ZATROLENĚ: Omezení žádání o zrušení příhozu v Bazaru

Autor: Zeus | 5.12.2021 | 64

Jak se nám Bazar neustále rozrůstá, tak se stále častěji vyskytuje i chování, které považujeme za nekorektní. A dokud se dělo vzácně, tak jsme funkce nastavili hodně benevolentně, protože jsme věřili (a měli ověřeno), že většina uživatelů je nezneužívá. Nicméně nyní jsme naznali, že funkce pro rušení příhozů je některými uživateli využívána natolik intenzivně, že není v souladu s pravidlem závaznosti příhozů. Pro důvěryhodné fungování Bazaru a aukcí v něm totiž považujeme za zásadní, že přihazující si za svými příhozy stojí a v případě výhry i dostojí svému závazku koupě vydražené hry.

Nicméně někteří příhoz považují za jisté „předkupní“ právo, které není nutné dodržet a bez většího ostychu žádají o rušení příhozů z různých důvodů. A v drtivé většině z našeho pohledu nedostatečných.

Tedy původní funkce, kterou jsme zavedli např. pro řešení situací, kdy někdo omylem přihodí místo 2 000 Kč rovnou 20 000 Kč, je některými užívána pro situace, které nepovažujeme za fér vůči prodávajícím ani ostatním kupujícím. Asi nejběžnější „hru jsem sehnal jinde levněji“ opravdu jako důvod nevnímáme a není u nás akceptovatelný. Překvapilo nás, že je i nemálo žádostí s důvodem „žádost o zrušení na žádost prodávajícího“. Ani to není akceptovatelný důvod, protože i vystavení inzerátu je závazné a prodávající se zavazuje hru/zboží prodat. A nemůže si to rozmyslet a jedno jaký je důvod (i když výjimečně si akceptovatelné důvody představit dokážeme).

Popis nového omezení

Okamžitě zavádíme omezení, že kupující může požádat (a je jedno, jestli prodávající žádosti vyhoví či nikoli!!!) o zrušení příhozu maximálně 2× za posledních 12 měsíců. Časové období je klouzavé, tedy nesouvisí nijak s kalendářním rokem.

Nová podoba žádosti o zrušení příhozu (s 1 vyčerpanou)
Oznámení o nemožnosti žádat o zrušení příhozu

Současně tyto 2 žádosti mají k dispozici pouze VIP uživatelé (tj. uživatelé s ověřeným telefonním číslem). Uživatelé s nižší úrovní účtu o zrušení příhozů žádat nemohou. To je v souladu s naší snahou vycházet více vstříc důvěryhodným účtům (a tedy spíše lidem, kteří mají zájem o budování své dobré pověsti).

Pár čísel pro hlubší zdůvodnění

Za poslední rok (6. 12. 2020 – 5. 12. 2021) se v Bazaru událo celkem 115 350 příhozů od 5 367 uživatelů. 608 z nich požádalo o zrušení alespoň jednoho svého příhozu. Když to otočíme, tak více než 88 % přihazujících si za svými příhozy stojí. Těmto za tento přístup děkujume.

Z těchto 608 uživatelů poslalo 3 a více žádostí „pouze“ 71 uživatelů. Při detailní analýze jsme dohledali, že minimálně 3 z nich byli podvodníci, kteří si žádali o zrušení příhozů na své vlastní inzeráty, když se ukázalo, že už je nikdo asi nepřehodí.

Největší žadatel o rušení příhozů jich neváhal za poslední rok poslat 12 (těsně následovaný pár dalšími).

Toto omezení se tedy reálně dotkne cca 68 uživatelů (což je méně, než 1,5 % lidí, kteří v posledním roce přihodili).

Upozornění

Současně upozorňujeme, že různé pokusy o obcházení pravidel mohou skončit až blokováním účtu. A protože jsme si vědomi, že někteří lidé neváhají založit si účet další, tak plánujeme pro účast v Bazaru zavést povinné ověření telefonního čísla (tedy VIP účet). Od toho si slibujeme větší váhu ochranných opatření jako výše zmíněná blokace, ale také negativního hodnocení po provedené transakci.

I přesto, že nejspíše o pár uživatelů v Bazaru takto přijdeme, tak věříme, že zajištění kultivovaného Bazaru naopak ostatním přinese důvěryhodnější a příjemnější zážitek. A v dlouhodobém horizontu že povede k růstu Bazaru i v počtu uživatelů.

Pro zajímavost v současnosti (za poslední měsíc) má VIP účet asi 47 % přihazujících a 46 % prodávajících. V obou případech jsou ale uživatelé s VIP účtem aktivnější a v případě prodejců velmi aktivnější (VIP uživatelé vystavili téměř 77 % inzerátů). Současně věříme, že si za roky fungování Zatrolené hry vybudovali pozici důvěryhodného webu a tedy většina uživatelů nebude mít se svěřením tel. čísla zásadnější problém.

Úpravy Zatrolených her

Více o rozdílech v úrovních uživatelského účtu

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Za mně určitě krok správným směrem. Akorát, možná by stálo za uvážení, aby byl přihazující důrazněji než obvykle varován v případě, že jeho příhoz je řekněme více než 10x vyšší, než příhoz předchozí (a současně třeba vyšší než 100 Kč). Tím by se myslím lépe předešlo opravdovým neúmyslným omylům.

5.12.2021 21:16:51

@AlQuds velmi dobrý podnět! Také se přimlouvám a jsem pro varování i pro nižší násobek - odstupňovaný podle výše podledního příhozu. Když bude korunový, varovat klidně při 10ti násobku. Když bude tisícový, dal bych klidně 1.5 násobek.

 

5.12.2021 23:09:09

Pozor!! V pravidlách na zrušenie inzerátu ´´legálne´´ máte uvedené
A jak to tedy udělat férově, i když složitěji?

Nejprve je potřeba se se všemi přihazujícímu domluvit, aby souhlasili se zrušením svých příhozů (POZOR: vůbec nemají žádnou povinnost souhlasit). To udělají tak, že sami odešlou žádost o zrušení příhozu (z detailu inzerátu). Hned poté budeš mít jako prodávající u takového příhozu možnost ho zrušit. A až dojde ke zrušení všech příhozů, otevře se možnost beztrestně (a dle pravidel) zrušit inzerát jako takový.

Ja len aby táto moja žiadosť na kupujúcich neprispela k tomuto kroku ktorý tu zavádzate. Lebo návod mám od vás takže aby to bolo fér.. 
 

MattJack

6.12.2021 00:26:17

Už se mi jednou stalo na eBay, že jsem místo desetinné čárky dal desetinnou tečku a eBay pochopil 50.45 EUR příhoz jako 5045 EUR … všiml jsem si naštestí včas.

A co takhle zavést časový limit na žádání o zrušení? Během 5 minut po příhozu by šlo žádat neomezeně jako dosud (typicky někdo přihodí a pak si hned uvědomí omyl, že zadal blbou částku, nebo omylem přihodil o aukci vedle … i tyhle žádosti by se musely schvalovat jako teď), žádání po delší době by pak bylo omezené na ty 2 do roka.

 

6.12.2021 02:01:06

Jak se pak budou řešit případy, kdy prodávající dopíše do inzerátu nějakou podstatnou informaci?

Typu “Oprava: teď koukám, že hra není v češtině, ale v angličtině, překoukl jsem se, sorry …”

 

6.12.2021 02:21:14

Chápu vaše obavy, ale nesdílím je. Právě proto, že jsme si dělali docela detailní statistiky žádostí o rušení příhozů (viz článek) a nevidím žádný důvod, proč by k podobným situacím mělo docházet častěji než za posledních 12 měsíců, za které jsme statistiku dělali.

