Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Ares Games Fantasy Flight Games Heidelberger Spieleverlag Nexus |
Autoři: | Francesco Nepitello Marco Maggi Roberto Di Meglio |
Rok vydání: | 2009 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Prior | 15.6.2012 | 17
Crome, spočítej mrtvé!
„Kdo by nechtěl žít ve světě kouzel a magie, ve světě paláců, jejichž střechy se na slunci blýskají zlatem, ve světě, kde jsou muži silní a stateční a ženy krásné? Autoři fantasy literatury nás do takových světů prostřednictvím svých hrdinů zavádějí. Tato četba vám umožní odpoutat se na chvíli od každodenních starostí a spolu s hrdiny se vypravit do světa, který nikdy neexistoval ve skutečnosti, ale na krátkou dobu žije ve vašich představách…“
Lyon Sprague de Camp
Třebaže k prosbám a nářkům je severský bůh Crom hluchý a netečný, obdařil své syny Cimmeřany již při narození vším potřebným, sílou rány rozdávat a vůlí je přijímat, aby svými meči hráli rudou symfonii smrti a zasévali nehynoucí děs v srdcích nepřátel.
Tehdy, za časů temných kultů a dávných bohů, kdy síla paží znamenala vše, z cimmerského sémě vzešel Conan.
Muž bystrého rozumu, síly býka, mrštnosti leoparda a nezlomnosti oceli.
Muž odvážný a vášnivý. Muž lačnící po věhlasných pokladech, smyslných ženách a všemožných nebezpečenstvích. Právě takový jako Conan byla i země, z jejíhož lůna vzešel – dávná Hyboria Roberta. E. Howarda.
Milovníky a příznivce elfů, trpaslíků či draků nutno zklamat předem. Stařičká Hyboria není místem pro snílky. Slabí zde scházeli krutou bolestivou smrtí čepelí či kyjem, bohům byly předkládány krvavé lidské obětiny a muži podléhali strašlivým nemocem stejně rychle jako svodům žen. Máte-li dostatek odvahy brázdit temné hlubiny bájné řeky Stix, poté Hyborijší letopisci očekávají právě vašeho příběhu…
Zoon Hyborií – zemí zaslíbenou, bájemi a mýty oplývající
„Věz, ó princi, že o čase, který uplynul mezi rokem, kdy oceánypohltily krásnou Atlantis spolu s ostatními skvostnými městy a zeměmi a mezi lety, v nichž synové Aryasovi počali svůj vzestup, se nikomu ani nesnilo. Tenkrát zářící království zdobila tvář zemskou, jako hvězdy zdobí tvář noční oblohy. Ta království byla tato: Nemedia, Ophir, Bry thunia, Hyperborea, Zamora, proslulá krásou svých tmavovlasých žen a plná tajemstvím opředených věží. Zingara se svým kódem rytířství, Koth, hraničící s pastvinami Shemu, Stygia s hrobkami, v nichž panoval věčný stín a chlad a konečně Hyrkania, jejíž jezdci se odívali v ocel, zlato a hedvábí. Nejpyšnější ze všech, zářící jako měsíc mezi hvězdami, bylo království Aquilonské, vládnoucí suverénně zasněnému Západu. Sem přišel Conan, zvaný Cimmeřan, černovlasý a zachmuřený, s mečem v pěsti, zloděj, pobuda a rváč, který choval v srdci velké smutky, sny a radosti, aby srazil zářící trůny světa pod podrážky svých zaprášených sandálů…“
Hmmm, 2-4 hráči, proč ale pouze jedna figurka slovutného Cimmeřana? Něco je tu zjevně v nepořádku… To za Conana nebudu moci hrát? Pro tuto otázku mám pouze dvousečnou odpověď „ano i ne“.
Již zpočátku hry se ujmete role zástupce jednoho ze čtyř největších království Hyborii Conanova věku spolu s unikátními schopnostmi a zdroji (Tak trochu mi uniká, proč je hratelná upadající Hyperborea namísto rozkvétající a bohaté Nemedie). Na výběr je mezi Hyperborii – zemí mágů bílé ruky, Stygii – nejmocnější baštou hadího boha Seta, Turanem – dálným impériem krutých pouštních nájezdníků a v neposlední řadě bájné Aquilonie – nejmocnějšího hyborijského království vůbec.
Nyní pár slov k vašemu žalostně prostému úkolu. Jakožto typicky ctižádostivým mocipánům vám budiž nadevše blahobyt vlastní země – nehledě na smrt a zmar okolí. Vaším cílem bude provést svou zemi skrze žár bitev, pletichy panských sněmů až přes četné úklady rivalů.
Pod heslem „účel světí prostředek“ budete oprávněni rozsévat smrt, bídu a utrpení v zemích svých soků pomocí v ocel zakutých vojsk, mrštných jazyků emisarů, strašlivé magie temných kněží a divokou zuřivostí Conana Cimmeřana. Poslední zmíněná „možnost“ v sobě skýtá i jisté velmi nepříjemné úskalí. Čepel, jíž užíváte ve svůj prospěch, může jednoho dne ledově políbit i vaši šíji. Conan je jako dřímající vulkán - nevypočitatelný, jeho oddanost podléhá míře vámi obětovaných zdrojů a je pomíjivá stejně jako roční období.
Ať tak či onak, zatímco si mezi sebou soupeříte a pleníte Hyborii, Conan cestuje, miluje krásné ženy a zažívá vlastní dobrodružství, než nadejde doba, kdy se rozhodne usadit ve svém vlastním království, a vy jen můžete doufat, že to nebude právě vám v neprospěch…
První kroky Hyborií
Věř, že s jarem ožijí poupata něžná
a na podzim listí smutným ohněm zahoří.
Věř, že v srdci mém jsem stále čistá,
a že čest svou odevzdám ti na loži.
Belitina píseň
„Wauu…“ nebo podobný výraz údivu opustil má ústa v reakci na ono „poprvé“ u této hry. Co do designu, hra upoutá již velkou, umně ilustrovanou krabicí. Podobných tematicky „barbarských“ ilustrací naleznete pod víkem ještě bezpočet. Prakticky z každého jednotlivého komponentu jako by sálala divokost Conanovy doby.
Abych byl upřímný, docela mně udivila viditelná snaha hru takříkajíc za hubičku v co nejkratší době rozprodat(Age of Conan částečně poslala ke dnu její sestra War of the Ring, ale o tom krátce pohovořím až později).
Jaképak taje skrývají útroby krabice? Tradiční a mnou tolik oblíbené reklamní letáčky + katalog firmy FFG + sadu hráči zpopularizovaných referenčních karet a zdařile ilustrovaná pravidla plná umělých cákanců krve a fatálních chyb (udělat stylistickou chybu v textu – dobře, chyby v seznamu komponentů, ale zásadní chyby v mechanizmech!!?? – to už je lehce extrémní problém). Snad kdyby si dali autoři více práce s korekturami pravidel a méně krvavili, nebylo by zapotřebí tak rozsáhlých errat.
Co ještě ještě pod víkem? Herní plán, jenž mne poměrně příjemně překvapil praktickou velikostí (kampak se poděla snaha vše maximalizovat, že sotvakdy postačuje stůl standardních rodinných rozměrů?) a jednoduchým, ale vkusným grafickým provedením. Sada kartonových žetonů pověstné FFG kvality od „děravých“ peněz po značky Conanových dobrodružství a v neposlední řadě pak několik balíků překrásně tematicky ilustrovaných hracích karet.
Málem bych opomenul plastové herní komponenty zastoupené dvěma unikátními sadami, pro účely hry speciálně zhotovených, kostek a čtyřmi druhy barevně i provedením rozdílných armád, měst a věží. Bohužel i přes zdařilý image plastových miniatur mně celkem irituje kvalita, při výrobě užitého, materiálu. Jakmile se vám podaří něco ulomit je zle. Možná i nyní stále bezvýsledně pátrám po lepidle, jež by pokořilo prokletí onoho ďábelského materiálu – nepomohl ani modelářský tmel ani workshopácké lepidlo, raději se vyhněte lámání čehokoli!!!
Zákony diktují silní slabým
V těch mrtvých hradbách, kde se kámen věkem drolí,
mé oči vnořily se v černé prokletí
a podivná síla sevřela mi hrdlo, jak milence bych spatřila,
šťastného v cizím objetí
Belitina píseň
To mě přivádí k pravidlům samým. Doufám, že se na mne nikdo nebude zlobit pro přeskočení stereotypně monotónní přípravné fáze, kdy si každý z hráčů tradičně losem či sám zvolí kýženou frakci, obdrží příslušné zdroje a rozestaví počáteční armádu. Nakonec jsou určeny i startovní hráčské úkoly, Conanův hráč a jeho první dobrodružství.
Napadlo mne, že bych zde ponejprve pro zájemce uvedl i popis jednotlivých komponentů spolu s jejich účelem, toto samozřejmě netřeba v případě nevole číst.
Miniatury
Conan – model slovutného barbara symbolizující jeho současnou lokalitu na území Hyborie.
Obelisk – stříbrošedě tónovaný stejně jako Conan, jehož cílové dobrodružství značí. Vaše volba však může Conana svézt z cesty, avšak stejně jako jehličí nenahradí toaletní papír i Cimmeřovana sláva utrpí, bude-li se vyhýbat dobrodružstvím.
Hráčské sady – barevně rozlišená tvrze značící rozkvět civilizace, věže symbolizující úsvit politického vlivu a tvarově odlišní emisaři s armádami sloužící jazyky i čepelemi svým pánům.
Mapa
Na rozdíl od sesterských her, je zde herní plán, jak už jsem prve zmínil, bezezbytku využit. Prakticky každý kousíček mapy má své uplatnění. Tam, kde se jinde, pro hru nevyužitelné, rozlévá atmosférické moře, je zde vytyčeno místo pro zemské kurty, úkoly, žetony dobrodružství atd. Lokality mapy jsou pro účely hry barevně odlišeny, což slouží ke kompenzaci variabilního počtu možných hráčů. Pravda, je matoucí, že se tyto barvy shodují s barvami hráčů, ale toto opatření je pouze pro účely bojových karet. Každé území je navíc opatřeno sérií výstižných symbolů značících počet kol nutných pro konečné dobytí území, druh bitevního pole a bodovou hodnotu území – popřípadě přítomnost barbarského obyvatelstva (jedinců neochotných vzdát se zemí svých otců bez boje).
Žetony
Conanovy dobrodružství - Aneb obludy, jež přemohl, artefakty, kterých dobyl a krásné ženy, jež měl (a že jich bylo opravdu ale opravdu mnoho, znalce předlohy dokáže plně ocenit i číselnou hodnotu každého kousku).
Tyto žetony nemají pouze význam bodového zisku na konci hry, ale i možnost okamžité výměny za nedostatkové suroviny.
Kostky
Karty
Konečně k mechanizmům samým
Což byl to jenom sen, jímž omámil mě lotos černý?
Ten sen já proklínám, zničil můj život obyčejný
Proklínám každou hodinu,
kdy krev – ty slzy z rubínu,
neroní lesklá čepel a píseň bojová
nečeří žití klidnou hladinu
Belitina píseň
Průběh hry jako takové je rozdělen do dvou, po sobě jdoucích, věků po čtyřech dobrodružstvích Conana Cimmeřana, přičemž může být předčasně ukončena nejdříve ve druhém věku pokusem o korunovaci Conana jedním z hráčů. Ovšem úsvitu prvního věku předchází fáze přípravná, během níž jsou vykonány všechny úkony důležité pro zahájení a průběh hry.
Hra jako taková probíhá v kolech, kde jedno kolo znamená interval mezi hody kostkami osudu.
Každé kolo se skládá z tahů jednotlivých hráčů.
Během svého tahu může každý hráč vykonat akci v návaznosti na sebou zvolenou kostku osudu. Na výběr je mezi těmito + Conanův hráč zahájí svůj tah pohybem Conana (přibližuje-li se k obelisku, obdrží žeton dobrodružství, ovšem Conan může putovat i za jiným posláním):
Jak kola míjejí kola, hráči sledují své cíle a znesnadňují jejich dosažení ostatním, zažehujíc plameny války stravující samotné základy Hyborie spolu s jejími obyvateli. Konečný cíl hry je prostý, získat co nejvíce bodů říše a tohoto lze dosáhnout několika způsoby. Zmíněným plněním úkolů, územním ziskem, zabíjením nepřátel a prvenstvím v zisku jednoho druhu žetonů Conanových dobrodružství.
Hra končí v okamžiku konce druhého věku, anebo pokud se v jeho průběhu jeden z hráčů pokusí korunovat Conana vládcem své říše. Tento jeho pokus však může dojít pro něj tragického závěru. Shledá-li Conan jeho snahu urážkou, pak dotyčného hráče zkrátí o hlavu, aniž by mu dopřál bodového zisku. Následuje sčítání bodů vedoucí k určení konečného vítěze a vládce Hyborie.
Slibované srovnání s War of The Ring
Nad hlavou stín měl, co blížil se tmou tmoucí
čelisti dravé chtěly jej trhat a rvát,
hustěji než déšť padaly krůpěje rudé
má láska však silnější než smrt bude
a ani pekel brány horce žhnoucí
mi nezabrání po boku mu stát.
Belitina píseň
Jsem jedním ze šťastných vlastníků WOTRu a mohu-li být zcela upřímný, obě zmíněné hry mám velmi rád. Ač se mohou jevit podobné, každá má své osobité kouzlo jak po tematické, po designové a po herní stránce naprosto odlišná od té druhé. Wotr je tematicky zasazen do prostředí fantasy světa Středozemě obývané elfy, skřety a čaroději, avšak AOC prezentuje legendární bájemi opředenou Hyborii, domov barbarů, kněží temných bohů stejně jako překrásných žen. Ano, hra má stejné vydavatele a stejný team autorů, ale herní mechanizmy jsou zcela odlišné. Wotr je konfliktem dvou frakcí, kde každá má vlastní možnosti, schopnosti a cíle, kdežto Age of Conan stojí na politicko/vojenském zápolení čtyř největších království Hyborie a inteligentním užívání Conana Cimmeřana. Boje jsou řešeny v obou hrách originálním způsobem a samotná pouť Conana probíhá veřejně a naprosto jiným způsobem než výprava společenstva ve Wotru. Jediné, v čem jsem nalezl shodu je hod akčními kostkami ve Wotru a hod kostkami osudu v AoC nebo územní + pohybové limity platné pro zcela odlišně vyřešená vojska.
Celkově bych podobnost uznal tak možná z deseti procent.
Dojmy/Anti Dojmy
Konec je nájezdů a bojů společných,
zmrtvěla vesla, umlkl vítr v lanoví,
a rudou vlajku, postrach pobřeží,
už nerozvine nikdy větru van,
a lásku, kterou dals mi kdys,
pohltí modrý oceán.
Belitina píseň
+ námět
+ úsporný herní plán
+ výhodná cena
+ výborné ztvárnění knižní předlohy
+ úchvatný herní svět a prostředí
+ jednoduchost pravidel
+ svižnost hry (u FFG velkých her poměrně neobvyklou)
+ zajímavá grafika komponentů
- ten zatracený plast…
- nižší variabilita jednotek
- hra tří je poměrně nevyvážená, hraje-li nezkušený hráč
- v současné době nízká dostupnost
- nízká rozšířenost mezi hráči
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Caverna (CZ) nová ve fólii, od korunky
Akt. cena: 520 Kč
Končí za: 6 dnů