Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Alderac Entertainment Group Dustgames Fantasy Flight Games |
Autoři: | Frédéric Henry Guillaume Blossier |
Rok vydání: | 2009 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Zhan_Shi | 3.3.2011 | 12
The Adventurers jsou rozvernou hrou na téma, které si podvědomě spojíte zejména s Indiana Jonesem. Stručně řečeno: parta dobrodruhů se vrhá do starodávného chrámu, kde se pokusí v krátkém čase posbírat co nejvíce pokladů a v pořádku se dostat ven. To vše se odehrává na nemodulárním hracím plánu, který ale umožňuje uspokojivě velkou variabilitu vaší strategie.
V první řadě musím vypíchnout překrásné ilustrace a celkově precizní zpracování, už jen samotná krabice způsobuje menší erekci a po otevření budete nadšeně vískat. Tedy pokud nejste zastánci eurodeskovek s dřevěnými žetony, kde červený je to a modrý zase ono. Tady po rozbalení najdete poctivou dávku plastu a hra díky ní získává jedinečnou atmosféru. Valící se koule, pohyblivé stěny i vratká lávka přes propast - vše detailně provedeno z kvalitního plastu bez odštěpků a jiných nešvarů. Samotné postavičky nejsou příliš velké, ale jejich detailnost je udivující a patří k tomu nejlepšímu, s čím jsem se u deskovek setkal. Nabarvené bohužel nejsou, ale na to už jsme zvyklí.
Mezi další komponenty patří balíček karet pokladů, referenční karty hrdinů, dlaždice do lávového pole atd. Vše velmi povedené a líbivé. Navíc jazykově nezávislé, ani jedna z karet neobsahuje žádný text! S radostí si to vyskládáte na stůl a rozestavíte do počáteční fáze. Po chvilce kochání hrábnete po pravidlech a...
...ta nejsou nikterak dlouhá a nikterak sofistikovaná. Celkově je to jednoduchá hra do rodiny, na což je brán velký zřetel. Na začátku kola hodí "pán kostek" (což je funkce, která se každé kolo dědí) celkově pěti kostkami a všichni podle váhy pokladů, jež sebou táhnou, zjistí, kolik budou mít toto kolo akcí.
Ty lze čerpat na pohyb, průzkum oblasti (=hledání pokladu), luštění starodávných symbolů či páčení artefaktů z výklenků ve stěnách. Tady přichází první strategický prvek. Hned po vstupu do chrámu se můžete za akci podívat na mystický ornament, pod kterým bude v následující místnosti nastražená past. K vaší smůle tam je ale ornamentů jak kdyby zhulený Salvador Dalí dostal záchvat padoucnice a tvořivosti a rozhodl se pokreslit každou dlaždici na zemi něčím... ehmm... né úplně logickým. A navíc je jednotlivé symboly dost podobají. Jinými slovy, i když vyluštíte všechny pasti a vystavujete se tím nemalému ohrožení, že vás během průzkumu rozmačkají pohyblivé stěny - budete přes lávové pole našlapovat opatrněji než zloděj Mony Lisy v Louvru. A možná se vám i stane, že se spletete a propadnete se do ohnivé jámy a vzplanete jako bílá kostička Pepa. V takové chvíli závidíte dobrodruhům, který se na luštění pastí vybodli a místo toho peláší okolo a po cestě si spokojeně vylupují smaragdové sošky z výklenků. Možná na konci nebudou mít tolik pokladů, kolik jste měli po kapsách vy, ale na druhou stranu nebudou sežehnutí na velikost králičího bobku, že.
Tím ale dobrodružství nekončí. Z poza rohu se suverenitou sobě vlastní se vyvalí koule a navíc každé kolo zrychluje (na začátku se hodí dvěma kostkami a za každé číslo 3 a větší se posune koule o jedno pole, každé další kolo se přidá kostka k hodu, až do počtu pěti kostek). Dobrodruzi tudíž nemají času nazbyt a musí uhánět dál podzemím. Pokud je koule zajede, budou se hodit maximálně jako gobelín na zeď, ale hra pro ně jisto jistě končí. Pokud zůstanou v podzemí, když koule dojede k východu a zatarasí ho - končí pro ně hra také.
