
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas