Podivná chování Zatrolenek v Chrome (a dalších, co používají stejné jádro)

Bohužel cca týden řešíme podivné situace, kdy na server chodí v rychlém sledu (v rozmezí setin vteřiny) duplicitní dotazy na stejnou stránku/odkaz. Příčinou je změna chování v Chrome (další prohlížeče to zdá se nedělají, v Chrome to máme potvrzené), kdy Chrome po kliknutí na odkaz posíla dotaz na server 2x v rychlém sledu za sebou (v řádu setin vteřiny).

Toto chování má velmi nepěkný důsledek. Některé akce na Zatrolenkách máme jako \"Přepnout\" a tedy první dotaz způsobí \"vypnout\" a druhý \"zapnout\" (nebo naopak). A díky tomu nešlo například přidávat a odstraňovat hry ze sbírek/wishlistů pomocí tlačítek v profilu hry (toto je první místo, kde je to \"opraveno\").

V mnoha případech toto chování Chrome má velký přínos pro jeho uživatele, ale zrovna v těchto případech a když s tím web nepočítá (a 18 let se choval jinak) tak to může přinést spoustu nepříjemných překvapení.

Celý web budeme procházet a hledat problematický místa. Pokud na nějaké takové narazíte, napište nám prosím přes Kontaktní formulář. Za nepříjemnosti se omlouváme, makáme na úpravách, aby bylo vše zase normálně funkční.

5 věží - obrázek

Počet hráčů: 2–5
Doporučený věk: od 7 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
TLAMA games - logo
Autoři: Kasper Lapp
Rok vydání: 2023

Dortová věž? Ale prosím, no beze všeho!

Autor: Miner | 20.10.2024 | 6

1. Úvod
  2. Vysvětlení hry
  3. Hodnocení

Co je 5 Věží

Karetní hra 5 Věží od vydavatelství TLAMA games mě zaujala hned ze dvou důvodů, prvním z nich je autor Kasper Lapp, jehož to To (ne)chceš považuji za brilantní, viz recenze, druhým důvodem pak je grafická stránka hry od ilustrátorky Anniky Heller, která nejen že je hezká a přitáhne pohled, ale snad na každé kartě najdeme pop-kulturní referenci. A protože mám malé karetní hry obecně hodně rád, ochotně jsem se ujal recenze.

Jak jsem předeslal, 5 Věží je malá karetní hra – krabička se hrou obsahuje toliko 110 karet a tenký booklet pravidel. Komponenty jsou kvalitní, gramáž karet a povrchová úprava drží vysoký standard kvality. Spodní díl krabičky má na stranách stručné medailonky designéra a ilustrátorky, zajímavá drobnost, která ukazuje, že u této hry vydavatel dbal na detaily.

Jak se hra hraje

Ve hře 5 Věží se hráči stanou architekty a snaží se postavit co nejvyšší věže, a tím se stát nejlepším a nejuznávanějším architektem. Stavění, potažmo hraní, je pak velmi jednoduché. V každém kole vyložíte doprostřed stolu pět karet. Karty mají číselné hodnoty od nuly do patnácti a jsou k dispozici v pěti barvách, které představují různé věže. Tyto karty představují stavební prvky – patra – vašich věží. Karty získá ten hráč, který je ochoten vzít si nejvíc karet. Od aktivního hráče mohou hráči ohlásit záměr vzít si jednu až pět karet. Každý další hráč buď musí passnout a nebo nabídnout, že si vezme karet více, než nabídl předchozí hráč. Nabídky jsou jednokolové. Získané karty pak musíte přistavět ke svým věžím. Každý hráč může stavět přesně 5 věží, od každého druhu (barvy) jednu. Pokud nikdo nevzal všech pět karet, odloží se karty, které hráč nechtěl, stranou.

A proč si tedy nevzít hned všechny karty? Protože smíte každou věž stavět pouze v sestupné hodnotě karet, tj. hodnota nové karty ve věži musí být nižší než hodnota karty, na kterou tuto novou kartu přikládáte. A nikdy si nesmíte vzít kartu, kterou nemůžete postavit. Pokud si tedy vezmete karty s nízkou hodnotou, můžete se do dalších kol zablokovat. Záchranou vám může být možnost nějakou kartu zbourat. Pokaždé když vaše nabídka zvítězí, můžete, předtím než nově získané karty umístíte, zbourat poslední kartu (nejnižší, ale nesmí to být nula) z jedné své věže, a tím si potenciálně „odemknout„ možnost v dané věži opět stavět. Ovšem za každou takto „zbouranou“ kartu ztrácíte na konci hry bod.

Kompletní hra (jen booklet není na obrázku)

Takto se hraje až do chvíle, kdy se do nabídky dostanou všechny karty z balíčku. Následně se zamíchají dříve odložené karty z nabídek, kde se nevybraly všechny karty, ty se znovu nabídnou a po dobrání tohoto nového balíčku hra skončí.

Vaším cílem je mít co nejvyšší věže, protože za každou kartu v nejvyšší věži máte dva body, za každou kartu v ostatních věžích máte po bodu. Aby to nebylo tak jednoduché, tak pokud svou věž zakončíte kartou 0, máte za každou kartu v dané věži bod navíc, tj. u nejvyšší věže tři body, u nižších dva body za kartu.

Aby hra nebyla čistě o přikládání nižších karet, jsou ve hře ještě dvě hodnoty karet se speciálním efektem, osmičky a devítky. Na kartu s číslem 8 smíte umístit kartu s libovolným číslem, tj. při vykládání karty na osmičku nemusíte dodržet pravidlo sestupnosti, klidně na ni můžete vyložit nejvyšší kartu číslo patnáct a svou řadu si tak vlastně „resetovat“ a otevřít pro vyložení dalších karet. Stále však platí, že jak osmička, tak i další karta musí být ve stejné barvě jako věž, na kterou ji vykládáte. Kartu číslo devět pak můžete naopak vyložit na jakékoliv číslo, tj. samotná devítka nerespektuje pravidlo návaznosti, následně vyložené karty pak už ano. Devítka vám pomůže potenciálně otevřít věž, v níž už jste měli vyložené nízké číslo, a vaše šance na přiložení další karty byly mizivé. A to je celé.

A co za tím vězí

Jako fanda malých karetních her se vždy těším, co nového ta či ona hra přinese. V případě 5 věží se žádné velké inovace nedočkáme, jde o solidní malou a rychlou dětskou či rodinnou hru, která má své silnější i slabší stránky.

Co se týká pozitiv, tak je to určitě přístupnost, pravidla jsou vysvětlena za pět minut a hra samotná je velmi transparentní, ideální pro děti či jako rodinná hra, případně hra, do které v pohodě zasvětíte své rodiče.

• Téma a pocit ze hry: Sbíráte komponenty na stavbu svých věží, a ať se vám daří lépe či hůře, máte ze hry uspokojivý pocit, že něco tvoříte. Tento pocit ještě umocňuje velmi povedená grafická stránka hry. Ilustrace jsou opravdu krásné, každý druh věže má svůj jasný a originální styl – ostatně kde jinde budete stavět dortovou věž či věž ze šrotu. Výborným doplňkem jsou pak různé popkulturní reference, kterými se karty věží jen hemží: po patrech věží vám budou šplhat Vetřelci, v dortové věži narazíte na Karlíka z továrny na čokoládu, nechybí odkaz na Pokémony, Hvězdné války, Harryho Pottera a mnoho a mnoho dalšího. Téměř každá karta obsahuje nějaký odkaz a vyplatí se je prohlížet. Navazující díly věží pak spolu s krásnou grafikou navozují pocit stavby, pomáhají nekoukat jen na barvu a hodnotu karty, byť o ty jde primárně.
  • Plynulost: Díky systému nabídek na počet karet k postavení jsou ve hře pořád všichni hráči, bez ohledu na to, kdo je aktivní hráč. Nabídka karet může být zajímavá pro každého, tj. hráči jsou pořád vtaženi do hry.
  • Flexibilní počet hráčů: Hra je hratelná ve všech počtech hráčů a i ve větším počtu zachovává deklarovaný herní čas, tj. do 30 minut. Ve dvou a třech hráčích se část karet vyřazuje (karty k vyřazení jsou zřetelně označeny symbolem s počtem hráčů, což je velmi praktické a usnadňuje přípravu hry v menším počtu hráčů). Stejně tak připomínají symboly i extra efekty karet s hodnotou nula, osm a devět.
  • Malá hra: Jde o malou hru, kterou si můžete kdykoliv přibalit na výlet či dovolenou, nicméně na hraní samotné potřebujete prostor – každý hráč musí mít místo na vyložení pěti hromádek karet a k tomu je potřeba místo na vyložení nabídky. Tudíž malá hra na transport, ale na zahrání své místo potřebuje.
  • Herní rozhodnutí: Ve hře jste téměř každé kolo stavěni před volbu, kolik karet vzít. Dost často jsou volby zjevné, ale občas budete hodně váhat, jestli nabídnout, že vezmete tři karty, abyste získali karty, které se vám hodí, ale zároveň riskovali, že někdo vezme čtyři, anebo nabídku na sebrání čtyř nebo dokonce pěti karet uděláte vy, i když tím seberete i karty, které nechcete. Na druhou stranu se v průběhu hry budete dostávat do situací, kdy přijdou karty, které si prostě vzít nemůžete.

A s tím souvisí i první z výtek, které ke hře mám.

• Herní křivka – Na začátku hry, když nemáte vyložené žádné karty, si můžete vzít kolik karet chcete, ale jak postupně stavíte své věže, vaše možnosti se zužují. V závislosti na tom jaké karty přijdou, rozhoz (náhoda) hru značně ovlivňuje (jak to u karetních her bývá), ale to není nic, co by mi u podobného typu her vadilo. Větší problém mám s „herní křivkou“: koncepce hry je taková, že čím více máte postaveno, tím míň otevřených možností vám zbývá, což je trochu nešťastné, protože hra nemá gradaci. Ke konci se často spíš dohrává, než že by vrcholila, což je podtrženo i tím, že hrajete, dokud se nedobere druhý balíček, složený z nepoužitých karet z prvního balíčku, takže konec hry je pevně daný a hráči se k němu musí „prorozdávat“. Přitom se může stát, že ke konci už nikdo moc nemůže nic brát, případně můžou brát jen někteří hráči a ostatní na to jen koukají. Jistě, je to ovlivněno tím, jaké věže postavili předtím a jak moc možností si nechali otevřených, ale kolikrát se karty sejdou tak, že se někdo „zamknout“ de facto musí, protože jinak by nepostavil vůbec nic. Zkrátka a dobře, hře trochu chybí nějaké zajímavé vyvrcholení, a díky tomu se někdy může zdát krapet delší, než by měla být.
  • Silné karty 0 – druhá výtka směřuje ke kartám s hodnotou 0. Vyložením nuly danou věž uzavřete, nula nejde zbourat, ani na ni nejde hrát kartu 9. To jsou poměrně zásadní omezení, ale i s těmi jsou tyto karty velmi silné a často hru rozhoduje to, kdo jich nasbíral nejvíc. Dokázal bych si představit jejich efekt trochu slabší. Stejně tak bych si dokázal představit, kdyby ve hře bylo víc speciálních efektů à la karty osm či devět, ale zase rozumím záměru autora držet hru pravidlově jednoduchou a elegantní.

5 Věží je dobrá hra ve svém ranku, není přelomová, ani jinak vyčnívající, ale nabídne příjemnou zábavu až pro pět hráčů v relativně krátkém čase. Takže pokud hledáte nějakou malou, jednoduchou hru pro hraní s dětmi či nehráči a nevadí vám větší porce náhody, nebojte se 5 Věží vyzkoušet. Stavění věží je zábavné, hra je krásná a kromě hry samotné se jistě zabavíte i objevováním různých odkazů na kartách.

• Téma a pocit z hraní
  • Plynulost hry
  • Herní doba a počet hráčů