@bilbo Samozřejmě doplnění nějaké podstatné informace do inzerátu může být validní důvod na zrušení příhozu. Ale to jde jistě řešit i s adminy. A mimo jiné i pro posuzování této situace není možné text inzerátu měnit, ale pouze doplňovat a evidujeme čas doplnění informace. Abychom věděli, jaká byla v okamžiku příhozu dostupná informace.

@MattJack Díky za upozornění, tento odstavec nějak přeformulujeme. Protože rušení inzerátu by mělo mít dost zásadní důvod. Bohužel se prodávající spíše (a tím rozhodně netvrdím, že je to tvůj případ) snaží inzeráty rušit z pro nás neakceptovatelných důvodů (prodal jsem hru jinde, rozmyslel jsem si prodej, …).

Obecně nám jde o Bazar, kde se jde spolehnout jak na prodávající (a jejich záměr hru prodat) i kupující (a jejich záměr hru koupit). A výjimky potvrzují pravidla, ale musí jít opravdu o výjimky. A tato úprava jde proti tomu, když někdo těchto výjimečných postupů využívá běžně. Mrzí nás, že to musíme řešit omezování férové většiny, ale takový už je svět (koneckonců zákony jsou toho živoucím důkazem). Současně právě hledáme ty limity co nejrozumnější (viz statistika v článku) a pak je možné další věci řešit s adminy přes Kontaktní formulář (a tam pak přistupujeme individuálně i na základě zkušeností s daným člověkem).

6.12.2021 07:10:57

Jednoznacne krok spravnym smerem, diky za nej! 

6.12.2021 09:37:48

Jo klidně. Za mě je tu jen problém se zrušením ze strany prodávajícího. Už jsem taky nakonec jednu aukci prostě zrušil, protože mě moje skupina k tomu vyprosila a takhle doslova každý z přihazujících bude trpět na tom, že já po nich chci, aby požádali o zrušení. A když ten přihazující už nebude mít limit, tak to znamená, že ani já to nebudu moct zrušit. Výsledek bude takový, že sice ZH shrábne 2% z prodeje, ale prodávající slízne červenou značku.

Tohle tímpádem potřebuje změnu, nebo jasnější pravidla a možnost to udělat i pro prodávajícího nějak.

6.12.2021 09:48:17

No hura, uz asi milionkrat jsem tu psal, ze kupujici tady je v obrovske vyhode a muze delat doslova bordel dle libosti. Zatimco prodavajici je v roli otroka, na ktereho spadne po zruseni prihozu veskera administrativa - komunikace s druhym v poradi popr. komunikace s adminy. A to jen proto aby si prodavajici udrzel “cisty stit” tj. nemel negativni hodnoceni, zatimco kupujicimu nehrozi naprosto NIC - on jen klikne “zrusit prihoz” a nazdar … otrok prodejce vse musi vyresit…

Jen se obavam, ze 2 zruseni za rok je stale prislis mnoho.

Ja osobne bych ocenil, kdyby administrativa za OMYL byla v rezii toho kdo ten OMYL zpusobil - tj. KUPUJICIHO, ktery omylem prihodil at uz z jakehokoliv duvodu. At KUPUJICI VYRESI ty komunikace s dalsimi v poradi, s adminy bazaru…

Ale i tak je to krok spravnym smerem… Diky

EDIT: je to 2x za rok - diky za upozorneni - na nazoru to nic nemeni - nepravidelne a nove uzivatele, kteri IMO delaji nejvetsi bordel, to nijak moc neomezuje, porad bych byl radeji aby zodpovednost za omyl nesl ten kdo ten omyl udelal…

6.12.2021 09:57:25 | Upraveno autorem (porovnej)

@robkin “maximálně 2× za posledních 12 měsíců”, ne 2 za půlrok.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

6.12.2021 11:34:04

@Khalashnikovf Nejkorektnější řešení tebou uváděné situace za mě je, že aukce prostě doběhne, prodávající nedodrží svůj závazek (který vznikl vystavením inzerátu) a tedy dostane za to odpovídající hodnocení.

