Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 3–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | strategická, budovatelská |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games Nexus |
Autoři: | Bruno Faidutti Serge Laget |
Rok vydání: | 2009 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Hokub | 16.5.2012 | 9
Ad Astra dýchne zvláštní atmosférou hned při pohledu na krabici. Z úvodního obrázku na vás nestřílí žádné vytuněné kosmické stíhačky, ale hlubokým pohledem se vám dívá do očí odhodlaný dobyvatel, za jehož zády vystupují postavy připomínající ženu a lva. Vše laděno (jak jinak než) do kruhu a podpořeno emotivně fialovou barvou.
Kolečka, kolečka a zase kolečka :) Nejsou to však ledajaká kolečka, jsou to planety a hvězdy! Najdete zde také karty přehledu, surovin, akcí, artefaktů a v neposlední řadě plastové figurky kosmických objektů, které si během hry stavíte na objevené a dobyté planety. Co tady naopak budete hledat marně je herní deska! Hra je navržena tak, aby simulovala vesmírné galaxie, proto se celou dobu pohybujete ve volném vesmíru a nejste nijak omezeni. Nakonec se tady nějaká menší deska přece jen najde, ale slouží pouze pro umisťování vašich akčních karet a počítání vítězných bodů. Všechny herní komponenty jsou uloženy do standardních plastových chlívečků, které nenadchnou, ani neurazí.
Hra začíná u hvězdy, kterou všichni dobře známe, jde o naše slunce, v tomto případě již značně zesláblé. Nezbývá tedy než se pokusit vybudovat místo k životu na vzdálených galaxiích. Létáte kosmickými loděmi napříč vesmírem od hvězdy ke hvězdě jako včely mezi květinami a objevujete nové planety. Každá nově objevená planeta, na které postavíte kolonii, továrnu nebo teraformer vám vynáší určitý druh surovin, ze kterých potom stavíte další kosmické lodě, kolonie apod. Tímto mechanizmem hra silně připomíná legendární Osadníky z Katanu, ale pozor, nedejte se zmást prvním dojmem! Jestliže jsou Osadníci typičtí vysokou dávkou náhody, Astra je svým mechanizmem solidně vyvážená. Všechno, co chcete v daném kole zahrát, si totiž namícháte v akčních kartách (které se pokládají na plánovací desku), vy sami. Pravda, ani Astra není zcela bez náhody. U nově objevené hvězdy nikdy nevíte, jaké jsou kolem ní shromážděny planety anebo vaše pečlivě vybrané akční karty může chtít zahrát i některý z protihráčů a tím se mnohdy vše zkomplikuje (akce se totiž vztahují na všechny hráče). V jádru ale platí, že Astra se dá plánovat.
Velmi zajímavým prvkem hry je bodování. To probíhá pomocí akčních karet, které pokládáte na plánovací desku. Normálně si všechny karty po skončení kola berete zpět do ruky, ale karty bodování nikoliv! Zpět si je vezmete až poté, kdy vyčerpáte všechny bodovací karty – jsou dohromady tři. Jste-li šikovní nebo máte prostě štěstí, můžete tímto způsobem získat dvojnásobný bodovací bonus. Bodování probíhá na konci každého kola, kde se vyhodnocuje, kdo má nejvíce lodí, kolonií, apod. Bonusovou výjimku tvoří terformer, který se navíc boduje už v okamžiku vybudování. Nesmíte však zapomínat, že teraformer smíte postavit pouze na planetě s vodou nebo zeleninou!
Máte-li zálibu v objevování artefaktů, můžete navštívit mimozemskou planetu, která vám umožní některý získat a jeho vlastnost použít ihned nebo v tom nejlepším okamžiku!
Vesmírem křižujete až do chvíle, kdy je objevena poslední planeta mezi všemi hvězdami nebo některý z hráčů dosáhne padesáti a více bodů. Kolo se standardně dojíždí, takže ještě může povstat nečekaný vítěz. Např. ten, který získal artefakt s bonusem + 10 bodů nebo naopak ten, komu se podařilo zaseknout se v bodovací tabulce přesně na čísle 42 a vlastní artefakt Omnibus Rebus Responsum! :)
Klady:
Zápory:
Hodnocení recenze (na žádost Hokuba)
To co teď tady napíšu není kritika Hokuba. Sám mi v smsce psal, ať se vyjádřím k jeho recenzi, protože něco takového psal poprvé. To já jen raději předem vysvětluju, než mne někdo osočí, že si nevážím něčí práce a jen kritizuju. Takže k věci:
Na to že je to první recenze, tak je celkem solidní a pěkná, kdybych si to nemyslel, tak bych nedával palec. Já bych recenzi napsal strukturovaně trošku jinak, ale to je věc názoru a každý jsme jiný, proto to pominu, protože to není až tak důležité. Mám v podstatě jen několik zásadnějších připomínek.
1) Trošku víc bych rozvedl druhy akčních karet (akcí) a jejich použití, protože tohle je pro Ad Astru dost zásadní záležitost. Hlavně bych taky trošku víc rozvedl způsob plánování akcí a informaci, že mnou naplánovaná akce je využita i soupeřem, ale já mám navíc bonus. Hokub to naznačil, ale ne dost srozumitelně.
3) Zmínil bych že každý hráč má k dispozici odlišnou sadu akčních karet s odlišnými možnostmi co se týče kombinace těžení surovin a cíle letů do hvězdných soustav, takže je třeba zvolit odlišnou taktiku s ohledem na různé kombinace surovin.
4) Vím, že i Hokub má z klubu zkušenosti se zabitím téhle hry málo častým používáním bodovacích karet a tím k neúměrnému prodlužování hry, kdy se jen buduje, ale na stupnici se nikdo neposouvá. Je to častá chyba začátečníků u téhle hry a může lidi od pěkné hry odradit. Proto bych to v recenzi zmínil.
3) Pak bych ještě zmínil oezený počet karet v ruce, protože i já už jsem se u téhle hry setkal třikrát, že to hráči hráli špatně, syslili do ruky mraky surovin a hra pak šla totálně do kytek. Je ale fakt, že je to o pořádném čtení pravidel, nicméně tohle je dost fatální záležitost, která taky hru totálně zabije.
4) No a asi poslední věc je čtvrtý bod uvedený u záporů. Nemyslím si, že kdo nepostaví žádný teraform je znevýhodněný. Přeci jen teraform kromě bodů nic nepřináší, je omezen jen na dva druhy planet a ještě je člověk omezený jaké "těžařské" karty má (odlišné sady akčních karet s odlišnými možnostmi co se týče kombinace těžení surovin). Například hráč, který má na jedné "těžařské kartě" kombinaci surovin voda/obilí je v hraní teraformů poněkud znevýhodněn, tak to musí nahradit jinou taktikou. U stavění teraformů jde spíš o to, ne aby se všichni snažili stavět teraformy, ale aby s budováním teraformů neujel jeden hráč hodně dopředu a nezískal k teraformům ještě body za exkluzivitu.
Tož to je asi tak všechno. je jasné, že s mými připomínkami by se recenze prodloužila na asi dvojnásobek, ale k tomu jsem nechtěl Hokuba přimět. Jsou to jen připomínky o které bych recenzi doplnil já, ale i tak jak je je Hokubova recenze přínosná pro lidi, co se s hrou ještě nesetkali a určitě je dobrá i tak byla uveřejněná.
Číslování mých připomínek
Vidím, že jsem měl zatmění mysli ;), když jsem čísloval mé připomínky. Holt reakce na recenze nejde zpětně editovat.
poděkování Křenovi
Ahoj Křene,
moc děkuji za doplňující informace. Nějak jsem chtěl celou recenzi pojmout spíše jako "reklamu" na dobrou hru a tím pádem nedošlo na již zmíněné podrobnosti. Máš stoprocentní pravdu, že hra skýtá mnohé vychytávky, bez kterých se prostě nedá správně hrát. Stále si však nedokážu odpovědět na zásadní otázku:
Má být recenze napsána tak, že v podstatě "převyprávím" pravidla nebo spíše formou čtivého článku?
Ještě jednou díky za reakci!
Hokub
Ja radeji ctu recenze vypravne, nez prevypraveni pravidel. Pravidla si mohu precist vetsinou online, ale jak se hra hraje, to z nich nevyctu. Staci se o ne jen lehce otrit v textu. Ale to jen za me, nekdo jiny to muze mit zas naopak.
to sydo
Hm, asi stárnu, ale nějak vnitřně pomalu začínám zastávat podobný názor na recenze jako ty ;). Takže ty mé připomínky byly takové jakoby "učebnicové", když už chtěl Hokub slyšet názor na svou první recenzi, ale ve skutečnosti mě osobně se ta recenze líbila tak jak je.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Fog of Love
Akt. cena: 120 Kč
Končí za: 2 dny