Cestu si mohou zkrátit skrz řeku, kde se na dně povalují další poklady, ale řeka po chvíli končí vodopádem a vyskočit na břeh se nemusí vždy povést. Jiným řešením může být cesta přes vysutý most, ale... má vůbec cenu psát o praskajících prknech? Tohle je hra pracující s klišé dobrodružných příběhů.
Všechno toto je pro vás těžší o tolik, kolik sebou táhnete pokladů, takže musíte pečlivě volit mezi lákavým rozhodnutím "ještě si vezmu tady truhličku a támhle sošku" a prostým "vidím světlo a beru nohy na ramena". Tento prvek v hratelnosti je patrně nejzábavnějším mechanismem hry.
Jedna partie zabere půl až tři čtvrtě hodiny, takže se jedná opravdu o rychlík, který se hodí jako předkrm či zákrm mezi hlavními chody. Určitě jím neurazíte i začínající hráče a díky jednoduchosti pravidel nebudou mít problém ani děti, kterým také nahrává absence nutnosti číst popisné texty.
Nejčastěji zmiňovanou nevýhodou The Adventurers je pevně daný plán. Je pravdou, že modifikovatelný herní plán, který by navíc nebyl od začátku hry znám by hru posunul na úplně jiný level, ale stále je potřeba mít na paměti, že tato hra se nesnaží být druhým Descentem. Jedná se prostě o sprint napříč podzemím, který vás má na půl hodiny zabavit a tohle - tohle plní na výbornou.
Hru bych doporučil jako doplněk do rozsáhlejší sbírky, nehodí se jako stavební kámen večera, protože hrát ji byť jen třikrát za sebou je již unavující a také bych nevydržel hrát ji každý týden. Ale řekněme jednou za čtrnáct dní je fajn ji vylovit a za neustálého poklusu před valícím se šutrem se pokusit nasbírat co nejvíce pokladů. Není to úplně Indiana Jones, leda byste ho zkřížili s Růžovým Panterem - ale zábavy si užijete hafo.
+ perfektní dílenské zpracování
+ plastové komponenty na hrací desce
+ jednoduchá pravidla
+ rychlý spád
+ humor
+ jazyková nezávislost
- nemodifikovatelná herní deska
- pro někoho příliš krátká herní doba
- nižší znovuhratelnost
Super!!!
Velmi vtipně a cyhtře napsaná recenze. Velice se mi líbí, jen byc h se vyvaroval cizích výrazů. I když jich není mnoho, působí to až moc důležitě. Nicméně hra mne zaujala a vše co mne zajímá, skončí ve wist listu. :-)
Ohó!
Penzum xenotypů jest prerogativem recenzenta ;-)
Tj. cizí slova OK, jen bych je možná používal ve správném kontextu - napíšeš-li, že pravidla nejsou sofistikovaná, budu mít za to, že mohou být zmatečná, nesystematická, nejednoznačná... mám však z kontextu dojem, žes měl spíše na mysli spíš mechanismy než pravidla samotná... ale šťourám jen ze srandy, velmi pěkně a čtivě napsáno!
Každopádně piš, piš, až budeš mít 200 miliónů, přijde den, zúčtujeme spolu :-)
velmi pěkná recenze
Neužívejte cizích termitů, pokud je suterénně neovládáte. Nicméně cizí slova nejsou na škodu, naopak, ale jak říká PJ, jen ve správném kontextu. Recenze ovšem velmi povedená, jen tak dál!
Zhan Shi
mam z toho stejne dojmy a proto jsem uzasle koukal, co vymyslela komunita a vali se to tu ve fotkach. To musi k te hre pridat hodne napnelismu.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Kde leží Řáholec?
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 7 dnů