A protože k prodeji / nákupu nedošlo, tak provizi v takovémto případě zrušíme (jen teda je potřeba se ozvat). Navíc v případě, že k obchodu nedošlo z důvodu problémů na straně kupujícího, tak vyjmeme daný inzerát z ročního limitu inzerátů.

6.12.2021 12:26:29

@robkin Jako prodávající ale přece nemáš žádnou povinnost té žádosti vyhovět. To že přihazují požádá neznamená, že dochází ke zrušení příhozu. To musí ještě prodávající potvrdit. A nikdo se na něj nemůže zlobit, pokud na to nepřistoupí a rozhodně si třeba za to nezaslouží negativ (stačí pak napsat adminům, situaci prozkoumáme a můžeme nefér hodnocení anulovat).

6.12.2021 12:28:38

@Zeus A to je prece presne ta “administrativa” o ktere mluvim (komunikace bud s adminy a nebo s temi dalsim v poradi).

Navic ja jako prodavajici z te “nezrealizovane” aukce zaplatim poplatek - takze te administrative se neda vyhnout ani pokud bych negativni hodnoceni nemel dostat.

A co s tim? Pokud odmitnu jako prodavajici ten prihoz zrusit - tak bych mel automaticky mit jako prodavajici moznost zazadat o zruseni inzeratu - s vracenim poplatku, limitu inzeratu a samozrejme bez hodnoceni inzeratu  - protoze aukce neprobehla - bez dalsiho obepisovani admina atd.

6.12.2021 19:11:41

@Zeus Přirozeně nemám náhledy do celkových čísel, ale setkávám se s tím, že prodávající zruší příhoz aniž by se před tím zeptal dalšího v pořadí a už vůbec jej nenapadne domýšlet co tím způsobí - zrušení příhozu v poslední den dražby, o kterém se další v pořadí před koncem dražby nedozví; zrušení jen posledního příhozu za situace, kdy si nejvýše přihazující vyměnil s dalším v pořadí příhozů několik apod. Vždy se to nakonec vyřešilo dohodou a vždy to bylo o tom, že prodávající bez většího přemýšlení vyhověl, než aby se páral s někým, kdo to koupit nechce. Obdobně mi z dat a časů zrušených příhoz + doplňujícího infa prodávajících vyplývá, že často někdo nejprve přihodí a pak teprve osloví prodávajícího s dotazem v jakém jazyce je inzerovaná hra (a následuje doplňující popisek a zrušení příhozu, přitom by šlo položit dotaz před příhozem). Nedávno mně přehodil člověk s trojciferným pozitivním ratingem dva dny po sobě, následovalo zrušení příhozu v aukci u věci za několik tisíc, když mi pak prodávající k dotazu přeposlal obsah té žádosti, tak nelze než konstatovat, že si tady někteří ze zrušení příhozů udělali trhací kalendář a omezení tohoto charakteru je zcela namístě. Vždycky jsme se nakonec k plné spokojenosti dohodli, ale prostě požádat a zrušit příhoz je snadné natolik, že to ani prodávajícího ani přihazujícího nenutí příliš přemýšlet.

9.12.2021 07:49:13 | Upraveno autorem (porovnej)

@czechImenhotep Je to jak píšeš. Někteří lidé začali brát rušení příhozů jako běžnou věc a nedomysleli spoustu důsledků, o kterých i píšeš. I prodávající často akceptovali zrušení bez větších problémů, asi ze strachu z negativního hodnocení.  Což mi jsme zase připraveni řešit a nefér negativní hodnocení anulovat.

Uvidíme, jestli tato úprava pomůže. Zase nechceme to zakázat úplně, ale budeme dělat věci pro to, aby to bylo využíváno pouze ve velmi výjimečných případech a opatrně. 

9.12.2021 16:13:39

Vybíráme z Bazaru

Paláce Carrary CZ
Paláce Carrary CZ
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas